Οι γνωρίζοντας καλά να ερµηνεύουν τον τρόπο µε τον οποίο σκέφτεται και ενεργεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι σε θέση να ξέρουν από πρώτο χέρι πως για πρώτη φορά στη διάρκεια της πρωθυπουργικής του θητείας ο επικεφαλής της κυβέρνησης θα µπορούσε, υπό συγκεκριµένες συνθήκες, να ρίξει νερό στο κρασί του σε ό,τι αφορά την πάγια θέση του περί µη αλλαγής των κανόνων του παιχνιδιού µέχρι τις κάλπες, κοινώς να µην κινηθούν οι διαδικασίες για µετασχηµατισµούς σε ό,τι αφορά τον εκλογικό νόµο.

Διαβάστε: Το επικρατέστερο σενάριο αν αλλάξει ο εκλογικός νόµος και το "επιτελικό κράτος" που "πιάστηκε" οφσάιντ και με τα ΕΛΤΑ


Σενάρια αλλαγών στον εκλογικό νόμο

Σύμφωνα με τη στήλη του Θανάση Φουσκίδη στο Secret, οι θερµοί εισηγητές της άποψης για την υιοθέτηση ενός διαφορετικού συστήµατος διεξαγωγής των επόµενων εθνικών εκλογών, το οποίο θα ήταν πολύ πιο φιλικό προς το πρώτο κόµµα, προβάλλουν δύο βασικά επιχειρήµατα, τα οποία και θα επιστρατεύσει ο πρωθυπουργός αν και εφόσον πραγµατοποιήσει στροφή 180 µοιρών στον σχετικό σχεδιασµό του.

Το πρώτο έχει να κάνει µε τις νέες ισορροπίες που έχουν διαµορφωθεί στο πολιτικό και το κοινωνικό πεδίο και οι οποίες θα µπορούσαν οδηγήσουν σε επικίνδυνες ατραπούς, εάν ταυτόχρονα ενέσκηπτε ο παράγων της ακυβερνησίας και της αστάθειας. Και το δεύτερο έχει να κάνει µε το παράδειγµα άλλων χωρών, όπου ο πήχης της αυτοδυναµίας σε επίπεδο εκλογικών ποσοστών είναι εµφατικά πιο κάτω από τον δικό µας. Είναι, εξάλλου, κοινό µυστικό ότι ο υπουργός Εσωτερικών και εκλογολόγος του συστήµατος Μητσοτάκη, Θοδωρής Λιβάνιος, ουδέποτε έπαψε να επεξεργάζεται διάφορα σενάρια, τα οποία βρίσκονται στα συρτάρια του Μεγάρου Μαξίµου για ώρα ανάγκης.

Αυτή τη στιγµή, οι όποιες εξελίξεις, αν υπάρξουν (αφού ακόµα και οι εν λόγω κύκλοι επισηµαίνουν πως η επικρατέστερη προοπτική είναι η παραµονή στο υπάρχον σύστηµα), τοποθετούνται για µετά τις γιορτές, ενώ, σύµφωνα µε πληροφορίες, θα πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι, παρά την περιρρέουσα ατµόσφαιρα, αποµακρύνεται ξεκάθαρα το ενδεχόµενο αύξησης του ποσοστού εισόδου στη Βουλή από το 3% στο 5%.

Η παράµετρος αυτή έχει να κάνει µε την παραδοχή ότι αφενός µε τον τρόπο αυτό θα ενισχυθούν οι ζυµώσεις για πιθανά ενιαία σχήµατα στον χώρο της αντιπολίτευσης (όπως π.χ. συσπείρωση δυνάµεων γύρω από τον Αλέξη Τσίπρα) και αφετέρου οι µικρότεροι σχηµατισµοί θα «θυµατοποιηθούν» στα µάτια των πολιτών. Επιπλέον, εξετάζεται σοβαρά, πέρα από το µπόνους των εδρών από 25% για το πρώτο κόµµα, να υπάρξει και µια αντίστοιχη πρόβλεψη για τη διαφορά µεταξύ πρώτης και δεύτερης παράταξης από ένα αριθµητικό όριο και πάνω (π.χ. 10%).