«Το νομοσχέδιο για την Παιδεία είναι μια επανάσταση». Με τη φράση αυτή, σε πρόσφατη δημόσια παρέμβασή του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε ουσιαστικά το στίγμα της πολιτικής μάχης γύρω από τη μεταρρύθμιση στα ΑΕΙ, η οποία κορυφώνεται σήμερα με το σχετικό νομοσχέδιο να εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής προς συζήτηση και ψήφιση.

Ο πρωθυπουργός προσδοκά να κερδίσει μεταξύ άλλων τόσο τους φοιτητές που θέλουν να δουν τα πανεπιστήμια να αλλάζουν, όσο και τους νέους επιστήμονες και ερευνητές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό που επιθυμούν να διαγωνιστούν επί ίσοις όροις για μια θέση διδακτικού επιστημονικού προσωπικού στη χώρα μας.

Η σημερινή τοποθέτηση του κ. Μητσοτάκη στη Βουλή, που αναμένεται να γίνει στις 12:30 το μεσημέρι, θα έχει ιδεολογικά χαρακτηριστικά, κάτι για το οποίο είχε προϊδεάσει ο ίδιος ήδη από τον Μάιο και την τότε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου: «Είναι ένα πολύ τολμηρό και πολύ μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο, το οποίο σας ζητώ να το στηρίξουμε όλοι με πολύ μεγάλη ένταση. Αυτό θα είναι η μεγάλη ιδεολογική μάχη την οποία θα δώσουμε τους επόμενους μήνες», επεσήμανε ο κ. Μητσοτάκης. Ήταν η πρώτη μάλιστα φορά που καλούσε δημόσια όλους τους υπουργούς να συνταχθούν δυναμικά πίσω από ένα νομοσχέδιο.

Στο Μέγαρο Μαξίμου δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην πολιτική διαμάχη γύρω από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο με την αντιπολίτευση, καθώς εκτιμούν ότι μετά από μία περίοδο όπου κυριάρχησε η παραφιλολογία για ενδεχόμενες πρόωρες εκλογές, θα δώσει εκ νέου μεταρρυθμιστικό αέρα στην κυβέρνηση. Ένα ακόμα όπλο έδωσε δε η υβριστική επίθεση του Χριστόφορου Βερναρνάκη στην Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, με αφορμή το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, ένα ζήτημα για το οποίο η ΝΔ έχει ζητήσει από τον Αλέξη Τσίπρα να πάρει θέση. Το σχέδιο νόμου εισάγει ένα σύνολο νέων ρυθμίσεων που αφορά στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των πανεπιστημίων και τον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ, ενώ κωδικοποιεί το υφιστάμενο πλαίσιο που αφορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Στη μεγάλη πλειονότητα των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου υπάρχει σύμπνοια πανεπιστημιακής κοινότητας και λοιπών φορέων (π.χ. σε ό,τι αφορά το εσωτερικό Erasmus, τα διπλά και κοινά πτυχία, τη δυνατότητα να πάρει ένας φοιτητής μαθήματα και από άλλη Σχολή ή Τμήμα, την ενίσχυση της πρακτικής άσκησης), ωστόσο σύγκρουση υπάρχει με μερίδα των καθηγητών για τον τρόπο εκλογής των πρυτάνεων και των οργάνων διοίκησης των πανεπιστημίων, αλλά και με εκπροσώπους της νεολαίας για την κατάργηση – ουσιαστικά – των φοιτητικών παρατάξεων. Εκτιμάται, ωστόσο, στην κυβέρνηση ότι και αυτές οι διατάξεις τυγχάνουν ευρύτερης αποδοχής.

Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι ειδικά στο ζήτημα της εκλογής του πρύτανη του κάθε ΑΕΙ και τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η επαναφορά – με άλλο πλαίσιο ωστόσο – των συμβουλίων διοίκησης, έχει τοποθετηθεί με τρόπο αυστηρό ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κάτι που αναμένεται να πράξει και σήμερα. Ειδικότερα, θεσμοθετείται το Συμβούλιο Διοίκησης του Πανεπιστημίου, που αποτελείται από 6 εσωτερικά μέλη που εκλέγονται από το σύνολο των μελών ΔΕΠ του ΑΕΙ και 5 εξωτερικά μέλη που επιλέγονται με αυξημένη πλειοψηφία από τα αναδειχθέντα εσωτερικά μέλη, κατόπιν διεθνούς πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Όπως είχε τονίσει ο πρωθυπουργός: «Κακώς η συζήτηση περιορίζεται μόνο στον τρόπο διοίκησης των πανεπιστημίων. Αυτό αφορά 500 άτομα. Οι οποίοι κάποιοι μπορεί να αισθάνονται ότι μπορούν να χάνουν πρόσβαση στην πανεπιστημιακή εξουσία. Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι αυτή τη στιγμή το σύστημα διοίκησης το οποίο προωθούμε είναι και αντιπροσωπευτικό αλλά και ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πανεπιστημίων».