Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την προστασία των παιδιών από την κακοποίηση και την εκμετάλλευση έχει στα σκαριά το Μέγαρο Μαξίμου και θα το θέσει άμεσα σε εφαρμογή. Το σχέδιο επεξεργάζονται επιμελώς το τελευταίο διάστημα συνεργάτες του πρωθυπουργού και εμπλέκει σειρά υπουργείων (Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Παιδείας κ.ά.), καθώς αφορά οριζόντιες δράσεις και πρωτοβουλίες που θα αναληφθούν.

Ένα από τα πιο σημαντικά σημεία, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγγελιών, που θα είναι εύκολα προσβάσιμη από laptop, tablet ή «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο, ώστε να μπορεί χωρίς δυσκολίες και γρήγορα να υποβάλλει το παιδί ή ο έφηβος -καθώς, βέβαια, και ο γονιός ή κηδεμόνας του- μια καταγγελία, π.χ. για μπούλινγκ στο σχολείο, ένα φαινόμενο που εσχάτως δείχνει να παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις.

Παράλληλα, το εθνικό αρχείο καταγραφής και επιτήρησης των κακοποιημένων παιδιών θα διευκολύνει τον εντοπισμό και την παρακολούθηση των ενεργειών ανά περιστατικό και επιπλέον, όπως τονίζουν από το Μέγαρο Μαξίμου, θα αποτρέπει την παρουσία ατόμων με βεβαρημένο παρελθόν κοντά σε ανήλικους, καθώς στο εξής όλοι όσοι ασχολούνται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο με παιδιά θα πρέπει να διαθέτουν λευκό ποινικό μητρώο για αδικήματα σεξουαλικής βίας.

Στην ίδια κατεύθυνση καθιερώνεται και η υποχρέωση όλων των φορέων, δημόσιων και ιδιωτικών, που σχετίζονται με τα παιδιά να ορίζουν έναν υπεύθυνο παιδικής προστασίας, ο οποίος, διαθέτοντας την ανάλογη κατάρτιση, θα διαβιβάζει αμέσως σχετικές καταγγελίες στις Αρχές και θα μπορεί και ο ίδιος να αναλαμβάνει δράσεις πρόληψης.

Τα βήματα του σχεδίου 

Ιδίως, δε, στο κομμάτι του σχολικού εκφοβισμού, που εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο δράσης για την προστασία των ανηλίκων, ήδη έχουν δρομολογηθεί συγκεκριμένα βήματα. Ένα εξ αυτών είναι η θεσμοθέτηση Συμβούλου Σχολικής Ζωής: Πρόκειται για εκπαιδευτικό που αναλαμβάνει υπό την ευθύνη του ομάδες μαθητών, καθοδηγώντας και ενημερώνοντας μαθητές, γονείς και κηδεμόνες σε θέματα παιδαγωγικής αντιμετώπισης ζητημάτων σε τομείς που απασχολούν τη σχολική μονάδα, όπως διαχείριση κρίσεων και πρόληψη ακραίων συμπεριφορών, και παράλληλα συμβάλλει στην καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Παράλληλα, ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί διορίστηκαν στα σχολεία (ένας ψυχολόγος και ένας κοινωνικός λειτουργός ανά πέντε σχολεία), ώστε να επισκέπτονται μία φορά την εβδομάδα κάθε σχολείο αρμοδιότητάς τους, ενώ ψυχολόγοι έχουν τοποθετηθεί και στα ΕΠΑ.Λ., στο πλαίσιο του προγράμματος «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑ.Λ.».

Η πιλοτική εφαρμογή της διαμεσολάβησης (ειρηνική επίλυση διαφορών) προχωρά στις σχολικές μονάδες της Θεσσαλονίκης, με την προοπτική επέκτασης του θεσμού σε όλη τη χώρα, ενώ παράλληλα, όπως τονίζουν πηγές του υπουργείου Παιδείας, οι αντισταθμιστικοί φορείς (π.χ., ΚΕΔΑΣΥ) παρεμβαίνουν άμεσα, με επιτόπια παρουσία, στα σχολεία προς υποστήριξη σε κάθε εμφανιζόμενο περιστατικό, με σκοπό πρώτιστα την ασφάλεια των μαθητών, αλλά και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

Σε συνεργασία, τέλος, με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ολοκληρώνεται η επεξεργασία μιας νέας παρέμβασης σε όλα τα σχολεία της χώρας που θα αφορά την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα με δομή που θα διαπερνά όλη τη σχολική κοινότητα και όλες τις βαθμίδες, με παραγωγή υλικού, επιμορφώσεις, δημιουργία οδηγού, ψηφιακό κόμβο (υλικό, φορείς, υπεύθυνοι, φόρμα καταγραφής περιστατικών).

Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 28/5