Συρίγος: Η Τουρκία δημιουργεί de facto καταστάσεις στο Αιγαίο
Το ΝΑΤΟ δεν μπορεί να παρέμβει σε μια διαφορά ανάμεσα σε δύο μέλη του δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 ο βουλευτής της ΝΔ Άγγελος Συρίγος.
Αναφορικά με τις τουρκικές προκλήσεις για τις ΑΟΖ των νησιών και την υπογραφή του μνημονίου Τουρκίας-Λιβύης, ο κ. Συρίγος είπε: «Οι ΑΟΖ των νησιών δεν λαμβάνονται υπόψη από την Τουρκία, αυτό είναι πάγια θέση της Τουρκίας, δεν είναι καινοφανής, το έλεγε ήδη από την εποχή της διασκέψεως για το δίκαιο της θάλασσας όπου είχε προσπαθήσει να περάσει την άποψη ότι τα νησιά δεν έχουν καθόλου θαλάσσιες ζώνες εκτός από χωρικά ύδατα, και μάλιστα για να μπορέσουν να διεκδικήσουν θαλάσσιες ζώνες θα πρέπει ένα νησί να έχει τουλάχιστον το 10% του πληθυσμού και της εκτάσεως του κράτους.
Οι απόψεις αυτές δεν έγιναν δεκτές από τα υπόλοιπα κράτη που συμμετείχαν στη διάσκεψη αλλά η Τουρκία εμμένει σε αυτές από το 1982 και τις επαναφέρει διαρκώς. Ως προς το θέμα της νομιμοποιήσεως ή μη της υπογραφής του μνημονίου από τον εκπρόσωπο της κυβερνήσεως της Τριπόλεως, εκείνο το οποίο είπανε ο έλληνας υπουργός Εξωτερικών και τον Αιγύπτιο ομόλογό του είναι ότι βάσει του συμφώνου εθνικής ενότητας το οποίο συνέστησε την κυβέρνηση αυτή η αρμοδιότητα για την υπογραφή τέτοιων συμφώνων ανήκει στο υπουργικό συμβούλιο και όχι στον πρόεδρο. Επομένως ο πρόεδρος έπρεπε να πάρει άδεια από το υπουργικό συμβούλιο και δεν έχει πάρει τέτοια άδεια άρα δεν έχει νομιμότητα για να υπογράψει αυτό το χαρτί. Αυτό για την Τουρκία δεν παίζει ρόλο, έψαχνε μια στοιχειώδη νομιμοποίηση. Η Λιβύη δεν είναι μια κανονική κυβέρνηση, είναι μια περίεργη κατάσταση η οποία βασίζεται σε ένα σύμφωνο το οποίο έχει φτιάξει ο ΟΗΕ και ορίζει τους όρους με τους οποίους λειτουργεί.»
Ερωτηθεις αν μπορεί το ΝΑΤΟ να πάρει θέση ανάμεσα σε δύο κράτη μέλη του: «Όχι δεν μπορεί. Υπάρχει το 'δόγμα Λουνς' δηλαδή το ΝΑΤΟ δεν επεμβαίνει σε οποιοδήποτε θέμα αφορά στις ελληνοτουρκικές σχέσεις για το ποιος από τους δύο έχει δίκιο. Η δυνατότητα του ΝΑΤΟ για παρέμβαση είναι πάρα πολύ μικρή, κατά τη γνώμη μου είναι περιορισμένη και η δυνατότητα της ΕΕ ως προς την Τουρκία γιατί ότι μέτρα έπρεπε να ληφθούν εις βάρος της Τουρκίας έχουν ήδη ληφθεί με το θέμα των παράνομων γεωτρήσεων. Το μόνο το οποίο μένει πλέον ως χρηματοδότηση στην Τουρκία είναι τα χρήματα για το μεταναστευτικό τα οποία όμως δεν θέλει κανένας να κόψει ούτε η ΕΕ, ούτε τα υπόλοιπα κράτη ούτε εμείς. Προς τη Λιβύη είναι διαφορετικά τα πράγματα αφενός μεν παίρνει κάποια χρήματα η Λιβύη αφετέρου θα τεθεί θέμα συνολικής τάσεως της ΕΕ έναντι της κυβερνήσεως της Τριπόλεως.»
Ερωτηθείς τι μπορεί να σημαίνει η επιτάχυνση της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών με την Αίγυπτο: «Οι συζητήσεις για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών έχουν ξεκινήσει από το 2004, επομένως δεν είναι κάτι καινούργιο. Ως τώρα η Αίγυπτος ήταν αυτή η οποία δεν προχωρούσε σε οριστικοποίηση της συμφωνίας, τώρα από αυτό το μνημόνιο θίγεται και η Αίγυπτος. Μπορεί να προχωράμε με μεγαλύτερη ταχύτητα προς αυτή την κατεύθυνση θα δούμε που θα καταλήξει. Αυτό που έκανε η Τουρκία τώρα με τη Λιβύη ουσιαστικά κόβει από την Ελλάδα οποιαδήποτε προέκταση προς την Ανατολική Μεσόγειο, αν υπογράψουμε συμφωνία με την Αίγυπτο τελειώνει η προσπάθεια της Τουρκίας.»
Ερωτηθείς αν εκτιμά ότι η Τουρκία μπορεί να επιδιώξει τη δημιουργία θερμού επεισοδίου: «Όχι, στη φάση την οποία είμαστε είναι μόνο διπλωματικά τα μέσα τα οποία ακολουθούνται. Δεν θεωρώ ότι θα έχουμε σε αυτή τη φάση θερμό επεισόδιο, θεωρώ ότι η Τουρκία ανιχνεύει τις προθέσεις της ελληνικής πλευράς.»
Ερωτηθείς αν η Τουρκία προσπαθεί να δημιουργήσει de facto αποτελέσματα: «Σε αυτό στοχεύει. Η Τουρκία θέλει να δημιουργήσει διά της επιβολής τέτοιων κινήσεων μια de facto κατάσταση. Δηλαδή η Τουρκία προσπαθεί να ανατρέψει το status quo της περιοχής μέσα από συνθήκες. Ως τώρα ερμήνευε συνθήκες, τώρα με τη Λιβύη κάνει ένα βήμα παραπάνω προσδιορίζει η ίδια το καθεστώς που θα ήθελε να υπάρχει στην περιοχή.»
Αναφορικά με τις τουρκικές προκλήσεις για τις ΑΟΖ των νησιών και την υπογραφή του μνημονίου Τουρκίας-Λιβύης, ο κ. Συρίγος είπε: «Οι ΑΟΖ των νησιών δεν λαμβάνονται υπόψη από την Τουρκία, αυτό είναι πάγια θέση της Τουρκίας, δεν είναι καινοφανής, το έλεγε ήδη από την εποχή της διασκέψεως για το δίκαιο της θάλασσας όπου είχε προσπαθήσει να περάσει την άποψη ότι τα νησιά δεν έχουν καθόλου θαλάσσιες ζώνες εκτός από χωρικά ύδατα, και μάλιστα για να μπορέσουν να διεκδικήσουν θαλάσσιες ζώνες θα πρέπει ένα νησί να έχει τουλάχιστον το 10% του πληθυσμού και της εκτάσεως του κράτους.
Οι απόψεις αυτές δεν έγιναν δεκτές από τα υπόλοιπα κράτη που συμμετείχαν στη διάσκεψη αλλά η Τουρκία εμμένει σε αυτές από το 1982 και τις επαναφέρει διαρκώς. Ως προς το θέμα της νομιμοποιήσεως ή μη της υπογραφής του μνημονίου από τον εκπρόσωπο της κυβερνήσεως της Τριπόλεως, εκείνο το οποίο είπανε ο έλληνας υπουργός Εξωτερικών και τον Αιγύπτιο ομόλογό του είναι ότι βάσει του συμφώνου εθνικής ενότητας το οποίο συνέστησε την κυβέρνηση αυτή η αρμοδιότητα για την υπογραφή τέτοιων συμφώνων ανήκει στο υπουργικό συμβούλιο και όχι στον πρόεδρο. Επομένως ο πρόεδρος έπρεπε να πάρει άδεια από το υπουργικό συμβούλιο και δεν έχει πάρει τέτοια άδεια άρα δεν έχει νομιμότητα για να υπογράψει αυτό το χαρτί. Αυτό για την Τουρκία δεν παίζει ρόλο, έψαχνε μια στοιχειώδη νομιμοποίηση. Η Λιβύη δεν είναι μια κανονική κυβέρνηση, είναι μια περίεργη κατάσταση η οποία βασίζεται σε ένα σύμφωνο το οποίο έχει φτιάξει ο ΟΗΕ και ορίζει τους όρους με τους οποίους λειτουργεί.»
Ερωτηθεις αν μπορεί το ΝΑΤΟ να πάρει θέση ανάμεσα σε δύο κράτη μέλη του: «Όχι δεν μπορεί. Υπάρχει το 'δόγμα Λουνς' δηλαδή το ΝΑΤΟ δεν επεμβαίνει σε οποιοδήποτε θέμα αφορά στις ελληνοτουρκικές σχέσεις για το ποιος από τους δύο έχει δίκιο. Η δυνατότητα του ΝΑΤΟ για παρέμβαση είναι πάρα πολύ μικρή, κατά τη γνώμη μου είναι περιορισμένη και η δυνατότητα της ΕΕ ως προς την Τουρκία γιατί ότι μέτρα έπρεπε να ληφθούν εις βάρος της Τουρκίας έχουν ήδη ληφθεί με το θέμα των παράνομων γεωτρήσεων. Το μόνο το οποίο μένει πλέον ως χρηματοδότηση στην Τουρκία είναι τα χρήματα για το μεταναστευτικό τα οποία όμως δεν θέλει κανένας να κόψει ούτε η ΕΕ, ούτε τα υπόλοιπα κράτη ούτε εμείς. Προς τη Λιβύη είναι διαφορετικά τα πράγματα αφενός μεν παίρνει κάποια χρήματα η Λιβύη αφετέρου θα τεθεί θέμα συνολικής τάσεως της ΕΕ έναντι της κυβερνήσεως της Τριπόλεως.»
Ερωτηθείς τι μπορεί να σημαίνει η επιτάχυνση της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών με την Αίγυπτο: «Οι συζητήσεις για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών έχουν ξεκινήσει από το 2004, επομένως δεν είναι κάτι καινούργιο. Ως τώρα η Αίγυπτος ήταν αυτή η οποία δεν προχωρούσε σε οριστικοποίηση της συμφωνίας, τώρα από αυτό το μνημόνιο θίγεται και η Αίγυπτος. Μπορεί να προχωράμε με μεγαλύτερη ταχύτητα προς αυτή την κατεύθυνση θα δούμε που θα καταλήξει. Αυτό που έκανε η Τουρκία τώρα με τη Λιβύη ουσιαστικά κόβει από την Ελλάδα οποιαδήποτε προέκταση προς την Ανατολική Μεσόγειο, αν υπογράψουμε συμφωνία με την Αίγυπτο τελειώνει η προσπάθεια της Τουρκίας.»
Ερωτηθείς αν εκτιμά ότι η Τουρκία μπορεί να επιδιώξει τη δημιουργία θερμού επεισοδίου: «Όχι, στη φάση την οποία είμαστε είναι μόνο διπλωματικά τα μέσα τα οποία ακολουθούνται. Δεν θεωρώ ότι θα έχουμε σε αυτή τη φάση θερμό επεισόδιο, θεωρώ ότι η Τουρκία ανιχνεύει τις προθέσεις της ελληνικής πλευράς.»
Ερωτηθείς αν η Τουρκία προσπαθεί να δημιουργήσει de facto αποτελέσματα: «Σε αυτό στοχεύει. Η Τουρκία θέλει να δημιουργήσει διά της επιβολής τέτοιων κινήσεων μια de facto κατάσταση. Δηλαδή η Τουρκία προσπαθεί να ανατρέψει το status quo της περιοχής μέσα από συνθήκες. Ως τώρα ερμήνευε συνθήκες, τώρα με τη Λιβύη κάνει ένα βήμα παραπάνω προσδιορίζει η ίδια το καθεστώς που θα ήθελε να υπάρχει στην περιοχή.»