Τεχνητή νοημοσύνη, αποκεντρωμένοι εργασιακοί χώροι και νέα workplace μοντέλα αλλάζουν τον χώρο εργασίας, που από το 2026 θα αρχίσει σιγά-σιγά να θυμίζει όλο και περισσότερο ένα boutique ξενοδοχείο. Εξειδικευμένες υπηρεσίες τύπου concierge, επιλεγμένες προτάσεις για φαγητό και καφέ, αλλά και αισθητηριακός σχεδιασμός που παραπέμπει σε χώρους φιλοξενίας υψηλής αισθητικής είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που, ήδη, εφαρμόζουν μεγάλες διεθνείς εταιρείες.

Ο πρώτος βασικός στόχος είναι η ολοένα και μεγαλύτερη στροφή στην υβριδική εργασία, αφού το «πείραμα» της πανδημικής κρίσης έδειξε ότι οι εργαζόμενοι αποδίδουν καλύτερα δουλεύοντας απομακρυσμένα. Ο δεύτερος στόχος είναι η δημιουργία των νέων γραφείων για όταν θα υπάρχει λόγος για φυσική παρουσία ή διά ζώσης συναντήσεις.

Εργασία: Από το υβριδικό μοντέλο στα… χαλαρά γραφεία σαν boutique ξενοδοχεία

Οι εργασιακοί χώροι ήδη έχουν αρχίσει να μετατρέπονται σε πολυχώρους που συνδυάζουν την άνεση και την πολυτέλεια ενός ξενοδοχείου ως σύνολο εμπειρίας, συμπεριλαμβανομένων χώρων για γυμναστική και spa. Ένα παράδειγμα έρχεται από τα στελέχη της International Workplace Group (IWG), παγκόσμιας πλατφόρμας υβριδικής εργασίας, που αποφάσισαν να προχωρήσουν σε μια καινοτόμα συνεργασία με την WOO - διεθνή όμιλο στον τομέα του σχεδιασμού κατοικιών και της νέας μορφής φιλοξενίας. Κοινός στόχος ήταν να συνδεθεί η εργασία με το δημιουργικό πνεύμα και την κοινωνικότητα, χωρίς ωστόσο να χάνεται η ευεξία και η χαλάρωση για τους εργαζόμενους. Έτσι, τα νέα γραφεία μεταμορφώθηκαν περισσότερο σε ένα ευχάριστο «σαλόνι» εμπειριών, με φυσικό φωτισμό, εργονομικές συνθήκες και πολλές παροχές ευεξίας.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τον Mark Dixon, Ιδρυτή και CEO της IWG, η συνεχής εξέλιξη της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένης της Τεχνητής Νοημοσύνης, καθώς και οι νέες μέθοδοι ανάπτυξης προσωπικού θα αποτελέσουν το κλειδί για την αύξηση της παραγωγικότητας. Όπως λέει, οι εταιρείες που ενσωματώνουν στην κουλτούρα τους την ευελιξία, την αυτονομία και την ουσιαστική εργασία θα καταφέρουν να προσελκύσουν και να διατηρήσουν τους ηγέτες του αύριο. Αντίθετα, όσες παραμένουν στάσιμες και δεν προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις κινδυνεύουν να μείνουν πίσω.

Δεν είναι τυχαίο ότι ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις αποκεντρώνουν τη φυσική τους παρουσία, μεταφέροντας τα γραφεία τους πιο κοντά στους ανθρώπους. Μέχρι στιγμής, αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια εντυπωσιακή εξοικονόμηση χρόνου και κόστους μετακίνησης, έως και 30.332 δολάρια ετησίως ανά εργαζόμενο.

Εργασία, κατοικία, ψυχαγωγία για το νέο αποδοτικό lifestyle

Η ιδέα αυτή γέννησε μια άλλη ιδέα, ενός εργασιακού και ευχάριστου lifestyle οικοσυστήματος, που την ονόμασαν «πόλη των 15 λεπτών», γιατί τα πάντα -από την εργασία έως την αναψυχή- είναι προσβάσιμα μέσα σε λίγα λεπτά με τα πόδια και με ποδήλατο. Την ώρα, λοιπόν, που οι περισσότεροι επαγγελματίες επιλέγουν να ζουν και να εργάζονται τοπικά, οι εταιρείες αποφάσισαν να δοκιμάσουν ένα κοκτέιλ χώρου εργασίας, στέγασης διασκέδασης και ψυχαγωγίας και, σύμφωνα με τα μέλη της IWG, η νέα αυτή τάση θα εφαρμόζεται από το 2026.

Ήδη στις ΗΠΑ υπάρχει το «The Point», που μετέτρεψε την έκταση πρώην κρατικής φυλακής στη Γιούτα σε μια πρότυπη κοινότητα που βασίζεται στον σχεδιασμό της «πόλης των 15 λεπτών». Στην Ελλάδα, μέχρι στιγμής, το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το επερχόμενο «Ελληνικό» - ένα από τα μεγαλύτερα πανευρωπαϊκά έργα ανάπλασης στην Αθήνα.