Υποχρεωτικό για όλες τις επιχειρήσεις καθίσταται από σήμερα, 1η Δεκεμβρίου 2025, το σύστημα IRIS, δημιουργώντας ένα νέο τοπίο για την καθημερινότητα των επιχειρήσεων, τουλάχιστον όσων δεν είχαν ακόμα ενταχθεί σε αυτό. Η υποχρεωτική αποδοχή πληρωμών μέσω IRIS στις λιανικές συναλλαγές, δηλαδή σε όλα τα καταστήματα που συναλλάσσονται με ιδιώτες καταναλωτές, γίνεται πλέον μέρος του πλαισίου διασύνδεσης των ταμειακών συστημάτων με την ΑΑΔΕ.

Διαβάστε: IRIS: Η αλλαγή στις πληρωμές που θα δούμε στα καταστήματα από 1η Δεκεμβρίου - "Tσουχτερά" πρόστιμα στους παραβάτες

Στόχος της ΑΑΔΕ είναι κάθε πληρωμή, είτε μέσω κάρτας είτε μέσω IRIS, να οδηγεί υποχρεωτικά και αυτόματα στην έκδοση απόδειξης από το ταμειακό σύστημα της επιχείρησης, διασφαλίζοντας απόλυτη διαφάνεια και άμεση ενημέρωση της Φορολογικής Διοίκησης. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, όλες οι επιχειρήσεις –ανεξάρτητα από μέγεθος ή αντικείμενο δραστηριότητας– οφείλουν να δέχονται πληρωμές μέσω IRIS, είτε μέσω POS είτε μέσω QR code συνδεδεμένου με τον φορολογικό μηχανισμό ή πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Όλα τα στοιχεία της συναλλαγής –ποσά, ώρα, ημερομηνία και ταυτοποίηση της πληρωμής– θα αποστέλλονται αυτόματα στη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ, χωρίς την ανάγκη ανθρώπινης παρέμβασης.

Το POS θα δημιουργεί QR code που περιλαμβάνει όλα τα δεδομένα της συναλλαγής (ποσό, ΑΦΜ, ημερομηνία, κ.ά.). Ο πελάτης απλώς σκανάρει τον κωδικό με την εφαρμογή mobile banking της τράπεζας και επιβεβαιώνει την πληρωμή.

Μέσα σε δευτερόλεπτα, η συναλλαγή ολοκληρώνεται και το POS ενημερώνεται αυτόματα για το αποτέλεσμα, είτε επιτυχής πληρωμή είτε απόρριψη. Ο επαγγελματίας, επομένως, δεν χρειάζεται να περιμένει επιβεβαίωση από την τράπεζα, ενώ ο πελάτης βλέπει άμεσα την απόδειξη να εκδίδεται.

Στην εκτύπωση της απόδειξης, αντί για τα γνωστά στοιχεία της κάρτας, θα εμφανίζεται η ένδειξη IRIS ή οποιοδήποτε άλλο σύστημα χρησιμοποιήθηκε, ώστε να φαίνεται ξεκάθαρα ο τρόπος πληρωμής. Με την ενσωμάτωση στα POS και τις ταμειακές, το IRIS μετατρέπεται πλέον σε πλήρως διαφανές και φορολογικά ιχνηλάσιμο εργαλείο. Κάθε συναλλαγή περνά αυτόματα στο σύστημα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, περιορίζοντας δραστικά τη φοροδιαφυγή και το «μαύρο χρήμα», ένας από τους κύριους στόχους της μεταρρύθμισης.

Πόσοι καταναλωτές και πόσοι επαγγελματίες χρησιμοποιούν το σύστημα IRIS

Σε κάθε περίπτωση, το μόνο σίγουρο είναι ότι τα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών έχουν διεισδύσει ακόμα και στις συναλλαγές της καθημερινότητας. Είναι ενδεικτικό ότι 4.120.425 καταναλωτές έχουν εγγραφεί στο IRIS κι εκτελούν τις μεταφορές χρημάτων τους, άμεσα και εύκολα σε φίλους, με χρήση του αριθμού κινητού, ενώ 571.713 επαγγελματίες εισπράττουν εντός δευτερολέπτων οφειλές από πελάτες τους άμεσα και εύκολα μέσω IRIS.

IRIS: Τα όρια συναλλαγών

Τα όρια συναλλαγών μέσω του συστήματος IRIS παραμένουν προς το παρόν τα ίδια: 500 ευρώ ανά ημέρα για πληρωμές μεταξύ ιδιωτών ή προς επαγγελματίες, με μέγιστο όριο 1.000 ευρώ ημερησίως. Από τον Ιανουάριο του 2026, τα όρια αναμένεται να αυξηθούν στα 1.000 ευρώ ημερησίως και στα 5.000 ευρώ μηνιαίως για ιδιώτες, στο πλαίσιο της σταδιακής επέκτασης της χρήσης του συστήματος.

"Τσουχτερά" πρόστιμα στους παραβάτες

Για όσες επιχειρήσεις δεν συμμορφωθούν, προβλέπονται αυστηρά πρόστιμα:

  • 10.000 ευρώ για επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία.
  • 20.000 ευρώ για επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία.
  • Για επαγγελματίες σε μικρούς οικισμούς ή μη τουριστικά νησιά, προβλέπεται έκπτωση ύψους 50%.

Διασύνδεση με το ευρωπαϊκό δίκτυο EuroPA

Η χρήση του IRIS επεκτείνεται πέρα από τα ελληνικά σύνορα.

Από τα μέσα του 2026, προγραμματίζεται η διασύνδεση με το διατραπεζικό δίκτυο EuroPA, που θα επιτρέπει μεταφορές χρημάτων στο εξωτερικό σε πραγματικό χρόνο.

Οι χώρες που θα συμμετέχουν, περιλαμβάνουν την Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Πολωνία, καθώς και κράτη της Σκανδιναβίας όπως η Νορβηγία, η Σουηδία, η Δανία, η Φινλανδία και η Ανδόρρα.

Η κυβέρνηση επιδιώκει να καθιερώσει το IRIS ως το βασικό μέσο πληρωμών στην ελληνική αγορά, δημιουργώντας άμεσες και διαφανείς συναλλαγές μεταξύ πολιτών και επιχειρήσεων.