Στα χέρια του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη θα βρεθεί η απόφαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ), που συνήλθε χθες σε πολύωρη συνεδρίαση, προκειμένου να αξιολογήσει τις προτάσεις που υποβλήθηκαν από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες για το πρόγραμμα προσκτήσεως τεσσάρων νέων φρεγατών για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού.

Για το σκοπό αυτό είναι προγραμματισμένη για σήμερα μετάβαση στο Μέγαρο Μαξίμου της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης με τον Νικόλαο Παναγιωτόπουλος και της αντίστοιχης στρατιωτικής των Ενόπλων Δυνάμεων προκειμένου να του υποβάλλουν την αξιολόγηση του ΑΝΣ, που – επαναλαμβάνουμε – αφορά ΜΟΝΟ την αξιολόγηση των υποβληθεισών προτάσεων για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών και όχι για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών MEKO-200HN, της λεγόμενης «ενδιαμέσου λύσεως» καθώς φυσικά και αυτό των ναυπηγείων, που σχετίζεται άμεσα, αλλά δεν έχει σχέση με το ΥΠΕΘΑ και τις ΕΔ.

Το ζητούμενο είναι να γνωρίζει ο Πρωθυπουργός τι ακριβώς κατά σειρά επιθυμεί το ΠΝ με αμιγώς επιχειρησιακά κριτήρια, ούτως ώστε να μπορεί αυτός να χειριστεί το θέμα σφαιρικώς κατά την προσεχή σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ, που θα πραγματοποιηθεί σε λίγες ημέρες στις Βρυξέλλες, όπου θα έχει σειρά επαφών με τους ηγέτες των χωρών που μας ενδιαφέρουν για το πρόγραμμα.

Με αφορμή το γεγονός ότι απέχει πολύ ακόμα η επίλυση του θέματος των ναυπηγείων, που δεν ανήκουν στο ΥΠΕΘΑ, ενώ αντίθετα είναι αδύνατο να «περιμένουν» και άλλο τα προγράμματα προσκτήσεως των 4 νέων φρεγατών και του εκσυγχρονισμού των άλλων 4 ΜΕΚΟ, η χθεσινή απόφαση του ΑΝΣ, προφανώς σε συνεννόηση και με την κυβέρνηση, αφού είχε προηγηθεί συνεργασία του ΥΕΘΑ Ν.Παναγιωτόπουλου και του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναυάρχου Στυλιανού Πετράκη ΠΝ, επιτρέπει να ληφθούν ανεξάρτητες αποφάσεις για κάθε επί μέρους πρόγραμμα και όχι μία «συμφωνία – πακέτο», που θα πάει σε μία χώρα-νικητή.

Έτσι μην μας παραξενέψει το γεγονός αν δούμε άλλη χώρα/εταιρεία να κερδίζει το πρόγραμμα των νέων φρεγατών, άλλη τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ και άλλη το «της ενδιαμέσου λύσεως».

Θυμίζουμε ότι έχουν υποβληθεί οι ακόλουθες προτάσεις (τις αναγράφουμε εδώ με τυχαία σειρά):

  • ΗΠΑ με την MMSC της Lockheed Martin
  • Γαλλία με την FDI της Naval Group
  • Βρετανία με την Arrowhead 140 της Babcock International
  • Ισπανία με την F110 της Navantia
  • Ολλανδία με την S11515 της Bremen
  • Γερμανία με την Α300 της Thyssen Krupp Marine Systems
  • Ιταλία με την FREMM/Bergamini της Fincantieri