Ο Σταϊκούρας αποδομεί τα τέσσερα ψεύδη του ΣΥΡΙΖΑ για τους χειρισμούς στην κρίση του κοροναϊού
Τα τέσσερα ψεύδη που έχουν διατυπώσει βουλευτές και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ το τελευταίο διάστημα αποδόμησε, με την ομιλία του σήμερα στη Βουλή, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Ιδού πως αποτύπωσε τα γεγονότα στο τέλος της παρέμβασής του ο κ. Σταϊκούρας:
1ον. Ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι τα μέτρα ανακοινώνονται σταδιακά, συνιστώντας το «μαρτύριο της σταγόνας».
Αποκρύπτει όμως ότι στο μεσοδιάστημα προέκυψαν δύο κρίσιμες αποφάσεις: αυτές του Eurogroup και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Σε δημοσιονομικό επίπεδο, ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ δεν ισχύει πλέον, ενώ επιπλέον η μείωση των εσόδων εξαιτίας της κρίσης και η αύξηση των δαπανών για τη στήριξη της υγείας, της ρευστότητας των επιχειρήσεων, της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής εξαιρούνται από τον υπολογισμό της δημοσιονομικής επίδοσης της χώρας. Επίσης, μετά την πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου είναι αποδεκτοί – για το νέο πρόγραμμα – τίτλοι. Αυτό γίνεται για πρώτη φορά από το 2015, όταν και ξεκίνησε η ποσοτική χαλάρωση, στην οποία η χώρα μας, με αποκλειστική ευθύνη της προηγούμενης Κυβέρνησης, ουδέποτε συμμετείχε. Αυτές οι αποφάσεις αποτελούν απόδειξη ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζεται πλέον ως ένα κανονικό κράτος-μέλος, και όχι ως μία εξαίρεση. Διευρύνθηκε έτσι τις τελευταίες 10 ημέρες το πεδίο οικονομικής δράσης, αίροντας περιορισμούς της τελευταίας 10ετίας, και προσθέτοντας βαθμούς ελευθερίας ώστε να στηρίξουμε την κοινωνία και την οικονομία, με αίσθημα δικαίου. Και σας προϊδεάζω ότι θα προστεθούν τις επόμενες ημέρες και άλλοι βαθμοί ελευθερίας και θα διεκδικήσουμε ακόμα περισσότερους, με τη δημιουργία κοινού ευρωπαϊκού ομολόγου.
2ον. Ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι τα μέχρι σήμερα μέτρα δεν είναι αρκετά.
Αλήθεια όμως, δεν μας λέει, τα δικά της πόσο κοστολογούνται; Δεν έχω ακούσει ούτε έναν αριθμό! Και δεν μας λέει και κάτι ακόμη: είναι ενάντια στην αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων; Διότι πουθενά δεν αναγράφεται κάτι στα μέτρα που προτείνει! Σε κάθε περίπτωση, η αλήθεια είναι το ποσοστό των μέτρων που έχει λάβει η Κυβέρνηση, μέχρι σήμερα, ανέρχεται στο 3,5% του ΑΕΠ. Ποσοστό πολύ υψηλότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, που σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήταν, την προηγούμενη εβδομάδα, στο 2% του ΑΕΠ.
3ον. Ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι η Κυβέρνηση μπορεί να χρησιμοποιήσει το «μαξιλάρι ασφαλείας», για να χρηματοδοτήσει τις μαξιμαλιστικές θέσει που η ίδια διατυπώνει.
Χωρίς να ξέρει, βεβαίως, ακόμα και η Αξιωματική Αντιπολίτευση την έκταση του προβλήματος. Πρόκειται για την απόλυτη ανευθυνότητα! Και επειδή ακούω διάφορα οικονομικά μεγέθη, να αποτυπώσουμε την πραγματικότητα:
Το «μαξιλάρι ασφαλείας» είναι 15,7 δισ. ευρώ. Τα «ταμειακά διαθέσιμα της Κεντρικής Διοίκησης και των φορέων στην ΤτΕ και σε εμπορικές τράπεζες» είναι επιπλέον περίπου 20 δισ. ευρώ. Ταμειακά διαθέσιμα τα οποία υπήρχαν και προ διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Και τα οποία αυξάνουν ή μειώνονται ανάλογα με τις εκδόσεις που κάνει το Κράτος, την εξυπηρέτηση του χρέους, το ύψος των εντόκων γραμματίων, την αποπληρωμή του χρέους προς στο ΔΝΤ. Για παράδειγμα, αν η προηγούμενη Κυβέρνηση αποπλήρωνε μέρος του δανείου προς το ΔΝΤ, που δεν πρόλαβε όπως και πολλά άλλα, θα χρησιμοποιούσε πόρους από αυτά τα διαθέσιμα. Συμπέρασμα: άλλο «μαξιλάρι ασφάλειας» και άλλο «ταμειακά διαθέσιμα»! Σε κάθε περίπτωση, η Ελληνική Κυβέρνηση θα αξιοποιήσει όλα τα διαθέσιμα μέσα, με γνώμονα την αποτελεσματικότερη δυνατή αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών, αλλά και με το βλέμμα στη μετά-κορονοϊό εποχή. Το πότε και σε ποιο βαθμό θα αξιοποιήσει το κάθε μέσο, αποτελεί συνάρτηση της διάρκειας, της έντασης και της χρονικής εξέλιξης του προβλήματος.
4ον. Τέλος, ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι η ελληνική οικονομία είχε πάρει καθοδική φορά από το 4ο τρίμηνο του 2019.
Για να τελειώνουμε και με αυτό τον μύθο, θα καταθέσω 3 πίνακες:
Α) Οι βασικές συνιστώσες του ΑΕΠ κατέγραψαν μεγαλύτερους ρυθμούς αύξησης στο δεύτερο παρά στο πρώτο εξάμηνο του 2019!
Β) Η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 1,8% το 4ο τρίμηνο του 2019, που αποτελεί τη μεγαλύτερη αύξηση μετά το 2007!
Γ) Οι επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 14,4% το 4ο τρίμηνο του 2019, που είναι η μεγαλύτερη αύξηση από το 2006!
Τελικά, η λογιστική μείωση μόνο των αποθεμάτων είναι αυτή που οδήγησε σε μικρότερο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ.
Αυτή είναι η αλήθεια.
1ον. Ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι τα μέτρα ανακοινώνονται σταδιακά, συνιστώντας το «μαρτύριο της σταγόνας».
Αποκρύπτει όμως ότι στο μεσοδιάστημα προέκυψαν δύο κρίσιμες αποφάσεις: αυτές του Eurogroup και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Σε δημοσιονομικό επίπεδο, ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ δεν ισχύει πλέον, ενώ επιπλέον η μείωση των εσόδων εξαιτίας της κρίσης και η αύξηση των δαπανών για τη στήριξη της υγείας, της ρευστότητας των επιχειρήσεων, της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής εξαιρούνται από τον υπολογισμό της δημοσιονομικής επίδοσης της χώρας. Επίσης, μετά την πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου είναι αποδεκτοί – για το νέο πρόγραμμα – τίτλοι. Αυτό γίνεται για πρώτη φορά από το 2015, όταν και ξεκίνησε η ποσοτική χαλάρωση, στην οποία η χώρα μας, με αποκλειστική ευθύνη της προηγούμενης Κυβέρνησης, ουδέποτε συμμετείχε. Αυτές οι αποφάσεις αποτελούν απόδειξη ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζεται πλέον ως ένα κανονικό κράτος-μέλος, και όχι ως μία εξαίρεση. Διευρύνθηκε έτσι τις τελευταίες 10 ημέρες το πεδίο οικονομικής δράσης, αίροντας περιορισμούς της τελευταίας 10ετίας, και προσθέτοντας βαθμούς ελευθερίας ώστε να στηρίξουμε την κοινωνία και την οικονομία, με αίσθημα δικαίου. Και σας προϊδεάζω ότι θα προστεθούν τις επόμενες ημέρες και άλλοι βαθμοί ελευθερίας και θα διεκδικήσουμε ακόμα περισσότερους, με τη δημιουργία κοινού ευρωπαϊκού ομολόγου.
2ον. Ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι τα μέχρι σήμερα μέτρα δεν είναι αρκετά.
Αλήθεια όμως, δεν μας λέει, τα δικά της πόσο κοστολογούνται; Δεν έχω ακούσει ούτε έναν αριθμό! Και δεν μας λέει και κάτι ακόμη: είναι ενάντια στην αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων; Διότι πουθενά δεν αναγράφεται κάτι στα μέτρα που προτείνει! Σε κάθε περίπτωση, η αλήθεια είναι το ποσοστό των μέτρων που έχει λάβει η Κυβέρνηση, μέχρι σήμερα, ανέρχεται στο 3,5% του ΑΕΠ. Ποσοστό πολύ υψηλότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, που σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήταν, την προηγούμενη εβδομάδα, στο 2% του ΑΕΠ.
3ον. Ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι η Κυβέρνηση μπορεί να χρησιμοποιήσει το «μαξιλάρι ασφαλείας», για να χρηματοδοτήσει τις μαξιμαλιστικές θέσει που η ίδια διατυπώνει.
Χωρίς να ξέρει, βεβαίως, ακόμα και η Αξιωματική Αντιπολίτευση την έκταση του προβλήματος. Πρόκειται για την απόλυτη ανευθυνότητα! Και επειδή ακούω διάφορα οικονομικά μεγέθη, να αποτυπώσουμε την πραγματικότητα:
Το «μαξιλάρι ασφαλείας» είναι 15,7 δισ. ευρώ. Τα «ταμειακά διαθέσιμα της Κεντρικής Διοίκησης και των φορέων στην ΤτΕ και σε εμπορικές τράπεζες» είναι επιπλέον περίπου 20 δισ. ευρώ. Ταμειακά διαθέσιμα τα οποία υπήρχαν και προ διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Και τα οποία αυξάνουν ή μειώνονται ανάλογα με τις εκδόσεις που κάνει το Κράτος, την εξυπηρέτηση του χρέους, το ύψος των εντόκων γραμματίων, την αποπληρωμή του χρέους προς στο ΔΝΤ. Για παράδειγμα, αν η προηγούμενη Κυβέρνηση αποπλήρωνε μέρος του δανείου προς το ΔΝΤ, που δεν πρόλαβε όπως και πολλά άλλα, θα χρησιμοποιούσε πόρους από αυτά τα διαθέσιμα. Συμπέρασμα: άλλο «μαξιλάρι ασφάλειας» και άλλο «ταμειακά διαθέσιμα»! Σε κάθε περίπτωση, η Ελληνική Κυβέρνηση θα αξιοποιήσει όλα τα διαθέσιμα μέσα, με γνώμονα την αποτελεσματικότερη δυνατή αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών, αλλά και με το βλέμμα στη μετά-κορονοϊό εποχή. Το πότε και σε ποιο βαθμό θα αξιοποιήσει το κάθε μέσο, αποτελεί συνάρτηση της διάρκειας, της έντασης και της χρονικής εξέλιξης του προβλήματος.
4ον. Τέλος, ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι η ελληνική οικονομία είχε πάρει καθοδική φορά από το 4ο τρίμηνο του 2019.
Για να τελειώνουμε και με αυτό τον μύθο, θα καταθέσω 3 πίνακες:
Α) Οι βασικές συνιστώσες του ΑΕΠ κατέγραψαν μεγαλύτερους ρυθμούς αύξησης στο δεύτερο παρά στο πρώτο εξάμηνο του 2019!
Β) Η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 1,8% το 4ο τρίμηνο του 2019, που αποτελεί τη μεγαλύτερη αύξηση μετά το 2007!
Γ) Οι επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 14,4% το 4ο τρίμηνο του 2019, που είναι η μεγαλύτερη αύξηση από το 2006!
Τελικά, η λογιστική μείωση μόνο των αποθεμάτων είναι αυτή που οδήγησε σε μικρότερο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ.
Αυτή είναι η αλήθεια.