Ούτε ψύλλος στον κόρφο του διοικητή της ΑΑΔΕ, ο οποίος, πριν να έρθουν τα πρωτοβρόχια, θα πρέπει να έχει βρει λύσεις και πειστικές απαντήσεις σε τρία θέματα που «τσουρουφλίζουν».

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Γιώργου Παππού για την κυριακάτικη «Ελευθερία του Τύπου», κατ’ αρχάς, όσο προχωράνε οι έλεγχοι στα νησιά και σε άλλες τουριστικές περιοχές, φαίνεται ότι η μη έκδοση αποδείξεων, δηλαδή η κλοπή του ΦΠΑ, έχει πάρει γιγαντιαίες διαστάσεις. Οσο κι αν οι «καμπάνες» πέφτουν «βροχή», όσο κι αν μπαίνουν «λουκέτα», όσο κι αν τα νέα πρόστιμα «τσούζουν», η γενική εικόνα είναι ότι επαγγελματίες και επιχειρήσεις ρισκάρουν, ακόμα κι αν ήδη τους έχουν «τσιμπήσει» μία φορά τα κλιμάκια των ελεγκτών, που φέτος δρουν σαν... κομάντος.

Είναι ενδεικτικό το ότι, τις δύο πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου για τη θερινή περίοδο, η παραβατικότητα από τους ελέγχους που έκαναν συνεργεία των ΔΟΥ κυμαίνεται γύρω στο 25%, ενώ οι στοχευμένοι και μάλλον πιο αυστηροί έλεγχοι της ΥΕΔΔΕ (του αποκαλούμενου μικρού ΣΔΟΕ) δείχνουν παραβατικότητα κοντά στο 66%! Από τους συνολικά 270 ελέγχους της ΥΕΔΔΕ σε αυτό το χρονικό διάστημα, η παραβατικότητα στην Αττική φτάνει στο 73%, στο Ηράκλειο Κρήτης στο 77,5%, στην Πάτρα στο 50% και στη Θεσσαλονίκη στο 61%.

Αυτό που έχει ειδικό βάρος δεν είναι τόσο η παραβατικότητα που εντοπίζεται και βεβαιώνεται, αλλά το γενικότερο κλίμα φοροαποφυγής το οποίο πλανάται στην ατμόσφαιρα. Και μπορεί η περίπτωση στο Γαϊδουρονήσι της Κρήτης -με την καντίνα που λειτουργούσε χωρίς άδεια και με «μαϊμού» ταμειακές μηχανές- να χαρακτηρίζεται ακραία, υπάρχουν, όμως, δεκάδες άλλες περιπτώσεις οι οποίες δείχνουν ότι το θράσος ορισμένων δεν έχει όρια.

Για παράδειγμα, δεν έχουν διαφύγει της προσοχής του επιτελείου της ΑΑΔΕ οι πληροφορίες που αναφέρουν ότι πολλά εστιατόρια και ταβέρνες εξακολουθούν να δουλεύουν με... διπλούς καταλόγους: Εναν με ΦΠΑ και έναν χωρίς ΦΠΑ! Και επειδή είναι προφανές ότι δεν μπορεί να σταλεί ένας εφοριακός πάνω από κάθε ταμειακή, ο στόχος και η ελπίδα είναι ότι, όπως και πέρυσι, οι αυστηρές ποινές θα φέρουν αυτοσυμμόρφωση, έτσι ώστε να μη μετατραπεί ο περσινός εισπρακτικός θρίαμβος του ΦΠΑ σε «Βατερλό» των φετινών εσόδων.

Πέρα από τον πονοκέφαλο της μικρομεσαίας φοροδιαφυγής, ο διοικητής της ΑΑΔΕ καλείται να ξεπεράσει όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα τον σκόπελο της παραγραφής μεγάλων υποθέσεων, όπως οι λίστες της αποκαλούμενης μεγάλης φοροδιαφυγής. Η απόφαση του ΣτΕ δεν έπεσε κεραυνός εν αιθρία, τουλάχιστον για τους μυημένους, αλλά σίγουρα προκάλεσε αμηχανία για το τι μέλλει γενέσθαι με τους ελέγχους που είναι σε εξέλιξη.

Ηδη, ο Γ. Πιτσιλής έχει απευθύνει ερώτημα προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους για τις επιπτώσεις της απόφασης του ΣτΕ, δηλαδή για το πώς επηρεάζεται το ελεγκτικό έργο σε ό,τι αφορά παλαιότερες χρήσεις, και με βάση αυτή τη γνωμοδότηση θα δοθούν οδηγίες στις ελεγκτικές υπηρεσίες.

Λόγω του κατεπείγοντος χαρακτήρα, η απάντηση του ΝΣΚ δεν αποκλείεται να δοθεί έως το τέλος του μήνα ή το αργότερο έως τις αρχές του Αυγούστου, αλλά, προκειμένου να μην «κολλήσουν», εν τω μεταξύ, οι υποθέσεις, η οδηγία που έχουν λάβει οι ελεγκτές είναι να συνεχίσουν τη δουλειά τους στις χρήσεις 2011 και μετά, οι οποίες είναι «ασφαλείς».

Το πρόβλημα για τον διοικητή της ΑΑΔΕ είναι ότι, ακόμα κι αν το ΝΣΚ βγάλει μια σαφή γνωμοδότηση, κάτι που είναι εξαιρετικά αμφίβολο, υπάρχει ακόμα μία απόφαση του ΣτΕ, η οποία αναμένεται κατά τον Οκτώβριο και «κουμπώνει» με το «φρένο» στις παραγραφές. Επί της ουσίας, το ΣτΕ θα αποφανθεί για το αν οι τραπεζικοί λογαριασμοί που βγαίνουν στο φως κατά τους ελέγχους (λίστα μεγαλοκαταθετών, εμβασμάτων κ.λπ.) αποτελούν νέα, συμπληρωματικά στοιχεία.

Αν αποφανθεί θετικά, τότε αυτομάτως η πενταετής παραγραφή γίνεται δεκαετής και, άρα, η δυνατότητα των ελέγχων φτάνει έως το 2006. Αν αποφανθεί ότι οι λογαριασμοί ήταν εκεί και όφειλαν οι ελεγκτικές υπηρεσίες να τους εντοπίσουν, τότε η «κόκκινη» γραμμή θα τραβηχτεί στο 2011 και οι έλεγχοι για εισοδήματα ή περιουσιακά στοιχεία προηγούμενων ετών θα γίνουν εξαιρετικά δύσκολοι, αν όχι αδύνατοι.