Καραμανλής: Η Ευρώπη να δείξει μεγαλύτερη αλληλεγγύη αυτή τη δύσκολη στιγμή
Μηνύματα στην Ευρώπη για ακόμη περισσότερη αλληλεγγύη λόγω της κρίσης του κορονοϊού, αλλά και για επιτάχυνση των διαδικασιών για τα έργα υποδομής την επόμενη ημέρα, έστειλε μιλώντας στην τηλεόραση του Blue Sky, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Ερωτηθείς εάν έχει διδαχθεί η Ευρώπη από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, ο κ. Καραμανλής είπε ότι σε πρώτη φάση η Ευρώπη έδειξε αλληλεγγύη όσον αφορά στην αντιμετώπιση της κρίσης του κορονοϊού. Αναφέρθηκε συγκεκριμένα μεταξύ άλλων στη χαλάρωση των δημοσιονομικών στόχων και τη σημερινή θετική για την Ελλάδα απόφαση της ΕΚΤ. Εξέφρασε όμως την άποψη ότι αυτό δεν είναι αρκετό. Σημείωσε ότι στο Eurogroup η συζήτηση για ταμείο επανεκκίνησης ή ευρωομόλογο έχει εξελιχθεί στη γνωστή διαμάχη μεταξύ Βορρά και Νότου.
“ Εμείς στη Νέα Δημοκρατία και νομίζω όλοι οι Έλληνες, μετά από τη δεκαετή κρίση που έχουμε περάσει, έχουμε καταλάβει πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της Ευρώπης για την τύχη της χώρας μας. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να κάνουμε την κριτική μας. Και εδώ η κριτική, που πρέπει να κάνουμε οι ευρωπαϊστές, είναι κατά πόσον η Ευρώπη κινδυνεύει να επαναλάβει τα ίδια λάθη που έκανε πριν από 10 χρόνια και η ουσία είναι ότι στην ιστορία της η Ευρώπη σφυρηλατήθηκε μέσα από κρίσεις”, τόνισε ο κ. Καραμανλής καλώντας τις χώρες του Βορρά να δείξουν αλληλεγγύη, όπως άλλωστε είχαν δείξει και οι υπόλοιποι εταίροι σε δύσκολους καιρούς για τη Γερμανία.
Επεσήμανε εξάλλου ότι: “ Αυτή η κρίση δεν ήρθε επειδή οι χώρες είχαν χαλαρώσει τα δημοσιονομικά τους. Είναι μία κρίση για την οποία δεν ευθύνονται οι ίδιες οι χώρες”, καθώς και ότι οι χώρες που ζητούν περισσότερη αλληλεγγύη εκφράζουν το 56% του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, καταλήγοντας: “ Θέλω να πιστεύω ότι πολύ σύντομα και οι βόρειοι σύμμαχοί μας θα καταλάβουν ότι αυτή τη στιγμή η κατάσταση είναι εξόχως προβληματική και θα πρέπει να σκεφτούμε εκτός πλαισίου”.
Ερωτηθείς για τις επενδύσεις ύψους 13 δισ. ευρώ στις υποδομές της χώρας, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι η κυβέρνηση ήδη σχεδιάζει την επόμενη ημέρα, καθώς και ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είναι σε επαφή με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τους αρμόδιους επιτρόπους και ήδη έχει καταφέρει να απεγκλωβιστούν και διαδικασίες και ευρωπαϊκοί πόροι. Πρόσθεσε όμως ότι: “ Αυτή η κρίση ίσως μας δίνει και μία ευκαιρία, να ξανασκεφτούμε και να ξανασχεδιάσουμε που και σε ποιους τομείς πρέπει να επενδύσουμε για να κάνουμε ένα πραγματικό restart, μία πραγματική επανεκκίνηση της οικονομίας. Τα μεγάλα project υποδομών είναι ένας τομέας, ο οποίος έχει ένα πολύ μεγάλο πολλαπλασιαστή. Αντί λοιπόν να ρίχνει λεφτά μία κυβέρνηση στην κατανάλωση, όπως κατά κόρον κάναμε τα τελευταία χρόνια, ειδικά τα χρόνια μετά την είσοδο στο ευρώ, θα πρέπει να επενδύσουμε σε αυτό που όλοι νομίζω πως συμφωνούμε ότι είναι υγιείς τομείς της ελληνικής οικονομίας”.
Εξήγησε ότι τα 13 δισ. στα οποία αναφέρθηκε αφορούν έργα, τα οποία έχουν ήδη σχεδιαστεί και πρόσθεσε: “ Το μεγάλο στοίχημα είναι να μην καθυστερήσουμε. Το μεγάλο στοίχημα της επόμενης ημέρας είναι, να πείσουμε τους Ευρωπαίους να ξεφύγουμε από τις δαιδαλώδεις διαδικασίες που υπάρχουν πολλές φορές και να τρέξουμε τα έργα πολύ πιο γρήγορα. Δηλαδή να εκμεταλλευτούμε αυτή τη στιγμή κάποιες συμβάσεις παραχώρησης που υπάρχουν και για τις οποίες περιμένουμε εγκρίσεις”. Αναφέρθηκε ειδικότερα στον Ε65 και στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα- Πύργος. Αναφέρθηκε επίσης στην αναθεώρηση του βασικού νόμου δημοσίων συμβάσεων, τον οποίο όπως υπενθύμισε η προηγούμενη κυβέρνηση τροποποίησε πάνω από 300 φορές και τον χαρακτήρισε ένα πραγματικό γονατογράφημα που δημιουργεί τεράστιες καθυστερήσεις και τεράστιες αγκυλώσεις. “ Πρέπει να σκεφτούμε εκτός πλαισίου και να αφήσουμε τις αγκυλώσεις και τη γραφειοκρατία πίσω μας” τόνισε και πρόσθεσε: “ Ετσι ώστε πραγματικά να πέσουν λεφτά στην οικονομία. Αλλά σε ποια οικονομία; Στην οικονομία της παραγωγικής δραστηριότητας”.
Στο ερώτημα εάν θα κλείσουν οι εθνικές οδοί για να αποφευχθεί η μαζική έξοδος εκδρομέων το Πάσχα, ο κ. Καραμανλής καταρχήν τόνισε πως: “ Καταλαβαίνουμε όλοι στην κυβέρνηση ότι η κατάσταση αυτή είναι πρωτόγνωρη και πάρα πολύ δύσκολη. Και καταλαβαίνουμε ότι υπάρχουν πολλοί συμπολίτες μας, οι οποίοι τις άγιες μέρες του Πάσχα θα ήθελαν να βρεθούν δίπλα στους δικούς τους, δίπλα στους συγγενείς τους, στα εξοχικά τους, στα χωριά τους και στην περιφέρεια. Όμως δυστυχώς ζούμε μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης φαίνεται ότι τα πάει καλά”. Πρόσθεσε ότι υπάρχει ήδη ένα αυστηρό πλαίσιο για τις μετακινήσεις και εξετάζεται εάν θα αυστηροποιηθεί περισσότερο. Επισήμανε ότι είναι δύσκολο να κλείσουν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, καθώς δεν πρέπει να διακοπεί η εφοδιαστική αλυσίδα, σύμφωνα και με οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τόνισε όμως ότι οι άσκοπες μετακινήσεις αυξάνουν τον κίνδυνο εξάπλωσης του κορονοϊού. Επιβεβαίωσε ότι σε πρώτη φάση θα εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι από την Ελληνική Αστυνομία και στις εθνικές οδούς και ότι εξετάζεται η αύξηση των προστίμων, ώστε τα δύο αυτά μέτρα σε συνδυασμό να λειτουργήσουν αποτρεπτικά.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε τέλος ότι οι πολίτες στην πλειοψηφία τους και στην πλειονότητα τους έχουν επιδείξει μία απίστευτη αυτοσυγκράτηση και μία απίστευτη πειθαρχία.
Ερωτηθείς εάν έχει διδαχθεί η Ευρώπη από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, ο κ. Καραμανλής είπε ότι σε πρώτη φάση η Ευρώπη έδειξε αλληλεγγύη όσον αφορά στην αντιμετώπιση της κρίσης του κορονοϊού. Αναφέρθηκε συγκεκριμένα μεταξύ άλλων στη χαλάρωση των δημοσιονομικών στόχων και τη σημερινή θετική για την Ελλάδα απόφαση της ΕΚΤ. Εξέφρασε όμως την άποψη ότι αυτό δεν είναι αρκετό. Σημείωσε ότι στο Eurogroup η συζήτηση για ταμείο επανεκκίνησης ή ευρωομόλογο έχει εξελιχθεί στη γνωστή διαμάχη μεταξύ Βορρά και Νότου.
“ Εμείς στη Νέα Δημοκρατία και νομίζω όλοι οι Έλληνες, μετά από τη δεκαετή κρίση που έχουμε περάσει, έχουμε καταλάβει πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της Ευρώπης για την τύχη της χώρας μας. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να κάνουμε την κριτική μας. Και εδώ η κριτική, που πρέπει να κάνουμε οι ευρωπαϊστές, είναι κατά πόσον η Ευρώπη κινδυνεύει να επαναλάβει τα ίδια λάθη που έκανε πριν από 10 χρόνια και η ουσία είναι ότι στην ιστορία της η Ευρώπη σφυρηλατήθηκε μέσα από κρίσεις”, τόνισε ο κ. Καραμανλής καλώντας τις χώρες του Βορρά να δείξουν αλληλεγγύη, όπως άλλωστε είχαν δείξει και οι υπόλοιποι εταίροι σε δύσκολους καιρούς για τη Γερμανία.
Επεσήμανε εξάλλου ότι: “ Αυτή η κρίση δεν ήρθε επειδή οι χώρες είχαν χαλαρώσει τα δημοσιονομικά τους. Είναι μία κρίση για την οποία δεν ευθύνονται οι ίδιες οι χώρες”, καθώς και ότι οι χώρες που ζητούν περισσότερη αλληλεγγύη εκφράζουν το 56% του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, καταλήγοντας: “ Θέλω να πιστεύω ότι πολύ σύντομα και οι βόρειοι σύμμαχοί μας θα καταλάβουν ότι αυτή τη στιγμή η κατάσταση είναι εξόχως προβληματική και θα πρέπει να σκεφτούμε εκτός πλαισίου”.
Ερωτηθείς για τις επενδύσεις ύψους 13 δισ. ευρώ στις υποδομές της χώρας, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι η κυβέρνηση ήδη σχεδιάζει την επόμενη ημέρα, καθώς και ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είναι σε επαφή με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τους αρμόδιους επιτρόπους και ήδη έχει καταφέρει να απεγκλωβιστούν και διαδικασίες και ευρωπαϊκοί πόροι. Πρόσθεσε όμως ότι: “ Αυτή η κρίση ίσως μας δίνει και μία ευκαιρία, να ξανασκεφτούμε και να ξανασχεδιάσουμε που και σε ποιους τομείς πρέπει να επενδύσουμε για να κάνουμε ένα πραγματικό restart, μία πραγματική επανεκκίνηση της οικονομίας. Τα μεγάλα project υποδομών είναι ένας τομέας, ο οποίος έχει ένα πολύ μεγάλο πολλαπλασιαστή. Αντί λοιπόν να ρίχνει λεφτά μία κυβέρνηση στην κατανάλωση, όπως κατά κόρον κάναμε τα τελευταία χρόνια, ειδικά τα χρόνια μετά την είσοδο στο ευρώ, θα πρέπει να επενδύσουμε σε αυτό που όλοι νομίζω πως συμφωνούμε ότι είναι υγιείς τομείς της ελληνικής οικονομίας”.
Εξήγησε ότι τα 13 δισ. στα οποία αναφέρθηκε αφορούν έργα, τα οποία έχουν ήδη σχεδιαστεί και πρόσθεσε: “ Το μεγάλο στοίχημα είναι να μην καθυστερήσουμε. Το μεγάλο στοίχημα της επόμενης ημέρας είναι, να πείσουμε τους Ευρωπαίους να ξεφύγουμε από τις δαιδαλώδεις διαδικασίες που υπάρχουν πολλές φορές και να τρέξουμε τα έργα πολύ πιο γρήγορα. Δηλαδή να εκμεταλλευτούμε αυτή τη στιγμή κάποιες συμβάσεις παραχώρησης που υπάρχουν και για τις οποίες περιμένουμε εγκρίσεις”. Αναφέρθηκε ειδικότερα στον Ε65 και στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα- Πύργος. Αναφέρθηκε επίσης στην αναθεώρηση του βασικού νόμου δημοσίων συμβάσεων, τον οποίο όπως υπενθύμισε η προηγούμενη κυβέρνηση τροποποίησε πάνω από 300 φορές και τον χαρακτήρισε ένα πραγματικό γονατογράφημα που δημιουργεί τεράστιες καθυστερήσεις και τεράστιες αγκυλώσεις. “ Πρέπει να σκεφτούμε εκτός πλαισίου και να αφήσουμε τις αγκυλώσεις και τη γραφειοκρατία πίσω μας” τόνισε και πρόσθεσε: “ Ετσι ώστε πραγματικά να πέσουν λεφτά στην οικονομία. Αλλά σε ποια οικονομία; Στην οικονομία της παραγωγικής δραστηριότητας”.
Στο ερώτημα εάν θα κλείσουν οι εθνικές οδοί για να αποφευχθεί η μαζική έξοδος εκδρομέων το Πάσχα, ο κ. Καραμανλής καταρχήν τόνισε πως: “ Καταλαβαίνουμε όλοι στην κυβέρνηση ότι η κατάσταση αυτή είναι πρωτόγνωρη και πάρα πολύ δύσκολη. Και καταλαβαίνουμε ότι υπάρχουν πολλοί συμπολίτες μας, οι οποίοι τις άγιες μέρες του Πάσχα θα ήθελαν να βρεθούν δίπλα στους δικούς τους, δίπλα στους συγγενείς τους, στα εξοχικά τους, στα χωριά τους και στην περιφέρεια. Όμως δυστυχώς ζούμε μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης φαίνεται ότι τα πάει καλά”. Πρόσθεσε ότι υπάρχει ήδη ένα αυστηρό πλαίσιο για τις μετακινήσεις και εξετάζεται εάν θα αυστηροποιηθεί περισσότερο. Επισήμανε ότι είναι δύσκολο να κλείσουν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, καθώς δεν πρέπει να διακοπεί η εφοδιαστική αλυσίδα, σύμφωνα και με οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τόνισε όμως ότι οι άσκοπες μετακινήσεις αυξάνουν τον κίνδυνο εξάπλωσης του κορονοϊού. Επιβεβαίωσε ότι σε πρώτη φάση θα εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι από την Ελληνική Αστυνομία και στις εθνικές οδούς και ότι εξετάζεται η αύξηση των προστίμων, ώστε τα δύο αυτά μέτρα σε συνδυασμό να λειτουργήσουν αποτρεπτικά.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε τέλος ότι οι πολίτες στην πλειοψηφία τους και στην πλειονότητα τους έχουν επιδείξει μία απίστευτη αυτοσυγκράτηση και μία απίστευτη πειθαρχία.