«Με μια συλλογική προσπάθεια που έγινε τον τελευταίο καιρό μπορέσαμε για πρώτη φορά να καταγράψουμε τις ανάγκες του δημοσίου σε διάφορους τομείς του λογισμικού δηλαδή για λειτουργικό σύστημα, για office windows που χρησιμοποιούμε όλοι», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Black Out» με το δημοσιογράφο Χρήστο Μυτιλινιό, ο γενικός γραμματέας πληροφοριακών συστημάτων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος.

«Μπορέσαμε να κάνουμε μια σημαντική αποτύπωση για όλη τη δημόσια διοίκηση που μας επέτρεψε να δούμε τι ανάγκες έχουμε και να προγραμματίσουμε τις ανάγκες για τα επόμενα χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Με τον τρόπο αυτό, εφόσον γνωρίζουμε τι έχουμε σαν χώρα ανάγκη, προχωρήσαμε σε μια διαδικασία προμήθειας μέσω μιας συμφωνίας που θα μας δώσει μεγάλες εκπτώσεις, και αναγνωρίστηκε αυτό ήδη με την έξοδο της χώρας μετά από τόσα χρόνια από την περιβόητη λίστα», διευκρίνισε ο ίδιος.

Παράλληλα εξήγησε ότι «αυτό βοηθάει όχι μόνο να είμαστε εντάξει αλλά βοηθάει και τις επενδύσεις στη χώρα ιδιαίτερα στον τομέα της τεχνολογίας κάτι το οποίο έπρεπε να κάνουμε για να μπορέσουμε να έχουμε ακόμη μεγαλύτερη επένδυση από διεθνείς παράγοντες στην χώρα μας στον τομέα της τεχνολογίας και της πληροφορικής».

Για το gov.gr, ο κ. Αναγνωστόπουλος ανέφερε ότι πρόκειται για τη νέα ενιαία ψηφιακή πύλη του ελληνικού δημοσίου, η οποία όπως τόνισε «έπρεπε να είχε γίνει πράξη εδώ και πολύ καιρό».

«Είναι μια σύγχρονη πλατφόρμα η οποία δίνει τη δυνατότητα, όχι μόνο μέσα από το internet αλλά και μέσω κινητής σύνδεσης σε όλους τους ανθρώπους που προτιμάνε αυτές τις συνδέσεις, να χρησιμοποιούνε 500 υπηρεσίες του ελληνικού δημοσίου ηλεκτρονικά», εξήγησε επιπρόσθετα.

Ο κ. Αναγνωστόπουλος υπογράμμισε ότι «προστίθενται συνέχεια νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες όπως η υπεύθυνη δήλωση, η εξουσιοδότηση και όχι μόνο προστίθενται αλλά μας δίνει τη δυνατότητα να ενισχύουμε και το επίπεδο ασφαλείας στη χρήση αυτών των υπηρεσιών γιατί όταν δίνουμε νέες ψηφιακές δυνατότητες πρέπει να προσέχουμε, να έχουμε τον κατάλληλο βαθμό ασφάλειας για τη χρήση των υπηρεσιών».

«Αυτό που κάναμε την προηγούμενη εβδομάδα είναι ότι δώσαμε τη δυνατότητα και μέσω του web banking να μπαίνει κανείς μέσα σε αυτές τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες, και να έχει τη δυνατότητα να λέει ότι ο ίδιος πράγματι είναι ο πολίτης που τις χρησιμοποιεί και μέσω των τραπεζικών κωδικών του», τόνισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Ερωτηθείς πόσες δράσεις των ΚΕΠ «αντικαθιστά» το gov.gr, σημείωσε ότι «αντικαθιστά καταρχήν ένα πολύ σημαντικό αριθμό δράσεων που έχουν να κάνουν με τις υπεύθυνες δηλώσεις και τις εξουσιοδοτήσεις».

«Περισσότερες από 160 χιλιάδες υπεύθυνες δηλώσεις και 70 χιλιαδες εξουσιοδοτήσεις έχουν ήδη εκδοθεί με τέτοιο τρόπο ψηφιακό. Και το υπουργείο έκανε πολύ καλά που ξεκίνησε να προσθέτει νέες υπηρεσίες αρχίζοντας από αυτές που έχουν και το μεγαλύτερο φόρτο έτσι ώστε να εξυπηρετεί καλύτερα τον πολίτη. Μαζί με αυτό ήρθε και η άυλη συνταγογράφηση όπου περίπου ήδη το 10% των συνταγών εκδίδονται ηλεκτρονικά και με τον τρόπο αυτό εξυπηρετούνται πάρα πολλοί άνθρωποι», συμπλήρωσε ο ίδιος.

Ερωτηθείς αν είναι εύκολη στη χρήση της η πλατφόρμα gov.gr, απάντησε: «Είναι εξαιρετικά εύχρηστη και πέρα από αυτό για ορισμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες υπάρχει ένας προκαθορισμένος τρόπος που βοηθάει τον πολίτη προκειμένου να κάνει τη δουλειά του εύκολα. Δηλαδή του υποδεικνύει τα επόμενα βήματα. Άρα σε μεγάλο βαθμό υποβοηθάτε η χρήση αυτών των ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Πέρα από αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι είναι αυτό της διαλειτουργικότητας που προσπαθούμε να προωθήσουμε στο υπουργείο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο γιατί πέρα από το να δίνουμε νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες στον πολίτη αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να προσπαθούμε τον πολίτη να τον κάνουμε να μην χρειάζεται να έρθει σε επαφή με τις δημόσιες υπηρεσίες όταν δεν είναι απαιτητό. Αυτό είναι μεγάλη αλλαγή...»

Για την τηλεργασία στο δημόσιο τομέα, ανέφερε ότι «είναι μια καινοτομία, ένα πείραμα για την ελληνική δημόσια διοίκηση το οποίο όμως συνέχεια μας μαθαίνει πώς να δουλεύουμε διαφορετικά και νομίζω ότι πετυχαίνει. Πρέπει να κρατήσει κανείς τα θετικά από το πείραμα αυτό και να κοιτάξει πως θα ενσωματώσει τέτοια χαρακτηριστικά τηλεργασίας από εδώ και πέρα».

«Αυτές οι αλλαγές πρέπει να γίνουν ανεξαρτήτως συνθηκών, είναι αλλαγές οι οποίες μας πάνε μπροστά, είναι μεταρρυθμίσεις πολύ σημαντικές, δεν υπάρχει περίπτωση να γυρίσουμε πίσω. Πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά, δεν υπάρχει άλλος δρόμος», τόνισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Ερωτηθείς αν η ψηφιοποίηση θα φέρει μείωση των θέσεων εργασίας στο δημόσιο, δήλωσε ότι «αυτό αποτελεί μια πλάνη. Είναι αλήθεια ότι κάποιοι άνθρωποι θα πρέπει να προσαρμόσουν τον τρόπο εργασίας τους στα νέα τεχνολογικά δεδομένα, σε νέες εφαρμογές, σε νέα προγράμματα αλλά οι θέσεις εργασίας που δημιουργούνται, αν το κοιτάξει κανείς ιστορικά, είναι πολύ περισσότερες. Άρα δημιουργούμε και νέες θέσεις εργασίας με τον τρόπο αυτό».

Για την απευθείας σύνδεση των ληξιαρχείων με τον ΑΜΚΑ, σημείωσε πως «στην πραγματικότητα το μητρώο του ΑΜΚΑ είναι αυτό το οποίο τηρεί ένα σύνολο από πληροφορίες για τον πολίτη, όταν αυτές τις πληροφορίες τις ενημερώνουμε αυτόματα επειδή τις γνωρίζουμε από τον δημόσιο φορέα που είναι αρμόδιος για αυτές δηλαδή αν ο πολίτης παντρευτεί, αν ο πολίτης χωρίσει ή υπάρξει μια γέννηση αυτό σημαίνει ότι το ειδικό μητρώο είναι την επόμενη μέρα ενημερωμένο».

«Άρα ο πολίτης δεν χρειάζεται να ενημερώσει το σχετικό μητρώο για κάποιες ενέργειές του άρα είναι η διαλειτουργικότητα. Και βεβαίως όλοι οι φορείς που χρησιμοποιούν τις πληροφορίες που είναι στο μητρώο αυτό, θα τις έχουν ήδη ενημερωμένες», διευκρίνισε ο γενικός γραμματέας πληροφοριακών συστημάτων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.