Οι δύο άξονες διάσωσης των ΕΛΤΑ διαμορφώθηκαν καθαρά μετά την κοινοβουλευτική ακρόαση των αρμόδιων υπουργών και της διοίκησης Υπερταμείου. Η κυβέρνηση υποχώρησε στο σχέδιο κλεισίματος 204 καταστημάτων που ανακοινώθηκε τον Οκτώβριο, ενώ παράλληλα επιβεβαίωσε την πρόθεσή της να διατηρήσει τα Ελληνικά Ταχυδρομεία ως πάροχο καθολικής υπηρεσίας σε ολόκληρη τη χώρα.

Αποκλείεται η κρατική χρηματοδότηση των ΕΛΤΑ

Η κυβέρνηση έθεσε τέλος στα σενάρια οικονομικής ενίσχυσης των ΕΛΤΑ που κυκλοφόρησαν τις τελευταίες εβδομάδες. Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Κυριάκος Πιερρακάκης ξεκαθάρισε ότι οποιαδήποτε μορφή κρατικής στήριξης, άμεση ή έμμεση, δεν μπορεί να υλοποιηθεί. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Πιερρακάκης, τα ΕΛΤΑ δραστηριοποιούνται σε ανταγωνιστική αγορά και διέπονται από τους κανόνες του ιδιωτικού τομέα. Συνεπώς, το ελληνικό κράτος δεν έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε απευθείας χρηματοδότηση του οργανισμού.

Μάλιστα, η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που πραγματοποιήθηκε το 2021 παραμένει υπό εξέταση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Κομισιόν αξιολογεί αν η συγκεκριμένη χρηματοδότηση πληροί το κριτήριο του ιδιώτη επενδυτή, δηλαδή αν θα προχωρούσε ένας ορθολογικός ιδιώτης σε ανάλογη κίνηση υπό κανονικές συνθήκες αγοράς. Το κριτήριο αυτό εξετάζει αν η ενίσχυση των 100 εκατομμυρίων ευρώ από το Ελληνικό Δημόσιο θα πραγματοποιούνταν με τους ίδιους όρους από ιδιώτη που επιδιώκει κέρδος και οικονομική απόδοση. Σε αντίθετη περίπτωση, η αύξηση θα χαρακτηριστεί παράνομη κρατική ενίσχυση και θα πρέπει να επιστραφεί, γεγονός που θα σήμαινε το τέλος των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

Μετασχηματισμός αντί για μαζικά κλεισίματα

Οι δύο άξονες διάσωσης των ΕΛΤΑ περιλαμβάνουν, όπως διαβάζουμε στο ρεπορτάζ του Βαγγέλη Μανδραβέλη για το powergame.gr, την αναθεώρηση του σχεδίου κλεισίματος καταστημάτων. Το πολιτικό κόστος και η στρατηγική επιλογή διατήρησης του ρόλου των ΕΛΤΑ ως παρόχου καθολικής υπηρεσίας οδήγησαν την κυβέρνηση σε υποχώρηση. Κατά τη χθεσινή ακρόαση, κυβέρνηση και Υπερταμείο αναγνώρισαν λάθη στον χειρισμό του θέματος. Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου χαρακτήρισε τον αρχικό σχεδιασμό ως άγαρμπο μετασχηματισμό που προκάλεσε ανησυχίες στις τοπικές κοινωνίες.

Ο επικεφαλής του Υπερταμείου Γιάννης Παπαχρήστου παραδέχθηκε αδυναμίες στη συνεννόηση, τη διαβούλευση και την ενημέρωση των πολιτών. Όπως σημείωσε, οι τοπικές κοινωνίες δεν ενημερώθηκαν επαρκώς για τις αλλαγές, ενώ δεν λήφθηκαν υπόψη οι τοπικές ιδιαιτερότητες.

Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, ο μετασχηματισμός αφορά πλέον 158 καταστήματα, με 17 από αυτά να διατηρούνται αναλλοίωτα. Οι αλλαγές θα περιλαμβάνουν:

  • Παρουσία ταχυδρόμου σε συγκεκριμένες περιοχές
  • Λειτουργία shop in shop σε ιδιωτικά καταστήματα όπως mini market και βιβλιοπωλεία
  • Δημιουργία νέων σημείων εξυπηρέτησης με εμπορικούς όρους
  • Σημαντικός αριθμός καταστημάτων από τα 204 αρχικά, που βρίσκονταν σε μεγάλα αστικά κέντρα, έχει ήδη κλείσει οριστικά.

Εγγύηση για πανελλαδική κάλυψη και καθολική υπηρεσία

Η κυβέρνηση διαβεβαίωσε ότι δεν εγκαταλείπει την παροχή καθολικής υπηρεσίας από τα ΕΛΤΑ, ούτε την αντίστοιχη δημόσια αποζημίωση. Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Κυριάκος Πιερρακάκης εγγυήθηκε την πανελλαδική παρουσία των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου Γιάννης Παπαχρήστου υπογράμμισε ότι η θέση του φορέα είναι σαφής: κανένας πολίτης και καμία περιοχή δεν θα μείνει χωρίς κάλυψη. Παρόμοια δέσμευση έδωσε και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τονίζοντας ότι όλες οι περιοχές της χώρας θα διατηρήσουν ταχυδρομική εξυπηρέτηση.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαστεργίου, το κόστος της καθολικής υπηρεσίας καταβάλλεται εμπρόθεσμα και οι πληρωμές είναι ενημερωμένες. Φέτος, για πρώτη φορά από το 2013, η προκαταβολή του κόστους καταβλήθηκε εντός του ίδιου έτους. Συγκεκριμένα, στις 4 Δεκεμβρίου 2025 καταβλήθηκε η προκαταβολή για το τρέχον έτος, με την κυβέρνηση να μην οφείλει χρήματα για την παροχή καθολικής υπηρεσίας. Στο παρελθόν, οι προκαταβολές καταβάλλονταν με καθυστέρηση ακόμη και δύο ετών.