Δύο χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων της κυβέρνησης της Ν.Δ. και παρά την πρωτόγνωρη πανδημική κρίση, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, χάρη στις μεταρρυθμίσεις που υλοποιήθηκαν με επιτυχία, είναι σήμερα έτοιμο να αναλάβει τον ρόλο του για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Κυρίως είναι ικανό να αξιοποιήσει τη μοναδική ευκαιρία που προσφέρει το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την παροχή ρευστότητας σε νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να επιτευχθεί ο κρίσιμος μετασχηματισμός της παραγωγικής βάσης και να μπει η χώρα σε τροχιά σταθερής και υψηλής ανάπτυξης.

Στρατηγικής σημασίας ήταν η εμπροσθοβαρής μεταρρύθμιση για τη δραστική μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) μέσω μιας συστημικής λύσης, την οποία διαπραγματευθήκαμε, θεσπίσαμε και εφαρμόσαμε σε χρόνο-ρεκόρ. Η λύση αυτή -το σχέδιο «Ηρακλής»- λειτούργησε επιτυχώς, και μάλιστα στις αντίξοες συνθήκες της κρίσης του COVID-19, απαλλάσσοντας, στην πρώτη φάση του, τις ελληνικές τράπεζες περίπου από το 40% του αποθέματος των «κόκκινων» δανείων τους. Παραλάβαμε ένα τραπεζικό σύστημα με «κόκκινα» δάνεια 75,4 δισ. ευρώ και δείκτη ΜΕΔ 43,6% (Ιούνιος 2019) και στο τέλος του α’ τριμήνου 2021 το απόθεμα αυτό είχε μειωθεί στα 47,3 δισ. ευρώ και ο δείκτης ΜΕΔ στο 30,3% (στοιχεία ΤτΕ).

Η παράταση του «Ηρακλή», μέχρι τον Οκτώβριο του 2022, έχει στόχο τον μονοψήφιο δείκτη ΜΕΔ, που θα συγκλίνει με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Αποτελεί κυρίως δείγμα συνέπειας και συνέχειας της μεταρρυθμιστικής αποφασιστικότητας της κυβέρνησης για τους διεθνείς επενδυτές.

Χωρίς καμία επιβάρυνση για τον Έλληνα φορολογούμενο, ο «Ηρακλής» λειτούργησε καταλυτικά ως πρόδρομος δείκτης των επενδύσεων. Έκανε τις ελληνικές τράπεζες ξανά επενδύσιμες και ικανές να αντλούν κεφάλαια με ελκυστικούς όρους από τις διεθνείς αγορές. «Ξεκλείδωσε» μια σειρά ση μαντικών μεταρρυθμίσεων στον χρηματοπιστωτικό τομέα ενισχύοντας την κτηματαγορά και την κεφαλαιαγορά. Μεταξύ αυτών, η αναθεώρηση του νόμου για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, προκειμένου να μπορεί να λειτουργεί όπως οποιοσδήποτε ιδιώτης επενδυτής και με το κριτήριο αυτό να εφαρμόσει τη δέσμευση για την έξοδό του από τις ελληνικές τράπεζες.

Μεταξύ άλλων κορυφαίων μεταρρυθμίσεων τις οποίες υλοποιήσαμε αναφέρω ενδεικτικά το πλαίσιο για τις μικροχρηματοδοτήσεις, για τη δυνατότητα πρόσβασης σε χρηματοδότηση και των πιο αδύναμων πολιτών, αλλά και τον νόμο για το ξέπλυμα χρήματος.

Παράλληλα, προχωρήσαμε σε ριζικές μεταρρυθμίσεις για την ανάταξη της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, ψηφίζοντας τον νόμο για την εταιρική διακυβέρνηση των εισηγμένων επιχειρήσεων. Οι μεταρρυθμιστικές τομές στην ελληνική κεφαλαιαγορά συνεχίζονται με τον εκσυγχρονισμό και την ψηφιοποίησή της, τη θέσπιση του πλαισίου για το Συνεγγυητικό Κεφάλαιο και την αναμόρφωση του πλαισίου για την οργάνωση και λειτουργία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

Στόχος είναι η ανάκτηση της τρωθείσας αξιοπιστίας της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και η δυναμική εξωστρέφειά της. Κυρίως, η δυνατότητά της να λειτουργήσει ως παράλληλος με το τραπεζικό σύστημα μηχανισμός χρηματοδότησης των επιχειρήσεων, στηρίζοντας τις νέες καινοτόμες επιχειρήσεις (start-ups) και ενσωματώνοντας τα κριτήρια (ESG) που υπαγορεύουν οι στόχοι του Next Generation EU, με κορυφαία την Πράσινη Ανάπτυξη.

Το μεταρρυθμιστικό έργο της κυβέρνησης στον χρηματοπιστωτικό τομέα συνεχίζεται εντατικά και συστηματικά, προ κειμένου η χώρα να επιτύχει το αναπτυξιακό άλμα της δεκαετίας