Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα θα είναι τελευταία σε όλη την ΕΕ το 2025. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Eurostat, η χώρα μας είναι 4η από το τέλος στην ανακύκλωση συσκευασιών το έτος 2023 (Πηγή: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Packaging_waste_statistics). Ωστόσο, οι τρεις τελευταίες χώρες (Μάλτα, Ουγγαρία, Ρουμανία) ήδη έχουν ξεκινήσει σύστημα εγγυοδοσίας (DRS) από το 2024, οπότε είναι σίγουρο ότι το 2025 η Ελλάδα θα είναι τελευταία.

Μανώλης Γραφάκος: Τι προβλέπεται για τη θέση του στο επίμαχο έγγραφο

Τι συμβαίνει όμως με τον αρμόδιο γενικό γραμματέα Μανώλη Γραφάκο; Ο Μανώλης Γραφάκος, σύμφωνα με τη στήλη «Game Over» του powegame.gr, δεν παραιτείται, αντιθέτως αναβαθμίστηκε, αφού, όπως προκύπτει από το έγγραφο που περιείχε ο επίμαχος φάκελος -που ήρθε στα γραφεία του powergame- «Σύναψη προγραμματικής σύμβασης του ΕΟΑΝ με ακαδημαϊκά ιδρύματα με στόχο την ανάλυση σύστασης των αστικών στερεών αποβλήτων προϋπολογισμού €991.814 με απευθείας ανάθεση», είναι και το αποφασίζον Όργανο στον αυτόνομο και ανεξάρτητο Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ). Ο γενικός γραμματέας για τη διαχείριση των αποβλήτων, σε γραπτή εντολή προς τον γενικό διευθυντή του ΕΟΑΝ, με κοινοποίηση στη διευθύνουσα σύμβουλο και στον πρόεδρο του ΕΟΑΝ αναφέρει πως «κατόπιν των ανωτέρω και έχοντας μελετήσει το θέμα της Προγραμματικής, δεν κρίνω κάποιο σημείο ανησυχίας, αλλά αντιθέτως θεωρώ πως έχει πραγματοποιηθεί μια αξιόλογη συνέργεια με τα Δημόσια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και μια ιδιαίτερα σημαντική προσπάθεια και πρωτοβουλία από πλευράς ΕΟΑΝ. Επισημαίνω εκ νέου τη σοβαρότητα του θέματος για το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και πλέον παρακαλώ να υλοποιηθεί η απόφαση που έχει λάβει το ΔΣ, χωρίς άλλη καθυστέρηση!».

Ορισμένοι υποστηρίζουν πως με το έγγραφο αυτό ο Μανώλης Γραφάκος ζήτησε τα ως άνω κατά παράβαση των καθηκόντων του, αφού προφανώς και ο νόμος δεν του παρέχει το σχετικό δικαίωμα. Παρά ταύτα, ο γενικός γραμματέας δίνει εντολή στη Διοίκηση του εποπτεύοντος ΕΟΑΝ να προβεί, και άμεσα, σε απευθείας ανάθεση ποσού 991.814προς το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και άλλα τέσσερα πανεπιστήμια της χώρας. Δίνει, δηλαδή, εντολή σε έναν εποπτεύοντα οργανισμό να προβεί σε απευθείας ανάθεση με πόρους του οργανισμού για θέμα που αφορά τον ίδιον.

Ο κ. Γραφάκος γράφει: «Πρέπει να γίνει αντιληπτό πως ενώ αναφέρεται σαν “προγραμματική με πανεπιστήμια”, το 67,63 % του προϋπολογισμού πηγαίνει σε ένα μόνο Ίδρυμα, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ο ΕΟΑΝ έχει κάθε δικαίωμα να επιλέξει τον leader και το σχήμα των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων που θα μετέχουν στην προγραμματική σύμβαση, με βάση την εμπειρία και τη γνώση του αντικειμένου, καλύπτοντας μάλιστα γεωγραφικά το σύνολο της χώρας, καθώς ο σκοπός της προγραμματικής σύμβασης είναι η δημιουργία της εθνικής μεθόδου για την ανάλυση σύστασης των ΑΣΑ για το σύνολο της χώρας. Μελετώντας τον προϋπολογισμό της προγραμματικής σύμβασης, προκύπτει ότι ο καθαρός προϋπολογισμός του Πανεπιστημίου Αιγαίου ανέρχεται σε 126.480,00 €, που αντιστοιχεί στο 12% της προγραμματικής σύμβασης. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ως leader του έργου, θα υλοποιήσει, μέσω εξωτερικού αναδόχου, που θα αναλάβει τις τεχνικές εργασίες κατά την ανάλυση σύστασης, τη διαδικασία της ΔΡΑΣΗΣ 2, που αφορά τη ΣΥΛΛΟΓΗ ΔΕΙΓΜΑΤΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ με κόστος 544.236,00 με ΦΠΑ».

Γνωρίζει αλλά και ομολογεί ότι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου θα αναθέσει ένα έργο 544.236σε εξωτερικό ανάδοχο, δηλαδή σε ιδιωτική εταιρία. Άραγε για ποιον λόγο, αφού ο γενικός γραμματέας έχει σκοπό να γίνει ανάθεση άνω του μισού εκατομμυρίου σε ιδιωτική εταιρία, δεν κάνει διαγωνισμό, αλλά προβαίνει σε απευθείας ανάθεση μέσω της προγραμματικής σύμβασης; Ο Μαν. Γραφάκος το απαντάει γραπτώς ο ίδιος: «Κατά τεκμήριο τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, σε σχέση με ιδιωτικές εταιρίες, έχουν πιο προσιτές τιμές, καθ’ ότι δεν είναι κερδοσκοπικοί οργανισμοί. Επίσης, η διαδικασία της προγραμματικής σύμβασης είναι σαφώς πιο γρήγορη σε σχέση με τις διαγωνιστικές διαδικασίες του Ν.4412». Για πολλά μπορείς να τον κατηγορήσεις, αλλά σίγουρα δεν μπορείς να του πεις ότι δεν είναι ειλικρινής και μάλιστα εγγράφως.

Η εντολή για ανασκευή του εγγράφου του γενικού διευθυντή του ΕΟΑΝ

Ο Μανώλης Γραφάκος κλείνει το γραπτό πόνημά του ως εξής: «Κλείνοντας, όπως σας ανέφερα και προσωπικά, η άποψή σας περί “ελλείψεων της Προγραμματικής, προβλήματα νομιμότητας, διαφάνειας και βιωσιμότητας”, δεν προκύπτει. Η εισήγηση στο ΔΣ έχει γίνει νόμιμα, φέρει υπογραφές της Υπηρεσίας και της δ/νουσας σύμβουλου, σε συνέχεια μάλιστα της σύμφωνης νομικής άποψης της Νομικής Υπηρεσίας. Στο πλαίσιο της συνεργασίας των στελεχών εντός του ΕΟΑΝ, αλλά και στο πλαίσιο μιας γόνιμης και παραγωγικής συνεργασίας, που είναι καλό να έχουμε και μεταξύ μας, θα παρακαλούσα να ανασκευάσετε το σημείο αυτό μετά τα ανωτέρω».