Καστέλλι Ηρακλείου: Το νέο διεθνές αεροδρόμιο ξεκινά δοκιμαστικές πτήσεις το 2027 - Πάνω από 1,5 δισ. ευρώ η συνολική επένδυση
Με γοργούς ρυθµούς οι εργασίες
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς και αναμένεται να ξεκινήσει δοκιμαστικές πτήσεις στις αρχές του 2027 με πρόοδο εργασιών άνω του 65%
Το φιλόδοξο έργο του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου εισέρχεται σε κρίσιμη φάση, καθώς οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν ξεπεράσει το 65% και οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις προγραμματίζονται για τις αρχές του 2027. Η επίτευξη αυτού του σημαντικού ορόσημου θα σηματοδοτήσει την έναρξη της αντίστροφης μέτρησης για την πλήρη εμπορική λειτουργία της νέας αεροπορικής πύλης της Κρήτης.
Διαβάστε: Κρήτη: Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι στην τελική ευθεία - Έτοιμο για δοκιμαστικές πτήσεις το 2027 (Εικόνες)
Καστέλλι: Με γοργούς ρυθμούς οι εργασίες κατασκευής
Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από στελέχη της ΤΕΡΝΑ, που είναι ανάδοχος του έργου, το σύνολο των κατασκευαστικών εργασιών στο Καστέλλι αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το φθινόπωρο του 2026. Αυτό θα επιτρέψει στον Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ), την παραχωρησιούχο εταιρεία, να παραλάβει εγκαίρως τις εγκαταστάσεις.
Τα έργα πολιτικού μηχανικού στο κεντρικό κτίριο βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο. Παράλληλα με την τοποθέτηση υαλοπινάκων και δαπέδων, εξελίσσεται η εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και του σύγχρονου συστήματος διαχείρισης αποσκευών.
Τεχνικές προδιαγραφές διεθνούς επιπέδου
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι διαμορφώνεται ως ολοκληρωμένη αεροπορική πλατφόρμα με διεθνείς προδιαγραφές, όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ της «Κυριακάτικης Απογευματινής».
Ο εκτεταμένος χώρος στάθμευσης αεροσκαφών καλύπτει 410.000 τετραγωνικά μέτρα, προσφέροντας:
• 39 θέσεις κατηγορίας C με δυνατότητα συμπλήρωσης από 5 θέσεις κατηγορίας E ή 10 επιπλέον θέσεις κατηγορίας C
• 16 ειδικές θέσεις για ιδιωτικά αεροσκάφη
• 3 θέσεις για ελικόπτερα
• Σειρά εξόδων ταχείας τροχοδρόμησης για βελτιστοποίηση της κίνησης
Στο επίκεντρο του έργου δεσπόζει ο κύριος διάδρομος προσγείωσης και απογείωσης με εντυπωσιακές διαστάσεις: 3.200 μέτρα μήκος και 60 μέτρα πλάτος. Συνοδεύεται από παράλληλο τροχόδρομο αντίστοιχου μήκους και πλάτους 45 μέτρων.
Η διάστρωση της τελικής επιφάνειας στα ειδικά οδοστρώματα για προσγείωση, απογείωση και στάθμευση έχει φτάσει στο εντυπωσιακό ποσοστό του 96%, αποτελώντας ένα από τα υψηλότερα ποσοστά προόδου σε ολόκληρο το έργο.
Σύγχρονος αεροσταθμός με πιστοποίηση βιωσιμότητας
Ο νέος αεροσταθμός επτά επιπέδων με συνολική επιφάνεια 83.572 τετραγωνικών μέτρων έχει ήδη ολοκληρωθεί κατά 60%. Φέρει την πολύτιμη πιστοποίηση LEED Silver για τη βιώσιμη λειτουργία του, αποδεικνύοντας τη δέσμευση για περιβαλλοντική υπευθυνότητα.
Γύρω από τον κεντρικό αεροσταθμό αναπτύσσεται ένα ολοκληρωμένο σύμπλεγμα δέκα υποστηρικτικών κτιρίων. Αυτά περιλαμβάνουν εγκαταστάσεις Πυροσβεστικής και Αστυνομίας, χώρους συντήρησης αεροδρομίου, καθώς και τις απαραίτητες υποδομές για τις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης.
Συμπληρωματικά κατασκευάζονται η μονάδα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ο υποσταθμός 150 kV, οι δεξαμενές νερού και η μονάδα βιολογικού καθαρισμού. Το έργο περιλαμβάνει επίσης εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων με υπόγειο σύστημα hydrant για τον ανεφοδιασμό των αεροσκαφών και ολοκληρωμένες υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων.
Πύργος ελέγχου και συστήματα αεροναυτιλίας
Στην τελική ευθεία βρίσκεται ο εντυπωσιακός νέος πύργος ελέγχου ύψους 44 μέτρων και επιφάνειας 4.555 τετραγωνικών μέτρων. Ο πύργος προβλέπεται να παραδοθεί στην ΥΠΑ την άνοιξη του 2026, ώστε να ξεκινήσει η εγκατάσταση των σύγχρονων συστημάτων και η διαδικασία πιστοποίησης.
Νομικά εμπόδια και χρονοδιάγραμμα λειτουργίας
Παρά τη σημαντική πρόοδο των εργασιών στο Καστέλλι, το χρονοδιάγραμμα επηρεάζεται από τις εκκρεμείς προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας σχετικά με τη χωροθέτηση του ραντάρ στον λόφο Παπούρα. Εάν η αίτηση αναστολής απορριφθεί, η εμπορική λειτουργία μπορεί να ξεκινήσει εντός του 2027 ή, στη χειρότερη περίπτωση, το 2028.
Αντίθετα, πιθανή συνέχιση των δικαστικών διενέξεων θα μπορούσε να μεταθέσει περαιτέρω την έναρξη λειτουργίας του αεροδρομίου στο Καστέλλι. Η έγκαιρη λειτουργία εξαρτάται επίσης από την ΥΠΑ και την ολοκλήρωση των συστημάτων αεροναυτιλίας.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΗΚ, Νίκος Αθανασίου, υπογραμμίζει ότι υπάρχουν λύσεις και εναλλακτικές προκειμένου να τηρηθεί ο στόχος για το 2027. Διαβεβαιώνει παράλληλα ότι η μετάβαση από το αεροδρόμιο "Νίκος Καζαντζάκης" θα πραγματοποιηθεί χωρίς διακοπή εξυπηρέτησης.
Οδικές συνδέσεις και πρόσβαση
Η νέα οδική σύνδεση από τη Χερσόνησο προς το αεροδρόμιο του Καστελλίου έχει ήδη ολοκληρωθεί σε ποσοστό περίπου 85%. Από τα 18 συνολικά χιλιόμετρα, τα 15 είναι πρακτικά έτοιμα και απομένει μόνο η τελική ασφαλτόστρωση.
Το σοβαρό ζήτημα που προέκυψε από τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα στον Πετριανό Λάκκο οδήγησε στην απόφαση κατασκευής σήραγγας 2.950 μέτρων. Από αυτή έχουν ήδη διανοιχθεί 500 μέτρα, ενώ η ολοκλήρωσή της τοποθετείται για το φθινόπωρο του 2028. Ωστόσο, θα υπάρχει ενδιάμεση εναλλακτική πρόσβαση.
Επιχειρησιακές δυνατότητες και μελλοντικοί στόχοι
Στο επιχειρησιακό επίπεδο, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι θα εξυπηρετεί αρχικά 11,5 έως 12 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Ο σχεδιασμός προβλέπει μελλοντική επέκταση για να φτάσει σχεδόν τα 18 εκατομμύρια επιβάτες σε ορίζοντα 30ετίας.
Οι προγραμματισμένες υποδομές επιτρέπουν πάνω από 40 κινήσεις αεροσκαφών ανά ώρα, υπερδιπλάσιες από τις σημερινές δυνατότητες του αεροδρομίου Ηρακλείου.
Ο ΔΑΗΚ στοχεύει στην ενίσχυση των διεθνών συνεργασιών, με ιδιαίτερη έμφαση στις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά. Βρίσκεται παράλληλα σε διάλογο με αεροπορικές εταιρείες και ξενοδόχους για την επέκταση της τουριστικής περιόδου.
Στρατηγικός στόχος, όπως τονίζει ο κ. Αθανασίου, είναι η δημιουργία μιας "αεροδρομιακής κοινότητας" που θα αναπτυχθεί γύρω από τον νέο κόμβο της Κρήτης στο Καστέλλι.
Οικονομικά στοιχεία και επενδυτικό σχέδιο
Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σήμερα στα 625 εκατομμύρια ευρώ, αποτελούμενο από 520 εκατομμύρια της αρχικής σύμβασης και 105 εκατομμύρια ευρώ από τις πρόσθετες επεκτάσεις.
Σε βάθος χρόνου, η συνολική επένδυση της παραχώρησης αναμένεται να ξεπεράσει τα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, απόδοση ιδίων κεφαλαίων άνω του 14% αποδίδεται στο Ελληνικό Δημόσιο, εξασφαλίζοντας σημαντικά έσοδα για το κράτος.
En