Η Ελλάδα χρειάζεται τα υψηλά έσοδα από τον τουρισμό, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα Ντε Φερ» με τους Χριστίνα Κοραή και Δημήτρη Τάκη η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, σημειώνοντας πως τον Απρίλιο του 2022 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις ήταν αυξημένες κατά 19% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Η κ. Ζαχαράκη έκανε λόγο για μεγάλη ανάκαμψη του τουρισμού, καθώς όπως είπε, οι αφίξεις και οι οι κρατήσεις έχουν αυξηθεί, επεκτείνεται η τουριστική περίοδος, η κρουαζιέρα πάει καλύτερα και αναμένονται 5.000 προσεγγίσεις στη χρονιά. Είπε πως είναι περήφανη για την κλαδική σύμβαση στον τουρισμό και στον επισιτισμό.




Πώς σχολιάζει τον τίτλο της ΕΦΣΥΝ ότι ο τουρισμός θα αποτελέσει εκλογικό σωσίβιο για την κυβέρνηση

Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Η κυβέρνηση δεν χρειάζεται σωσίβια, η Ελλάδα όμως χρειάζεται αυτή τη στιγμή τα υψηλά έσοδα του τουρισμού γιατί εδώ  δεν θα μιλήσουμε κομματικά θα μιλήσουμε εθνικά. Τα στοιχεία τα οποία πήραμε από την Τράπεζα της Ελλάδος μόνο χαρά μπορούν να προκαλέσουν, προφανώς πρέπει να τα βλέπουμε συνέχεια αλλά  βλέπουμε ότι τον Απρίλιο του ’22 σε σχέση  με τον Απρίλιο του ‘19 είχαμε αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων κατά 19%. Η μέση δαπάνη αυξήθηκε κατά 15% σε σχέση με τον Απρίλιο του ’19 αλλά και η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση κατά 7,5%, όλο αυτό δίνει στοιχεία αισιοδοξίας.  Στο σύνολο από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο η κίνηση ήταν θετική, θυμίσω ότι είχαμε περιορισμούς στην αρχή, έχουμε μόνο κατά τι χαμηλότερη δηλαδή μεταξύ του  Ιανουαρίου–Απριλίου του ’19 και του Ιανουαρίου–Απριλίου του ’22 είχαμε μια εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση η οποία είναι μειωμένη περίπου στο 20%, βάζω όμως μέσα και τους περιορισμούς. Για αυτό αναδεικνύω το θέμα του Απριλίου γιατί τότε κανονικά έχουμε την επανέναρξη, την επανεκκίνηση της κίνησης και βέβαια έχουμε και το νέο στοιχείο  από την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας η οποία με τα πρόχειρα στοιχεία μας  δίνει ότι ο Μάιος του ’22 είναι επίσης κατά 5,5% αυξημένος σε σχέση με το Μάιο του ’21.

Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Το σύνολο των τουριστών  που ήρθαν  το ’19 ήταν περίπου 33 εκατομμύρια και είχαμε 18 δις έσοδα, το οποίο ήταν μια χρονιά που για τον παγκόσμιο τουρισμό ήταν το σημείο αναφοράς, πήγανε καλύτερα όλοι. Πέρυσι  είχαμε πολύ σοβαρή ανάκαμψη, ενώ στην αρχή περιμέναμε περίπου ένα 40 με 50% των εσόδων του ’19 τελικά πήγαμε στο 60% και φτάσαμε στα 11 δις έσοδα.

Ποιος είναι ο φετινός στόχος για τα τουριστικά έσοδα

Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Αυτό θα περιμένουμε να το δούμε τον Ιανουάριο του ’23 που θα είναι οριστικά τα στοιχεία. Πολλοί μιλάνε για το 80% περίπου των εσόδων του ’19 αυτό προφανώς έχει πάρα πολλές συνιστώσες. Δηλαδή περίπου στα 15 δις . Αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι οι κρατήσεις, οι αφίξεις αλλά και η επέκταση της τουριστικής περιόδου είναι πραγματικότητα. Βλέπουμε δηλαδή ότι οι τουριστικές ταξιδιωτικές εταιρείες κανονίζουν αφίξεις μέχρι τέλος Νοεμβρίου και η κρουαζιέρα πάει πάρα πολύ καλά. Αναμένονται 5.000 προσεγγίσεις αυτή τη χρονιά στη χώρα μας και φαίνεται μάλιστα ότι μιλάμε για μια πολύ σοβαρή ανάκαμψη αφορά μάλιστα πολύ περισσότερα λιμάνια.  

Πώς επηρεάζει τον τουρισμό ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι οικονομικές επιπτώσεις του

Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Τις τρεις πρώτες εβδομάδες όταν ξέσπασε ο πόλεμος πράγματι υπήρξε ένα πάγωμα των κρατήσεων όχι όμως ακυρώσεις. Μετά υπήρξε επανάκαμψη και τελικά από τα στοιχεία βλέπουμε ότι ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει, το επιθυμεί και το βλέπουμε και μέσα στις πόλεις.  Επίσης φαίνεται ότι η μέση δαπάνη είναι υψηλότερη από το ’19, έχει αυξηθεί κατά 15% τον Απρίλιο του ’22 σε σχέση με το ‘19.  Και πέρυσι η μέση δαπάνη στην Ελλάδα ήταν 27% μεγαλύτερη από το 2019 αυτό φάνηκε και από τις πολλές κρατήσεις και αφίξεις που είχανε και τα 5στερα ξενοδοχεία. Ο κόσμος ταξίδεψε και θέλησε να δαπανήσει περισσότερα στις διακοπές του. 

Ποια είναι η κίνηση στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς

Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Πηγαίνουν πολύ καλά τα νησιά όπως η Ρόδος, η Κρήτη, η Κέρκυρα έχουμε άρα πολύ καλές αφίξεις και στις πόλεις. Φαίνεται ότι και η Αθήνα πάει πάρα πολύ καλά. Πολύ σημαντικό είναι ότι αυξάνεται η μέση διαμονή και στην πόλη, και οι χώρες οι οποίες περισσότερο φαίνονται αυτή στιγμή να πηγαίνουν πολύ καλά είναι οι γερμανοί, οι βρετανοί, οι γάλλοι και  πηγαίνουν πολύ καλά και οι αμερικανοί.  Μάλιστα στην περίπτωση της Γαλλίας το πρώτο τετράμηνο Ιανουαρίου –Απριλίου του ’19 είχαν έρθει 120 χιλιαδες Γάλλοι, το αντίστοιχο του 2022 έχουν έρθει 146 χιλιαδες Γάλλοι. Και οι Γερμανοί επίσης από 284 χιλιάδες το ’19 είναι 301 χιλιάδες το ’22.

Τι δείχνουν τα στοιχεία για τους Ρώσους τουρίστες

Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Τα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει μια ροή από τους Ρώσους προφανώς πολύ χαμηλότερη, σε σχέση με το ’19 που είχαν έρθει 41 χιλιάδες  Ιανουάριο με Απρίλιο τώρα έχουν έρθει 11 χιλιαδες. Βλέπουμε ότι υπάρχει μια μερική ανάκαμψη το ελπιδοφόρο όμως σε αυτή την περίπτωση είναι ότι πολλές αγορές υποκαθιστούν με κάποιο τρόπο αυτή την πιθανή ανάκαμψη που θα είχε φέτος το ρωσικό και ουκρανικό στοιχείο. 

Για τον τουρισμό στη Βόρειο Ελλάδα

Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Φαίνεται αυτή τη στιγμή ότι ο τουρισμός της Βορείου Ελλάδος εβδομάδα με την εβδομάδα ανακάμπτει.

Για την υποχρεωτική κλαδική σύμβαση στον τουριστικό κλάδο 

Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Το θετικό είναι ότι  έχουμε υποχρεωτική κλαδική σύμβαση στον τουρισμό και από προχθές είμαι πολύ περήφανη που εκπροσωπώ μια κυβέρνηση που  έχει επίσης και στον επισιτισμό υπογράψει το αρμόδιο υπουργειο, ο αρμόδιος υπουργός κλαδική σύμβαση. Η κυβέρνηση αυτή και στο κομμάτι προστασίας των εργαζομένων και στο κομμάτι της προστασίας των εργαζομένων με την ψηφιακή κάρτα την οποία από του χρόνου θα την έχουμε και στον τουρισμό, δείχνει πραγματικά τις προθέσεις  της απέναντι ουσιαστικά σε κάθε πολίτη. Το δεύτερο θετικό στοιχείο είναι ότι είναι χιλιάδες οι επιχειρήσεις που είναι μικρομεσαίες οικογενειακές τουριστικές  επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα οι οποίες προφανώς  δεν συγκαταλέγονται στις ελάχιστες εξαιρέσεις αυτών οι οποίοι μπορεί να μην τηρούν το εργατικό δίκαιο και την καλή σχέση μεταξύ εργαζομένου και επιχειρηματία. Αυτούς πρέπει να ακολουθήσουμε και να επαναλάβουμε το παράδειγμα όπως και μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες σέβονται τον εργαζόμενο και είναι μεγάλη χαρά και των δυο να αλληλεπιδρούν για να μπορέσουμε να έχουμε στο μέλλον όλη αυτή την επένδυση αλλά και την ποιότητα που θέλουμε στον τουρισμό.