Λίγες μόλις ημέρες απομένουν για να δοθεί πλήρως σε λειτουργία ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας - Πύργου, ένα έργο μήκους 75 χιλιομέτρων, που κλείνει έναν πολυετή κύκλο αναμονής για την περιοχή. Στο τμήμα Μιντιλόγλι - Αλισσός, το οποίο υλοποιεί η ΑΒΑΞ, οι τελευταίες εργασίες προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς, ώστε όλα να είναι έτοιμα για τα εγκαίνια της 4ης Δεκεμβρίου και την άμεση παράδοση του δρόμου στην κυκλοφορία. Στην τελετή αναμένεται να παραστούν ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τοπικοί βουλευτές, καθώς και οι περιφερειάρχες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, μαζί με εκπροσώπους φορέων της περιοχής.

Διαβάστε: ESM: "Πράσινο φως" στην Ελλάδα για την πρόωρη αποπληρωμή μνημονιακού δανείου ύψους 5,29 δισ. ευρώ


Προς ολοκλήρωση οδεύει το τμήμα Πάτρα - Πύργος

Με το τμήμα Πάτρα - Πύργος πλέον να οδεύει προς ολοκλήρωση, το υπουργείο στρέφει την προσοχή του στο επόμενο και δυσκολότερο τμήμα: το Πύργος - Καλό Νερό - Τσακώνα. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει εγκαταλειφθεί το σενάριο τμηματικής έγκρισης, ξεκινώντας από τον Πύργο έως τον Αλφειό, και πλέον αναζητείται μια ενιαία, «χρυσή» λύση, που θα εξασφαλίσει χρηματοδότηση για ολόκληρο τον άξονα. Η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρείται εξαιρετικά απαιτητική υπόθεση, κυρίως λόγω της χαμηλής κυκλοφορίας οχημάτων στο συγκεκριμένο τμήμα. Έτσι, κερδίζει έδαφος ένα μοντέλο παρόμοιο με εκείνο που υιοθετείται στον άξονα Ιωάννινα - Κακαβιά, ο οποίος έχει αντίστοιχα χαρακτηριστικά.

Εκεί, το «κλειδί» ήταν η επιλογή μιας ηπιότερης διατομής 2+1 λωρίδων, με ανισόπεδους κόμβους και σημαντικά χαμηλότερο κόστος, χωρίς τις απαιτήσεις ενός κλειστού αυτοκινητοδρόμου. Προς το παρόν, αυτό αποτελεί μόνο ένα από τα σενάρια που εξετάζονται, καθώς στόχος παραμένει η εξεύρεση της λύσης που θα περιορίσει τον λογαριασμό των περίπου 700 εκατ. ευρώ - ποσό που θεωρείται απαγορευτικό στη σημερινή συγκυρία.

Το μοντέλο που τελικά θα επιλεγεί θα καθορίσει και το πότε θα συμπληρωθεί το παζλ της Ολυμπίας Οδού, κλείνοντας οριστικά το κενό στο δυτικό οδικό δίκτυο της χώρας. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας - Πύργου αποτελεί ένα από τα πλέον εμβληματικά έργα υποδομής στη Δυτική Ελλάδα, με στόχο την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση του χρόνου μετακίνησης μεταξύ των δύο πόλεων και τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Αθήνας και Πύργου σε περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά. Το έργο τελικά κατάφερε να ολοκληρωθεί έπειτα από μπαράζ διαπραγματεύσεων με τις Βρυξέλλες, έγινε η επανένταξή του στην Ολυμπία Οδό και η ολοκλήρωσή του ως ενιαίο έργο από τις εγχώριες κατασκευαστικές δυνάμεις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ΤΕΡΝΑ), AKTOR, ΑΒΑΞ. Το τμήμα από τη Γαστούνη μέχρι τον Πύργο εκτέλεσε η ΤΕΡΝΑ, το τμήμα Καραίικα - Γαστούνη υλοποίησε η AKTOR, ενώ το τμήμα Μιντιλόγλι - Καραίικα κατασκευάζει η ΑΒΑΞ.

Η διάρκεια της παραχώρησης έχει οριστεί σε 23 χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2044. Πρακτικά η διάρκεια επιμηκύνεται κατά περίπου πέντε έτη σε σχέση με την αρχική σύμβαση παραχώρησης του 2008. Μέχρι την ολοκλήρωση του άξονα, το σύστημα διοδίων θα τεθεί σε ισχύ στη ζώνη Κυλλήνη - Πύργος, μήκους 29 χλμ. Η χρέωση για τη διέλευση ενός Ι.Χ. από τον μετωπικό σταθμό του Πύργου ανέρχεται σε 2,10 ευρώ και από τον πλευρικό σταθμό της Αμαλιάδας σε 1,20 ευρώ. Η χρήση της ζώνης Μιντιλόγλι - Κυλλήνη, μήκους 46 χλμ., θα είναι ελεύθερη επί του παρόντος.


Ξεκίνησε το 2008 η πρώτη προσπάθεια υλοποίησης

Για να κατανοήσουμε την πορεία κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας - Πύργου, πρέπει να επιστρέψουμε περίπου 20 χρόνια πίσω, όταν ο Γιώργος Σουφλιάς ξεκίνησε τον μεγάλο διαγωνισμό για την Ολυμπία Οδό, με συνολικό μήκος 370 χλμ. από την Ελευσίνα έως την Τσακώνα. Η πρώτη προσπάθεια υλοποίησης του τμήματος Πάτρα - Πύργος ξεκίνησε την περίοδο 2008-2011, αλλά η οικονομική κρίση του 2010 οδήγησε σε μείωση της κυκλοφορίας κατά 40% και διακοπή της χρηματοδότησης, κυρίως από ξένες τράπεζες. Ακολούθησαν δύο χρόνια πλήρους παύσης των εργασιών. Το 2013 έγινε το γνωστό «reset» και επανεκκίνησαν τα έργα, αλλά μόνο στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα. Το υπόλοιπο δυτικό τμήμα, από Πάτρα έως Τσακώνα, «θυσιάστηκε».

Έτσι, ξεκίνησε νέα προσπάθεια για την κατασκευή του τμήματος Πάτρα - Πύργος ως δημόσιου έργου. Το 2014, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε τη δημοπράτησή του, αλλά αυτή αναβλήθηκε λόγω εκλογών του 2015. Η νέα κυβέρνηση ακύρωσε τον διαγωνισμό και χώρισε το έργο σε οκτώ επιμέρους τμήματα. Οι διαγωνισμοί ξεκίνησαν το 2016 και διήρκεσαν περίπου 18 μήνες. Υπογράφηκαν τρεις από τις οκτώ συμβάσεις, ενώ οι υπόλοιποι διαγωνισμοί αντιμετώπισαν προβλήματα, με παράλληλες προσπάθειες για εξασφάλιση χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Μετά τις εκλογές του 2019, ακολούθησε νέα αλλαγή σχεδίου: ακυρώθηκαν οι διαγωνισμοί και ξεκίνησε η διάλυση των υφιστάμενων συμβάσεων. Αποφασίστηκε η ένταξη του έργου ξανά στην Ολυμπία Οδό, που οδήγησε σε νέες, δύσκολες διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν και την εταιρεία παραχώρησης. Τελικά, στα τέλη του 2021 εξασφαλίστηκαν η χρηματοδότηση και η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ και κυρώθηκε η τροποποιημένη σύμβαση. Το έργο Πάτρα - Πύργος (μαζί με το Πύργος - Τσακώνα) εντάχθηκε ξανά στην Ολυμπία Οδό. Το πρώτο τρίμηνο του 2022 ξεκίνησε και επίσημα η τρίτη -και αυτήν τη φορά επιτυχημένη- προσπάθεια υλοποίησης του αυτοκινητοδρόμου.

Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «MoneyPro» των «Παραπολιτικών»