«Όσο αυξάνεται η πίεση στο εσωτερικό της Τουρκίας, θα αυξάνεται και η ρητορική της», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης.

Παράλληλα, τόνισε πως έχει τριπλασιαστεί η πίεση στα σύνορα σε σχέση με πέρυσι, ενώ ανέφερε ότι η Ελλάδα με όπλο το διεθνές δίκαιο προστατεύει αποτελεσματικά τα σύνορά της. Ο υπουργός, σημείωσε επίσης πως η τουρκική ακτοφυλακή επιτρέπει και ενθαρρύνει τις δράσεις κυκλωμάτων διακίνησης μεταναστών.

«Σύνθετη κρίση»

Για την πειρατεία στα δύο Ελληνόκτητα πλοία, ο κ. Πλακιωτάκης έκανε λόγο για σύνθετη κρίση που απαιτεί λεπτούς χειρισμούς. Τόνισε μάλιστα ότι η κυβέρνηση κάνει ότι μπορεί για την απελευθέρωση των ναυτικών και των πλοίων.

Επιπλέον, παραδέχτηκε ότι υπάρχουν αυξήσεις στα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών εταιριών και είπε ότι το κόστος καυσίμων είναι το 50% με 60% του συνολικού κόστους λειτουργίας ενός πλοίου.

«Όπου είναι δυνατόν»

Στη συνέχεια, ο κ. Πλακιωτάκης ανέφερε χαρακτηριστικά πως «έχουμε προτρέψει τις ακτοπλοϊκές να απορροφήσουν τις αυξήσεις όπου είναι δυνατόν». Επίσης, είπε πως από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης έχουν εξασφαλιστεί περισσότερα από 200 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών της χώρας.



Η συνέντευξη

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, είπε στην εκπομπή «Secret» και τον Παναγιώτη Τζένο:

Για την τουρκική προκλητικότητα: Είναι γεγονός ότι όσο αυξάνεται η πίεση στο εσωτερικό της Τουρκίας και  από τις δημοσκοπήσεις όπου στις δημοσκοπήσεις φαίνεται ότι ο κ. Ερντογάν χάνει από όλους τους πιθανούς υποψηφίους, όσο αυξάνει η πίεση στην οικονομική κατάσταση τόσο θα αυξάνεται και η ρητορική της. Στο πεδίο αυτό που θέλω να σημειώσω είναι ότι σε σχέση με την περσινή χρονιά έχουμε τριπλασιασμό σχεδόν των περιστατικών άρα έχουμε αυξημένη πίεση στο Αιγαίο από την άλλη όμως τα στελέχη μας προστατεύουν τα θαλάσσια σύνορα της πατρίδας μας, τα θαλάσσια σύνορα της ΕΕ τηρώντας το διεθνές δίκαιο και με απόλυτο σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή. Απόδειξη είναι οι χιλιάδες συνάνθρωποί μας που  έχει διασώσει το Λιμενικό Σώμα όλα αυτά τα χρόνια αλλά την ίδια στιγμή κάνουμε πράξη  όσα από την πρώτη στιγμή η κυβέρνηση του Κ.Μητσοτάκη είχε πει ότι δηλαδή η Ελλάδα έχει θαλάσσια σύνορα. Δεν είναι η έννοια των συνόρων μια θεωρητική έννοια, το είπαμε το κάναμε και το τηρούμε στην πράξη.   

Για τις τοποθετήσεις του κ. Αποστολόπουλου:  Είναι ντροπή για όλους όσους τοποθετούνται για την αποτελεσματική δράση του Λιμενικού Σώματος... Απόλυτη προτεραιότητα των στελεχών του Λιμενικού Σώματος είναι  η προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και αυτό το στελέχη μας το έχουν αποδείξει περίτρανα όλα αυτά τα χρόνια όπου σε δεκάδες περιστατικά έχουν σώσει  χιλιαδες συνανθρώπους μας όλα αυτά τα  χρόνια. Και βέβαια ντροπή σε όλους αυτούς οι οποίοι υιοθετούν ή σιωπούν με τη στάση και τις απόψεις τους για τη δράση του Λιμενικού Σώματος. Όλες αυτές οι καταγγελίες ουσιαστικά δεν αποδεικνύονται, δεν είναι παρατηρήσεις επί του πεδίου. Όταν υπάρχουν καταγγελίες αυτές εξακριβώνονται. Δεν έχει αποδειχθεί μέχρι σήμερα είτε σε εθνικό είτε σε ευρωπαϊκό επίπεδο καμία συγκεκριμένη καταγγελία είναι κυρίως διασπορά ειδήσεων fake news δηλαδή  είτε από την τουρκική ακτοφυλακή είτε από ΜΚΟ.  Σε κάθε περίπτωση το Λιμενικό Σώμα και τα στελέχη του θα συνεχίσουν να προστατεύουν τα θαλάσσια σύνορα της πατρίδας μας 365 μέρες το χρόνο, 24 ώρες το 24ωρο και αυτό θα  συνεχίσουμε να το κάνουμε με ιδιαίτερα μεγάλη  αποτελεσματικότητα που χαρακτηρίζει τα στελέχη μας τα τελευταία χρόνια.

Για την αντιπολίτευση: Λυπάμαι που κόμματα της αντιπολίτευσης υιοθετούν  ουσιαστικά την τουρκική προπαγάνδα και καλό θα ήταν αν κάποιοι  διαμαρτύρονται να στρέψουν τις διαμαρτυρίες τους εναντίον της Τουρκίας και ειδικότερα της τουρκικής ακτοφυλακής που όχι μόνο επιτρέπει  τη δράση των κυκλωμάτων διακίνησης ανθρώπων αλλά αποδεδειγμένα τις ενθαρρύνει. Εδώ έχουν φτάσει στο σημείο σκάφη της τουρκικής ακτοφυλακής να συνοδεύουν τις βάρκες των μεταναστών μέχρι την οριογραμμή.

Για την πειρατεία των δύο ελληνόκτητων δεξαμενοπλοίων: Είναι μια σύνθετη κρίση και απαιτεί λεπτούς χειρισμούς. Μετά την παραβίαση του διεθνούς δικαίου από το Ιράν η ελληνική κυβέρνηση, τα συναρμόδια υπουργεία κάνουν όλα όσα πρέπει ώστε να απελευθερωθούν και οι ναυτικοί μας και τα πλοία. Αντιλαμβάνεστε ότι δημοσίως  δεν μπορώ να τοποθετηθώ σε κάθε περίπτωση όμως πρώτο μας μέλημα είναι η  επιστροφή των ναυτικών μας και των πλοίων. Είναι καλά, υπάρχει  επικοινωνία, η συμπεριφορά προς τους ναυτικούς μας είναι σχετικά καλή αλλά καταλαβαίνετε ότι όσο περνάει ο καιρός επιβαρύνεται η  ψυχολογική  τους κατάσταση. Είμαστε σε επαφή  και  με τις οικογένειες και με τις εταιρείες και σκοπός μας είναι το συντομότερο δυνατό να απελευθερωθούν.

Για τις αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων: Είναι γεγονός ότι το κόστος των καυσίμων ιδιαίτερα στην ακτοπλοΐα έχει υπερδιπλασιαστεί το τελευταίο χρονικό διάστημα. Φανταστείτε ότι το κόστος των καυσίμων ανάλογα με τον τύπο του πλοίου αντιπροσωπεύει περίπου το 50 με 60% της συνολικής λειτουργίας ενός πλοίου. Καλέσαμε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, δεν είναι εύκολο, να καταβάλουν την μέγιστη δυνατή προσπάθεια ώστε να απορροφήσουν  όσο το δυνατόν το μεγαλύτερο κομμάτι του κόστους για να μην επιβαρυνθούν οι πολίτες. Υπάρχουν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια αλλά σε κάθε όμως περίπτωση  αντιλαμβάνεστε ότι είναι ένα θέμα και αναφέρομαι στην  αύξηση του πληθωρισμού είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που καλούμαστε να διαχειριστούμε . Εμείς στηρίξαμε καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας και τις ακτοπλοϊκές  και τους ναυτικούς μας και βέβαια στο μέτρο του εφικτού και του δυνατού καταβάλλουμε κάθε διαρκή προσπάθεια συνεχούς στήριξης των εταιρειών και των ναυτικών μας.

Για το αν υπάρχουν φαινόμενα αισχροκέρδειας: Είναι γεγονός ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τα τελευταία δύο χρόνια και με την πανδημία και με την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία αντιμετωπίζουν αυξημένα προβλήματα ακόμα και βιωσιμότητας. Δεν έχουν καταγγελθεί τέτοιου είδους  συμπεριφορές. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες όλο το προηγούμενο διάστημα και με τη συνδρομή της κυβέρνησης η προσπάθεια  τους ήταν κυρίως να επιβιώσουν βέβαια  καλώς εχόντων των πραγμάτων θα έχουμε μια καλή τουριστική χρονιά. Έχουμε ξεκινήσει καλά, ενδεικτικά θα σας πω ότι το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος αλλά και την περίοδο του Πάσχα η κίνηση προσέγγιζε περίπου το 80 με 81%  του 2019. Έχουμε λοιπόν ξεκινήσει σχετικά καλά και ευελπιστώ να αυξηθεί ακόμα περισσότερο η ακτοπλοϊκή κίνηση

Για το αν υπάρχει σχεδιασμός για τον εκσυγχρονισμό των λιμανιών: Για πρώτη φορά μέσα από ολοκληρωμένη και συντονισμένη και προγραμματική δουλειά από το υπουργειο Ναυτιλίας σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία αλλά κυρίως με την ευρωπαϊκή επιτροπή καταφέραμε και εξασφαλίσαμε από το ΕΣΠΑ της επόμενης περιόδου αλλά και από το Ταμείο Ανάκαμψης πάνω από 200 εκ. € για συνολική αναβάθμιση, εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών της χώρας κυρίως σε μικρούς νησιωτικούς δήμους, σε δήμους ή σε νησιά τα οποία παίζουν ρόλο στο χώρο των θαλασσίων μεταφορών.  Επομένως αυτά τα χρήματα είναι εξασφαλισμένα για παράδειγμα μιλάμε για εκσυγχρονισμό λιμενικών υποδομών διαποντίων νήσων  δηλαδή και σε περιοχές που έχουν ιδιαίτερη σημασία για τα εθνικά και κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας ή σε μικρούς νησιωτικούς δήμους επομένως  υπάρχει σχεδιασμός, υπάρχει προγραμματισμός και βέβαια σε περιοχές όπου θα αντιμετωπίσουμε με πολύ σοβαρό τρόπο προβλήματα διαβρώσεων. Καταφέραμε και διασφαλίσαμε μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης συγκεκριμένους πόρους για την αντιμετώπιση όλων αυτών των ζητημάτων. Υπάρχει σχεδιασμός, υπάρχει προγραμματισμός και βέβαια θα προσχωρήσουμε και στο επίπεδο της λιμενικής  διακυβέρνησης σε μια συνολική μεταρρύθμιση έτσι ώστε τα λιμάνια μας να μπορέσουν να  αντιμετωπίσουν με πιο  αποτελεσματικό τρόπο τις προκλήσεις που έρχονται.     

Για το αν είναι μέσα στο σχεδιασμό η επιπλέον σύνδεση των νησιών: Έχουμε αυξήσει σε πολύ σημαντικό βαθμό τις άγονες γραμμές, 24 νέες άγονες γραμμές έχουν δρομολογηθεί τα τελευταία δύο χρόνια. Αυξήθηκε ο προϋπολογισμός των άγονων γραμμών από 90 εκατομμύρια στα 138 εκ. αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να δρομολογηθούν  και περισσότερα πλοία  και καλύτερης ποιότητας πλοία και βέβαια ο εκσυγχρονισμός αυτός συνεχίζεται διότι πάλι σε διαβούλευση και συνεννόηση με την ευρωπαϊκή επιτροπή προωθούμε το πρασίνισμα της ακτοπλοΐας με νέα σύγχρονα  πλοία τα οποία θα ανταποκριθούν στους νέους αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Επομένως και αντιμετωπίζουμε προβλήματα του παρόντος κυρίως όμως προετοιμαζόμαστε για το αύριο της ελληνικής ακτοπλοΐας.