Σκέρτσος: Νέα ενίσχυση στα καύσιμα, θα εξαρτηθεί από την πορεία των εσόδων - Οι μισοί συνταξιούχοι θα δουν αύξηση 5%
«Ενισχύουμε το εισόδημα και μειώνουμε τους φόρους για να αντιμετωπίσουμε την ενεργειακή κρίση», επισήμανε ο υπουργός Επικρατείας
Μετά την εισαγωγική παρατήρηση «όλοι δικαιούμαστε ένα καλό και ήρεμο καλοκαίρι, μετά από δύο χρόνια πανδημίας, περιορισμών» και με την ταυτόχρονη διευκρίνιση ότι η πανδημία «δεν μας έχει αφήσει, (αλλά) τείνει να γίνει ενδημική», η συζήτηση στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1, όπου συμμετείχε ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, ήρθε στο θέμα του πληθωρισμού: Ο υπουργός Επικρατείας, αφού επανέλαβε ότι «είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα και οι πληθωριστικές τάσεις έχουν προκληθεί από την ενεργειακή κρίση», παρατήρησε πως «grosso modo είμαστε κοντά στην Ευρωζώνη (στον πληθωρισμό)».
Ταυτοχρόνως, δεσμεύτηκε ότι όσο αυξάνονται τα έσοδα του κράτους, και σε κάθε περίπτωση όχι πέρα από το... πάπλωμα, «εμείς είμαστε δίπλα και στις επιχειρήσεις και στα νοικοκυριά, για να στηρίξουμε κυρίως τους πιο ευάλωτους και ό,τι χρειαστεί, θα το κάνουμε».
«Στο μεν ντίζελ δεν έχει μειωθεί καθόλου η κατανάλωση, στη δε αμόλυβδη έχει μειωθεί κατά 8% μόλις, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους», τόνισε για να προσθέσει: «Αν το ελληνικό Δημόσιο είχε τη δυνατότητα να πάει την τιμή 50 λεπτά κάτω, στις τιμές προ κρίσης, αυτό θα κόστιζε 3,7 δισ. ευρώ. Αυτοί που λένε ότι είναι πολύ εύκολο να μειώσουμε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, τον ΦΠΑ, θα πρέπει να μας πουν από πού θα βρούμε αυτά τα 3,7 δισ. Θυμίζω ότι ο ελληνικός προϋπολογισμός τρέχει, και φέτος, με έλλειμμα 2%, άρα θα πρέπει να αυξηθεί το έλλειμμα, να αυξηθεί το χρέος. Θα πρέπει να μας πουν ποιους φόρους θα αυξήσουμε, ποιους νέους φόρους θα φέρουμε ή αν θα πρέπει να αυξήσουμε τον δανεισμό», και όλα αυτά τη στιγμή κατά την οποία «η χώρα πάει να βγει από την εποπτεία».
Εξάλλου, σύμφωνα με τον ίδιο, οι οριζόντιες μειώσεις φόρων δημιουργούν «τεράστια τρύπα στα δημόσια έσοδα, η οποία δεν μπορεί να αναπληρωθεί λόγω της ανελαστικότητας στην κατανάλωση καυσίμου».
Επίσης, ο υπουργός Επικρατείας αναφέρθηκε στους «πολύ αυστηρούς ελέγχους», επισημαίνοντας πως «έχουν μπει πολλά πρόστιμα», ενώ σε ερώτηση εάν θα συνεχιστεί η ενίσχυση, απάντησε: «Τίποτε δεν αποκλείεται, όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία του τουρισμού και των εσόδων. Έχουμε πολύ θετικά δείγματα, ο Μάιος φαίνεται ότι πηγαίνει καλύτερα και από τον Μάιο του 2019, που ήταν μια χρονιά-ρεκόρ. Με τη βοήθεια της ψηφιοποίησης των συναλλαγών, φέτος μπορεί να έχουμε περισσότερα έσοδα στα δημόσια ταμεία». «Έχουμε αποδείξει πως οτιδήποτε έρχεται ως ανάπτυξη, επιστρέφεται ως μέρισμα ανάπτυξης σε όσους το έχουν ανάγκη», συμπλήρωσε.
Πάντως, «αν δούμε υπερβολικές αυξήσεις και στις τιμές των καυσίμων, τότε θα πρέπει να υπάρξουν ευρύτερες λύσεις. Δεν μπορεί μία χώρα μόνη της να λύσει ένα διεθνές πρόβλημα», διεμήνυσε.
Για τη φορολόγηση των υπερεσόδων, ο κ. Σκέρτσος είπε ότι το θέμα ξεκαθάρισε. «Έχουν υπολογιστεί από την ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε περίπου σε 400-450 εκατ. ευρώ και η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη που έχει πει ότι θα φορολογήσει το 90% αυτών των υπερεσόδων. Είναι πολύ τολμηρό αυτό που έχει κάνει ο πρωθυπουργός, πηγαίνει απέναντι σε μια ολόκληρη αγορά παραγωγών ενέργειας. Δυστυχώς, δεν το ακολουθεί η αντιπολίτευση, δεν ψήφισαν υπέρ αυτής της φορολόγησης», σημείωσε και παρατήρησε: «Αν αρχίσουμε να αμφισβητούμε την ανεξαρτησία της ΡΑΕ, την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, θα γίνει ζούγκλα».
Στο αίτημα μείωσης του ΦΠΑ σε βασικά προϊόντα, απάντησε πως «ακολουθούμε τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που λέει ότι σε περίοδο οξείας κρίσης και πληθωριστικής πίεσης καλό είναι να αποφεύγονται οι οριζόντιες φορολογικές μειώσεις. Είναι άδικες, τις καρπώνεται και εκείνος που δεν έχει τόσο μεγάλη οικονομική ανάγκη».
Για το νέο, κατώτατο μισθό, ο υπουργός Επικρατείας τόνισε πως έρχονται 50 ευρώ καθαρά στην τσέπη του πολίτη, που σημαίνει 883 τον χρόνο, ένας 15ος μισθός στους χαμηλόμισθους εργαζόμενους, «κι αυτή είναι μια σημαντική βοήθεια».
Σε ό,τι αφορά τον ΕΝΦΙΑ, επανέλαβε ότι το 85% των φορολογουμένων έχει δει μειωμένο ΕΝΦΙΑ. Άλλωστε, «ήταν μια δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και του πρωθυπουργού που έχει υλοποιηθεί στο ακέραιο και παραπάνω: Είχαμε πει μείωση 30% και έχει μειωθεί κατά 35%», συμπλήρωσε.
Προχώρησε, όμως, και σε μία παρατήρηση για τα αποτελέσματα της επίσκεψης του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής: «Τα κατάλαβε ο κ. Ερντογάν και για αυτό έχει εκνευριστεί κάπως, δεν το έχει καταλάβει η αντιπολίτευση». «Εμείς επιλέγουμε τον δρόμο του διεθνούς δικαίου, της μετριοπάθειας και της νομιμότητας και έτσι θα πορευθούμε», πρόσθεσε.
Στο θέμα που ανέκυψε, τέλος, με τα ελληνικά και γερμανικά οχήματα μεταφοράς προσωπικού, ο κ. Σκέρτσος διατύπωσε τη θέση ότι «αναδεικνύουμε σε μείζον πρόβλημα κάτι το οποίο είναι μια τρέχουσα υποχρέωση στο πλαίσιο των υποχρεώσεων και των ευθυνών που έχουμε ως χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να προσφέρουμε και εμείς κάποιες δυνάμεις στο ουκρανικό μέτωπο. Θα δώσουμε κάποια παλιά οχήματα, θα πάρουμε κάποια καλύτερα που εξυπηρετούν καλύτερα τις δικές μας ανάγκες».
Ταυτοχρόνως, δεσμεύτηκε ότι όσο αυξάνονται τα έσοδα του κράτους, και σε κάθε περίπτωση όχι πέρα από το... πάπλωμα, «εμείς είμαστε δίπλα και στις επιχειρήσεις και στα νοικοκυριά, για να στηρίξουμε κυρίως τους πιο ευάλωτους και ό,τι χρειαστεί, θα το κάνουμε».
Οικονομική πολιτική
Αναγνωρίζοντας ότι η ακρίβεια είναι «το νο1 πρόβλημα», διαβεβαίωσε: «Η κυβέρνηση κάνει το καλύτερο δυνατό που μπορεί. Ενισχύουμε το εισόδημα, μειώνουμε τους φόρους, δίνουμε στοχευμένα επιδόματα, έχουμε ανοιχτά αυτιά σε όλα τα δίκαια αιτήματα. Ό,τι χρειάζεται και όπου παρατηρείται πρόβλημα, εμείς θα κάνουμε παρέμβαση, να είναι σίγουροι οι πολίτες», ανέφερε και σημείωσε: «Δεν είμαστε αδιάφορη κυβέρνηση, είμαστε πάνω από τα προβλήματα, νιώθουμε ότι ο κόσμος πονάει αυτήν τη στιγμή. Ο στόχος είναι να κάνουμε στοχευμένες ενισχύσεις στο εισόδημα αυτών που πραγματικά έχουν ανάγκη».Ελάχιστη μείωση κατανάλωσης στα καύσιμα
Για τις τιμές των καυσίμων, ο κ. Σκέρτσος, αφού κατηγόρησε την αντιπολίτευση για «μεγάλη σπέκουλα» και πως επιδίδεται σε ευχολόγια, απάντησε, με στοιχεία, στο ερώτημα που έχει διατυπωθεί, γιατί η κυβέρνηση δεν μειώνει τους φόρους, δεδομένης της μείωσης της κατανάλωσης.«Στο μεν ντίζελ δεν έχει μειωθεί καθόλου η κατανάλωση, στη δε αμόλυβδη έχει μειωθεί κατά 8% μόλις, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους», τόνισε για να προσθέσει: «Αν το ελληνικό Δημόσιο είχε τη δυνατότητα να πάει την τιμή 50 λεπτά κάτω, στις τιμές προ κρίσης, αυτό θα κόστιζε 3,7 δισ. ευρώ. Αυτοί που λένε ότι είναι πολύ εύκολο να μειώσουμε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, τον ΦΠΑ, θα πρέπει να μας πουν από πού θα βρούμε αυτά τα 3,7 δισ. Θυμίζω ότι ο ελληνικός προϋπολογισμός τρέχει, και φέτος, με έλλειμμα 2%, άρα θα πρέπει να αυξηθεί το έλλειμμα, να αυξηθεί το χρέος. Θα πρέπει να μας πουν ποιους φόρους θα αυξήσουμε, ποιους νέους φόρους θα φέρουμε ή αν θα πρέπει να αυξήσουμε τον δανεισμό», και όλα αυτά τη στιγμή κατά την οποία «η χώρα πάει να βγει από την εποπτεία».
Εξάλλου, σύμφωνα με τον ίδιο, οι οριζόντιες μειώσεις φόρων δημιουργούν «τεράστια τρύπα στα δημόσια έσοδα, η οποία δεν μπορεί να αναπληρωθεί λόγω της ανελαστικότητας στην κατανάλωση καυσίμου».
Επίσης, ο υπουργός Επικρατείας αναφέρθηκε στους «πολύ αυστηρούς ελέγχους», επισημαίνοντας πως «έχουν μπει πολλά πρόστιμα», ενώ σε ερώτηση εάν θα συνεχιστεί η ενίσχυση, απάντησε: «Τίποτε δεν αποκλείεται, όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία του τουρισμού και των εσόδων. Έχουμε πολύ θετικά δείγματα, ο Μάιος φαίνεται ότι πηγαίνει καλύτερα και από τον Μάιο του 2019, που ήταν μια χρονιά-ρεκόρ. Με τη βοήθεια της ψηφιοποίησης των συναλλαγών, φέτος μπορεί να έχουμε περισσότερα έσοδα στα δημόσια ταμεία». «Έχουμε αποδείξει πως οτιδήποτε έρχεται ως ανάπτυξη, επιστρέφεται ως μέρισμα ανάπτυξης σε όσους το έχουν ανάγκη», συμπλήρωσε.
Πάντως, «αν δούμε υπερβολικές αυξήσεις και στις τιμές των καυσίμων, τότε θα πρέπει να υπάρξουν ευρύτερες λύσεις. Δεν μπορεί μία χώρα μόνη της να λύσει ένα διεθνές πρόβλημα», διεμήνυσε.
Ενεργειακά τιμολόγια
Στο ζήτημα της ενέργειας, «τα ακριβά τιμολόγια ενέργειας είναι η νο1 προτεραιότητά μας να κλείσουμε αυτό το μέτωπο και με τις πολιτικές που έχουν δρομολογηθεί και έχουν συμφωνηθεί και με τους Ευρωπαίους εταίρους μας, είμαστε σε θέση να πούμε ότι θα καλύψουμε περίπου το 85% των αυξήσεων στα τιμολόγια ενέργειας», υπογράμμισε.Για τη φορολόγηση των υπερεσόδων, ο κ. Σκέρτσος είπε ότι το θέμα ξεκαθάρισε. «Έχουν υπολογιστεί από την ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε περίπου σε 400-450 εκατ. ευρώ και η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη που έχει πει ότι θα φορολογήσει το 90% αυτών των υπερεσόδων. Είναι πολύ τολμηρό αυτό που έχει κάνει ο πρωθυπουργός, πηγαίνει απέναντι σε μια ολόκληρη αγορά παραγωγών ενέργειας. Δυστυχώς, δεν το ακολουθεί η αντιπολίτευση, δεν ψήφισαν υπέρ αυτής της φορολόγησης», σημείωσε και παρατήρησε: «Αν αρχίσουμε να αμφισβητούμε την ανεξαρτησία της ΡΑΕ, την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, θα γίνει ζούγκλα».
Στο αίτημα μείωσης του ΦΠΑ σε βασικά προϊόντα, απάντησε πως «ακολουθούμε τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που λέει ότι σε περίοδο οξείας κρίσης και πληθωριστικής πίεσης καλό είναι να αποφεύγονται οι οριζόντιες φορολογικές μειώσεις. Είναι άδικες, τις καρπώνεται και εκείνος που δεν έχει τόσο μεγάλη οικονομική ανάγκη».
Συνταξιούχοι - Κατώτατος μισθός
Για τους συνταξιούχους, αφού αναφέρθηκε στα βοηθήματα προς τους χαμηλοσυνταξιούχους, εξειδίκευσε ότι «1,3 εκατ. συνταξιούχοι έχουν δει επιστροφές της τάξης των 1.000 ευρώ στις συντάξεις τους. Ό,τι κρίνει η δικαιοσύνη, το κράτος ανταποκρίνεται και το επιστρέφει. Ακόμη, 225.000 συνταξιούχοι είδαν μόνιμες αυξήσεις της τάξης 1% - 7,5%. Τον Ιανουάριο του 2023, για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια, τουλάχιστον οι μισοί συνταξιούχοι θα δουν αύξηση κοντά στο 5% στις συντάξεις τους».Για το νέο, κατώτατο μισθό, ο υπουργός Επικρατείας τόνισε πως έρχονται 50 ευρώ καθαρά στην τσέπη του πολίτη, που σημαίνει 883 τον χρόνο, ένας 15ος μισθός στους χαμηλόμισθους εργαζόμενους, «κι αυτή είναι μια σημαντική βοήθεια».
Σε ό,τι αφορά τον ΕΝΦΙΑ, επανέλαβε ότι το 85% των φορολογουμένων έχει δει μειωμένο ΕΝΦΙΑ. Άλλωστε, «ήταν μια δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και του πρωθυπουργού που έχει υλοποιηθεί στο ακέραιο και παραπάνω: Είχαμε πει μείωση 30% και έχει μειωθεί κατά 35%», συμπλήρωσε.
Εθνικά θέματα
Για τα εθνικά θέματα, ο κ. Σκέρτσος επεσήμανε πως «ακολουθούμε πολιτική σοβαρότητας, ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος στα σύνορα. Έχουμε ενισχύσει σημαντικά τους εξοπλισμούς μας, έχουμε κάνει σημαντικές αμυντικές συμφωνίες». Διατυπώνοντας, δε, εκ νέου την πεποίθησή του για «ήρεμο καλοκαίρι», έκανε λόγο για «εξωτερίκευση κάποιων προβλημάτων που μπορεί να έχει η τουρκική κυβέρνηση, δεν θα μπούμε σε αυτόν τον ολισθηρό δρόμο της όξυνσης, δεν έχουμε κανέναν λόγο να το κάνουμε. Έχουμε το δίκιο με το μέρος μας, έχουμε ισχυρούς συμμάχους, ο πρωθυπουργός έχει κάνει καταπληκτική δουλειά διεθνοποίησης του προβλήματος με τρόπο σοβαρό, μετρημένο και με αναλογίες που ο οποιοσδήποτε σύμμαχός μας καταλαβαίνει το πρόβλημα που έχουμε στην πόρτα μας». Συγκρίνοντας, ειδικότερα, τον αναθεωρητισμό του Τούρκου Προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, με τον αναθεωρητισμό του Ρώσου ομολόγου του, Βλαντιμίρ Πούτιν, όπως παρατήρησε, «όλοι αντιλαμβάνονται ποια προβλήματα αντιμετωπίζει εδώ και πολλά χρόνια η Ελλάδα».Προχώρησε, όμως, και σε μία παρατήρηση για τα αποτελέσματα της επίσκεψης του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής: «Τα κατάλαβε ο κ. Ερντογάν και για αυτό έχει εκνευριστεί κάπως, δεν το έχει καταλάβει η αντιπολίτευση». «Εμείς επιλέγουμε τον δρόμο του διεθνούς δικαίου, της μετριοπάθειας και της νομιμότητας και έτσι θα πορευθούμε», πρόσθεσε.
Στο θέμα που ανέκυψε, τέλος, με τα ελληνικά και γερμανικά οχήματα μεταφοράς προσωπικού, ο κ. Σκέρτσος διατύπωσε τη θέση ότι «αναδεικνύουμε σε μείζον πρόβλημα κάτι το οποίο είναι μια τρέχουσα υποχρέωση στο πλαίσιο των υποχρεώσεων και των ευθυνών που έχουμε ως χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να προσφέρουμε και εμείς κάποιες δυνάμεις στο ουκρανικό μέτωπο. Θα δώσουμε κάποια παλιά οχήματα, θα πάρουμε κάποια καλύτερα που εξυπηρετούν καλύτερα τις δικές μας ανάγκες».