ΥΠΕΞ: Παράδοξο, αν όχι αστείο, να υποδεικνύει η Τουρκία την ανάγκη σεβασμού μειονοτικών δικαιωμάτων
Είναι τουλάχιστον παράδοξο, αν όχι αστείο, να υποδεικνύει η Τουρκία στην Ελλάδα την ανάγκη σεβασμού μειονοτικών δικαιωμάτων, τονίζει το υπουργείο Εξωτερικών σε ανακοίνωσή του «σχετικά με τη σημερινή τοποθέτηση του τουρκικού ΥΠΕΞ περί σχολείων μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη».
Παράλληλα, επισημαίνει ότι η ιστορία θα παραμείνει για πάντα ο πλέον αντικειμενικός μάρτυρας για τον συστηματικό τρόπο εξάλειψης από την Τουρκία όλων των μειονοτήτων στην επικράτειά της κατά τη διάρκεια του εικοστού αιώνα.
Όσον αφορά τις εκπαιδευτικές επιλογές της ελληνικής πολιτείας, το υπουργείο Εξωτερικών υπογραμμίζει ότι αυτές γίνονται ισότιμα και χωρίς διακρίσεις για όλους τους Έλληνες πολίτες, πάντοτε με αποκλειστικό γνώμονα την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και το συμφέρον των μαθητών.
Ειδικότερα για τη μουσουλμανική μειονότητα, σημειώνει ότι στην περιοχή λειτουργούν 115 μειονοτικά δημοτικά σχολεία, εντός των οποίων η παρεχόμενη διδασκαλία διασφαλίζει στο ακέραιο όλα τα δικαιώματα των μαθητών και προσθέτει καταληκτικά: «Παρεμπιπτόντως, στην Κωνσταντινούπολη το 1955 υπήρχαν 54 ελληνικά δημοτικά σχολεία, ενώ σήμερα μόνο 3. Γνωρίζει άραγε η τουρκική ηγεσία γιατί;».
Η απάντηση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών έρχεται λίγη ώρα μετά από τις δηλώσεις του εκπρόσωπου του τουρκικού ΥΠΕΞ, Χαμί Ακσόι, ο οποίος καταλόγισε στην Ελλάδα προσπάθειες αφομοίωσης και καταπίεσης της μειονότητας στη Δυτική Θράκη με αφορμή το κλείσιμο των δημοτικών σχολείων.
Μάλιστα ο Χαμί Ακσόι σε προκλητικό τόνο, καταλόγισε ευθύνες και την ΕΕ, υποστηρίζοντας ότι «παραμένει απλός θεατής της συστηματικής παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε μια χώρα-μέλος».
Τονίζει τέλος ότι θα θέσει το ζήτημα σε γνώση των διεθνών οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ:
«Η Ελλάδα έκλεισε τα δημοτικά σχολεία που ανήκουν στην τουρκική (σ.σ. μουσουλμανική) μειονότητα στη Δυτική Θράκη τα τελευταία 25 χρόνια, με το πρόσχημα των μέτρων λιτότητας στη χώρα και τον μικρότερο αριθμό μαθητών, μέσω «προσωρινής αναστολής», χωρίς διαβούλευση με τη μειονότητα.
Το πρόσφατο κλείσιμο οκτώ επιπλέον δημοτικών σχολείων μειονοτήτων αποτελεί το τελευταίο παράδειγμα αυτής της πρακτικής. Με αυτήν την τελευταία απόφαση, ο αριθμός των δημοτικών σχολείων της τουρκικής μειονότητας, που ήταν 231 έως 25 χρόνια πριν, μειώθηκε σε 115.
Αυτή η πρακτική από την Ελλάδα αποτελεί μέρος των προσπαθειών αφομοίωσης και καταπίεσης προς τη μειονότητα στη Δυτική Θράκη. Εν τω μεταξύ, η ΕΕ ήταν απλώς θεατής της συστηματικής παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε μια χώρα-μέλος.
Ζητάμε από την Ελλάδα να σταματήσει τη συστηματική της πολιτική, η οποία δεν είναι συμβατή με τη Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης, εμποδίζοντας την εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας και να ανοίξει ξανά τα σχολεία που έκλεισε.
Από αυτήν την άποψη, υποστηρίζουμε τις αντιδράσεις των θεσμικών οργάνων και των εγκαταστάσεων της τουρκικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη, και θα θέσει αυτό το ζήτημα υπόψη των διεθνών οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Οι πρωτοβουλίες μας προς τις ελληνικές αρχές που στοχεύουν στην επίλυση των προβλημάτων που σχετίζονται με την εκπαίδευση της τουρκικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη σύμφωνα με την αρχή της αμοιβαιότητας που θεσπίστηκε από τη Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης, θα συνεχιστούν».
Παράλληλα, επισημαίνει ότι η ιστορία θα παραμείνει για πάντα ο πλέον αντικειμενικός μάρτυρας για τον συστηματικό τρόπο εξάλειψης από την Τουρκία όλων των μειονοτήτων στην επικράτειά της κατά τη διάρκεια του εικοστού αιώνα.
Όσον αφορά τις εκπαιδευτικές επιλογές της ελληνικής πολιτείας, το υπουργείο Εξωτερικών υπογραμμίζει ότι αυτές γίνονται ισότιμα και χωρίς διακρίσεις για όλους τους Έλληνες πολίτες, πάντοτε με αποκλειστικό γνώμονα την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και το συμφέρον των μαθητών.
Ειδικότερα για τη μουσουλμανική μειονότητα, σημειώνει ότι στην περιοχή λειτουργούν 115 μειονοτικά δημοτικά σχολεία, εντός των οποίων η παρεχόμενη διδασκαλία διασφαλίζει στο ακέραιο όλα τα δικαιώματα των μαθητών και προσθέτει καταληκτικά: «Παρεμπιπτόντως, στην Κωνσταντινούπολη το 1955 υπήρχαν 54 ελληνικά δημοτικά σχολεία, ενώ σήμερα μόνο 3. Γνωρίζει άραγε η τουρκική ηγεσία γιατί;».
Η απάντηση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών έρχεται λίγη ώρα μετά από τις δηλώσεις του εκπρόσωπου του τουρκικού ΥΠΕΞ, Χαμί Ακσόι, ο οποίος καταλόγισε στην Ελλάδα προσπάθειες αφομοίωσης και καταπίεσης της μειονότητας στη Δυτική Θράκη με αφορμή το κλείσιμο των δημοτικών σχολείων.
Μάλιστα ο Χαμί Ακσόι σε προκλητικό τόνο, καταλόγισε ευθύνες και την ΕΕ, υποστηρίζοντας ότι «παραμένει απλός θεατής της συστηματικής παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε μια χώρα-μέλος».
Τονίζει τέλος ότι θα θέσει το ζήτημα σε γνώση των διεθνών οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ:
«Η Ελλάδα έκλεισε τα δημοτικά σχολεία που ανήκουν στην τουρκική (σ.σ. μουσουλμανική) μειονότητα στη Δυτική Θράκη τα τελευταία 25 χρόνια, με το πρόσχημα των μέτρων λιτότητας στη χώρα και τον μικρότερο αριθμό μαθητών, μέσω «προσωρινής αναστολής», χωρίς διαβούλευση με τη μειονότητα.
Το πρόσφατο κλείσιμο οκτώ επιπλέον δημοτικών σχολείων μειονοτήτων αποτελεί το τελευταίο παράδειγμα αυτής της πρακτικής. Με αυτήν την τελευταία απόφαση, ο αριθμός των δημοτικών σχολείων της τουρκικής μειονότητας, που ήταν 231 έως 25 χρόνια πριν, μειώθηκε σε 115.
Αυτή η πρακτική από την Ελλάδα αποτελεί μέρος των προσπαθειών αφομοίωσης και καταπίεσης προς τη μειονότητα στη Δυτική Θράκη. Εν τω μεταξύ, η ΕΕ ήταν απλώς θεατής της συστηματικής παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε μια χώρα-μέλος.
Ζητάμε από την Ελλάδα να σταματήσει τη συστηματική της πολιτική, η οποία δεν είναι συμβατή με τη Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης, εμποδίζοντας την εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας και να ανοίξει ξανά τα σχολεία που έκλεισε.
Από αυτήν την άποψη, υποστηρίζουμε τις αντιδράσεις των θεσμικών οργάνων και των εγκαταστάσεων της τουρκικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη, και θα θέσει αυτό το ζήτημα υπόψη των διεθνών οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Οι πρωτοβουλίες μας προς τις ελληνικές αρχές που στοχεύουν στην επίλυση των προβλημάτων που σχετίζονται με την εκπαίδευση της τουρκικής μειονότητας στη Δυτική Θράκη σύμφωνα με την αρχή της αμοιβαιότητας που θεσπίστηκε από τη Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης, θα συνεχιστούν».