Στις 2 Μαΐου το απόγευμα ολοκληρώθηκε η δημοπρασία Greek Sale στο Λονδίνο με το ταμπλό του οίκου Bonhams να κλείνει με τζίρο χαμηλότερο του 1 εκατ. στερλινών (μη συμπεριλαμβανομένων των προμηθειών του οίκου) και με ποσοστό πώλησης by lot περίπου στο 60%. Μιλάμε πάντα για το τι συνέβη καθ’ όλη τη διάρκεια της δημοπρασίας κατά την οποία καταγράφηκαν χτυπήματα από την έδρα, το τηλέφωνο και το διαδίκτυο. Χωρίς δηλαδή να έχουν συμπεριληφθεί οι after sale συναλλαγές, τρία εικοσιτετράωρα μετά το πέρας της δημοπρασίας, μία τακτική που εφαρμόζει τα τελευταία χρόνια ο οίκος, παρά το γεγονός ότι ήταν αντίθετος σε σχέση με την τοπική αγορά όπως οι οίκοι Βέργου και Καπόπουλου.

      

Υπήρξαν τονώσεις τιμών αλλά και απώλειες    

Οπως ενημερώσαμε πρώτα μέσα από την στήλη Luxury & Art Business των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ, στην κορυφή των πωλήσεων σκαρφάλωσε ο πίνακας του Γιάννη Τσαρούχη «Young Man from Piraeus» (λάδι σε καμβά, 65x53εκ.) το οποίο ρευστοποιήθηκε από ιδιωτική συλλογή στο Λονδίνο. Μάλιστα οι ειδικοί του οίκου επιβεβαιώθηκαν περίτρανα καθώς είχε επιλεγεί για το εξώφυλλο του καταλόγου της δημοπρασίας, δηλαδή ως το μεγάλο φαβορί.  

Η αρχική του εκτίμηση είχε κυμανθεί μεταξύ 50.000 και 70.000 στερλινών ωστόσο οι προσφορές ξεκίνησαν πολύ πιο χαμηλά, στις 38.000 στερλίνες. Η ζήτηση ήταν πολύ μεγάλη και υπήρξαν χτυπήματα στην έδρα, από το τηλέφωνο και από την αίθουσα με αποτέλεσμα η αξία του να ανεβαίνει αστραπιαία. Τη στιγμή που ένας ιδιώτης κάνει προσφορά στις 85.000 στερλίνες στριμώχνεται underbidder που χτυπούσε στην αίθουσα. «Θέλετε να πάτε στις 90.000 στερλίνες κύριε;», πίεσε η δημοπράτις του οίκου, CarolineOliphant. Εκείνος το σκεφτόταν και δίσταζε. Το έργο ήταν έτοιμο να κλειδώσει στις 85.000 στερλίνες μέχρι που νέο σερί χτυπημάτων ξεκίνησε επιθετικά με την τιμή να ανεβαίνει από τις 90.000 στις 95.000, 100.000, 102.000, 108.000, 110.000 κ.ο.κ. μέχρι που το σφυρί έπεσε στις 120.000 στερλίνες, υπερδιπλασιάζοντας τις εκτιμήσεις!

Υπολογίζοντας τις προμήθειες του οίκου το έργο πωλήθηκε προς 150.000 στερλίνες, δηλαδή 170.532 ευρώ!   Τα δύο επόμενα πιο ακριβά έργα της δημοπρασίας ήταν του Γιάννη Μόραλη: το «Couple»  άγγιξε τις 93.750 στερλινών (106.582 ευρώ) υπέρ- διπλασιάζοντας την αρχική τιμή, ενώ το «Erotic»  αγοράστηκε έναντι 60.000 στερλινών συμπεριλαμβανομένων και των προμηθειών του οίκου.

Πάντως  ενδεικτικό της οικονομικής κρίσης που έχει επηρελασει και το χρηματιστήριο τέχνης είναι το γεγονός ότι οι προσφορές για το «Erotic» άρχισαν στις 22.000 στερλίνες πολύ χαμηλότερα δηλαδή από την τιμή εκτίμησης των 30.000 με 50.000 στερλινών.

   

Ερωτηματικά με απούλητα

Ερωτηματικά προκάλεσε το γεγονός ότι στα αζήτητα έμεινε ο πίνακας του Παναγιώτη Τέτση με τίτλο «Top-downview of Sifnos» ο οποίος μάλιστα είχε διαστάσεις(100x70εκ.). Η τιμή εκτίμησής του δεν ήταν παράλογη – απεναντίας θεωρείτο ευκαιρία καθώς κυμαινόταν μεταξύ 7.000 και 10.000 στερλινών και δεδομένου οτι ο Τέτσης δεν είναι εν ζωή.

Ακόμη, δεν κατάφερε να δελεάσει το αγοραστικό κοινό το έργο του Γιάννη Τσαρούχη «Landscape, Pompeii» το οποίο είχε αρχική εκτίμηση 16.000 με 22.000 στερλίνες αλλά τα χτυπήματα έπιασαν μόλις 12.000 στερλίνες κάτω από τη συμφωνημένη τιμή.

Παρομοίως, ο πίνακας του Διαμαντή Διαμαντόπουλου (φωτ.πάνω) «Seated man against green background with red floor»έμεινε απούλητος με τιμή εκτίμησης 6.000 με 8.000 στερλίνες, και παρά το γεγονός ότι οι προσφορές ξεκίνησαν κάτω από τις 5.000 στερλίνες. Κύρια αιτία είναι κάτι που είχαμε επισημάνει μέσα από τη στήλη, πως η μεγάλη ανισορροπία στις τιμές του Διαμαντόπουλου τα τελευταία χρόνια από κακή διαχείριση στη δευτερογενή αγορά έκαναν τους επενδυτές να χάσουν την εμπιστοσύνη τους.  

 ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ litomissiakouli@yahoo.com

*Οι τίτλοι των έργων αναγράφονται στα Αγγλικά όπως ακριβώς καταλογογραφήθηκαν από τον οίκο Bonhams.