Το parapolitika.gr πραγματοποίησε ηλεκτρονική έρευνα σχετικά με τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Black Friday, από 12 έως και 19 Νοεμβρίου, με τη συμμετοχή 500 ατόμων. Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν ένα κοινό που αντιμετωπίζει την περίοδο των μεγάλων προσφορών με έντονη δυσπιστία, αλλά ταυτόχρονα δεν παύει να αναζητά ευκαιρίες — έστω και με ιδιαίτερη επιφύλαξη.

Η Black Friday, που κάποτε θεωρούνταν γιορτή προσφορών, σήμερα φαίνεται να προκαλεί περισσότερο σκεπτικισμό παρά ενθουσιασμό, ενώ οι καταναλωτές δηλώνουν πιο συνειδητοί και επιλεκτικοί από ποτέ.


Δημογραφικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων στην έρευνα της Black friday

Οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες είχαν τη μεγαλύτερη συμμετοχή, στοιχείο που δείχνει πως οι πολίτες με σταθερότερη αγοραστική δύναμη ενδιαφέρονται περισσότερο να εκφράσουν άποψη για τις καταναλωτικές τάσεις.

● 55–64 ετών: 30%
● 45–54 ετών: 29%
● 65+ ετών: 15%
● 25–34 ετών: 12%
● 35–44 ετών: 11%
● 18–24: 1%
● Κάτω των 18: 1%
● Δεν απάντησαν: 2%


black-frday-ilikia_page-0001


Δυσπιστία σε ιστορικό υψηλό: Μόνο το 9% πιστεύει ότι οι προσφορές είναι πραγματικές 

Στην πιο κρίσιμη ερώτηση της έρευνας, οι απαντήσεις δίνουν ξεκάθαρη εικόνα: οι Έλληνες δεν εμπιστεύονται τη Black Friday.

● 59% θεωρούν ότι μερικές προσφορές είναι αληθινές, αλλά πολλές είναι «πλασματικές»
● 32% πιστεύουν ότι αποτελεί κυρίως εμπορικό κόλπο
● 9% θεωρούν ότι υπάρχουν καλές προσφορές

Συνολικά, το 91% δηλώνει καχυποψία απέναντι στις «εκπτώσεις» της ημέρας, μια εικόνα που καταδεικνύει ότι οι καταναλωτές πλέον ερευνούν, συγκρίνουν και δεν παρασύρονται εύκολα.
black-friday-pragmatikes-ekptoseis_page-0001


Ψωνίζουν όμως οι Έλληνες στη Black Friday; Η απάντηση είναι “ναι αλλά με μέτρο”

Παρά τη δυσπιστία, οι πολίτες δεν απορρίπτουν εντελώς τη Black Friday.

● 71% ψωνίζουν μερικές φορές, αλλά μόνο αν βρουν κάτι που αξίζει
● 18% δεν ενδιαφέρονται καθόλου
● 11% αγοράζουν κάθε χρόνο

black-friday-tasi-agoras_page-0001

Η εικόνα δείχνει πως οι Έλληνες είναι καταναλωτές «λογικής», που περιμένουν συγκεκριμένες ευκαιρίες και όχι τυφλές εκπτώσεις.


Τι αγοράζουν συνήθως – Τα ηλεκτρονικά παραμένουν ο «βασιλιάς»

Οι συμμετέχοντες προτιμούν συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, με τα ηλεκτρονικά να παραμένουν στην κορυφή:

● 32% ηλεκτρονικά είδη (κινητά, laptops, τηλεοράσεις, gadgets)
● 25% ρούχα & παπούτσια
● 22% είδη σπιτιού / ηλεκτρικές συσκευές
● 11% κατηγορία «Άλλο» (ταξίδια, συνδρομές, παιχνίδια, κ.λπ.)
● 10% προϊόντα ομορφιάς / καλλυντικά

Η εικόνα είναι συμβατή με τα διεθνή δεδομένα: οι καταναλωτές συνδέουν τη Black Friday κυρίως με τεχνολογία και συσκευές.
black-friday-proionta-agoras_page-0001


Πότε πραγματοποιούν αγορές; Η Black Week κερδίζει την Black Friday

Η «μέρα των εκπτώσεων» έχει πλέον μετατραπεί σε… εβδομάδα προσφορών.

● 57% προτιμούν να ψωνίζουν καθ’ όλη τη διάρκεια της Black Week
● 15% επιλέγουν την ίδια την Black Friday
● 6% περιμένουν τη Cyber Monday
● 22% δεν αγοράζουν καθόλου

Η παράταση των προσφορών φαίνεται να λειτουργεί, καθώς η Black Friday δεν είναι πλέον μονοήμερο φαινόμενο, αλλά πολυήμερη καταναλωτική περίοδος.
black-friday-poia-mera-epilegoun_page-0001


Online ή φυσικό κατάστημα; Μοιρασμένη η προτίμηση

Η έρευνα δείχνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές δεν έχουν απόλυτο προσανατολισμό, αλλά συνδυάζουν τα κανάλια αγορών.

● 36% ψωνίζουν και από e-shops και από φυσικά καταστήματα
● 35% αποκλειστικά από e-shops
● 29% αποκλειστικά από φυσικά καταστήματα

Η τάση των online αγορών είναι αυξημένη, αλλά το φυσικό κατάστημα διατηρεί ισχυρή παρουσία, πιθανόν λόγω επιθυμίας για άμεση δοκιμή και αξιολόγηση των προϊόντων.
black-friday-apo-pou-psonizoun_page-0001


Γιατί αγοράζουν στη Black Friday; Η «ευκαιρία που περίμεναν καιρό» ο βασικός λόγος

Τα κίνητρα είναι καθαρά και συνδεδεμένα με την αξία των αγορών:

● 35% αγοράζουν κάτι που ήθελαν καιρό, επειδή το βρίσκουν «ευκαιρία»
● 28% δηλώνουν ότι οι τιμές είναι καλύτερες
● 22% δεν αγοράζουν γιατί δεν εμπιστεύονται τις προσφορές
● 15% παρασύρονται από τη διαφήμιση και τον ενθουσιασμό

Το κοινό εμφανίζεται ώριμο και προσεκτικό και αποφεύγει τις παρορμητικές αγορές, εκτός αν πιστέψει ότι η τιμή είναι πραγματικά συμφέρουσα.
black-friday-giati-psonizoun_page-0001


Πόσα σκοπεύουν να ξοδέψουν φέτος; Συγκρατημένα αλλά όχι αμελητέα ποσά

Οι απαντήσεις δείχνουν μια κοινωνία που μετρά προσεκτικά το κόστος. Το 30% δηλώνει ότι δεν σκοπεύει να ψωνίσει καθόλου. Οι υπόλοιποι όμως προβλέπουν συγκεκριμένα budget:

● 25%: 51€ – 150€
● 21%: 151€ – 300€
● 14%: πάνω από 300€
● 9%: έως 50€

Παρά την οικονομική πίεση, σημαντικό ποσοστό (35%) σχεδιάζει να ξοδέψει πάνω από 150€. Αυτό δείχνει ότι η Black Friday εξακολουθεί να αποτελεί σημαντική καταναλωτική στιγμή, έστω και υπό όρους.

black-friday-posa-tha-xalasoun_page-0001

Επηρεάζονται από influencers; Η απάντηση είναι κατηγορηματική

Η επίδραση των social media φαίνεται πως στην περίπτωση της Black Friday είναι σχεδόν… ανύπαρκτη.

● 85%: Δεν επηρεάζονται
● 11%: Επηρεάζονται μερικές φορές
● 4%: Συχνά επηρεάζονται από influencers

Παρά το έντονο μάρκετινγκ στα social media, οι πολίτες δηλώνουν πως οι αγορές τους βασίζονται κυρίως στη δική τους έρευνα και όχι σε προτάσεις δημιουργών περιεχομένου.
black-friday-influencers_page-0001




Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν ένα κοινό που προσεγγίζει τη Black Friday με συνειδητότητα, επιφυλακτικότητα και ξεκάθαρες προτεραιότητες. Η δυσπιστία απέναντι στις «μεγάλες προσφορές» έχει εδραιωθεί, με μόλις το 9% να πείθεται ότι οι εκπτώσεις είναι πραγματικές. Παρά ταύτα, οι Έλληνες συνεχίζουν να αναζητούν στοχευμένες ευκαιρίες, επιλέγοντας προσεκτικά τι, πότε και πόσο θα αγοράσουν.

Η Black Friday εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό σημείο του καταναλωτικού χάρτη, αλλά η εποχή των αυθόρμητων αγορών έχει παρέλθει. Το κοινό είναι πιο ώριμο, πιο υποψιασμένο και περισσότερο προσανατολισμένο στην αξία παρά στο εντυπωσιακό ποσοστό έκπτωσης.