Στυλιανίδης: Αναθεώρηση Συντάγματος με το βλέμμα στις επόμενες γενιές
Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και πρόεδρος της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος στη Βουλή μιλάει στα «Π»
Κάλεσμα συνεννόησης για συναινετική αναθεώρηση του Συντάγματος απευθύνει στα κόμματα της αντιπολίτευσης, μιλώντας στα «Π», ο Ευριπίδης Στυλιανίδης. Ο πρόεδρος της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος στη Βουλή και βουλευτής Ροδόπης της Νέας Δημοκρατίας ξεκαθαρίζει ότι η προηγούμενη Βουλή δεν δεσμεύει την παρούσα ως προς το περιεχόμενο και την κατεύθυνση των προς αναθεώρηση διατάξεων, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ο τρόπος εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας θα αλλάξει και θα αποσυνδεθεί, έτσι, από το ενδεχόμενο διάλυσης της Βουλής.
Πότε θα ξεκινήσει και πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης; Ποια θα είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της;
Είμαστε ήδη στην έναρξη της διαδικασίας. Ο πρόεδρος της Βουλής έχει ζητήσει από τα κόμματα να ορίσουν τους εισηγητές και τους εκπροσώπους τους για να ξεκινήσουν οι εργασίες της Αναθεωρητικής Επιτροπής. Με δεδομένο τον περιορισμένο χαρακτήρα των αναθεωρητέων διατάξεων που αποφάσισε η Προαναθεωρητική Βουλή, ευελπιστώ ότι θα έχουμε ολοκληρώσει το έργο μας πριν από το τέλος του χρόνου. Στόχος μας είναι η ευρύτερη δυνατή συνεννόηση και η σύνθεση των απόψεων. Η αλλαγή του Καταστατικού Χάρτη της χώρας δεν επιτρέπεται να αντιμετωπίζεται ως κοινή νομοθέτηση, ούτε να εγκλωβίζεται σε μικροκομματικές αντιπαραθέσεις. Η λογική όλων μας πρέπει να είναι θεσμική και το βλέμμα μας να είναι στραμμένο όχι στις επόμενες εκλογές, αλλά στις επόμενες γενιές.
Θα αποσυνδεθεί η διάλυση της Βουλής από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας και με ποιον τρόπο ακριβώς;
Ο ΣΥΡΙΖΑ ήδη σας κατηγορεί για «παραβίαση της κατεύθυνσης της Αναθεωρητικής Βουλής». Είναι κοινός τόπος ότι η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας δεν μπορεί να υπονομεύει τη λαϊκή εντολή της εκάστοτε δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης, διακόπτοντας τη θητεία της, ούτε να εργαλειοποιεί τη διαδικασία ανάδειξης του αρχηγού του κράτους για μικροκομματικές σκοπιμότητες της κυβέρνησης ή της αντιπολίτευσης. Ο τρόπος εκλογής είναι αντικείμενο συζήτησης της Αναθεωρητικής Επιτροπής. Εχω προσωπική άποψη για το θέμα, δεν θα ήθελα όμως να προκαταλάβω καμία πλευρά. Οσον αφορά, τώρα, το θέμα της «κατεύθυνσης της Αναθεωρητικής Βουλής», είναι γνωστή τόσο η συνταγματική παράδοση της Ελλάδας όσο και η άποψη των πλέον έγκριτων συνταγματολόγων διαχρονικά ότι η Προαναθεωρητική Βουλή δεν μπορεί να δεσμεύσει την Αναθεωρητική ως προς το «περιεχόμενο - κατεύθυνση» των αναθεωρητέων διατάξεων. Γι’ αυτόν τον λόγο, άλλωστε, μεσολαβούν και οι εκλογές, που διαμορφώνουν τη νέα πλειοψηφούσα αντίληψη.
Θα αλλάξει το περιβόητο άρθρο 86 του Συντάγματος; Πώς θα αντιμετωπίζονται στο εξής ποινικά οι υπουργοί;
Σαφώς και πρέπει να αλλάξει ως προς την αποσβεστική του προθεσμία, χωρίς όμως να αφήνει, κατά τη γνώμη μου, ανοχύρωτο το σύστημα αποφάσεων, διότι έχει αποδειχθεί ότι οι «μη αποφάσεις» στοιχίζουν εθνικά και οικονομικά πολύ πιο ακριβά από τις «κακές αποφάσεις». Πρέπει να αναζητήσουμε το μέτρο και την ισορροπία ανάμεσα στη διαφάνεια και τη χρηστή διακυβέρνηση, από τη μια, και στην προστασία ανάληψης ευθύνης και την αποτελεσματικότητα, από την άλλη.
Εχετε θητεύσει στο υπουργείο Εξωτερικών και γνωρίζω ότι παρακολουθείτε τις εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά. Ανησυχείτε για ένα θερμό επεισόδιο στο Ανατολικό Αιγαίο ή στην κυπριακή ΑΟΖ; Ποια πρέπει να είναι η στάση της ελληνικής πλευράς;
Ανησυχώ, αλλά δεν φοβάμαι. Η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει να επιδεικνύει ψυχραιμία, αποφασιστικότητα και προσήλωση στους στόχους της, τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Κύπρο. Οπλο μας είναι ο σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας και η ενίσχυση των διεθνών μας συμμαχιών ή, ρεαλιστικότερα, η ταύτιση των εθνικών μας δικαίων με τα μεγάλα διεθνή συμφέροντα. Αυτός, όμως, ο συνδυασμός δεν πρέπει να μας φρενάρει στη συνεχή προσπάθειά μας να συνεννοηθούμε με τους Τούρκους, πάντα πάνω στη βάση του Διεθνούς Δικαίου. Στο Αιγαίο και στην Κύπρο δεν δοκιμάζεται μόνον η ετοιμότητα της Ελλάδας, αλλά η αξιοπιστία και το κύρος της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ΝΑΤΟ, που οφείλουν να μην επιτρέψουν στη γείτονα να δημιουργήσει από μόνη της ad hoc Δίκαιο, όπως τη βολεύει, ξεφτιλίζοντας τη διεθνή κοινότητα.
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στην Ανατολική Μακεδονία - Θράκη αντιδρούν στην εξόρυξη χρυσού στις Σκουριές. Εσείς τι πιστεύετε ως προς το έργο και την επένδυση αυτή;
Οι επενδύσεις στις Σκουριές και στη Θράκη δεν ταυτίζονται. Τη δική μας στάση στη Θράκη την προσδιορίζει η βούληση της τοπικής κοινωνίας. Δεν λειτουργούμε, μεν, ιδεοληπτικά και αντι-επενδυτικά, αλλά έχουμε χρέος να διαφυλάξουμε με αυστηρότητα το περιβάλλον, την ποιότητα ζωής και την προοπτική εναλλακτικής ανάπτυξης της περιοχής. Η κυβέρνηση, όπως είπε στη ΔΕΘ και ο πρωθυπουργός, θα σεβαστεί απόλυτα τη βούληση της τοπικής κοινωνίας.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 14/9/2019
Πότε θα ξεκινήσει και πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης; Ποια θα είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της;
Είμαστε ήδη στην έναρξη της διαδικασίας. Ο πρόεδρος της Βουλής έχει ζητήσει από τα κόμματα να ορίσουν τους εισηγητές και τους εκπροσώπους τους για να ξεκινήσουν οι εργασίες της Αναθεωρητικής Επιτροπής. Με δεδομένο τον περιορισμένο χαρακτήρα των αναθεωρητέων διατάξεων που αποφάσισε η Προαναθεωρητική Βουλή, ευελπιστώ ότι θα έχουμε ολοκληρώσει το έργο μας πριν από το τέλος του χρόνου. Στόχος μας είναι η ευρύτερη δυνατή συνεννόηση και η σύνθεση των απόψεων. Η αλλαγή του Καταστατικού Χάρτη της χώρας δεν επιτρέπεται να αντιμετωπίζεται ως κοινή νομοθέτηση, ούτε να εγκλωβίζεται σε μικροκομματικές αντιπαραθέσεις. Η λογική όλων μας πρέπει να είναι θεσμική και το βλέμμα μας να είναι στραμμένο όχι στις επόμενες εκλογές, αλλά στις επόμενες γενιές.
Θα αποσυνδεθεί η διάλυση της Βουλής από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας και με ποιον τρόπο ακριβώς;
Ο ΣΥΡΙΖΑ ήδη σας κατηγορεί για «παραβίαση της κατεύθυνσης της Αναθεωρητικής Βουλής». Είναι κοινός τόπος ότι η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας δεν μπορεί να υπονομεύει τη λαϊκή εντολή της εκάστοτε δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης, διακόπτοντας τη θητεία της, ούτε να εργαλειοποιεί τη διαδικασία ανάδειξης του αρχηγού του κράτους για μικροκομματικές σκοπιμότητες της κυβέρνησης ή της αντιπολίτευσης. Ο τρόπος εκλογής είναι αντικείμενο συζήτησης της Αναθεωρητικής Επιτροπής. Εχω προσωπική άποψη για το θέμα, δεν θα ήθελα όμως να προκαταλάβω καμία πλευρά. Οσον αφορά, τώρα, το θέμα της «κατεύθυνσης της Αναθεωρητικής Βουλής», είναι γνωστή τόσο η συνταγματική παράδοση της Ελλάδας όσο και η άποψη των πλέον έγκριτων συνταγματολόγων διαχρονικά ότι η Προαναθεωρητική Βουλή δεν μπορεί να δεσμεύσει την Αναθεωρητική ως προς το «περιεχόμενο - κατεύθυνση» των αναθεωρητέων διατάξεων. Γι’ αυτόν τον λόγο, άλλωστε, μεσολαβούν και οι εκλογές, που διαμορφώνουν τη νέα πλειοψηφούσα αντίληψη.
Θα αλλάξει το περιβόητο άρθρο 86 του Συντάγματος; Πώς θα αντιμετωπίζονται στο εξής ποινικά οι υπουργοί;
Σαφώς και πρέπει να αλλάξει ως προς την αποσβεστική του προθεσμία, χωρίς όμως να αφήνει, κατά τη γνώμη μου, ανοχύρωτο το σύστημα αποφάσεων, διότι έχει αποδειχθεί ότι οι «μη αποφάσεις» στοιχίζουν εθνικά και οικονομικά πολύ πιο ακριβά από τις «κακές αποφάσεις». Πρέπει να αναζητήσουμε το μέτρο και την ισορροπία ανάμεσα στη διαφάνεια και τη χρηστή διακυβέρνηση, από τη μια, και στην προστασία ανάληψης ευθύνης και την αποτελεσματικότητα, από την άλλη.
Εχετε θητεύσει στο υπουργείο Εξωτερικών και γνωρίζω ότι παρακολουθείτε τις εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά. Ανησυχείτε για ένα θερμό επεισόδιο στο Ανατολικό Αιγαίο ή στην κυπριακή ΑΟΖ; Ποια πρέπει να είναι η στάση της ελληνικής πλευράς;
Ανησυχώ, αλλά δεν φοβάμαι. Η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει να επιδεικνύει ψυχραιμία, αποφασιστικότητα και προσήλωση στους στόχους της, τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Κύπρο. Οπλο μας είναι ο σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας και η ενίσχυση των διεθνών μας συμμαχιών ή, ρεαλιστικότερα, η ταύτιση των εθνικών μας δικαίων με τα μεγάλα διεθνή συμφέροντα. Αυτός, όμως, ο συνδυασμός δεν πρέπει να μας φρενάρει στη συνεχή προσπάθειά μας να συνεννοηθούμε με τους Τούρκους, πάντα πάνω στη βάση του Διεθνούς Δικαίου. Στο Αιγαίο και στην Κύπρο δεν δοκιμάζεται μόνον η ετοιμότητα της Ελλάδας, αλλά η αξιοπιστία και το κύρος της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ΝΑΤΟ, που οφείλουν να μην επιτρέψουν στη γείτονα να δημιουργήσει από μόνη της ad hoc Δίκαιο, όπως τη βολεύει, ξεφτιλίζοντας τη διεθνή κοινότητα.
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στην Ανατολική Μακεδονία - Θράκη αντιδρούν στην εξόρυξη χρυσού στις Σκουριές. Εσείς τι πιστεύετε ως προς το έργο και την επένδυση αυτή;
Οι επενδύσεις στις Σκουριές και στη Θράκη δεν ταυτίζονται. Τη δική μας στάση στη Θράκη την προσδιορίζει η βούληση της τοπικής κοινωνίας. Δεν λειτουργούμε, μεν, ιδεοληπτικά και αντι-επενδυτικά, αλλά έχουμε χρέος να διαφυλάξουμε με αυστηρότητα το περιβάλλον, την ποιότητα ζωής και την προοπτική εναλλακτικής ανάπτυξης της περιοχής. Η κυβέρνηση, όπως είπε στη ΔΕΘ και ο πρωθυπουργός, θα σεβαστεί απόλυτα τη βούληση της τοπικής κοινωνίας.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 14/9/2019