Ασημακοπούλου στα Παραπολιτικά 90,1: Έχει παγώσει η συζήτηση για την τελωνειακή σύνδεση ΕΕ - Τουρκίας μετά τις διαδοχικές παραβιάσεις της Άγκυρας
«Έχει παγώσει η συζήτηση για την τελωνειακή σύνδεση ΕΕ – Τουρκίας καθώς εξετάζονται οι διαδοχικές παραβιάσεις από την Τουρκία», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή, η ευρωβουλευτής της ΝΔ Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου.
Η κ. Ασημανκοπούλου επισήμανε πως «Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία θα συνεχίσουν να αντιδρούν στις κυρώσεις εις βάρος της Τουρκίας».
Ακόμη σημείωσε πως με την επέκταση 12 ναυτικών μιλίων «κλείνεις την διέλευση των θαλασσίων συγκοινωνιών σε ένα σωρό χώρες» και καταλόγισε «επικοινωνιακή σκοπιμότητα» στον Αλέξη Τσίπρα για την σχετική πρόταση του.
Η ευρωβουλευτής της ΝΔ υπογράμμισε πως «όλοι φοβόμαστε ένα ατύχημα ή ένα θερμό επεισόδιο όταν σε μια περιοχή υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση πολεμικών πλοίων».
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της Άννας Μισέλ Ασημακοπούλου στα Παραπολιτικά 90,1:
Αναφορικά για το πάγωμα της τελωνειακής σύνδεσης ΕΕ-Τουρκίας, η κ. Ασημακοπούλου σημείωσε: «Πολλά χρόνια η τελωνειακή ένωση που έχουμε με την Τουρκία δίνει κάποια οφέλη στα τουρκικά προϊόντα για να έχουνε πρόσβαση στις ευρωπαϊκές αγορές. Υπάρχουν διάφορες παραβιάσεις που έχουνε γίνει κατά καιρούς σε επίπεδο δασμών, σε επίπεδο αποφάσεων. Η τελωνειακή ένωση χρησιμοποιείται από την ΕΕ ως καρότο στη διαχείριση «καρότο –μαστίγιο» της σχέσης με την Τουρκία. Δηλαδή ότι έχεις κάποια οφέλη από το γεγονός ότι έχεις πρόσβαση στις αγορές μας με καλούς όρους αλλά αν είσαι καλό παιδί Τουρκία θα σου δώσουμε ακόμα μεγαλύτερη πρόσβαση, σε περισσότερα προϊόντα. Τώρα έχει παγώσει η ιστορία της συζήτησης για την τελωνειακή ένωση. Χθες ήταν μια σύσκεψη όπου υποτίθεται θα προχωράγαμε παρακάτω, θα τους ανοίξουμε την τελωνειακή ένωση. Η σύσκεψη αυτή όπως αποκάλυψε ο Κύπριος υπουργός δεν έγινε, ακυρώθηκε με πρωτοβουλία της Ελλάδος και της Κύπρου λέγοντας ότι –και ερχόμαστε στην επιστολή του κ. Δένδια – ότι καταρχάς θέλουμε να υπάρχει διαδικασία για να εξετάσουμε τις διαδοχικές παραβιάσεις που υπάρχουνε από πλευράς της Τουρκίας. Και εκεί που εξετάζουμε την αντισυμβατική συμπεριφορά της Τουρκίας επί της ευκαιρίας ως μήνυμα αποδοκιμασίας για την κατά συρροή παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας έναντι της ΕΕ δεν πρέπει να εξετάσουμε και το ενδεχόμενο της συνολικής αναστολής της τελωνιακής ένωσης; Και αυτό γίνεται με βάση μια συγκεκριμένη συνθήκη».
«Και μόνο να ακουστεί ότι αρχίζει η διαδικασία να σταματήσει η τελωνειακή ένωση καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό για την αγορά και για την οικονομίας της Τουρκίας. Η Τουρκία αυτή τη στιγμή παραπαίει οικονομικά... Συμφωνώ ότι είναι μια δύσκολη διαδικασία σας θυμίζω ότι λέγαμε πριν τον covid ότι δεν αλλάζουν οι κανόνες της ΕΕ σχετικά με το πρωτογενές πλεόνασμα και τους κανόνες αυτούς και αλλάξανε σε μια νύχτα και τώρα μάλιστα θα μονιμοποιηθούν οι αλλαγές. Σημασία έχει ότι άμα θέλουνε τα αλλάζουνε, είναι δύσκολη η διαδικασία βεβαίως», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Το ζητούμενο δεν είναι ένας εμπορικός πόλεμος, απλά το ζητούμενο είναι να χρησιμοποιήσουμε τα όπλα που μας δίνει η τελωνειακή ένωση και μπορούμε να πάμε βήμα-βήμα και αυτό ζητάει και η επιστολή του κ. Δένδια. Δηλαδή λεει απαντήστε σε ορισμένες παραβατικές συμπεριφορές και συμβολικά κάντε κάποια πράγματα όπως για παράδειγμα δεν προχωράμε στη διεύρυνση. Από εκεί και πέρα μπορεί μετά να αρχίσει να ξηλώνεται το πουλόβερ...», δήλωσε επιπρόσθετα.
«Η Γερμανία, η Ισπανία και η Ιταλία προφανώς θα συνεχίσουν να αντιδρούν στις κυρώσεις γιατί είναι οι χώρες που έχουν τα μεγαλύτερα οικονομικά συμφέροντα», υπογράμμισε η ίδια.
Ερωτηθείσα τι θα πρέπει να κάνουμε εάν το Ορούτς Ρέις φτάσει στα 7 ναυτικά μίλια, η ευρωβουλευτής της ΝΔ απάντησε: «Εκφράζω πρώτα απ’ όλα την εμπιστοσύνη μου, εκτός από την πολιτική ηγεσία και στη στρατιωτική ηγεσία και το πολεμικό ναυτικό γιατί ξέρουν πώς να αντιδράσουνε εάν υπάρξουνε προκλήσεις οι οποίες περνάνε το σημείο στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα».
Για την επέκταση στα 12 μίλια, ανέφερε: «Όταν ο κ. Τσίπρας λεει να «ασκήσουμε το δικαίωμά μας να επεκτείνουμε στα 12 μίλια το οποίο δεν το έκανε όταν ήταν πρωθυπουργός αλλά τώρα το θυμήθηκε για να έχει κάτι να πει πρέπει να είσαι και πολύ συγκεκριμένος πρώτον για το τι πρέπει να κάνεις και δεύτερον πως θα αντιμετωπίσεις τυχόν αντιδράσεις διεθνώς από κινήσεις τις οποίες προτείνεις. Όταν επεκτείνεις στα 12 μίλια καλά είναι να το συζητήσεις και με κανέναν άλλο γιατί δεν είναι μόνο θέμα Ελλάδας και Τουρκίας κλείνεις τη δίαυλο από θαλάσσης σε ένα σωρό χώρες οι οποίες μετά πρέπει να σου ζητάνε άδεια κάθε φορά που θέλουν να περάσουν άρα δεν θα περάσει απαρατήρητη αυτή η κίνηση. Δεν λεω είναι ή δεν είναι ενδεδειγμένη και πότε είναι ενδεδειγμένη αλλά λεω ότι είναι ένα ζήτημα πολύ πιο πολύπλοκό από το απλοϊκό επικοινωνιακό που μπορεί να λεει ο κ. Τσίπρας».
«Απευχόμαστε να υπάρξει ένα ατύχημα που προκαλεί εξελίξεις τις οποίες δεν τις χρειαζόμαστε. Αυτή είναι η έγνοια αυτή τη στιγμή. Αυτό που φοβόμαστε όλοι είναι το απρόοπτο και το ατύχημα του οποίου οι πιθανότητες αυξάνονται όταν έχεις αυτού του τύπου το συνωστισμό στο λάθος χωρικό σημείο», επισήμανε η κ. Ασημακοπούλου.
Αναφορικά με τη θέση του κ. Τζούμη ότι όλες οι πρωθυπουργικές ηγεσίες από το ’74 και μετά ήταν φοβικές και κακώς δεν έκαναν επέκταση στα 12 μίλια, ανέφερε:
«Αυτό είναι ένα σχόλιο του τύπου «στερνή μου γνώση να σε είχα πρώτα» ή ότι οι αποφάσεις πρέπει να κρίνονται με τα δεδομένα που επικρατούσαν τη στιγμή που έπαιρνε κανείς την απόφαση. Θεωρώ ότι σήμερα η διεθνής συγκυρία είναι μια συγκυρία η οποία ευνοεί κινήσεις διευθέτησης των σχέσεων όπως γίνονται τώρα με την Αίγυπτο, την Ιταλία κλπ. Νομίζω ότι το πολιτικό περιβάλλον ευνοεί την κινητικότητα».