Για ποια αδικήματα της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για παραγραφή με...αγιασμό
Σύμφωνα με το Σύνταγμα, η Βουλή μπορεί να ασκήσει δίωξη κατά όσων διετέλεσαν ή διατελούν μέλη κυβέρνησης μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου του 2017
του Γιώργου Λυκουρέντζου - Εφημερίδα Παραπολιτικά
Oλοταχώς προς παραγραφή οποιασδήποτε ποινικής ευθύνης το αφορά οδεύει το πρώτο περιπετειώδες οκτάμηνο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Ο αγιασμός της Δευτέρας στην αίθουσα της Ολομελείας της Βουλής, πέραν της έναρξης της νέας κοινοβουλευτικής συνόδου, σήμανε την έναρξη και της αντίστροφης μέτρησης για την παραγραφή των τυχόν αδικημάτων που διεπράχθησαν μεταξύ του Ιανουαρίου και του Αυγούστου του 2015 από μέλη της τότε κυβέρνησης.
Το περίφημο «Plan X» του Γιάνη Βαρουφάκη, η τρικυμιώδης διαπραγμάτευση, η ζημιά στην οικονομία από τα capital controls και πλείστες άλλες υποθέσεις κινδυνεύουν να ερευνηθούν μόνο από τον ιστορικό του μέλλοντος, καθώς η πρόθεση της κυβέρνησης, όπως άλλωστε εκφράστηκε με την καταψήφιση της σχετικής πρότασης της Ν.Δ. για Εξεταστική, είναι να μην αγγίξει αυτά τα ζητήματα.
Σύμφωνα με το Αρθρο 86 του Συντάγματος, η Βουλή μπορεί να ασκήσει δίωξη κατά όσων διετέλεσαν ή διατελούν μέλη κυβέρνησης μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος. Με δεδομένο ότι η δεύτερη τακτική σύνοδος από τις υποθέσεις που προαναφέρθηκαν άρχισε τη Δευτέρα, η παραγραφή απέχει μόλις 360 ημέρες, καθώς στο τέλος Σεπτεμβρίου του 2017 ολοκληρώνεται η δεύτερη σύνοδος της τρέχουσας περιόδου και εκεί εκπνέει η δυνατότητα του Κοινοβουλίου να ασκήσει δίωξη κατά διατελεσάντων μελών της κυβέρνησης. Ενδεχομένως και ακόμα λιγότερο, αν προηγηθούν πρόωρες εκλογές πριν από την ολοκλήρωση της συνόδου.
Μεταξύ των υποθέσεων, όπως είχαν περιγραφεί στην πρόταση για Εξεταστική της Ν.Δ και είχαν απασχολήσει τη δημόσια συζήτηση, αλλά οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια στην παραγραφή, είναι:
■ Το αν υπήρχε σχέδιο εξόδου της χώρας από το ευρώ.
■ Το «Plan X», με προετοιμασία για παράλληλο σύστημα πληρωμών, δηλαδή για έκδοση νομίσματος.
■ Το αν υπήρχε σχέδιο εισβολής στο Νομισματοκοπείο, στο οποίο συμμετείχαν υπουργοί της προηγούμενης κυβέρνησης, και αν ήταν σε γνώση του πρωθυπουργού το σχέδιο αυτό.
■ Το αν η κυβέρνηση γνώριζε ότι επέκειτο κλείσιμο τραπεζών και με τις πράξεις ή τις παραλείψεις της επέφερε τη συνέπεια αυτή και τα capital controls.
■ Οι συνθήκες υπό τις οποίες η χώρα οδηγήθηκε στην υποχρεωτική υπογραφή του 3ου Μνημονίου.
Σε πρώτη ανάγνωση, αυτός που φαίνεται πως θα μπορεί να κοιμάται ήσυχα δεν είναι άλλος από το κεντρικό πρόσωπο του πρώτου οκταμήνου του 2015, τον Γιάνη Βαρουφάκη. Δεν είναι μόνο ότι ο πρώην υπουργός Οικονομικών είχε στοχοποιηθεί από τη Νέα Δημοκρατία ως ένας εκ των βασικών υπευθύνων της ζημιάς που προκάλεσαν στην ελληνική οικονομία με τις επιλογές τους κατά τη διαπραγμάτευση του πρώτου οκταμήνου του 2015. Είναι και το ότι εις βάρος του υπάρχουν στη Βουλή δικογραφίες οι οποίες παραμένουν και μάλλον θα παραμείνουν για πολύ καιρό ξεχασμένες στα συρτάρια της αρμόδιας υπηρεσίας. Οπως έχει ανακοινωθεί στη Βουλή, έχουν ήδη διαβιβαστεί δύο μηνυτήριες αναφορές κατά του πρώην υπουργού Οικονομικών, η μία από τον δήμαρχο Στυλίδας και πρόεδρο του κόμματος «Τελεία», Απόστολο Γκλέτσο, και η δεύτερη από τον δικηγόρο Π. Γιαννόπουλο.
Από εκεί και πέρα, προς παραγραφή οδηγείται και σειρά άλλων δικογραφιών που αναφέρονται στην επίμαχη περίοδο. Μία από αυτές είναι και μια μήνυση κατά του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, για «εσχάτη προδοσία» (ανάλογες μηνύσεις έχουν υποβληθεί κατά σχεδόν όλων των διατελεσάντων πρωθυπουργών την τελευταία εξαετία).
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι η Νέα Δημοκρατία έχει προαναγγείλει ότι θα διερευνήσει την περίοδο του πρώτου οκταμήνου του 2015, ακόμα κι αν έχει επέλθει η παραγραφή. Με βάση, ωστόσο, τις συνταγματικές επιταγές, κάτι τέτοιο θα είναι δώρον άδωρον και μόνο πολιτικά ή επικοινωνιακά οφέλη μπορεί να αποδώσει.
Ενεργές οι ευθύνες για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών
Μοναδική υπόθεση γύρω από την οποία οι πιθανές ποινικές ευθύνες παραμένουν ενεργές είναι η τρίτη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών πέρσι τον Δεκέμβριο. Κι αυτό γιατί η συγκεκριμένη υπόθεση εξελίχθηκε μετά τις εκλογές του περσινού Σεπτεμβρίου, κατά την τρέχουσα κοινοβουλευτική περίοδο. Η Νέα Δημοκρατία ήδη έχει δεσμευθεί πως θα ανοίξει αυτό τον φάκελο με σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής όταν γίνει κυβέρνηση, θεωρώντας πως οι πράξεις και οι παραλείψεις της κυβέρνησης και του οικονομικού επιτελείου του ΣΥΡΙΖΑ κατέστησαν υποχρεωτική μια αχρείαστη μέχρι τότε ανακεφαλαιοποίηση.
Για το ίδιο ζήτημα στη Νέα Δημοκρατία θεωρούν όπλο στη φαρέτρα τους τη δήλωση του πρώην διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος, Γιώργου Προβόπουλου, την Τρίτη στην Εξεταστική για τα δάνεια κομμάτων και ΜΜΕ. Ο κ. Προβόπουλος χαρακτήρισε «μη αναγκαία» την τρίτη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, αφήνοντας να εννοηθεί ότι πράξεις και παραλείψεις της κυβέρνησης ήταν αυτές που οδήγησαν στην ανακεφαλαιοποίηση. Η Ν.Δ. υποστηρίζει ότι η ανακεφαλαιοποίηση: α) ζημίωσε το Δημόσιο, καθώς προσέθεσε νέο κόστος και αύξησε το δημόσιο χρέος, β) απαξίωσε τις προηγούμενες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, γ) σχεδόν εκμηδένισε την αξία του χαρτοφυλακίου του ΤΧΣ και δ) άλλαξε την ιδιοκτησιακή δομή των τραπεζών σε εξαιρετικά χαμηλό τίμημα, και συρρίκνωσε την ελληνική ιδιωτική συμμετοχή. Οι νέοι ιδιοκτήτες των τραπεζών, κυρίως ξένοι ιδιώτες επενδυτές και hedge funds, απέκτησαν το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και, φυσικά, τον έλεγχό του, καταβάλλοντας, συνολικά, μόλις περίπου 5,3 δισ. ευρώ.