ΕΛΣΤΑΤ: Στο 2,4% ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο με διψήφιες αυξήσεις σε καφέ και κρέας
Δείτε τις τιμές
Αξίζει να σημειωθεί πως τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat κατέγραψαν τον πληθωρισμό της χώρας σε υψηλότερο επίπεδο
Άνοδο παρουσίασε ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Νοέμβριο, φτάνοντας στο 2,4% από 2% τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Σε μηνιαία βάση ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε κατά 0,1%. Αξίζει να σημειωθεί πως τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat κατέγραψαν ακόμη υψηλότερη εκτίμηση, τοποθετώντας τον πληθωρισμό της χώρας στο 2,9%.
Διαβάστε: Πληθωρισμός: Άλμα στο 2,9% στην Ελλάδα τον Νοέμβριο, σύμφωνα με τη Eurostat - Στο 2,2% στην Ευρωζώνη
Η άνοδος του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή προέρχεται κυρίως από αυξήσεις σε βασικές ομάδες προϊόντων και υπηρεσιών. Η κατηγορία της διατροφής και των μη αλκοολούχων ποτών αυξήθηκε κατά 2,7%, κυρίως λόγω ανατιμήσεων σε ψωμί και δημητριακά, κρέας, νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά, αυγά, φρούτα, σοκολάτες και καφέ. Ωστόσο, στη συγκεκριμένη ομάδα υπήρξαν μειώσεις στο ελαιόλαδο, τα λαχανικά και τις σάλτσες. Στα αλκοολούχα ποτά και τον καπνό καταγράφηκε αύξηση 1,7%, με ανοδική πορεία στις τιμές των τσιγάρων και των μη σερβιριζόμενων ποτών, ενώ η ένδυση και υπόδηση σημείωσε άνοδο 1,3%.
Οι μεταφορές κινήθηκαν ανοδικά κατά 0,7%, κυρίως εξαιτίας ανατιμήσεων σε καινούργια αυτοκίνητα, πετρέλαιο κίνησης και αεροπορικά εισιτήρια, με τις τιμές στα μεταχειρισμένα οχήματα και τη βενζίνη να υποχωρούν. Στις επικοινωνίες οι τιμές αυξήθηκαν κατά 0,5%, ενώ στην αναψυχή και τον πολιτισμό η αύξηση έφτασε το 0,7%. Η εκπαίδευση σημείωσε άνοδο 2,8%, κυρίως λόγω υψηλότερων διδάκτρων, ενώ η εστίαση και τα ξενοδοχεία καταγράφουν από τις μεγαλύτερες αυξήσεις, φτάνοντας στο 7,4%.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά ακρίβειας καταγράφηκαν σε προϊόντα καθημερινής κατανάλωσης. Τα προϊόντα σοκολάτας αυξήθηκαν κατά 22,9%, ο καφές κατά 20,7%, το κρέας κατά 13%, τα φρούτα κατά 9% και τα ενοίκια κατά 8,6%. Στον αντίποδα, ορισμένα βασικά είδη σημείωσαν υποχώρηση, όπως το ελαιόλαδο, το φυσικό αέριο, οι σάλτσες, τα λαχανικά και οι ηλεκτρονικές συσκευές.
Ο Νοέμβριος επιβεβαιώνει για ακόμη μία φορά ότι η ακρίβεια επιμένει ιδιαίτερα στα τρόφιμα και τη στέγαση, με τις μειώσεις να περιορίζονται κυρίως σε ενεργειακές κατηγορίες και εποχικά αγαθά. Μαζί με τις επίσημες προβλέψεις για τους επόμενους μήνες, διαμορφώνεται πλέον ένα πεδίο πιέσεων για τα νοικοκυριά, που βλέπουν το κόστος ζωής να παραμένει σταθερά υψηλό.
Διαβάστε: Πληθωρισμός: Άλμα στο 2,9% στην Ελλάδα τον Νοέμβριο, σύμφωνα με τη Eurostat - Στο 2,2% στην Ευρωζώνη
Η άνοδος του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή προέρχεται κυρίως από αυξήσεις σε βασικές ομάδες προϊόντων και υπηρεσιών. Η κατηγορία της διατροφής και των μη αλκοολούχων ποτών αυξήθηκε κατά 2,7%, κυρίως λόγω ανατιμήσεων σε ψωμί και δημητριακά, κρέας, νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά, αυγά, φρούτα, σοκολάτες και καφέ. Ωστόσο, στη συγκεκριμένη ομάδα υπήρξαν μειώσεις στο ελαιόλαδο, τα λαχανικά και τις σάλτσες. Στα αλκοολούχα ποτά και τον καπνό καταγράφηκε αύξηση 1,7%, με ανοδική πορεία στις τιμές των τσιγάρων και των μη σερβιριζόμενων ποτών, ενώ η ένδυση και υπόδηση σημείωσε άνοδο 1,3%.
Πληθωρισμός: Πού σημειώθηκαν σημαντικές αυξήσεις
Σημαντική ήταν και η αύξηση στη στέγαση, η οποία διαμορφώθηκε στο 3,7% λόγω υψηλότερων τιμών σε ενοίκια, υπηρεσίες συντήρησης και ρεύμα. Αντίθετα, μειώθηκαν οι τιμές στο φυσικό αέριο και το πετρέλαιο θέρμανσης. Στα διαρκή αγαθά και είδη νοικοκυριού καταγράφηκε άνοδος 0,5%, με αυξήσεις σε προϊόντα καθημερινής χρήσης και οικιακές υπηρεσίες, αλλά με πτώση σε οικιακές συσκευές. Η υγεία σημείωσε αύξηση 0,6% λόγω ακρίβειας σε ιατρικές και νοσοκομειακές υπηρεσίες, ενώ μειώθηκαν οι τιμές στα φαρμακευτικά προϊόντα.Οι μεταφορές κινήθηκαν ανοδικά κατά 0,7%, κυρίως εξαιτίας ανατιμήσεων σε καινούργια αυτοκίνητα, πετρέλαιο κίνησης και αεροπορικά εισιτήρια, με τις τιμές στα μεταχειρισμένα οχήματα και τη βενζίνη να υποχωρούν. Στις επικοινωνίες οι τιμές αυξήθηκαν κατά 0,5%, ενώ στην αναψυχή και τον πολιτισμό η αύξηση έφτασε το 0,7%. Η εκπαίδευση σημείωσε άνοδο 2,8%, κυρίως λόγω υψηλότερων διδάκτρων, ενώ η εστίαση και τα ξενοδοχεία καταγράφουν από τις μεγαλύτερες αυξήσεις, φτάνοντας στο 7,4%.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά ακρίβειας καταγράφηκαν σε προϊόντα καθημερινής κατανάλωσης. Τα προϊόντα σοκολάτας αυξήθηκαν κατά 22,9%, ο καφές κατά 20,7%, το κρέας κατά 13%, τα φρούτα κατά 9% και τα ενοίκια κατά 8,6%. Στον αντίποδα, ορισμένα βασικά είδη σημείωσαν υποχώρηση, όπως το ελαιόλαδο, το φυσικό αέριο, οι σάλτσες, τα λαχανικά και οι ηλεκτρονικές συσκευές.
Ο Νοέμβριος επιβεβαιώνει για ακόμη μία φορά ότι η ακρίβεια επιμένει ιδιαίτερα στα τρόφιμα και τη στέγαση, με τις μειώσεις να περιορίζονται κυρίως σε ενεργειακές κατηγορίες και εποχικά αγαθά. Μαζί με τις επίσημες προβλέψεις για τους επόμενους μήνες, διαμορφώνεται πλέον ένα πεδίο πιέσεων για τα νοικοκυριά, που βλέπουν το κόστος ζωής να παραμένει σταθερά υψηλό.
En