Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1: Χρέος μας να επιτρέψουμε στα παιδιά να επιστρέψουν στο φυσικό τους χώρο
«Βελτιώσεις στο νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου στη βάση της διαβούλευσης που έγινε το προηγούμενο διάστημα ενσωμάτωσε το υπουργείο Παιδείας», όπως δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή ''Secret'' με τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο, η αρμόδια υπουργός Νίκη Κεραμέως.
Όπως είπε η ίδια το νομοσχέδιο, μετά και τις συναντήσεις με εκπαιδευτικούς φορείς, ετοιμάζεται να κατατεθεί στη Βουλή.
Η υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι «είναι στη διάθεση των κομμάτων για βελτιώσεις στο νομοσχέδιο».
Σε ότι αφορά την συνάντησή της που είχε νωρίτερα με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ανέφερε ότι ενημέρωσε την κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου τόσο για το νομοσχέδιο όσο και για την σταδιακή επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών στη βάση των οδηγιών των ειδικών επιστημόνων.
Για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η κα Κεραμέωςσημείωσε πως «έτυχε ευρείς εφαρμογής χάριν στις τεράστιες προσπάθειες των εκπαιδευτικών».
Αναφορικά με τις κάμερες στις σχολικές αίθουσες, υπογράμμισε ότι «η λήψη γίνεται στον εκπαιδευτικό και στον πίνακα ενώ είπε ότι το υπουργείο μερίμνησε να κάνουν τα μαθήματα τους οι μαθητές που για κάποιους λόγους δεν μπορούν να βρεθούν στο σχολείο».
Για τις δια ζώσης εξετάσεις στα Πανεπιστήμια, επισήμανε πως «θα πρέπει να τηρούνται οι οδηγίες του ΕΟΔΥ όπως αποστάσεις ενάμιση μέτρου και καλός εξαερισμός της αίθουσας».
Ερωτηθείσα για το άνοιγμα των δημοτικών, απάντησε πως «δεν μπορεί να υπάρχει κανονικότητα αν δεν ανοίξουν τα σχολεία», ενώ παράλληλα σημείωσε ότι «είναι χρέος μας να επιτρέψουμε στα παιδιά να επιστρέψουν στο φυσικό τους χώρο».
Για το πρώτο κουδούνι τον Σεπτέμβριο, δήλωσε «πως η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα γίνει νωρίτερα όχι όμως πριν από την 1η Σεπτεμβρίου».
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της υπουργού Παιδείας στα Παραπολιτικά 90,1:
Με αφορμή τη συνάντησή της με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, η κα Κεραμέως δήλωσε: «Επισκέφτηκα την Πρόεδρο της Δημοκρατίας που είχα τη χαρά και την τιμή να την ενημερώσω για δύο βασικά ζητήματα. Το πρώτο είχε να κάνει με την σταδιακή επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών στη βάση των οδηγιών των ειδικών, οπότε την ενημέρωσα πως εξελίσσεται αυτή η διαδικασία. Με μικρά προσεκτικά βήματα, πάντα στη βάση των οδηγιών των ειδικών, με μέτρα πρόληψης και προστασίας. Και το δεύτερο ήταν να την ενημερώσω αναφορικά με το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου το οποίο ετοιμάζεται για κατάθεση στη Βουλή».
Αναφορικά με το νομοσχέδιο για την Παιδεία, η υπουργός Παιδείας σημείωσε: «Έχει γίνει εκτενέστατη διαβούλευση, η διαβούλευση είναι ηλεκτρονική, έγινε για τη μέγιστη διάρκεια των δύο εβδομάδων. Έγινε μια εποχή που πολύς κόσμος είχε πολύ χρόνο γιατί ήταν στο σπίτι του λόγω των μέτρων και άρα είχε πολύ χρόνο να συνεισφέρει γόνιμα στη διαδικασία. Αποκόμισα πολλά από τη διαδικασία της διαβούλευσης, διάβασα πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις, ενσωμάτωσα απόψεις και βελτίωσα θέλω να πιστεύω στη βάση της διαβούλευσης. Αυτό είναι το ένα σκέλος, το άλλο σκέλος έχει να κάνει με τις συναντήσεις με τους θεσμικούς φορείς. Νομίζω ότι το νομοσχέδιο είναι γνωστό σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, έχει μεσολαβήσει πολύς χρόνος, έχει αναλυθεί πολύ και είναι έτοιμο πλέον προς κατάθεση στη Βουλή».
«Έκανα αλλαγές στη βάση σχολίων που κατέγραψα και στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής διαβούλευσης και στο πλαίσιο των συζητήσεων με τους θεσμικούς φορείς», επισήμανε η ίδια.
«Είναι ένα νομοσχέδιο όπου η προσέγγιση είναι από κάτω προς τα πάνω, το λέγαμε προεκλογικά, το πράττουμε μετεκλογικά δηλαδή δίνουμε έμφαση από κάτω προς πάνω και εννοώ από το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό. Το τονίζω γιατι θεωρώ ότι ως πολιτεία διαχρονικά δεν έχουμε εστιάσει αρκετά σε αυτά τα κρίσιμα χρόνια στην εξέλιξη του ανθρώπινου εγκεφάλου. Άρα οι αλλαγές ξεκινούν από το Νηπιαγωγείο με εισαγωγή νέων θεματικών που στοχεύουν στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων. Αυτές οι θεματικές είναι Νηπιαγωγείο – Δημοτικό και Γυμνάσιο προσαρμοσμένες σε κάθε ηλικία. Θεματικές όπως είναι ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη και προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική. Όλες αυτές οι θεματικές μπαίνουν στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα και στοχεύουν στην ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών», συμπλήρωσε.
Για τα πρότυπα σχολεία, η κα Κεραμέως ανέφερε: «Ενισχύουμε τα πρότυπα σχολεία, από το Σεπτέμβριο θα έχουμε 28 πρότυπα σχολεία. Κάνουμε σαφή διαχωρισμό μεταξύ πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Στα πρότυπα σχολεία μπαίνει κανείς με εξετάσεις, στα πειραματικά σχολεία, στόχος των οποίων είναι η δοκιμή νέων εκπαιδευτικών μεθόδων και επειδή βασική αποστολή είναι αυτός ο πειραματισμός είναι σημαντικό να είναι τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού για αυτό και για τα πειραματικά προβλέπεται κλήρωση».
Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για την καλύτερη στελέχωση των σχολείων, δήλωσε: «Χρόνια παθογένεια είναι τα κενά που παρουσιάζονται στην αρχή του σχολικού έτους . Τι κάνουμε; Φέρνουμε για παράδειγμα διπλή μοριοδότηση σε όσους εκπαιδευτικούς υπηρετούν σε δυσπρόσιτες περιοχές, κίνητρα δηλαδή. Μειώνουμε τη διάρκεια των πινάκων. Αυτό σημαίνει ότι όταν ένας εκπαιδευτικός λαμβάνει μόρια για προϋπηρεσία αυτά να προσμετρούνται πιο γρήγορα για την εξέλιξή του. Επίσης ειδικές ρυθμίσεις αναφορικά με την προτεραιότητα στην κάλυψη των κενών στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα».
Αναφορικά με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τα πανεπιστήμια, η υπουργός σημείωσε: «Έχει κάποιες ρυθμίσεις πιο επείγουσας φύσεως όπως είναι για παράδειγμα τα ξενόγλωσσα γιατί είναι έτοιμα τα πανεπιστήμιά μας να ξεκινήσουν κάποια ξενόγλωσσα βάσει των οποίων θα ενισχύσουν την εξωστρέφειά τους. Άρα ξενόγλωσσα τα οποία θα απευθύνονται σε ξένους φοιτητές, τα οποία θα ενισχύσουν τη διεθνή εμβέλεια των πανεπιστημίων μας όπως επίσης τη δυνατότητα για θερινά προγράμματα, τη δυνατότητα για κοινά προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών πανεπιστημίων και ξένων πανεπιστημίων, και εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μεταγραφές. Είναι άδικο να εισάγεται κανείς στο πανεπιστήμιο με 9,5 στα 20 και να βρίσκεται σε σχολή στην οποία μπαίνει κανείς με 19,5 στα 20».
Αναφερόμενη στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δήλωσε: «Τον καιρό που ήταν σε ανατολή οι εκπαιδευτικές δομές παρά τις μεγάλες δυσκολίες που υπήρχανε η εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έτυχε ευρείας εφαρμογής χάριν στις τεράστιες προσπάθειες των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί κατέβαλαν πάρα πολύ μεγάλες προσπάθειες για να μπορέσουν να διατηρήσουν οι μαθητές μας και οι σπουδαστές μας στενή επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία. Έχουμε περάσει τώρα σε μια σταδιακή επαναλειτουργία των δομών, και λέω σταδιακή γιατί ως πολιτεία έχουμε προβλέψει τη δυνατότητα για ορισμένους μαθητές να μείνουνε εκτός σχολείου για λόγους προληπτικούς, προστασίας της ατομικής, της οικογενειακής τους υγείας, της δημόσιας υγείας».
«Δηλαδή λέμε στα παιδιά μπορείτε να μείνετε σπίτι για να προστατεύσετε το κοινωνικό σύνολο, από τη στιγμή που το λεει αυτό η πολιτεία είναι αυτονόητη η υποχρέωση της πολιτείας να προβλέψει τη δυνατότητα για την πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαίδευση εξ αποστάσεως. Εμείς είχαμε πει ότι θα φέρουμε μια συγκεκριμένη ρύθμιση στη Βουλή την οποία τη φέραμε, είπαμε ότι θα προχωρήσουμε μέχρι τέλους το κάναμε, φέραμε πολιτική απόφαση, φέραμε εγκύκλιο από εκεί και πέρα οι εκπαιδευτικοί όπως ακριβώς με εξαιρετικό τρόπο εφάρμοσαν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατά τη διάρκεια αναστολής λειτουργίας των δομών έτσι και τώρα καλούνται να δώσουν με τη σειρά τους τη δυνατότητα στα παιδιά αυτά να έχουν πρόσβαση στη γνώση. Είναι ένα μέτρο κατ’ εξαίρεση προβλέπεται, μόνο σε καιρούς πανδημίας με όλα τα εχέγγυα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Έχουν ληφθεί ειδικές ρυθμίσεις, με τη λήψη να εστιάζει μόνο στον εκπαιδευτικό και στον πίνακα, να περιορίζεται την παράδοση του μαθήματος, να μην υπάρχει καμία καταγραφή και βιντεοσκόπηση κοκ. Δεν μπορούμε ως πολιτεία να μην έχουμε μια λύση για τα παιδιά αυτά που μένουν στο σπίτι για να προστατεύσουν τη δημόσια υγεία», εξήγησε η ίδια.
Αναφερόμενη στις πανεπιστημιακές εξετάσεις, ανέφερε: «Υπάρχει το αυτοδιοίκητο του πανεπιστημίου, το πώς θα γίνουν οι εξετάσεις, τι εξετάσεις θα γίνουνε είναι καθαρά θέμα του κάθε πανεπιστημίου. Στο βαθμό όμως που οι εξετάσεις μπορεί να γίνουν δια ζώσης εκεί πρέπει να επισέλθουμε και να τονίσουμε ότι υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες του ΕΟΔΥ αναφορικά με τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων δια ζώσης. Δηλαδή ενάμιση μέτρο, αερισμός και όλα τα άλλα μέτρα τα οποία έχει πει ο ΕΟΔΥ. Άρα έχουν εκδοθεί αναλυτικές οδηγίες από το υπουργείο Παιδείας αναφορικά με τη διεξαγωγή των εξετάσεων εφόσον επιλέξουν τα πανεπιστήμια να κάνουν δια ζώσης εξετάσεις τότε πρέπει απαρεγκλίτως να τηρούνται οι οδηγίες του ΕΟΔΥ».
«Οι εκπαιδευτικοί συνολικά έχουν αποδείξει σε τι βαθμό μπορούν να υπηρετήσουν το λειτούργημα τους με εξαιρετικό τρόπο», τόνισε η ίδια.
Αναφορικά με την επανεκκίνηση των Δημοτικών σχολείων, υπογράμμισε: «Θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό ότι είχαμε μια ομόφωνη εισήγηση της επιτροπής των ειδικών, είναι οι ίδιοι ειδικοί οι οποίοι μας έχουν καθοδηγήσει εξαιρετικά μέχρι σήμερα. Αυτοί οι ίδιοι οι ειδικοί είναι που μας λένε ανοίξτε τα σχολεία τώρα που ανεβαίνει η θερμοκρασία και είναι επιδημιολογικά η ασφαλέστερη περίοδος να ανοίξουν τα σχολεία. Εφόσον οι ειδικοί δίνουν το πράσινο φως, εφόσον η προηγούμενη εμπειρία από το άνοιγμα Γυμνασίων και Λυκείων είναι πολύ ενθαρρυντική δεν μπορεί να υπάρχει κανονικότητα χωρίς ανοιχτά σχολεία. Τα παιδιά μας του Δημοτικού και του Νηπιαγωγείου είναι ήδη τρεις μήνες εκτός σχολείου, θα ήταν έξι μήνες εκτός σχολείου αν δεν ανοίγανε τώρα πάρα πολύ μεγάλη απόσταση και αυτό μπορεί να έχει επιδράσεις, όχι μόνο στη μαθησιακή διαδικασία, στην εξέλιξη γενικότερη των παιδιών. Ψυχοσυναισθηματική, κοινωνική, είναι πάρα πολύ μεγάλο το διάστημα. Έχουμε ένα χρέος εφόσον οι ειδικοί μας δίνουν το πράσινο φως, εφόσον τηρούνται μέτρα προστασίας, έχουμε ένα χρέος να επιτρέψουμε στα παιδιά μας να γυρίσουν στο φυσικό τους χώρο. Δεν υπάρχει καλύτερο μέρος από το σχολείο για να μάθουν και να συνηθίσουν τα παιδιά μας σε αυτή τη νέα πραγματικότητα».
«Επεξεργαζόμαστε σενάρια, εξετάζουμε το ενδεχόμενο να ανοίξουν τα σχολεία πιο νωρίς, πάντως όχι πριν την 1η Σεπτεμβρίου. Εξετάζουμε το ενδεχόμενο με το σκεπτικό να κερδίσουμε πολύτιμο χρόνο, κάθε μέρα που είναι τα παιδιά είναι στην τάξη με τους εκπαιδευτικούς είναι προφανώς κέρδος. Και για αυτό το λόγο εστιάσαμε στην κάλυψη της ύλης τώρα τον Ιούνιο και δεν θα έχουμε προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις γιατί θεωρούμε πιο σημαντικό να εστιάσουν εκπαιδευτικοί και μαθητές στην κάλυψη της ύλης παρά στις εξετάσεις», διευκρίνισε η κα Κεραμέως.
Ερωτηθείσα αν εκτιμά ότι θα υπάρξουν συναινέσεις στο εκπαιδευτικό νομοσχέδιο, απάντησε: «Εγώ θα επιδιώκω πάντοτε τις συναινέσεις, πάντοτε και αναμένω με μεγάλο ενδιαφέρον να ακούσω συγκεκριμένες προτάσεις Το απέδειξα στη διαβούλευση, το απέδειξα κάνοντας αλλαγές στο νομοσχέδιο. Για αυτό υπάρχει η διαβούλευση για να βελτιώνονται τα νομοσχέδια. Είμαι στη διάθεση της αντιπολίτευσης για συγκεκριμένες προτάσεις, συγκεκριμένους τρόπους να βελτιώσουμε αυτό το νομοσχέδιο. Μέχρι τη ψήφισή του είμαι στη διάθεση των κομμάτων του κοινοβουλίου για να συζητήσουμε τρόπους βελτίωσης του νομοσχεδίου».
Όπως είπε η ίδια το νομοσχέδιο, μετά και τις συναντήσεις με εκπαιδευτικούς φορείς, ετοιμάζεται να κατατεθεί στη Βουλή.
Η υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι «είναι στη διάθεση των κομμάτων για βελτιώσεις στο νομοσχέδιο».
Σε ότι αφορά την συνάντησή της που είχε νωρίτερα με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ανέφερε ότι ενημέρωσε την κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου τόσο για το νομοσχέδιο όσο και για την σταδιακή επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών στη βάση των οδηγιών των ειδικών επιστημόνων.
Για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η κα Κεραμέωςσημείωσε πως «έτυχε ευρείς εφαρμογής χάριν στις τεράστιες προσπάθειες των εκπαιδευτικών».
Αναφορικά με τις κάμερες στις σχολικές αίθουσες, υπογράμμισε ότι «η λήψη γίνεται στον εκπαιδευτικό και στον πίνακα ενώ είπε ότι το υπουργείο μερίμνησε να κάνουν τα μαθήματα τους οι μαθητές που για κάποιους λόγους δεν μπορούν να βρεθούν στο σχολείο».
Για τις δια ζώσης εξετάσεις στα Πανεπιστήμια, επισήμανε πως «θα πρέπει να τηρούνται οι οδηγίες του ΕΟΔΥ όπως αποστάσεις ενάμιση μέτρου και καλός εξαερισμός της αίθουσας».
Ερωτηθείσα για το άνοιγμα των δημοτικών, απάντησε πως «δεν μπορεί να υπάρχει κανονικότητα αν δεν ανοίξουν τα σχολεία», ενώ παράλληλα σημείωσε ότι «είναι χρέος μας να επιτρέψουμε στα παιδιά να επιστρέψουν στο φυσικό τους χώρο».
Για το πρώτο κουδούνι τον Σεπτέμβριο, δήλωσε «πως η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα γίνει νωρίτερα όχι όμως πριν από την 1η Σεπτεμβρίου».
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της υπουργού Παιδείας στα Παραπολιτικά 90,1:
Με αφορμή τη συνάντησή της με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, η κα Κεραμέως δήλωσε: «Επισκέφτηκα την Πρόεδρο της Δημοκρατίας που είχα τη χαρά και την τιμή να την ενημερώσω για δύο βασικά ζητήματα. Το πρώτο είχε να κάνει με την σταδιακή επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών στη βάση των οδηγιών των ειδικών, οπότε την ενημέρωσα πως εξελίσσεται αυτή η διαδικασία. Με μικρά προσεκτικά βήματα, πάντα στη βάση των οδηγιών των ειδικών, με μέτρα πρόληψης και προστασίας. Και το δεύτερο ήταν να την ενημερώσω αναφορικά με το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου το οποίο ετοιμάζεται για κατάθεση στη Βουλή».
Αναφορικά με το νομοσχέδιο για την Παιδεία, η υπουργός Παιδείας σημείωσε: «Έχει γίνει εκτενέστατη διαβούλευση, η διαβούλευση είναι ηλεκτρονική, έγινε για τη μέγιστη διάρκεια των δύο εβδομάδων. Έγινε μια εποχή που πολύς κόσμος είχε πολύ χρόνο γιατί ήταν στο σπίτι του λόγω των μέτρων και άρα είχε πολύ χρόνο να συνεισφέρει γόνιμα στη διαδικασία. Αποκόμισα πολλά από τη διαδικασία της διαβούλευσης, διάβασα πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις, ενσωμάτωσα απόψεις και βελτίωσα θέλω να πιστεύω στη βάση της διαβούλευσης. Αυτό είναι το ένα σκέλος, το άλλο σκέλος έχει να κάνει με τις συναντήσεις με τους θεσμικούς φορείς. Νομίζω ότι το νομοσχέδιο είναι γνωστό σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, έχει μεσολαβήσει πολύς χρόνος, έχει αναλυθεί πολύ και είναι έτοιμο πλέον προς κατάθεση στη Βουλή».
«Έκανα αλλαγές στη βάση σχολίων που κατέγραψα και στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής διαβούλευσης και στο πλαίσιο των συζητήσεων με τους θεσμικούς φορείς», επισήμανε η ίδια.
«Είναι ένα νομοσχέδιο όπου η προσέγγιση είναι από κάτω προς τα πάνω, το λέγαμε προεκλογικά, το πράττουμε μετεκλογικά δηλαδή δίνουμε έμφαση από κάτω προς πάνω και εννοώ από το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό. Το τονίζω γιατι θεωρώ ότι ως πολιτεία διαχρονικά δεν έχουμε εστιάσει αρκετά σε αυτά τα κρίσιμα χρόνια στην εξέλιξη του ανθρώπινου εγκεφάλου. Άρα οι αλλαγές ξεκινούν από το Νηπιαγωγείο με εισαγωγή νέων θεματικών που στοχεύουν στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων. Αυτές οι θεματικές είναι Νηπιαγωγείο – Δημοτικό και Γυμνάσιο προσαρμοσμένες σε κάθε ηλικία. Θεματικές όπως είναι ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη και προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική. Όλες αυτές οι θεματικές μπαίνουν στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα και στοχεύουν στην ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών», συμπλήρωσε.
Για τα πρότυπα σχολεία, η κα Κεραμέως ανέφερε: «Ενισχύουμε τα πρότυπα σχολεία, από το Σεπτέμβριο θα έχουμε 28 πρότυπα σχολεία. Κάνουμε σαφή διαχωρισμό μεταξύ πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Στα πρότυπα σχολεία μπαίνει κανείς με εξετάσεις, στα πειραματικά σχολεία, στόχος των οποίων είναι η δοκιμή νέων εκπαιδευτικών μεθόδων και επειδή βασική αποστολή είναι αυτός ο πειραματισμός είναι σημαντικό να είναι τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού για αυτό και για τα πειραματικά προβλέπεται κλήρωση».
Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για την καλύτερη στελέχωση των σχολείων, δήλωσε: «Χρόνια παθογένεια είναι τα κενά που παρουσιάζονται στην αρχή του σχολικού έτους . Τι κάνουμε; Φέρνουμε για παράδειγμα διπλή μοριοδότηση σε όσους εκπαιδευτικούς υπηρετούν σε δυσπρόσιτες περιοχές, κίνητρα δηλαδή. Μειώνουμε τη διάρκεια των πινάκων. Αυτό σημαίνει ότι όταν ένας εκπαιδευτικός λαμβάνει μόρια για προϋπηρεσία αυτά να προσμετρούνται πιο γρήγορα για την εξέλιξή του. Επίσης ειδικές ρυθμίσεις αναφορικά με την προτεραιότητα στην κάλυψη των κενών στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα».
Αναφορικά με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τα πανεπιστήμια, η υπουργός σημείωσε: «Έχει κάποιες ρυθμίσεις πιο επείγουσας φύσεως όπως είναι για παράδειγμα τα ξενόγλωσσα γιατί είναι έτοιμα τα πανεπιστήμιά μας να ξεκινήσουν κάποια ξενόγλωσσα βάσει των οποίων θα ενισχύσουν την εξωστρέφειά τους. Άρα ξενόγλωσσα τα οποία θα απευθύνονται σε ξένους φοιτητές, τα οποία θα ενισχύσουν τη διεθνή εμβέλεια των πανεπιστημίων μας όπως επίσης τη δυνατότητα για θερινά προγράμματα, τη δυνατότητα για κοινά προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών πανεπιστημίων και ξένων πανεπιστημίων, και εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μεταγραφές. Είναι άδικο να εισάγεται κανείς στο πανεπιστήμιο με 9,5 στα 20 και να βρίσκεται σε σχολή στην οποία μπαίνει κανείς με 19,5 στα 20».
Αναφερόμενη στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δήλωσε: «Τον καιρό που ήταν σε ανατολή οι εκπαιδευτικές δομές παρά τις μεγάλες δυσκολίες που υπήρχανε η εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έτυχε ευρείας εφαρμογής χάριν στις τεράστιες προσπάθειες των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί κατέβαλαν πάρα πολύ μεγάλες προσπάθειες για να μπορέσουν να διατηρήσουν οι μαθητές μας και οι σπουδαστές μας στενή επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία. Έχουμε περάσει τώρα σε μια σταδιακή επαναλειτουργία των δομών, και λέω σταδιακή γιατί ως πολιτεία έχουμε προβλέψει τη δυνατότητα για ορισμένους μαθητές να μείνουνε εκτός σχολείου για λόγους προληπτικούς, προστασίας της ατομικής, της οικογενειακής τους υγείας, της δημόσιας υγείας».
«Δηλαδή λέμε στα παιδιά μπορείτε να μείνετε σπίτι για να προστατεύσετε το κοινωνικό σύνολο, από τη στιγμή που το λεει αυτό η πολιτεία είναι αυτονόητη η υποχρέωση της πολιτείας να προβλέψει τη δυνατότητα για την πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαίδευση εξ αποστάσεως. Εμείς είχαμε πει ότι θα φέρουμε μια συγκεκριμένη ρύθμιση στη Βουλή την οποία τη φέραμε, είπαμε ότι θα προχωρήσουμε μέχρι τέλους το κάναμε, φέραμε πολιτική απόφαση, φέραμε εγκύκλιο από εκεί και πέρα οι εκπαιδευτικοί όπως ακριβώς με εξαιρετικό τρόπο εφάρμοσαν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατά τη διάρκεια αναστολής λειτουργίας των δομών έτσι και τώρα καλούνται να δώσουν με τη σειρά τους τη δυνατότητα στα παιδιά αυτά να έχουν πρόσβαση στη γνώση. Είναι ένα μέτρο κατ’ εξαίρεση προβλέπεται, μόνο σε καιρούς πανδημίας με όλα τα εχέγγυα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Έχουν ληφθεί ειδικές ρυθμίσεις, με τη λήψη να εστιάζει μόνο στον εκπαιδευτικό και στον πίνακα, να περιορίζεται την παράδοση του μαθήματος, να μην υπάρχει καμία καταγραφή και βιντεοσκόπηση κοκ. Δεν μπορούμε ως πολιτεία να μην έχουμε μια λύση για τα παιδιά αυτά που μένουν στο σπίτι για να προστατεύσουν τη δημόσια υγεία», εξήγησε η ίδια.
Αναφερόμενη στις πανεπιστημιακές εξετάσεις, ανέφερε: «Υπάρχει το αυτοδιοίκητο του πανεπιστημίου, το πώς θα γίνουν οι εξετάσεις, τι εξετάσεις θα γίνουνε είναι καθαρά θέμα του κάθε πανεπιστημίου. Στο βαθμό όμως που οι εξετάσεις μπορεί να γίνουν δια ζώσης εκεί πρέπει να επισέλθουμε και να τονίσουμε ότι υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες του ΕΟΔΥ αναφορικά με τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων δια ζώσης. Δηλαδή ενάμιση μέτρο, αερισμός και όλα τα άλλα μέτρα τα οποία έχει πει ο ΕΟΔΥ. Άρα έχουν εκδοθεί αναλυτικές οδηγίες από το υπουργείο Παιδείας αναφορικά με τη διεξαγωγή των εξετάσεων εφόσον επιλέξουν τα πανεπιστήμια να κάνουν δια ζώσης εξετάσεις τότε πρέπει απαρεγκλίτως να τηρούνται οι οδηγίες του ΕΟΔΥ».
«Οι εκπαιδευτικοί συνολικά έχουν αποδείξει σε τι βαθμό μπορούν να υπηρετήσουν το λειτούργημα τους με εξαιρετικό τρόπο», τόνισε η ίδια.
Αναφορικά με την επανεκκίνηση των Δημοτικών σχολείων, υπογράμμισε: «Θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό ότι είχαμε μια ομόφωνη εισήγηση της επιτροπής των ειδικών, είναι οι ίδιοι ειδικοί οι οποίοι μας έχουν καθοδηγήσει εξαιρετικά μέχρι σήμερα. Αυτοί οι ίδιοι οι ειδικοί είναι που μας λένε ανοίξτε τα σχολεία τώρα που ανεβαίνει η θερμοκρασία και είναι επιδημιολογικά η ασφαλέστερη περίοδος να ανοίξουν τα σχολεία. Εφόσον οι ειδικοί δίνουν το πράσινο φως, εφόσον η προηγούμενη εμπειρία από το άνοιγμα Γυμνασίων και Λυκείων είναι πολύ ενθαρρυντική δεν μπορεί να υπάρχει κανονικότητα χωρίς ανοιχτά σχολεία. Τα παιδιά μας του Δημοτικού και του Νηπιαγωγείου είναι ήδη τρεις μήνες εκτός σχολείου, θα ήταν έξι μήνες εκτός σχολείου αν δεν ανοίγανε τώρα πάρα πολύ μεγάλη απόσταση και αυτό μπορεί να έχει επιδράσεις, όχι μόνο στη μαθησιακή διαδικασία, στην εξέλιξη γενικότερη των παιδιών. Ψυχοσυναισθηματική, κοινωνική, είναι πάρα πολύ μεγάλο το διάστημα. Έχουμε ένα χρέος εφόσον οι ειδικοί μας δίνουν το πράσινο φως, εφόσον τηρούνται μέτρα προστασίας, έχουμε ένα χρέος να επιτρέψουμε στα παιδιά μας να γυρίσουν στο φυσικό τους χώρο. Δεν υπάρχει καλύτερο μέρος από το σχολείο για να μάθουν και να συνηθίσουν τα παιδιά μας σε αυτή τη νέα πραγματικότητα».
«Επεξεργαζόμαστε σενάρια, εξετάζουμε το ενδεχόμενο να ανοίξουν τα σχολεία πιο νωρίς, πάντως όχι πριν την 1η Σεπτεμβρίου. Εξετάζουμε το ενδεχόμενο με το σκεπτικό να κερδίσουμε πολύτιμο χρόνο, κάθε μέρα που είναι τα παιδιά είναι στην τάξη με τους εκπαιδευτικούς είναι προφανώς κέρδος. Και για αυτό το λόγο εστιάσαμε στην κάλυψη της ύλης τώρα τον Ιούνιο και δεν θα έχουμε προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις γιατί θεωρούμε πιο σημαντικό να εστιάσουν εκπαιδευτικοί και μαθητές στην κάλυψη της ύλης παρά στις εξετάσεις», διευκρίνισε η κα Κεραμέως.
Ερωτηθείσα αν εκτιμά ότι θα υπάρξουν συναινέσεις στο εκπαιδευτικό νομοσχέδιο, απάντησε: «Εγώ θα επιδιώκω πάντοτε τις συναινέσεις, πάντοτε και αναμένω με μεγάλο ενδιαφέρον να ακούσω συγκεκριμένες προτάσεις Το απέδειξα στη διαβούλευση, το απέδειξα κάνοντας αλλαγές στο νομοσχέδιο. Για αυτό υπάρχει η διαβούλευση για να βελτιώνονται τα νομοσχέδια. Είμαι στη διάθεση της αντιπολίτευσης για συγκεκριμένες προτάσεις, συγκεκριμένους τρόπους να βελτιώσουμε αυτό το νομοσχέδιο. Μέχρι τη ψήφισή του είμαι στη διάθεση των κομμάτων του κοινοβουλίου για να συζητήσουμε τρόπους βελτίωσης του νομοσχεδίου».