Τι σχέση έχει η γνωστή εικαστικός Λεώνη Γιαγδζόγλου µε τον πρώην κυβερνητικό εκπρόσωπο της Νέας ∆ηµοκρατίας Ευάγγελο Αντώναρο; Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα τελευταία χρόνια ανάµεσά τους έχει αναπτυχθεί ένα συναισθηµατικό φλερτ, που ξεπερνά τα όρια της προχωρηµένης φιλίας, µε αποτέλεσµα στα κοσµικά και πολιτικά παρασκήνια να γίνεται ντόρος για ένα ζευγάρι µε κοινές πνευµατικές αναζητήσεις. Πέραν όµως της όποιας «ερωτικής» σχέσης υποφώσκει ανάµεσά τους, εκείνο που µαθαίνουµε είναι ότι ο Ε. Αντώναρος είναι θαυµαστής των εικαστικών έργων της Λεώνης Γιαγδζόγλου, και µάλιστα τις επόµενες ηµέρες θα βρίσκεται µαζί της στο Λονδίνο για να τη συντροφεύσει σε µια σπουδαία έκθεσή της.

Η Λεώνη Γιαγδζόγλου είναι ανάµεσα στους 44 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το Ηνωµένο Βασίλειο που θα λάβουν µέρος στην οµαδική έκθεση «Bookmorphs», η οποία εγκαινιάστηκε στο Hellenic Centre του Λονδίνου την Τρίτη, 14 Οκτωβρίου, και θα διαρκέσει έως τις 28 Νοεµβρίου 2025. Πρόκειται για την πρώτη ολοκληρωµένη παρουσίαση στη βρετανική πρωτεύουσα σύγχρονων εικαστικών βιβλίων από Ελληνες δηµιουργούς και στοχεύει στην ενίσχυση του διαλόγου και της δηµιουργικής ανταλλαγής µεταξύ των καλλιτεχνών των δύο χωρών. Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από τον όρο bookmorphs (bōk+µορφ) του Αγγλου τεχνοκριτικού Michael Hampton.

Το έργο της

Η κ. Γιαγδζόγλου συµµετέχει στην έκθεση µε ένα από τα πιο εκφραστικά έργα-βιβλία της σειράς «Τhe solid book collection». Το έργο της φέρει τον τίτλο «Welcome to Diversity» και το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο του είναι οι ανθρώπινες µύτες, οι οποίες διαδραµατίζουν «πρωταγωνιστικό ρόλο», όπως δήλωσε η καλλιτέχνις. Πιο αναλυτικά, όπως εξήγησε, «η µύτη κυριαρχεί ανάµεσα στα άλλα χαρακτηριστικά του προσώπου, αλλά συνήθως ελάχιστοι καταγράφουν αυτό το τόσο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό. Αντίθετα, θυµόµαστε τα µάτια, τα χείλη, το βλέµµα. Κι ας είναι η µύτη που καθορίζει το πρόσωπο και το κάνει µοναδικό. Στο συγκεκριµένο έργο η µύτη, ως επαναλαµβανόµενο µοτίβο, προεξέχει από το βιβλίο, αγνοώντας το υπόλοιπο πρόσωπο».

Η ίδια η εικαστικός περιέγραψε το έργο συνολικά ως εξής: «Πρόκειται για ένα βιβλίο-γλυπτό από πηλό, που ούτε ξεφυλλίζεται ούτε διαβάζεται. Τα πρόσθετα στοιχεία (σύρµατα, χάντρες, αλυσίδες κ.λπ.) που διαπερνούν τις ανάγλυφες ανθρώπινες µύτες, αλλά και τα χρώµατα της κλωστής που κεντάνε το βιβλίο µέσα κι έξω ζωντανεύουν µε πρωτόγνωρο, σαρκαστικό και επίµονο συνάµα τρόπο το περιεχόµενό του στη φαντασία του κοινού». Οσον αφορά τον συµβολισµό του συγκεκριµένου σηµείου της ανατοµίας του προσώπου, είπε: «Η µύτη σαρκάζει τη διαφορετικότητα ως µια “σχετική” έννοια. Μια και που όλοι µας εντέλει έχουµε από µία µύτη. Σκοπός αυτού του βιβλίου είναι να οδηγήσει σε µια άλλη ανάγνωση της διαφορετικότητας. Αυτό βέβαια γίνεται µε το δικό µου, περιπαικτικό ύφος, αλλά και χωρίς καµία πρόθεση να υποβαθµίσω τη σοβαρότητα του θέµατος. Με αυτό το έργο-βιβλίο, λοιπόν, προσκαλώ το κοινό να γίνουν ταυτόχρονα αναγνώστες και συγγραφείς. Να γράψουν δηλαδή και να ερµηνεύσουν από τη δική τους σκοπιά το θέµα της διαφορετικότητας».

Το βίωμα

Εκφράζοντας τη φιλοσοφία που διέπει το σύνολο του έργου της και την πηγή της έµπνευσής της, η κ. Γιαγδζόγλου είπε: «Είναι η εσωτερική µου παρόρµηση, αλλά και η πεποίθησή µου πως το κλειδί για τη δηµιουργική µας ταυτότητα βρίσκεται στα πρώτα χρόνια της ζωής µας. Σε εκείνη την ηλικία βιώνουµε τον κόσµο µε αγνή περιέργεια και αθωότητα, έχοντας µέσα µας φρέσκια τη µνήµη της προέλευσής µας. Από εκεί που ερχόµαστε δηλαδή. Σκοπός µου µε κάθε έργο µου είναι να περάσω µέσα από αυτό το βίωµα και να φτάσω σε αυτήν την αρχέγονη πηγή, όπου η αχαλίνωτη φαντασία της ψυχής είναι η µόνη πραγµατικότητα». Η καλλιτέχνις ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Απόφοιτος της Σχολής Βακαλό και του Art Center Europe στο Montreux, µε εξειδίκευση στο Communication Design, είχε ξεκινήσει την επαγγελµατική της διαδροµή το 1995 στην Κολωνία της Γερµανίας, όπου ίδρυσε µαζί µε συµφοιτητές της εταιρεία branding και design. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1999, όπου και αποφάσισε να εγκατασταθεί µόνιµα και να ξεκινήσει επαγγελµατική δραστηριότητα, παράλληλα µε το εικαστικό της έργο. Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια έχει αφοσιωθεί στην κεραµική, έχει κάνει πέντε ατοµικές εκθέσεις στην Ελλάδα και έχει λάβει µέρος σε πολλές οµαδικές.

Δημοσιεύτηκε στο ένθετο Secret των Παραπολιτικών