Τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα θα εντοπίζονται με το πάτημα ενός κουμπιού, καθώς οι πολλές και διαφορετικές βάσεις δεδομένων που υπάρχουν σήμερα στους διάφορους φορείς του Δημοσίου -και οι οποίες κατά κανόνα δεν… επικοινωνούν μεταξύ τους- θα γίνουν μία.

Συγκεκριμένα, ιδιωτικής χρήσης όχημα που δεν έχει περάσει από ΚΤΕΟ δεν θα κυκλοφορεί στους ελληνικούς δρόμους. Στα διόδια δεν θα υπάρχουν πλέον υπάλληλοι ούτε μπάρες. Τα οχήματα θα διέρχονται από μια ηλεκτρονική πύλη και η χρέωση θα γίνεται αυτόματα, χωρίς καθυστερήσεις.

Μέχρι και οι πινακίδες του αυτοκινήτου θα είναι «έξυπνες», ώστε με την ηλεκτρονική τους ανάγνωση οι αστυνομικές Αρχές να αποκτούν αμέσως εικόνα για όλα τα στοιχεία του οχήματος αλλά και του οδηγού. Μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας σε ταινία β’ διαλογής ή απλώς με… ανέκδοτο στη χώρα που πασχίζει εδώ και τουλάχιστον τέσσερα χρόνια να βρει έναν τρόπο να εμποδίσει την κυκλοφορία των ανασφάλιστων οχημάτων. Αυτός είναι όμως ο επίσημος προγραμματισμός της κυβέρνησης και των εμπλεκόμενων υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη για το 2018.

Μετά το… κάζο του περασμένου καλοκαιριού (σ.σ.: Η προσπάθεια να εντοπιστούν τα ανασφάλιστα Ι.Χ. απέβη άκαρπη, καθώς χαρακτηρίστηκαν ανεύθυνοι οδηγοί εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες που έχουν απολέσει τα οχήματά τους εδώ και χρόνια), αποφασίστηκε να μπει μια τάξη στον χώρο του αυτοκινήτου διά της… μηχανογράφησης.

Με το που θα «χτιστεί» το νέο σύστημα, θα αλλάξουν πολλές διαδικασίες: από τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας και την κατάθεση πινακίδων μέχρι τα πρόστιμα για τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, αλλά και ο τρόπος υπολογισμού των διοδίων.

Για να δημιουργηθεί η νέα, ενιαία βάση δεδομένων, στην οποία θα είναι καταχωρημένα όλα τα στοιχεία για τα Ι.Χ. που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, θα κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή αμέσως μετά την Πρωτοχρονιά, ως τμήμα του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών για τα πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Το βασικό στοίχημα -το οποίο θα περάσουν μήνες για να κερδηθεί- θα είναι επιτέλους οι φορείς του Δημοσίου να αποκτήσουν πλήρη και ενιαία εικόνα για τα στοιχεία ενός αυτοκινήτου ή ενός οδηγού, τα οποία σήμερα μπορεί να είναι μοιρασμένα σε έως και έξι διαφορετικές βάσεις δεδομένων, οι οποίες είναι οι εξής:

- Το αρχείο οχημάτων, βάσει του οποίου επιβάλλονται τα τέλη κυκλοφορίας και το οποίο τηρείται στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

- Το αρχείο οχημάτων όπου είναι δηλωμένα οχήματα ως κλεμμένα και το οποίο τηρείται από τις αστυνομικές Αρχές.

-Το αρχείο οχημάτων που βρίσκονται σε ακινησία, το οποίο τηρείται από τη Διεύθυνση Ανάπτυξης, Συντήρησης και Λειτουργίας Εφαρμογών του υπουργείου Μεταφορών.

- Το αρχείο δελτίων περιοδικών τεχνικών ελέγχων οχημάτων, που τηρείται στο υπουργείο Μεταφορών.

- Το ξεχωριστό αρχείο ακινησίας, που τηρείται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και στο οποίο καταγράφονται τα οχήματα για τα οποία κατατίθενται πινακίδες στις ΔΟΥ.

- Το αρχείο των ασφαλισμένων οχημάτων, που τηρείται από την Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών. Με τη δημιουργία της καινούργιας βάσης δεδομένων, το πρώτο που θα αλλάξει είναι η διαδικασία κατάθεσης των πινακίδων. Βασικό στοιχείο της αλλαγής είναι ότι οι πινακίδες δεν θα παραμένουν φυλαγμένες στις αποθήκες των ΔΟΥ, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα, αλλά θα διατηρούνται για μόνο έναν χρόνο και μετά θα καταστρέφονται.

Τρεις διασταυρώσεις

Το επόμενο στάδιο θα είναι η υλοποίηση τριών διαφορετικών ηλεκτρονικών διασταυρώσεων, οι οποίες πλέον θα μπορούν να προχωρήσουν, καθώς τα στατιστικά στοιχεία θα είναι πλέον ελεγμένα και αξιόπιστα.

Οι τρεις διασταυρώσεις θα είναι οι εξής:

1. Ο εντοπισμός των ανασφάλιστων αυτοκινήτων, αυτήν τη φορά με μια αδιάβλητη διαδικασία, η οποία δεν θα επιδέχεται αμφισβήτηση. Μόλις προ ημερών η ΑΑΔΕ υποχρεώθηκε να επιστρέψει τα παράβολα που καταλόγισε εσφαλμένα σε χιλιάδες οδηγούς κατά την πρώτη απόπειρα εντοπισμού το καλοκαίρι.

2. Ο εντοπισμός των Ι.Χ. που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, μια διαδικασία που υποτίθεται ότι έπρεπε να έχει προχωρήσει από το 2015 και μάλιστα να έχει φέρει αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στα κρατικά ταμεία.

3. Ο εντοπισμός των Ι.Χ. που δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας για τα έτη πριν από το 2013. Πρόκειται για διαφυγόντα ποσά που ανέρχονται σε αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Η ΑΑΔΕ όμως θέλει πρώτα να έχει πλήρη εικόνα για το ποιοι από τους οδηγούς εξακολουθούν να έχουν όχημα σε κυκλοφορία και μετά να αποστείλει τα ειδοποιητήρια.

*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ»