«Ο κλάδος του Πολιτισμού στηρίχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κοροναϊού με 500 εκατομμύρια ευρώ», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης.

Επιπλέον, τόνισε πως ο Πολιτισμός πρέπει να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και για το λόγο αυτό η κυβέρνηση επενδύσει στο συγκεκριμένο πεδίο, σε ότι αφορά την εμπειρία του επισκέπτη.

Ειδικά προγράμματα

Παράλληλα, ανέφερε πως γίνονται ειδικά προγράμματα όπως ο «Ασημένιος Τουρισμός» για ανθρώπους ηλικίας άνω των 65 ετών που επιδεικνύουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα πολιτιστικά δρώμενα από άλλες ηλικιακές ομάδες.

Στη συνέχεια ο κ. Γιατρομανωλάκης είπε πως σήμερα αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή, τροπολογία που επιδοτεί και απαλλάσσει από το τέλος επιτηδεύματος, καλλιτέχνες και χειροτέχνες. Όπως τόνισε,  επιδοτείται ένα μέρος του κύκλου εργασιών τους ενώ θα λάβουν έως 5.000 ευρώ έως το 30% του τζίρου τους.

Για την επιστροφή των Γλυπτών

Επίσης, ο υφυπουργός σημείωσε πως έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, τα οποία απέδωσε στην στρατηγική και τις κινήσεις του Πρωθυπουργού και της υπουργού Πολιτισμού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Γιατρομανωλάκης είπε πως «αυτό που έγινε στις ΗΠΑ με τις αμβλώσεις είναι ένα βήμα πίσω». Τόνισε, μάλιστα, πως οι κοινωνίες πρέπει να προχωρούν, να εξελίσσονται να υπάρχει ισότητα και ισονομία για όλους τους πολίτες.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Νικόλα Γιατρομανωλάκη

Ερωτηθείς πότε θα αποτελέσει ο πολιτισμός ένα δεύτερο πυλώνα ανάπτυξης, ο Νίκος Γιατρομανωλάκης απάντησε: «Αυτό είναι κάτι που έχει αρχίσει ήδη να γίνεται. Πρώτα από όλα περάσαμε μια περίοδο της πανδημίας όπου ο πολιτισμός διεθνώς κινήθηκε σε πολύ πιο μικρή κλίμακα, πολύ πιο περιορισμένος ακριβώς γιατί δεν μπορούσαν να γίνουν παραστάσεις, δεν μπορούσε ο κόσμος να πάει στα μουσεία, δεν μπορούσαμε να έχουμε μια πολιτισμική κατανάλωση με τον τρόπο που είχαμε προ της πανδημίας. Σε αυτή την περίοδο το βασικό μέλημα ήταν η στήριξη του κλάδου, εκεί εμείς επενδύσαμε 500 εκατομμύρια € στους ανθρώπους του πολιτισμού για να κρατηθεί ο πολιτισμός όρθιος στην Ελλάδα».

«Διεθνώς ξέρουμε ότι ο πολιτιστικός τουρισμός δηλαδή ο τουρισμός που έχει να κάνει με το να επισκεπτόμαστε έναν τόπο για να δούμε σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος, είτε μιλάμε για αρχαιολογικού ενδιαφέροντος είτε μιλάμε για σύγχρονο πολιτισμό, είναι περίπου το 40% του τουρισμού. Επενδύουμε στον πολιτισμό, στην εμπειρία του επισκέπτη γιατί έχει σημασία όταν έρχεται ο επισκέπτης αφενός να μαθαίνει τι υπάρχει εκεί έξω αλλά μετά όταν πηγαίνει να είναι και μια θετική εμπειρία για αυτόν. Σχεδιάζουμε ειδικά προγράμματα φερ’ ειπείν για τον ασημένιο τουρισμό και τον πολιτισμό, δηλαδή για άτομα που είναι άνω των 65 ετών που έχουν ίσως άλλα ενδιαφέροντα, άλλες ανάγκες. Επενδύουμε μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και για υποδομές και για προγράμματα σχετικά με αυτό», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Επίσης συνεχίζουμε το πρόγραμμα που είχε ξεκινήσει με πρωτοβουλία της υπουργού το ''όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός'' που σημαίνει ότι διάφορα σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος δεν τα έχουμε μόνο ως επισκέψιμους χώρους για να τα δούμε και να τα φωτογραφήσουμε αλλά σαν ζωντανούς χώρους πολιτισμού που γίνονται πολιτιστικές δραστηριότητες μέσα σε αυτά και άρα αποτελούν έναν πόλο έλξης και επίσης θέλουμε να δείξουμε προφίλ τοπικά για κάθε περιοχή της Ελλάδας όπου θα γίνουν γνωστές αυτές οι περιοχές σε σχέση με κάτι πολιτιστικό. Για παράδειγμα στη Δράμα έχουμε το φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους, επενδύουμε πάνω στον κινηματογράφο, σε άλλα μέρη είναι η μουσική, σε άλλα μέρη όπως η Καλαμάτα είναι ο χορός και το διεθνές φεστιβάλ χορού επομένως χτίζεις πολιτιστικά τοπικά προφίλ τα οποία σου ενισχύουν όλη αυτή την εικόνα. Αυτό είναι μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής που έχουμε σχεδιάσει μέχρι το 2030», υπογράμμισε 

Αναφορικά με την τροπολογία για τον πολιτισμό, υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού: «Κατατέθηκε μια τροπολογία χθες και θα ψηφιστεί σήμερα, είναι μέρος της επόμενης μέρας, του επόμενου βήματος μετά από αυτά που κάναμε στη διάρκεια της πανδημίας. Ξέρουμε ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης έκλεισαν πάρα πολλοί καλλιτέχνες τα βιβλία τους γιατί δεν μπορούσαν να πληρώσουν το τέλος επιτηδεύματος . Τους ήταν πιο ακριβό να έχουνε βιβλία, τα έξοδα ήταν πιο πολλά από τα έσοδα οπότε δίνουμε μια δεύτερη ευκαιρία. Για αυτούς λοιπόν λέμε ''ανοίγεις ξανά τα βιβλία σου; Έχεις μια δεύτερη ευκαιρία και για τα τρία πρώτα χρόνια απαλλάσσεσαι τελείως από το τέλος επιτηδεύματος. Άρα σου δίνουμε ένα κίνητρο να ξανανοίξεις τα βιβλία σου. Κι όχι μόνο αυτό, σου δίνουμε κι ένα επιπλέον κίνητρο, σου δίνουμε μια επιδότηση της δραστηριότητας σου''».  

«Δηλαδή λέμε ότι για όλους αυτούς τους ανθρώπους που θα ανοίξουν με τη δεύτερη ευκαιρία τα βιβλία τους ξανά θα επιδοτήσουμε ένα μέρος του κύκλου εργασιών τους. Δηλαδή θα πάρουν έως και 5.000 € τα επόμενα 3 χρόνια από τον τζίρο τους, δηλαδή μέχρι το 30% του τζίρου τους θα το πάρουν πίσω. Εκτιμούμε ότι αυτό το μετρό θα έχει γύρω στους 8.000 με 10.000 δικαιούχους, το δούμε αυτό, αλλά αφορά καλλιτέχνες και χειροτέχνες. Αυτοί που τους αφορά θα οριστούν βάση των ΚΑΔ τους. Όμως θέλουμε να δώσουμε μια επιπλέον στήριξη και στους καλλιτέχνες που έχουν ανοιχτό βιβλία γιατι κι αυτοί υπέστησαν ζημιά. Υπέστησαν ζημιά και στην κρίση, υπέστησαν ζημιά και στον κορονοϊό κι αυτό που κάνουμε είναι τους μειώνουμε για τα επόμενα 3 χρόνια σε συνεργασία με τα υπουργείο Οικονομικών κατά 38% το τέλος επιτηδεύματος. Δηλαδή από εκεί που πλήρωναν 650 € τέλος επιτηδεύματος κάθε χρόνο θα πληρώνουν 400 €. Έπεται αυτού και το νομοθετικό σκέλος της μεταρρύθμισης στα εργασιακά και ασφαλιστικά του πολιτισμού ένα κομμάτι το οποίο μέχρι τώρα ήταν ανέγγιχτο για πάρα πολλές δεκαετίες. Δηλαδή απλοποιούμε και εκσυγχρονίζουμε προς όφελος των επαγγελματιών του πολιτισμού και των χειροτεχνών όλο το ασφαλιστικό κι εργασιακό πλαίσιο σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Εργασίας».

«Αυτή τη στιγμή είναι πάρα πολύ περίπλοκο πολλοί άνθρωποι που είναι κυρίως ελεύθεροι επαγγελματίες ή είναι ακόμη και με εξαρτημένη εργασία μπορεί να προσλαμβάνονται και να απολύονται κάθε μέρα, 365 ημέρες τον χρόνο. Βρίσκουμε λοιπόν τρόπους να απλοποιήσουμε όλο αυτό το σύστημα, μετεξελίσσουμε το μητρώο καλλιτεχνών που δημιουργήσαμε στη διάρκεια της πανδημίας ακριβώς για να στηρίξουμε τον κλάδο, και λαμβάνουμε μια σειρά από μέτρα προωθητικά ουσιαστικά για την θωράκιση του κλάδου και την ενίσχυση των επαγγελματιών του», υπογράμμισε ο ίδιος.

«Μακάρι να είχαμε και πιο πολλούς πόρους αλλά αυτή τη στιγμή το μέτρο για το τέλος επιτηδεύματος, αυτή η τροπολογία που σήμερα ψηφίζεται, εκτιμούμε ότι έχει ένα κόστος γύρω στα 28 εκατομμύρια. Ένα μεγάλο μέρους αυτού προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι ένα έργο ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης, κι ένα άλλο μέρους του προκύπτει από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ουσιαστικά η μερική απαλλαγή αυτών που έχουν ανοιχτά βιβλία ήδη σαν δαπάνη θα βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Το κομμάτι που έχει να κάνει με τη δεύτερη ευκαιρία, και η απαλλαγή του τέλους επιτηδεύματος και η επιδότηση του τζίρου προκύπτει ως ποσό από το Ταμείο Ανάκαμψης», δήλωσε επιπρόσθετα.

Αναφορικά με τη συζήτηση για την επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα, τοποθετήθηκε λέγοντας: «Δεν είναι κάτι που θα γίνει από την μια μέρα στην άλλη αλλά θεωρώ ότι έχουνε γίνει σημαντικά βήματα. Τα σημαντικά βήματα αυτα οφείλονται σε δυο παράγοντες, ο ένας έχει να κάνει με την στρατηγική που πλέον ακολουθείται από την ελληνική κυβέρνηση βάσει του σχεδιασμού που έχει κάνει ο πρωθυπουργός και η υπουργός Πολιτισμού στο κομμάτι αυτό. Θεωρώ ότι αποδίδει. Το είδαμε και από την απόφαση που έβγαλε η UNESCO, το βλέπουμε και από το θραύσμα Fagan που επέστρεψε από την Σικελία μόνιμα στην Ελλάδα. Το βλέπουμε κι από μια μεταστροφή η οποία υπάρχει διεθνώς στο κομμάτι αυτό. Το δεύτερο είναι ότι έχει ξεκινήσει μια πολύ πιο μεγάλη κουβέντα, διεθνής κουβέντα για όλα αυτά τα ζητήματα καθώς σε μεγάλες χώρες που έχουνε ένα βαρύ αποικιοκρατικό παρελθόν όπως είναι η Μεγάλη Βρετανία, όπως είναι η Γερμανία, όπως είναι η Γαλλία, αρχίζουν πλέον οι πολίτες αυτών των χωρών να θέλουν να επανεξετάσουν το πως συμπεριφερθήκαν στο παρελθόν αυτές οι χώρες απέναντι σε άλλες χώρες, πως απέσπασαν αντικείμενα ή αρχαιότητες από αυτές τις χώρες, πως συμπεριφερθήκαν στους ντόπιους. Αρχίζει και υπάρχει μια τάση διεθνής για να υπάρχουν επανορθώσεις πάνω σε αυτό το κομμάτι. Για παράδειγμα η Γερμανία που είχε πάρει πάρα πολλά αντικείμενα από το Μπενίν όχι μόνο τα επιστρέφει αλλά αυτή τη στιγμή χρηματοδοτεί και την κατασκευή μουσείου στο Μπενίν για να φιλοξενηθούν. Επομένως πάνω σε αυτή την τάση και πάνω σε αυτό το ρεύμα πατάμε κι εμείς. Το δίκαιο αίτημα μας ετών πλέον βρίσκει και μια άλλη αφορμή να επικοινωνηθεί σε ένα ευρύτερο κοινό».

Αναφορικά με την απόφαση του Ανωτάτου δικαστηρίου των ΗΠΑ για το θέμα των αμβλώσεων, σημείωσε: «Πάντα υπάρχουν δύο τάσεις αλλά η ευρύτερη τάση είναι να βλέπουμε τις κοινωνίες να προχωράνε , να εξελίσσονται να γίνονται πιο δίκαιες και να υπάρχει ένα καθεστώς ισότητας και ισονομίας για όλους τους πολίτες. Αυτό που συνέβη στις ΗΠΑ είναι ένα βήμα προς τα πίσω, ξεκάθαρα. Είναι ένα βήμα προς τα πίσω γιατί κεκτημένα δικαιώματα δεκαετιών, δικαιώματα των γυναικών τα οποία αφορούν το σώμα τους, αφορούν τη δυνατότητα τους να διαχειρίζονται τη ζωή τους ξαφνικά τίθενται σε κίνδυνο και απειλούνται. Αυτό δεν προέκυψε τυχαία. Αυτό είναι μια απόρροια κατά τη γνώμη μου ακόμα της περιόδου της διακυβέρνησης του Τράμπ διότι έχει να κάνει με τους ανθρώπους που όρισε ο Τράμπ στο ανώτατο δικαστήριο των ΗΠΑ. Έβαλε τους πιο συντηρητικούς, οπισθοδρομικούς ανθρώπους που μπορούσε να βρει στο δικαστήριο κι έτσι δημιούργησε μια πλειοψηφία η οποία ανέτρεψε αυτήν την απόφαση σε σχέση με τις αμβλώσεις. Θεωρώ ότι σε αυτά πάντοτε υπάρχει μια σχέση δράσης-αντίδρασης, θέλω να πιστεύω ότι αυτό θα ενεργοποιήσει τον κόσμο διεθνώς, και στην Αμερική ήταν ένα μεγάλο σοκ».

«Η Αμερική κάποιες φορές δίνει την αίσθηση σαν να είναι δυο διαφορετικές χώρες. Είναι η Αμερική των δυο ακτών, του Ειρηνικού και του Ατλαντικού που είναι πιο προοδευτικές, που η οικονομία τους ανθεί, που έχουν όλες τις εξελίξεις τις τεχνολογικές και τις πολιτιστικές και έχεις κι αλλά κομμάτια της Αμερικής στα οποία οι άνθρωποι νοιώθουν παραμελημένοι, αγνοημένοι και ξεχασμένοι και αυτό ως έναν βαθμό είναι λογικό να δημιουργεί θυμό, αγανάκτηση, αμφισβήτηση, θεωρίες συνωμοσιολογίας κι εκεί είναι που πάτησε ο Ντόναλντ Τράμπ. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό σε όλες τις χώρες να φροντίζουμε κάνεις να μην μένει πίσω κι επίσης ως πολιτεία και ως πολιτικοί όλα τα κόμματα να φροντίζουμε να πηγαίνουμε προς τα μπροστά τη συζήτηση. Είναι χρέος μας να πηγαίνουμε προς τα μπροστά τη συζήτηση κι όχι για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας να υπάκουμε στα πιο ταπεινά από τα ένστικτα μας», είπε κλείνοντας.