Την Πέμπτη 1 Νοεμβρίου στις 20:30 ο σουηδός συγγραφέας Arne Dahl έρχεται στον ΙΑΝΟ, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του θεσμού «Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου», για μία συζήτηση με τον συγγραφέα Πέτρο Μάρκαρη, με επίκεντρο τα βιβλία, τη ζωή και το έργο του.

Συνδιοργάνωση: θεσμός «Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου», Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών, Σύλλογος Σουηδικής Γλώσσας, εκδόσεις Μεταίχμιο & IANOS.

Είσοδος ελεύθερη. Θα υπάρξει διαδοχική διερμηνεία από τα αγγλικά.

Η εκδήλωση εντάσσεται στο πρόγραμμα «Οι Βόρειες Χώρες αφηγούνται. Η αστυνομική λογοτεχνία των Βορείων Χωρών: Μυθοπλασία ή καθρέφτης της κοινωνίας τους;» στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του θεσμού «Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου», μια διεθνή διάκριση που έλαβε ο Δήμος της Αθήνας από την UNESCO (23 Απριλίου 2018 – 22 Απριλίου 2019).

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα

Ο αρχηγός της πρώτης εθνικής των σουηδών συγγραφέων. Ο πιο συναρπαστικός σύγχρονος συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας, σύμφωνα με τον Ian Rankin.

Ο Arne Dahl (Άρνε Νταλ, 1963) δεν υπάρχει. Το ψευδώνυμο αυτό ανήκει στον σουηδό Γιαν Άρναλντ, ο οποίος κατάφερε να διατηρήσει μυστική την ταυτότητά του για αρκετά χρόνια, αλλά στο έκτο βιβλίο της αστυνομικής σειράς του, στην οποία πρωταγωνιστεί η Ομάδα Άλφα −μια ομάδα ειδικά εκπαιδευμένων, ικανότατων αστυνομικών, που παίζουν και τον ρόλο του ήρωα-ντετέκτιβ των βιβλίων του −, το πρόσωπό του αποκαλύφθηκε.

Γεννημένος το 1963, εργαζόταν ως κριτικός και δημοσιογράφος, ενώ με το Misterioso καθιερώθηκε διεθνώς ως ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους συγγραφείς αστυνομικού στην Ευρώπη. Ο συγγραφέας Πέτρος Μάρκαρης χαρακτηριστικά αναφέρει: «Η οξυδέρκεια της ματιάς του είναι εντυπωσιακή. Εξίσου εντυπωσιακή είναι η χωρίς φτιασίδια πολιτικής ορθότητας εικόνα της σουηδικής κοινωνίας στα μυθιστορήματά του».

Ο Dahl ήταν πανεπιστημιακός δάσκαλος και μολονότι στα νιάτα του είχε διαβάσει πολύ αστυνομική λογοτεχνία, στη συνέχεια μάλλον τη σνόμπαρε. Το πρώτο του μυθιστόρημα το έγραψε στα 27 του με το πραγματικό του όνομα και με θέμα εμπνευσμένο από τη σφαγή του 1822 στη Χίο, όμως παρά τις θετικές κριτικές δεν εγκατέλειψε την ακαδημαϊκή του καριέρα. Ταινίες όπως η Σιωπή των αμνών και το Seven, ωστόσο, τον οδήγησαν εκ νέου στο δημοφιλές λογοτεχνικό είδος. Όταν λοιπόν θέλησε να αναγεννηθεί, αποφάσισε να ξεκινήσει από το μηδέν, επινοώντας ένα alter ego που αντλούσε από τις νουάρ ρίζες του. Ήδη διάσημος ως ένας από τους ανανεωτές του ευρωπαϊκού νουάρ, διαθέτει μια γραφή με νεύρο και ανατροπές που δίνει μια άλλη γοητεία στις αστυνομικές ιστορίες του. Αλλά ίσως η πιο σημαντική συμβολή του είναι η αποκάλυψη μιας άλλης Σουηδίας, μιας χώρας που κάποτε ήταν πρότυπο για τις περισσότερες ευρωπαϊκές και τώρα μοιάζει να έχει προσβληθεί από μια εκτός ελέγχου εγκληματικότητα. Ο Dahl χρησιμοποιεί τη φόρμα του αστυνομικού μυθιστορήματος με σκοπό να ανοίξει διάλογο με τις εγκάρσιες πληγές της σουηδικής κοινωνίας. Παράλληλα προσδοκά να θέσει καυτά πολιτικά ζητήματα, που επηρεάζουν το διαρκώς εναλλασσόμενο κοινωνικό περιβάλλον. Έτσι, πραγματεύεται άμεσα ή έμμεσα διάφορα θέματα αιχμής, από τις άδικες και στημένες από την αστυνομία καταδίκες μέχρι εικόνες της κρίσης που ταλανίζει τη Σουηδία και όχι μόνο, ενώ ορισμένα ζητήματα που τον απασχολούν συχνά εμφανίζονται στα περισσότερα έργα του, όπως ο ρατσισμός, η τρομοκρατία, η παράνομη μετανάστευση, η διαφθορά, η έκπτωση της ηθικής και των κοινωνικών αξιών, η δύναμη της εξουσίας και του χρήματος. Διαβάζοντας τα βιβλία του, μπορούμε να αντιληφθούμε την πολυπλοκότητα και τη δυναμική του κόσμου που μας περιβάλλει. Τέλος, στα βιβλία του θα συναντήσει κανείς άφθονες μουσικές παραπομπές από τον χώρο της τζαζ και του μπλουζ.