Περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ πρόσθετους φόρους θα κληθούν να πληρώσουν οι οδηγοί αυτοκινήτων µέσα στο 2017, χωρίς στο ποσό αυτό να περιλαµβάνεται η όποια επιπλέον επιβάρυνση από την προωθούµενη «µεταρρύθµιση» στον τρόπο υπολογισµού των τελών κυκλοφορίας. Οι ανατιµήσεις στα καύσιµα, τα πρόστιµα στα ανασφάλιστα αυτοκίνητα, καθώς και στα Ι.Χ. που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, όπως και η ενεργοποίηση του νέου καθεστώτος φορολόγησης των εταιρικών αυτοκινήτων συνθέτουν ένα πακέτο µέτρων που θα καταστήσει ακόµη ακριβότερη τη χρήση του αυτοκινήτου, ειδικά του επαγγελµατικού.

ΝΕΟΙ ΦΟΡΟΙ

Το «τριπλό χτύπηµα» στις τιµές των καυσίµων θα έχει ως αποτέλεσµα από την Πρωτοχρονιά ένα λίτρο πετρελαίου κίνησης να ακριβύνει έως και 10 λεπτά του ευρώ, ενώ στην τιµή της αµόλυβδης θα προστεθούν περισσότερα από 7-8 λεπτά. Η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης σε βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης, ο ΦΠΑ 24% που θα επιβληθεί και επί του αυξηµένου φόρου κατανάλωσης, αλλά και η άνοδος που παρατηρείται εδώ και µερικές εβδοµάδες στη διεθνή τιµή του πετρελαίου συνθέτουν το «τριπλό χτύπηµα» που θα φανεί από την Πρωτοχρονιά στις ταµπέλες των πρατηρίων ως εξής:
Στην Αττική, η µέση τιµή της αµόλυβδης αναµένεται να σπάσει το «φράγµα» του 1,5 ευρώ το λίτρο ύστερα από πολύ καιρό. Στους πιο ακριβούς νοµούς της χώρας, όπως είναι τα ∆ωδεκάνησα, οι Κυκλάδες, νοµοί της Κρήτης, η Σάµος κ.λπ., η αµόλυβδη αναµένεται να σπάσει ακόµη και το «φράγµα» των 1,7 ευρώ ανά λίτρο. Ακόµη µεγαλύτερες θα είναι οι ανατιµήσεις στα νησιά του Αιγαίου, όπου καταργείται το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ, κάτι που σηµαίνει ότι ο βασικός συντελεστής που βαραίνει τα καύσιµα θα αυξηθεί από το 19% στο 24%. Μεταξύ αυτών των νησιών είναι η Αµοργός, η Ιος, η Κύθνος, η Σέριφος, η Σίκινος, η Ανάφη, η Κίµωλος, η Φολέγανδρος, η Ηρακλειά, η ∆ονούσα, η Θηρασία, η Σχοινούσα, τα Κουφονήσια, η ∆ήλος, η Σκόπελος, η Αµµουλιανή, η ∆ιάπορος, η Κυρα-Παναγιά, η Περιστέρα και η Τσουγκριά. Το πετρέλαιο κίνησης στην Αττική αναµένεται να ξεπεράσει τα 1,25 ευρώ ανά λίτρο, ενώ στους ακριβότερους νοµούς της χώρας θα φτάσει να πωλείται ακόµη και πάνω από 1,4 ευρώ το λίτρο.

ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΑ Ι.Χ.

Η υπουργική απόφαση για τον έλεγχο των οδηγών µε ανασφάλιστα οχήµατα έχει εκδοθεί από τον Ιανουάριο του 2016, αλλά ακόµη δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες από τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονοµικών για να συνταχθεί η λίστα µε τους οδηγούς που πρέπει να κληθούν να ασφαλίσουν τα οχήµατά τους, πληρώνοντας το επιπλέον παράβολο των 250 ευρώ. Μόνο από αυτή τη διαδικασία είχαν προβλεφθεί (και είχαν καταγραφεί στον Προϋπολογισµό του 2016) έσοδα της τάξεως των 45 εκατ. ευρώ.

«Παγωµένη» παραµένει προς το παρόν και η διαδικασία εντοπισµού των αυτοκινήτων που δεν έχουν περάσει τα οχήµατά τους από ΚΤΕΟ. Και από αυτό το µέτρο είχαν υπολογιστεί περίπου 56 εκατ. ευρώ στον Προϋπολογισµό του 2016.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ

Λίγο πριν από την αλλαγή του χρόνου, το υπουργείο Οικονοµικών τροποποίησε τη διάταξη υπολογισµού του εισοδήµατος µε το οποίο θα «φορτωθούν» τα στελέχη των επιχειρήσεων στα οποία έχουν παραχωρηθεί αυτοκίνητα. Ο πολύπλοκος τρόπος µε τον οποίο υπολογιζόταν το εισόδηµα, µε βάση τις δαπάνες συντήρησης (και µε συντελεστή 80%), αντικαταστάθηκε µε καινούργιο σύστηµα, το οποίο συναρτά το εισόδηµα µε τη λιανική τιµή προ φόρων του οχήµατος, αλλά και µε την παλαιότητά του.

Οπως φαίνεται και στον σχετικό πίνακα, ευνοηµένοι µε το νέο σύστηµα θα βγουν κατά κύριο λόγο οι επαγγελµατίες στους οποίους έχουν παραχωρηθεί αυτοκίνητα µικρής αξίας, καθώς σε αυτές τις περιπτώσεις το τεκµαρτό εισόδηµα (το οποίο θα προστεθεί στα υπόλοιπα εισοδήµατα) θα είναι της τάξεως µερικών εκατοντάδων ευρώ. Ο φόρος επί αυτού του πρόσθετου εισοδήµατος θα υπολογιστεί µε συντελεστή από 22% έως και 45% ανάλογα µε το ύψος των αποδοχών του κάθε οδηγού. Να σηµειωθεί ότι από αυτό το µέτρο το υπουργείο Οικονοµικών περιµένει να εισπράξει περί τα 90 εκατ. ευρώ µέσα στο 2017, καθώς η διάταξη θα εφαρµοστεί για πρώτη φορά για την κατοχή εισοδήµατος µέσα στο 2016 (κάτι που σηµαίνει ότι η επιβάρυνση θα φανεί στις φορολογικές δηλώσεις του 2017).

Ριζικές αλλαγές στα τέλη

Ανακοινώνοντας τη διατήρηση των τελών κυκλοφορίας του 2017 στα ίδια επίπεδα µε τα αντίστοιχα του 2016 (µε µοναδική εξαίρεση τα τέλη 133.000 οχηµάτων που έχουν εισαχθεί και για τα οποία υπήρξαν αυξοµειώσεις), το υπουργείο Οικονοµικών ανακοίνωσε ότι το 2018 θα προχωρήσει στη ριζική αλλαγή του τρόπου υπολογισµού τους. Με βάση την εξαγγελία, «θα δηµιουργηθεί µια εφαρµογή που θα επιτρέπει τον υπολογισµό των τελών εξειδικευµένα για κάθε όχηµα, µε την καθιέρωση αντικειµενικών κριτηρίων και αντίστοιχων συντελεστών (π.χ. µε αυτόµατη µείωση του ύψους των τελών ανά έτος µε τη χρήση σχετικού συντελεστή παλαιότητας). Ενα θεωρείται από τώρα δεδοµένο: τα τέλη κυκλοφορίας του 2018 θα πρέπει να αποδώσουν στο ∆ηµόσιο τουλάχιστον 1,1 δισ. ευρώ -αν όχι περισσότερα-, καθώς στο 4ο και τελευταίο έτος του 3ου Μνηµονίου θα πρέπει να επιτύχουµε πρωτογενές πλεόνασµα 3,5% του ΑΕΠ. Οσον αφορά στο σενάριο για υπολογισµό των τελών κυκλοφορίας µε τον µήνα, µέσα στο 2017 αναµένεται να επαναληφθεί το ίδιο σκηνικό µε το 2016. Το υπουργείο Οικονοµικών θα µετρήσει πόσες καταθέσεις πινακίδων έγιναν µέχρι το τέλος του 2016 για να αποφασίσει πότε θα δώσει κίνητρα για την άρση της ακινησίας. Σε πρακτικό επίπεδο, οι οδηγοί θα µπορούν να πάρουν πίσω τις πινακίδες τους πληρώνοντας τα τέλη µόνο για το υπόλοιπο χρονικό διάστηµα µέχρι το τέλος του 2017.