Προς νέους καπεταναίους
Του Βασίλη Φεύγα, Communication Strategist & Campaigns Architect, συγγραφέα του βιβλίου Ο Δρόμος για τη Νίκη
Η εισαγωγή του ηλεκτρονικού μου βιβλίου Ο Δρόμος για τη Νίκη ξεκινά με μια αναφορά στους Bruce Newman και Jagdish Sheth και το βιβλίο τους A Theory of Political Choice Behavior. Οι δύο ακαδημαϊκοί περιγρα?φουν? τα κοινα? χαρακτηριστικα? μεταξυ? ψηφοφο?ρων και καταναλωτω?ν:
Ε?νας πολιτικο?ς προσφε?ρει μια υπηρεσι?α ακριβω?ς, ο?πως ε?νας δικηγο?ρος η? ε?νας γιατρο?ς.
Ε?νας ψηφοφο?ρος πληρω?νει για την παροχη? αυτω?ν των υπηρεσιω?ν με την καταβολη? φο?ρων.
Οι ψηφοφο?ροι επιλε?γουν ε?ναν υποψη?φιο, γιατι? μπορει? να ει?ναι περισσο?τερο ελκυστικο?ς απο? κα?ποιον α?λλο, ο?πως και οι καταναλωτε?ς επιλε?γουν προι?ο?ντα η? υπηρεσι?ες που ει?ναι πιο ελκυστικα? γι αυτου?ς.
Ο ψηφοφο?ρος επιλε?γοντας κα?ποιον υποψη?φιο προσδοκα? ο?τι θα ωφεληθει? περισσο?τερο απο? αυτο?ν σε σχε?ση με κα?ποιον α?λλον. Ακριβω?ς, ο?πως ο καταναλωτη?ς, προσδοκα? ο?τι θα ωφεληθει? περισσο?τερο αγορα?ζοντας ε?να προϊο?ν η? υπηρεσι?α κα?ποιας εταιρει?ας.
Ο ψηφοφο?ρος ε?χει συνη?θως την επιλογη? δυ?ο η? περισσο?τερων υποψηφι?ων. Ακριβω?ς ο?πως ο καταναλωτη?ς επιλε?γει αγαθα? και υπηρεσι?ες μεταξυ? δυ?ο η? περισσο?τερων εταιρειω?ν.
Ο ψηφοφο?ρος αναζητα? πληροφορι?ες για τον α η? τον β υποψη?φιο. Ακριβω?ς ο?πως ο καταναλωτη?ς αναζητα? τις πληροφορι?ες για τα αγαθα? που προτι?θεται να αγορα?σει.
Ο ψηφοφο?ρος αισθα?νεται ευχαριστημε?νος η? δυσαρεστημε?νος μετα? απο? την επιλογη? ενο?ς προσω?που. Ακριβω?ς ο?πως ο καταναλωτη?ς αισθα?νεται ευχαριστημε?νος η? δυσαρεστημε?νος ε?πειτα απο? μια αγορα? του.
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι ψηφοφόροι δεν αισθάνονται ικανοποιημένοι από το πολιτικό σύστημα (κόμματα και πολιτικά πρόσωπα). Μια ματιά στο σύνολο των ερευνών που έχουν δημοσιευθεί τον τελευταίο χρόνο θα πείσει και τον πιο πιστό εραστή της μεταπολιτευτικής περιόδου. Μιας περιόδου που μεταξύ των άλλων χαρακτηρίστηκε από την έλλειψη ορθολογισμού, τις πελατειακές σχέσεις και ενός αμφιβόλου ποιότητας «επικοινωνισμό» με ισχυρές δόσεις ανευθυνότητας και λαϊκισμού, τόσο από πλευράς πολιτικών, όσο και από πλευράς «ειδικών» της επικοινωνίας. Τα αποτελέσματα είναι για όλους πλέον ορατά.
Στις επόμενες εκλογές για την τοπική αυτοδιοίκηση το πολιτικό προσωπικό θα κάνει ταμείο. Και θα κριθεί αυστηρά από τους ψηφοφόρους. Οι ψηφοφο?ροι πα?ντα συγκρι?νουν και επιλε?γουν. Δεν ψηφι?ζουν ε?ναν πολιτικο? επειδη? ει?ναι μο?νο καλο?ς α?νθρωπος, επειδη? ει?ναι μο?νο δημοφιλη?ς η? επειδη? ει?ναι μο?νο ε?μπειρος. Οι ψηφοφο?ροι επιλε?γουν πα?ντα σε σχε?ση με κα?ποιον α?λλο. Η επικοινωνιακη? στρατηγικη?, το μη?νυμα, ο πολιτικο?ς λο?γος, τα εργαλει?α που θα χρησιμοποιηθου?ν πρε?πει να πει?σουν τον πολι?τη. Πα?νω απ ο?λα πρε?πει να συνδε?ονται α?μεσα με τον τρο?πο που οργανω?νεται η εκλογικη? συμπεριφορα? των ψηφοφο?ρων. Ειδικα? ση?μερα, ο?που η δυσπιστι?α των πολιτω?ν απε?ναντι στο πολιτικο? συ?στημα μεγαλω?νει με?ρα με τη με?ρα, ει?ναι κάτι παραπάνω από αναγκαι?α η συγκροτημε?νη παρουσι?α ενο?ς πολιτικου? προσω?που.
Οι επο?μενες εκλογε?ς θα ει?ναι ε?να μεγα?λο στοι?χημα για ο?σους σκοπευ?ουν να θε?σουν υποψηφιο?τητα. Ειδικά για τους νέους υποψηφίους, οι οποίοι θα τολμήσουν να βουτήξουν στα παγωμένα νερά, μιας φουρτουνιασμένης θάλλασας και φιλοδοξούν να οδηγήσουν τον Τιτανικό σε ασφαλές λιμάνι. Θερμή παράκληση: Μάθετε από τα λάθη των προηγούμενων καπεταναίων. Μην υποκύπτεται στις εύκολες λύσεις του επικοινωνισμού, αλλά οργανώστε την πολιτική σας παρουσία με σοβαρότητα και μεθοδικότητα. Και προπαντώς μην αγνοείτε τα παγόβουνα!