Η αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα της χώρας αλλά και πανευρωπαϊκά και μια προτεραιότητα του Κυριάκου Μητσοτάκη, μπαίνει σε τελική ευθεία πριν πάρει σάρκα και οστά.

Παρουσία του πρωθυπουργού το Σάββατο στο παλιό λιμάνι των Χανίων θα παρουσιαστεί το σχέδιο για τον ΒΟΑΚ, με την κυβέρνηση να θεωρεί το έργο ως ένα μεγάλο project προτεραιότητας, όπως πολλές φορές έχει ειπωθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, τον Κώστα Καραμανλή και τον Γιάννη Κεφαλογιάννη, αλλά και τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη.  

Στην αυριανή εκδήλωση θα παρουσιαστεί αναλυτικά και με κάθε λεπτομέρεια το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με πόρους και του νέου ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί αυτή την περίοδο στην ΕΕ

«Είναι η πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια που μπορούμε να μιλήσουμε με συγκεκριμένα νούμερα για χρηματοδότηση. Είναι η πρώτη φορά –και γίνεται επί Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας- που τα πρώτα χρήματα που αφορούν την χρηματοδοτική συμβολή του ελληνικού δημοσίου θα έρθουν από ευρωπαϊκά κονδύλια» δήλωσε πρόσφατα από τη Βουλή ο κ. Καραμανλής.

Τόνισε μάλιστα ότι «Ο ΒΟΑΚ είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο, είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί αυτή την περίοδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και θα πάρει το δρόμο του και έχει βρεθεί η χρηματοδοτική συμβολή. Επομένως, περιμένουμε τις τελικές εγκρίσεις ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία. Η Β’ φάση του διαγωνισμού του ΣΔΙΤ για τα 22,5 χιλιόμετρα είναι γεγονός. Δεν γκρεμίζουμε ό,τι βρήκαμε. Συνεχίζουμε και χτίζουμε. Είναι ένα έργο πνοής».

Η Κρήτη αποκτά τον δρόμο που της αξίζει

Το μήκος του έργου θα είναι 157,5 χλμ., ενώ το παράπλευρο/κάθετο δίκτυο θα είναι περίπου 150 χλμ.. Το κόστος της κατασκευής ανέρχεται στα 1,32 δισ. ευρώ και θα υλοποιηθεί ως έργο με σύμβαση παραχώρησης.

Συγκεκριμένα, το έργο περιλαμβάνει:

  • 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
  • 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους ~ 34 χλμ.
  • 10,80 χλμ νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και
  • αναβάθμιση των υπαρχόντων ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

Με την υλοποίηση του έργου αλλά και ολόκληρου του ΒΟΑΚ θα επιτευχθεί:

  • Σημαντική μείωση των ατυχημάτων, που βαρύνουν τον σημερινό άξονα, ιδίως με θανατηφόρα ατυχήματα και σοβαρούς τραυματισμούς.
  • Σημαντική μείωση στον χρόνο των μετακινήσεων μεταξύ των κύριων πόλων του βόρειου μετώπου της Κρήτης στο επιθυμητό επίπεδο, αλλά και θα βελτιώσει την άνεση των μετακινήσεων, προσφέροντας καλύτερο και ελκυστικότερο επίπεδο συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης στους χρήστες.
  • Μείωση κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης, του οποίου αποτελεί τον κορμό.
  • Ανοδική πορεία της ανάπτυξης της Κρήτης μέσω της αυξημένης κινητικότητας και δυνατοτήτων αξιόπιστης προσπέλασης των τουριστικών και λοιπών οικονομικών πόλων, σύμφωνα με τις προβλέψεις των σχετικών προγραμμάτων.
  • Ουσιαστική συνδρομή στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης, μειώνοντας τις πιέσεις που προκαλούνται από τον υφιστάμενο οδικό άξονα στην ποιότητα του περιβάλλοντος στην βόρεια ακτή του νησιού, η οποία είναι αναπτυγμένη τουριστικά.

Το έργο θα είναι περιβαλλοντικά φιλικό στην ανάπτυξή και λειτουργία του, προσφέροντας την συνολικά επωφελέστερη συγκοινωνιακή λύση.