Το φορολογικό - ανάσα από τη Ν.Δ: Τι θα προβλέπει για τις 120 δόσεις
Το πρώτο νομοσχέδιο που θα φέρει η Ν.Δ. στη Βουλή ως νέα κυβέρνηση
Ετοιμο στο συρτάρι του οικονομικού επιτελείου του Κ. Μητσοτάκη είναι το φορολογικό νομοσχέδιο, που σε συνδυασμό με το Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο της περιόδου 2020-2023 θα ξεδιπλώσουν όλο τον σχεδιασμό για φοροελαφρύνσεις φυσικών και νομικών προσώπων, με τολμηρές παρεμβάσεις όχι μόνο σε συντελεστές και κλίμακες αλλά και στο πλαίσιο των εκπιπτόμενων δαπανών για τις επιχειρήσεις, οι οποίες θα διευρυνθούν με συγκεκριμένες δαπάνες για παροχές στους εργαζομένους τους.
Οπως αποκαλύπτουν στα «Π» πηγές της Πειραιώς, η Νέα Δημοκρατία, ευθύς μόλις σχηματίσει κυβέρνηση και προχωρήσει στις προγραμματικές δηλώσεις στη Βουλή, είναι σε θέση να φέρει προς ψήφιση το πιο κρίσιμο φορολογικό νομοσχέδιο των τελευταίων ετών.
Με δεδομένο ότι η Βουλή δεν πρόκειται να διακόψει τις εργασίες της για την θερινή περίοδο το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι δυνατόν να κατατεθεί μέσα στον Αύγουστο, να περάσει από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής ώς το τέλος του μήνα και να ψηφιστεί στις αρχές Σεπτεμβρίου, ενδεχομένως πριν από τα εγκαίνια της ΔΕΘ στις 7 του μήνα!
Σε αυτό το φορολογικό νομοσχέδιομαμούθ θα αποτυπώνονται όλες οι ελαφρύνσεις που περιλαμβάνει ο στρατηγικός σχεδιασμός της Πειραιώς, ακόμα κι εκείνες που δεν θα εφαρμοστούν από 1/1/2020, έτσι ώστε οι πολίτες, οι Θεσμοί και οι αγορές να έχουν πλήρη και σαφή εικόνα για τις κινήσεις της κυβέρνησης
. Σημειωτέον ότι το Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο θα περιλαμβάνει ακόμα περισσότερες λεπτομέρειες για το «ξεδίπλωμα» των φορολογικών μέτρων σε ορίζοντα τετραετίας, όπως για παράδειγμα τη μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες στο δεύτερο μισό της κυβερνητικής θητείας, δηλαδή στη διετία 2022-2023.
ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ
Τι έχει προτεραιότητα; Τι πρόκειται να εφαρμοστεί από την Πρωτοχρονιά; Τι θα επιβαρύνει τον Προϋπολογισμό του 2020; Πέρα από τις αλλαγές και τις βελτιώσεις στη φορολογική κλίμακα μισθωτών, συνταξιούχων και αγροτών, με την εισαγωγή νέου, πολύ χαμηλού συντελεστή, πέντε είναι τα σίγουρα μέτρα που θα κάνουν... ποδαρικό:
î Η πρώτη δόση της μείωσης του ΕΝΦΙΑ, η οποία θα φτάσει στο 30% εντός διετίας και θα ελαφρύνει μικρούς αλλά και μεσαίους ιδιοκτήτες ακινήτων.
îΗ μείωση του φόρου στα μερίσματα, από το 10% στο 5%, κάτι που δεν αφορά μόνο στις μεγάλες επιχειρήσεις, όπως εσφαλμένα έχει δοθεί η εντύπωση, αλλά κυρίως στις μικρές.
î Η πρώτη δόση της μείωσης του φόρου εισοδήματος των επιχειρήσεων, από το 28% στο 20%, κίνηση που εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει ως φάρος για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων.
î Η μείωση του ΦΠΑ σε όλα τα πεδία της εστίασης, αφού ως γνωστόν η πρόσφατη επαναφορά στο 13% συνοδεύθηκε από πολλά ευτράπελα και εξαιρέσεις.
î Η μετάταξη αγροτικών εφοδίων στο χαμηλό ΦΠΑ 13%. «Κλειδί» χαρακτηρίζονται οι παρεμβάσεις που θα γίνουν στις εκπτώσεις δαπανών για τις επιχειρήσεις, καθώς αυτές οι δαπάνες θα έχουν κοινωνικό πρόσημο, αφού θα αφορούν σε παροχές προς τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων.
Το φορολογικό νομοσχέδιο θα «πατά» πάνω στις σχετικές προβλέψεις του Νόμου 4172/2013, δηλαδή του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, και θα τις διευρύνει. Ετσι θα δοθούν φορολογικά κίνητρα και αντίστοιχες ενισχύσεις στους εργαζόμενους για δαπάνες που θα αφορούν στην παροχή καρτών μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε επεκτάσεις των ιδιωτικών ασφαλίσεων, σε κουπόνια super markets.
Ο σχεδιασμός προβλέπει και παρεμβάσεις στο ισχύον πλαίσιο για τις 120 δόσεις, προκειμένου να γίνει πιο ελκυστικό.
Η εκτίμηση είναι ότι η σύνδεση του αριθμού των δόσεων με το εισόδημα των φορολογουμένων, στην πραγματικότητα αφαιρεί τη δυναμική της ρύθμισης και αποτρέπει το «ξεστοκάρισμα» του όγκου των χρεών στις εφορίες, που ξεπερνούν τα 104 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές θα εστιαστούν στη χαλάρωση αυτών των κριτηρίων, έτσι ώστε να μην υπονομεύεται εκ προοιμίου η εξυπηρέτηση της ρύθμισης, παράλληλα με τις τρέχουσες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις.
ΟΙ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ
Φυσικά, ειδικά μετά την ψυχρολουσία από τις δηλώσεις και τις εκθέσεις της Κομισιόν για τις προεκλογικές παροχές και τις μεταρρυθμιστικές αβαρίες, εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς πώς θα περάσει αυτός ο φορολογικός σχεδιασμός από τη στενωπό των Θεσμών.
Στην Πειραιώς σημειώνουν ότι το πρόγραμμα της Ν.Δ. είναι γνωστό εδώ και μήνες, απολύτως αναλυτικό, χωρίς εκπλήξεις και σίγουρα χωρίς αιφνιδιασμούς, όπως συνέβη με τα μέτρα του ΣΥΡΙΖΑ πριν από τις ευρωεκλογές.
Παρά ταύτα, η επιστροφή των Θεσμών στις αρχές Σεπτεμβρίου για την 4η αξιολόγηση της Ενισχυμένης Εποπτείας χαρακτηρίζεται εξαιρετικά κρίσιμη, καθώς θα συμπέσει με την εκπόνηση του Προσχεδίου Προϋπολογισμού, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή στις 7 Οκτωβρίου.
Σε αυτές τις επαφές θα γίνει το πρώτο crash test για τις επιπτώσεις των προεκλογικών παροχών και των «δίδυμων» ρυθμίσεων οφειλών, με φόντο τις πρώτες εκτιμήσεις των Βρυξελλών για «τρύπα» περί τα 5,3 δισ. στη διετία. Αν οι Ευρωπαίοι επιμείνουν σε αυτούς τους υπολογισμούς, τότε το «μπρα-ντε-φερ» για τον Προϋπολογισμό του 2020 θα ξεκινήσει νωρίς-νωρίς.
*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 22/6/2019
Οπως αποκαλύπτουν στα «Π» πηγές της Πειραιώς, η Νέα Δημοκρατία, ευθύς μόλις σχηματίσει κυβέρνηση και προχωρήσει στις προγραμματικές δηλώσεις στη Βουλή, είναι σε θέση να φέρει προς ψήφιση το πιο κρίσιμο φορολογικό νομοσχέδιο των τελευταίων ετών.
Με δεδομένο ότι η Βουλή δεν πρόκειται να διακόψει τις εργασίες της για την θερινή περίοδο το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι δυνατόν να κατατεθεί μέσα στον Αύγουστο, να περάσει από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής ώς το τέλος του μήνα και να ψηφιστεί στις αρχές Σεπτεμβρίου, ενδεχομένως πριν από τα εγκαίνια της ΔΕΘ στις 7 του μήνα!
Σε αυτό το φορολογικό νομοσχέδιομαμούθ θα αποτυπώνονται όλες οι ελαφρύνσεις που περιλαμβάνει ο στρατηγικός σχεδιασμός της Πειραιώς, ακόμα κι εκείνες που δεν θα εφαρμοστούν από 1/1/2020, έτσι ώστε οι πολίτες, οι Θεσμοί και οι αγορές να έχουν πλήρη και σαφή εικόνα για τις κινήσεις της κυβέρνησης
. Σημειωτέον ότι το Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο θα περιλαμβάνει ακόμα περισσότερες λεπτομέρειες για το «ξεδίπλωμα» των φορολογικών μέτρων σε ορίζοντα τετραετίας, όπως για παράδειγμα τη μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες στο δεύτερο μισό της κυβερνητικής θητείας, δηλαδή στη διετία 2022-2023.
ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ
Τι έχει προτεραιότητα; Τι πρόκειται να εφαρμοστεί από την Πρωτοχρονιά; Τι θα επιβαρύνει τον Προϋπολογισμό του 2020; Πέρα από τις αλλαγές και τις βελτιώσεις στη φορολογική κλίμακα μισθωτών, συνταξιούχων και αγροτών, με την εισαγωγή νέου, πολύ χαμηλού συντελεστή, πέντε είναι τα σίγουρα μέτρα που θα κάνουν... ποδαρικό:
î Η πρώτη δόση της μείωσης του ΕΝΦΙΑ, η οποία θα φτάσει στο 30% εντός διετίας και θα ελαφρύνει μικρούς αλλά και μεσαίους ιδιοκτήτες ακινήτων.
îΗ μείωση του φόρου στα μερίσματα, από το 10% στο 5%, κάτι που δεν αφορά μόνο στις μεγάλες επιχειρήσεις, όπως εσφαλμένα έχει δοθεί η εντύπωση, αλλά κυρίως στις μικρές.
î Η πρώτη δόση της μείωσης του φόρου εισοδήματος των επιχειρήσεων, από το 28% στο 20%, κίνηση που εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει ως φάρος για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων.
î Η μείωση του ΦΠΑ σε όλα τα πεδία της εστίασης, αφού ως γνωστόν η πρόσφατη επαναφορά στο 13% συνοδεύθηκε από πολλά ευτράπελα και εξαιρέσεις.
î Η μετάταξη αγροτικών εφοδίων στο χαμηλό ΦΠΑ 13%. «Κλειδί» χαρακτηρίζονται οι παρεμβάσεις που θα γίνουν στις εκπτώσεις δαπανών για τις επιχειρήσεις, καθώς αυτές οι δαπάνες θα έχουν κοινωνικό πρόσημο, αφού θα αφορούν σε παροχές προς τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων.
Το φορολογικό νομοσχέδιο θα «πατά» πάνω στις σχετικές προβλέψεις του Νόμου 4172/2013, δηλαδή του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, και θα τις διευρύνει. Ετσι θα δοθούν φορολογικά κίνητρα και αντίστοιχες ενισχύσεις στους εργαζόμενους για δαπάνες που θα αφορούν στην παροχή καρτών μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε επεκτάσεις των ιδιωτικών ασφαλίσεων, σε κουπόνια super markets.
Ο σχεδιασμός προβλέπει και παρεμβάσεις στο ισχύον πλαίσιο για τις 120 δόσεις, προκειμένου να γίνει πιο ελκυστικό.
Η εκτίμηση είναι ότι η σύνδεση του αριθμού των δόσεων με το εισόδημα των φορολογουμένων, στην πραγματικότητα αφαιρεί τη δυναμική της ρύθμισης και αποτρέπει το «ξεστοκάρισμα» του όγκου των χρεών στις εφορίες, που ξεπερνούν τα 104 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές θα εστιαστούν στη χαλάρωση αυτών των κριτηρίων, έτσι ώστε να μην υπονομεύεται εκ προοιμίου η εξυπηρέτηση της ρύθμισης, παράλληλα με τις τρέχουσες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις.
ΟΙ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ
Φυσικά, ειδικά μετά την ψυχρολουσία από τις δηλώσεις και τις εκθέσεις της Κομισιόν για τις προεκλογικές παροχές και τις μεταρρυθμιστικές αβαρίες, εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς πώς θα περάσει αυτός ο φορολογικός σχεδιασμός από τη στενωπό των Θεσμών.
Στην Πειραιώς σημειώνουν ότι το πρόγραμμα της Ν.Δ. είναι γνωστό εδώ και μήνες, απολύτως αναλυτικό, χωρίς εκπλήξεις και σίγουρα χωρίς αιφνιδιασμούς, όπως συνέβη με τα μέτρα του ΣΥΡΙΖΑ πριν από τις ευρωεκλογές.
Παρά ταύτα, η επιστροφή των Θεσμών στις αρχές Σεπτεμβρίου για την 4η αξιολόγηση της Ενισχυμένης Εποπτείας χαρακτηρίζεται εξαιρετικά κρίσιμη, καθώς θα συμπέσει με την εκπόνηση του Προσχεδίου Προϋπολογισμού, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή στις 7 Οκτωβρίου.
Σε αυτές τις επαφές θα γίνει το πρώτο crash test για τις επιπτώσεις των προεκλογικών παροχών και των «δίδυμων» ρυθμίσεων οφειλών, με φόντο τις πρώτες εκτιμήσεις των Βρυξελλών για «τρύπα» περί τα 5,3 δισ. στη διετία. Αν οι Ευρωπαίοι επιμείνουν σε αυτούς τους υπολογισμούς, τότε το «μπρα-ντε-φερ» για τον Προϋπολογισμό του 2020 θα ξεκινήσει νωρίς-νωρίς.
*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 22/6/2019