Καραμανλής στα Παραπολιτικά: Αντιπολίτευση της μιζέριας και της τοξικότητας - Εμείς δεν κάνουμε εγκαίνια σε μουσαμάδες
«Εμείς δεν κάνουμε εγκαίνια σε μουσαμάδες. Θα κάνουμε το μετρό Θεσσαλονίκης πραγματικότητα», δηλώνει σε συνέντευξή του στα «Παραπολιτικά» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής
Για «αντιπολίτευση με σημαία ευκαιρίας» κάνει λόγο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής , κατηγορώντας τον ΣΥΡΙΖΑ ότι «επιχειρεί να εκμεταλλευτεί μικροκομματικά την την πανδημία». Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι το μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί το 2023 και η κυβέρνηση δεν θα κάνει «εγκαίνια σε μουσαμάδες» ενώ προαναγγέλλει επέκταση της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα.
Συµπληρώθηκαν προχθές επτά µήνες από την έναρξη του προγράµµατος εµβολιασµών. Τι µπορεί να γίνει για να πειστούν όσοι δεν έχουν κάνει ακόµα ούτε την πρώτη δόση; Εξετάζετε υποχρεωτικό εµβολιασµό των εργαζοµένων στα µέσα µαζικής µεταφοράς;
Το ζήτηµα είναι ότι η µετάλλαξη ∆έλτα έχει αλλάξει τα δεδοµένα. Και ενώ αυτό το επτάµηνο οι εµβολιασµοί στην Ελλάδα πηγαίνουν καλύτερα από τις περισσότερες άλλες χώρες, πλέον υπάρχει ανάγκη να αυξηθεί ακόµα περισσότερο ο ρυθµός τους. Νοµίζω ότι η στάση της κυβέρνησης είναι η ενδεδειγµένη: υποχρεωτικός εµβολιασµός σε συγκεκριµένες περιπτώσεις που είναι αναγκαίες και για όλους τους υπόλοιπους κίνητρα και νηφάλια επιχειρηµατολογία. Οι πρώτες ενδείξεις είναι ότι αυτό το µείγµα φέρνει αποτελέσµατα, αλλά θα χρειαστεί να περιµένουµε, για να έχουµε πλήρη εικόνα. Οσο για τους εργαζοµένους στα µέσα µαζικής µεταφοράς, όπως ξέρετε, έως σήµερα δεν υπάρχει εισήγηση από την αρµόδια επιστηµονική επιτροπή για υποχρεωτικό εµβολιασµό τους. Αλλωστε, είναι αυτονόητο ότι και προστατεύονται, ώστε να µην έχουν στενή επαφή µε το κοινό, αλλά και όλα τα µέτρα καθαρισµού και απολύµανσης λαµβάνονται. Οπως όλοι οι πολίτες, όµως, έτσι και αυτοί είναι πολύ σηµαντικό -για όλους µας- να εµβολιαστούν. Και για άλλη µία φορά, τους προτρέπω και εγώ να το κάνουν.
Εσείς λέτε ότι τα πράγµατα πάνε καλά, η αντιπολίτευση όµως -και αναφέροµαι στον ΣΥΡΙΖΑ- επικρίνει την κυβέρνηση για λάθος διαχείριση…
Πρώτον, είπα -και, ναι, το υπογραµµίζω- ότι η Ελλάδα τα πήγε και τα πάει καλύτερα από άλλες χώρες. Και, αυτονοήτως, εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. ∆εύτερον, όµως, και
Πότε θα µπουν νέα λεωφορεία στις συγκοινωνιακές γραµµές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και πόσα θα είναι αυτά;
Να άλλο ένα παράδειγµα που συνδέεται µε όσα σας έλεγα πιο πάνω για την τυχοδιωκτική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ. Τα µέσα µαζικής µεταφοράς. Φτάνουµε τώρα στο σηµείο να µιλάµε για νέα λεωφορεία. Οµως για να φτάσουµε εδώ χρειάστηκε να περάσουµε από το ναρκοθετηµένο πεδίο που είχε στήσει ο ΣΥΡΙΖΑ στα δηµόσια µέσα µεταφοράς. Στα δύο χρόνια εκπονήσαµε συγκεκριµένο σχέδιο τεσσάρων σηµείων και το εκτελούµε βήµα-βήµα: ανάταξη-ενίσχυση-προσλήψεις-ανανέωση στόλου. Παραλάβαµε 850 λεωφορεία και τώρα είναι πάνω από 1.300. Σήµερα έχουµε 3.000 περισσότερα δροµολόγια λεωφορείων την ηµέρα. Κάναµε για πρώτη φορά µετά από δέκα χρόνια προσλήψεις. Κάναµε συµπράξεις µε τον ιδιωτικό τοµέα, φέραµε τα leasing. Στη Θεσσαλονίκη, δε, η πρόοδος είναι µεγαλύτερη. Οσα παραλάβαµε από τον ΣΥΡΙΖΑ στα µέσα µαζικής µεταφοράς είτε τα βελτιώσαµε είτε τα αυξήσαµε. Μόνο ένα µειώσαµε: την τιµή του εισιτηρίου, που την είχε αυξήσει η «πρώτη φορά Αριστερά»… Και τώρα, όντως, έρχεται το τέταρτο βήµα του σχεδίου µας: το προσεχές διάστηµα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισµός για τα πρώτα 800 νέα λεωφορεία. Και µάλιστα πολλά από αυτά θα είναι ηλεκτροκίνητα και άλλα θα είναι επίσης σύγχρονης, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Το βασικότερο: Ολα αυτά δεν τα λέµε στον αέρα -όπως δήθεν εξήγγειλε η προηγούµενη κυβέρνηση-, αλλά έχουµε εξασφαλισµένη χρηµατοδότηση από τα ∆ιαρθρωτικά Ταµεία, το Ταµείο Ανάκαµψης και το Πρόγραµµα ∆ηµοσίων Επενδύσεων.
Μπορεί να τηρηθεί το χρονοδιάγραµµα παράδοσης της πρώτης γραµµής του µετρό Θεσσαλονίκης την άνοιξη του 2023; Γιατί απορρίφθηκε η λύση της διατήρησης των αρχαίων στον Σταθµό Βενιζέλου παράλληλα µε την κατασκευή του;
Ξεκινώ από το τελευταίο που µε ρωτάτε: ∆εν απορρίφθηκε αυτή η «λύση», απλώς δεν υπήρχε. Γιατί αν υπήρχε, τότε θα είχε εφαρµοστεί από την προηγούµενη κυβέρνηση. Είχαν 4,5 χρόνια να
Βλέπουµε κάποιες αντιδράσεις από ορισµένες «συλλογικότητες» και κατοίκους της Αθήνας κατά της κατασκευής σταθµού µετρό στην Πλατεία Εξαρχείων. Μπορεί, αντί για έργα, το φθινόπωρο να βλέπουµε επεισόδια;
∆εν µπορώ να διανοηθώ γιατί να συµβεί κάτι τέτοιο. Μέσα στη Βουλή άλλωστε και η αντιπολίτευση το είπε, αλλά και εγώ το αναγνώρισα, ότι ο σχεδιασµός παραδόθηκε από την προηγούµενη κυβέρνηση. Και προβλεπόταν -και πολύ σωστά- σταθµός στην Πλατεία Εξαρχείων. Η Γραµµή 4 είναι ένα έργο που η Αθήνα το περιµένει πολλά χρόνια και το έχει πραγµατικά ανάγκη, γιατί θα αλλάξει την καθηµερινότητά της. Ποιος θα το εµποδίσει; Και γιατί;
Ποια είναι η πρόοδος στα έργα του σιδηροδροµικού δικτύου;
Εφτασε η ώρα τους. Εχουµε βάλει µπρος το µεγαλύτερο πρόγραµµα σιδηροδροµικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα. Υψους 3,3 δισ. ευρώ. Θα αλλάξει τον χάρτη των µεταφορών. Γιατί τα σιδηροδροµικά έργα σηµαίνουν ασφάλεια, ανάπτυξη, ταχύτητα, σεβασµό στο περιβάλλον, πρόοδο, ποιότητα ζωής. Μεταξύ άλλων, το πρόγραµµά µας προβλέπει τη σύνδεση του σιδηροδροµικού δικτύου µε έξι µεγάλα λιµάνια µας: Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λαύριο, Ραφήνα, Καβάλα και Αλεξανδρούπολη. Προβλέπει, επίσης, την αναβάθµιση του υφιστάµενου δικτύου και την εγκατάσταση συστηµάτων ηλεκτροκίνησης, σηµατοδότησης και τηλεπικοινωνιών, µε έργα συνολικού προϋπολογισµού πάνω από 700 εκατ. ευρώ. Ενώ προχωράµε σε επανεκκίνηση των συµβάσεων για την εγκατάσταση ειδικών σιδηροδροµικών συστηµάτων στη γραµµή Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προµαχώνας, µε στόχο τη µείωση της διαδροµής Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 15 λεπτά. Γενικότερα, µιλάµε για έργα σε όλη τη χώρα. Από την ηλεκτροκίνηση στην υφιστάµενη σιδηροδροµική γραµµή Λάρισας-Βόλου έως την ανάπτυξη του κεντρικού σιδηροδροµικού σταθµού της Αθήνας, την επιδοµή της διπλής σιδηροδροµικής γραµµής Ροδοδάφνη-Ρίο, µε εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, και τη σιδηροδροµική γραµµή στο τµήµα Κιάτο-Αίγιο, την οποία ολοκληρώσαµε και δώσαµε σε λειτουργία διασώζοντας και τις κοινοτικές χρηµατοδοτήσεις. Κι αυτά είναι απλώς µερικά από τα έργα, τα οποία σας αναφέρω ενδεικτικά.
Ποιος είναι ο σχεδιασµός σας για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού;
Πρώτον, επέκταση της Λεωφόρου Κύµης. Μέχρι το τέλος του 2021 προκηρύσσουµε ένα έργο 3,8 χλµ και προϋπολογισµού 370 εκατ. ευρώ. Θα κατασκευαστεί η µεγαλύτερη υπόγεια αστική σήραγγα, 2,1 χλµ, που θα «πέσει» στην Αττική Οδό. Εκτιµούµε ότι πάνω από 30.000 οχήµατα θα περνούν από αυτόν τον δρόµο, ενώ έχουν προβλεφθεί και έργα ανάπλασης και πρασίνου περίπου 30 στρεµµάτων, σε συνδυασµό µε τα αντιπληµµυρικά έργα. ∆εύτερον, επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα, µε παράλληλες σιδηροδροµικές συνδέσεις. Ουσιαστικά, θα επεκτείνουµε τον Προαστιακό της Αττικής, για να αναβαθµίσουµε και τα δύο λιµάνια. Και, τρίτον, υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως µέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγµένης, για να ολοκληρωθεί το παζλ της αστικής ανάπλασης στο Ελληνικό. Ετσι θα γίνει η Βουλιαγµένης δρόµος ελευθέρας ροής και µε «µια ανάσα» θα φτάνουµε στον Περιφερειακό Υµηττού. Το 2022 θα είµαστε έτοιµοι να ανακοινώσουµε λεπτοµέρειες. Εµείς δεν λέµε λόγια του αέρα. Είτε πρόκειται για δηµόσια έργα είτε για παραχωρήσεις, πρέπει να εξασφαλιστούν οι χρηµατοδοτήσεις.
Συµπληρώθηκαν προχθές επτά µήνες από την έναρξη του προγράµµατος εµβολιασµών. Τι µπορεί να γίνει για να πειστούν όσοι δεν έχουν κάνει ακόµα ούτε την πρώτη δόση; Εξετάζετε υποχρεωτικό εµβολιασµό των εργαζοµένων στα µέσα µαζικής µεταφοράς;
Το ζήτηµα είναι ότι η µετάλλαξη ∆έλτα έχει αλλάξει τα δεδοµένα. Και ενώ αυτό το επτάµηνο οι εµβολιασµοί στην Ελλάδα πηγαίνουν καλύτερα από τις περισσότερες άλλες χώρες, πλέον υπάρχει ανάγκη να αυξηθεί ακόµα περισσότερο ο ρυθµός τους. Νοµίζω ότι η στάση της κυβέρνησης είναι η ενδεδειγµένη: υποχρεωτικός εµβολιασµός σε συγκεκριµένες περιπτώσεις που είναι αναγκαίες και για όλους τους υπόλοιπους κίνητρα και νηφάλια επιχειρηµατολογία. Οι πρώτες ενδείξεις είναι ότι αυτό το µείγµα φέρνει αποτελέσµατα, αλλά θα χρειαστεί να περιµένουµε, για να έχουµε πλήρη εικόνα. Οσο για τους εργαζοµένους στα µέσα µαζικής µεταφοράς, όπως ξέρετε, έως σήµερα δεν υπάρχει εισήγηση από την αρµόδια επιστηµονική επιτροπή για υποχρεωτικό εµβολιασµό τους. Αλλωστε, είναι αυτονόητο ότι και προστατεύονται, ώστε να µην έχουν στενή επαφή µε το κοινό, αλλά και όλα τα µέτρα καθαρισµού και απολύµανσης λαµβάνονται. Οπως όλοι οι πολίτες, όµως, έτσι και αυτοί είναι πολύ σηµαντικό -για όλους µας- να εµβολιαστούν. Και για άλλη µία φορά, τους προτρέπω και εγώ να το κάνουν.
Εσείς λέτε ότι τα πράγµατα πάνε καλά, η αντιπολίτευση όµως -και αναφέροµαι στον ΣΥΡΙΖΑ- επικρίνει την κυβέρνηση για λάθος διαχείριση…
Πρώτον, είπα -και, ναι, το υπογραµµίζω- ότι η Ελλάδα τα πήγε και τα πάει καλύτερα από άλλες χώρες. Και, αυτονοήτως, εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. ∆εύτερον, όµως, και
Παραλάβαμε 850 λεωφορεία και τώρα είναι πάνω από 1.300. Eχουμε 3.000 περισσότερα δρομολόγια λεωφορείων την ημέρα. Κάναμε προσλήψεις μετά από δέκα χρόνιασηµαντικότερο: είπατε για επικρίσεις ΣΥΡΙΖΑ. Θα δεχόµουν απολύτως αυτήν την προσέγγιση, αν επρόκειτο για κριτική, που συνεπάγεται -αν όχι στήριξη- τουλάχιστον προτάσεις. Στην περίπτωση του ΣΥΡΙΖΑ όµως δεν έχουµε τίποτε από τα δύο. Τι έχουµε; Μια στείρα, εµµονική, µίζερη, αδιέξοδη άρνηση σε όλα. Και ασύστολη κινδυνολογία και καταστροφολογία. Κι ενώ ακόµη και διεθνή ΜΜΕ, κυβερνήσεις, αλλά και θεσµοί αναγνωρίζουν ότι η Ελλάδα όχι µόνο παλεύει, αλλά κερδίζει µεγάλες µάχες σε πολλούς τοµείς, όπως στη δηµόσια υγεία, στην οικονοµία και στα µεγάλα έργα, ο ΣΥΡΙΖΑ, δυστυχώς, αντί να βάλει πλάτη, επιχειρεί να εκµεταλλευτεί µικροκοµµατικά την πανδηµία. Πρώτα έλεγε ότι η κυβέρνηση υπόσχεται εµβόλια που… δεν υπάρχουν. Μετά την εγκαλούσε ότι δεν προχωρά τους εµβολιασµούς. Τη µία, ανησυχούσε για τα κρούσµατα, την άλλη, παρακινούσε και υπέθαλπε πορείες. Μας κατηγορεί ότι δεν έχουµε πειθώ για να εµβολιαστούν οι πολίτες και την ίδια στιγµή στελέχη του ανεµίζουν τα αντιεµβολιαστικά λάβαρα. ∆εν είναι πολιτικές απόψεις αυτές! Είναι αντιπολίτευση µε σηµαία ευκαιρίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως λέµε, πάει όπου φυσάει ο άνεµος… Αντιπολίτευση της µιζέριας και της τοξικότητας. Χωρίς επιχειρήµατα, χωρίς προτάσεις.
Πότε θα µπουν νέα λεωφορεία στις συγκοινωνιακές γραµµές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και πόσα θα είναι αυτά;
Να άλλο ένα παράδειγµα που συνδέεται µε όσα σας έλεγα πιο πάνω για την τυχοδιωκτική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ. Τα µέσα µαζικής µεταφοράς. Φτάνουµε τώρα στο σηµείο να µιλάµε για νέα λεωφορεία. Οµως για να φτάσουµε εδώ χρειάστηκε να περάσουµε από το ναρκοθετηµένο πεδίο που είχε στήσει ο ΣΥΡΙΖΑ στα δηµόσια µέσα µεταφοράς. Στα δύο χρόνια εκπονήσαµε συγκεκριµένο σχέδιο τεσσάρων σηµείων και το εκτελούµε βήµα-βήµα: ανάταξη-ενίσχυση-προσλήψεις-ανανέωση στόλου. Παραλάβαµε 850 λεωφορεία και τώρα είναι πάνω από 1.300. Σήµερα έχουµε 3.000 περισσότερα δροµολόγια λεωφορείων την ηµέρα. Κάναµε για πρώτη φορά µετά από δέκα χρόνια προσλήψεις. Κάναµε συµπράξεις µε τον ιδιωτικό τοµέα, φέραµε τα leasing. Στη Θεσσαλονίκη, δε, η πρόοδος είναι µεγαλύτερη. Οσα παραλάβαµε από τον ΣΥΡΙΖΑ στα µέσα µαζικής µεταφοράς είτε τα βελτιώσαµε είτε τα αυξήσαµε. Μόνο ένα µειώσαµε: την τιµή του εισιτηρίου, που την είχε αυξήσει η «πρώτη φορά Αριστερά»… Και τώρα, όντως, έρχεται το τέταρτο βήµα του σχεδίου µας: το προσεχές διάστηµα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισµός για τα πρώτα 800 νέα λεωφορεία. Και µάλιστα πολλά από αυτά θα είναι ηλεκτροκίνητα και άλλα θα είναι επίσης σύγχρονης, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Το βασικότερο: Ολα αυτά δεν τα λέµε στον αέρα -όπως δήθεν εξήγγειλε η προηγούµενη κυβέρνηση-, αλλά έχουµε εξασφαλισµένη χρηµατοδότηση από τα ∆ιαρθρωτικά Ταµεία, το Ταµείο Ανάκαµψης και το Πρόγραµµα ∆ηµοσίων Επενδύσεων.
Μπορεί να τηρηθεί το χρονοδιάγραµµα παράδοσης της πρώτης γραµµής του µετρό Θεσσαλονίκης την άνοιξη του 2023; Γιατί απορρίφθηκε η λύση της διατήρησης των αρχαίων στον Σταθµό Βενιζέλου παράλληλα µε την κατασκευή του;
Ξεκινώ από το τελευταίο που µε ρωτάτε: ∆εν απορρίφθηκε αυτή η «λύση», απλώς δεν υπήρχε. Γιατί αν υπήρχε, τότε θα είχε εφαρµοστεί από την προηγούµενη κυβέρνηση. Είχαν 4,5 χρόνια να
Εχουμε βάλει μπρος το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα. Υψους 3,3 δισ. ευρώ. Θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορώνµας δείξουν κάτι... ∆εν το έκαναν. Εµείς δεν κάνουµε εγκαίνια σε µουσαµάδες. Θα κάνουµε το µετρό Θεσσαλονίκης πραγµατικότητα. Με απόλυτο σεβασµό, ασφαλώς, στην προστασία των αρχαιοτήτων. Και στις αποφάσεις της ∆ικαιοσύνης. Οσο για το χρονοδιάγραµµα: Αυτά τα δύο χρόνια έχουµε δουλέψει πολύ και µεθοδικά. Στο ίδιο διάστηµα, όµως, έγιναν προσφυγές, που έφεραν νέες καθυστερήσεις. Πλέον, το ΣτΕ έλαβε µια απόφαση και εµείς την εφαρµόζουµε. Ετσι το έργο επιτέλους προχωρά. Μετά και τη σχετική απόφαση της υπουργού Πολιτισµού, Λ. Μενδώνη, ξεκίνησε η διαδικασία της απόσπασης. Θα ακολουθήσει η αρχαιολογική ανασκαφή στο υποκείµενο στρώµα και στη συνέχεια θα προχωρήσει η Αττικό Μετρό στην κατασκευή του Σταθµού Βενιζέλου. Οταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του, θα γίνει η επανατοποθέτηση και η ανάδειξη των αρχαιοτήτων. Συνεργαζόµαστε στενά µε το υπουργείο Πολιτισµού. Η δέσµευσή µας, ξεκάθαρη: Τρέχουµε για να καλύψουµε όσο γίνεται τον χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές, µε στόχο να καταφέρουµε να ολοκληρώσουµε το έργο το 2023.
Βλέπουµε κάποιες αντιδράσεις από ορισµένες «συλλογικότητες» και κατοίκους της Αθήνας κατά της κατασκευής σταθµού µετρό στην Πλατεία Εξαρχείων. Μπορεί, αντί για έργα, το φθινόπωρο να βλέπουµε επεισόδια;
∆εν µπορώ να διανοηθώ γιατί να συµβεί κάτι τέτοιο. Μέσα στη Βουλή άλλωστε και η αντιπολίτευση το είπε, αλλά και εγώ το αναγνώρισα, ότι ο σχεδιασµός παραδόθηκε από την προηγούµενη κυβέρνηση. Και προβλεπόταν -και πολύ σωστά- σταθµός στην Πλατεία Εξαρχείων. Η Γραµµή 4 είναι ένα έργο που η Αθήνα το περιµένει πολλά χρόνια και το έχει πραγµατικά ανάγκη, γιατί θα αλλάξει την καθηµερινότητά της. Ποιος θα το εµποδίσει; Και γιατί;
Ποια είναι η πρόοδος στα έργα του σιδηροδροµικού δικτύου;
Εφτασε η ώρα τους. Εχουµε βάλει µπρος το µεγαλύτερο πρόγραµµα σιδηροδροµικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα. Υψους 3,3 δισ. ευρώ. Θα αλλάξει τον χάρτη των µεταφορών. Γιατί τα σιδηροδροµικά έργα σηµαίνουν ασφάλεια, ανάπτυξη, ταχύτητα, σεβασµό στο περιβάλλον, πρόοδο, ποιότητα ζωής. Μεταξύ άλλων, το πρόγραµµά µας προβλέπει τη σύνδεση του σιδηροδροµικού δικτύου µε έξι µεγάλα λιµάνια µας: Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λαύριο, Ραφήνα, Καβάλα και Αλεξανδρούπολη. Προβλέπει, επίσης, την αναβάθµιση του υφιστάµενου δικτύου και την εγκατάσταση συστηµάτων ηλεκτροκίνησης, σηµατοδότησης και τηλεπικοινωνιών, µε έργα συνολικού προϋπολογισµού πάνω από 700 εκατ. ευρώ. Ενώ προχωράµε σε επανεκκίνηση των συµβάσεων για την εγκατάσταση ειδικών σιδηροδροµικών συστηµάτων στη γραµµή Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προµαχώνας, µε στόχο τη µείωση της διαδροµής Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 15 λεπτά. Γενικότερα, µιλάµε για έργα σε όλη τη χώρα. Από την ηλεκτροκίνηση στην υφιστάµενη σιδηροδροµική γραµµή Λάρισας-Βόλου έως την ανάπτυξη του κεντρικού σιδηροδροµικού σταθµού της Αθήνας, την επιδοµή της διπλής σιδηροδροµικής γραµµής Ροδοδάφνη-Ρίο, µε εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, και τη σιδηροδροµική γραµµή στο τµήµα Κιάτο-Αίγιο, την οποία ολοκληρώσαµε και δώσαµε σε λειτουργία διασώζοντας και τις κοινοτικές χρηµατοδοτήσεις. Κι αυτά είναι απλώς µερικά από τα έργα, τα οποία σας αναφέρω ενδεικτικά.
Ποιος είναι ο σχεδιασµός σας για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού;
Πρώτον, επέκταση της Λεωφόρου Κύµης. Μέχρι το τέλος του 2021 προκηρύσσουµε ένα έργο 3,8 χλµ και προϋπολογισµού 370 εκατ. ευρώ. Θα κατασκευαστεί η µεγαλύτερη υπόγεια αστική σήραγγα, 2,1 χλµ, που θα «πέσει» στην Αττική Οδό. Εκτιµούµε ότι πάνω από 30.000 οχήµατα θα περνούν από αυτόν τον δρόµο, ενώ έχουν προβλεφθεί και έργα ανάπλασης και πρασίνου περίπου 30 στρεµµάτων, σε συνδυασµό µε τα αντιπληµµυρικά έργα. ∆εύτερον, επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα, µε παράλληλες σιδηροδροµικές συνδέσεις. Ουσιαστικά, θα επεκτείνουµε τον Προαστιακό της Αττικής, για να αναβαθµίσουµε και τα δύο λιµάνια. Και, τρίτον, υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως µέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγµένης, για να ολοκληρωθεί το παζλ της αστικής ανάπλασης στο Ελληνικό. Ετσι θα γίνει η Βουλιαγµένης δρόµος ελευθέρας ροής και µε «µια ανάσα» θα φτάνουµε στον Περιφερειακό Υµηττού. Το 2022 θα είµαστε έτοιµοι να ανακοινώσουµε λεπτοµέρειες. Εµείς δεν λέµε λόγια του αέρα. Είτε πρόκειται για δηµόσια έργα είτε για παραχωρήσεις, πρέπει να εξασφαλιστούν οι χρηµατοδοτήσεις.