Όταν η κυβέρνηση νομοθέτησε τον Κώδικα Δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες των σούπερ μάρκετ, προσδοκούσε πως αυτός θα μπορούσε να είναι ένας αποτελεσματικός μηχανισμός συγκράτησης των τιμών. Φαίνεται, ωστόσο, πως όχι μόνο δεν επετεύχθη ο στόχος αυτός, αλλά η αγορά κινήθηκε μάλιστα και προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Πιο αναλυτικά και σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας, στο πλαίσιο του συνεδρίου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η εισαγωγή του Κώδικα οδήγησε σε δραστική μείωση του ποσοστού των επώνυμων προϊόντων που διατίθενται με έκπτωση ή προωθητική ενέργεια. Από 56,2% το 2023 και 56,3% το 2024, το μερίδιο των προωθητικών ενεργειών κατρακύλησε στο 34,1% το 2025. Η αγορά, δηλαδή, έχασε σχεδόν το ένα τρίτο των προσφορών που αποτελούσαν διαχρονικά βασικό «μαξιλάρι» για τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Σούπερ μάρκετ: Ο Κώδικας Δεοντολογίας στέρησε από τους καταναλωτές ένα βασικό εργαλείο οικονομικής ανακούφισης

Παράλληλα, με κλαδικό πληθωρισμό στο 1,5% βάση τα φετινά στοιχεία, η NielsenIQ υπολογίζει ότι στα προϊόντα που παραμένουν σε προωθητικό καθεστώς, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 1,8% κατά μέσο όρο. Αντίθετα, στα προϊόντα που δεν βρίσκονται σε προσφορά σημειώθηκε ελαφρά μείωση τιμών κατά -0,4%. Τα στοιχεία αυτά οδηγούν στο σαφές συμπέρασμα ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας όχι μόνο δεν συγκράτησε τις τιμές, αλλά συνέβαλε στη μείωση του βάθους και της έκτασης των προσφορών, στερώντας από τους καταναλωτές ένα βασικό εργαλείο οικονομικής ανακούφισης.

Διαβάστε περισσότερα στο powergame.gr