«Η κοινή ενεργειακή πολιτική της ΕΕ θα καθυστερήσει καθώς οι χώρες-μέλη έχουν διαφορετικά ενεργειακά συστήματα», εξήγησε στα Παραπολιτικά 90,1 και την εκπομπή «Secret» με τον Παναγιώτη Τζένο ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης.

Επιπλέον, απέδωσε αδυναμία στην Ευρώπη να αντιδράσει, καθώς όπως είπε «τα συμφέροντα είναι διαφορετικά». Σε ότι αφορά το πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, πρόταση που έχει καταθέσει η ελληνική πλευρά, ο κ. Σκυλακάκης είπε πως υπάρχει πιθανότητα να προχωρήσει.

«Υψηλή ανάπτυξη»

Στη συνέχεια, ο  αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών εκτίμησε ότι η Ελλάδα θα είναι μια από τις χώρες που δεν θα μπουν σε ύφεση καθώς φέτος πέτυχε υψηλή ανάπτυξη, ενώ σημείωσε πως υπάρχει έκρηξη επενδύσεων.

«Διευρυμένα κριτήρια»

Επίσης, ο κ. Σκυλακάκης τόνισε πως στο τέλος Νοεμβρίου θα ανοίξει η πλατφόρμα για το επίδομα θέρμανσης και στα τέλη Δεκεμβρίου θα γίνει η πρώτη μεγάλη πληρωμή. Τόνισε, μάλιστα, πως τα κριτήρια θα είναι εξαιρετικά διευρυμένα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών είπε πως εάν η τιμή του ρεύματος αποκλιμακωθεί θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος και θα υπάρξει παρέμβαση σε σχέση με τις τιμές στα υπόλοιπα αγαθά.



Η συνέντευξη

Αναλυτικά οι δηλώσεις του Θεόδωρου Σκυλακάκη στον Παναγιώτη Τζένο:

Για τον δύσκολο χειμώνα: Όταν είναι τόσο ακριβή η ενέργεια το τι χειμώνα θα έχουμε θα παίξει ρόλο στο πόσο θα πιεστούν τα νοικοκυριά όπως επίσης και ποιες θα είναι οι εξελίξεις στις τιμές του πετρελαίου οι οποίες είχαν πάρει την πάνω βόλτα όλη την περασμένη εβδομάδα λόγω του ΟΠΕΚ. Έχουμε αυτό το καρτέλ των πετρελαιοπαραγωγών το οποίο προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τις αγορές της Δύσης παίζοντας με τις τιμές και έχει συνενωθεί και με την Ρωσία επί της ουσίας σε αυτά τα θέματα.

Για το αν η Ευρώπη θα καταφέρει να αποκτήσει κοινή ενεργειακή πολιτική: Πολύ πολύ αργότερα απ’ ότι θα θέλαμε. Κοινή ενεργειακή πολιτική όταν έχει τελείως διαφορετικά ενεργειακά συστήματα είναι πολύ δύσκολο πράγμα. Για παράδειγμα οι γερμανοί μέχρι τώρα χρησιμοποιούσαν κατά κύριο λόγο ρωσικό αέριο, οι πολωνοί έναν πλούσιο λιθάνθρακα που έχουν, οι γάλλοι πυρηνικά, οι ισπανοί περισσότερο όπως και οι δανοί στράφηκαν νωρίτερα στις ανανεώσιμες πηγές, εμάς το μέλλον μας είναι στις ανανεώσιμες αλλά όλη αυτή η υπόθεση έχει δημιουργήσει αδυναμία της Ευρώπης να αντιδράσει γιατί είναι διαφορετικά τα συμφέροντα.  

Για το αν θα υπάρξει μια κοινή λύση σε αυτό το θέμα όπως υπήρξε στο Ταμείο Ανάκαμψης: Πρώτον στο Ταμείο Ανάκαμψης είχαμε μια μεγάλη ύφεση. Σε εμάς έφτασε το ’08 άλλες χώρες το ’05-΄06 πάντως ήταν ναι τεράστια ύφεση εδώ δεν έχουμε μπει ακόμα στην ύφεση και πολλές χώρες θα μείνουν εκτός ύφεσης  όπως πιστεύουμε ότι εμείς θα είμαστε σε αυτές τις χώρες, συνεπώς δεν υπάρχει αιτιολογία για κοινή αντίδραση δημοσιονομική. Σε ότι αφορά το πλαφόν αυτό έχει μια πιθανότητα να περπατήσει, και είναι μια τεράστια προσπάθεια που έχει κάνει η ελληνική κυβέρνηση με πρωτοβουλία και του πρωθυπουργού από την αρχή της κρίσης όμως βλέπω ότι οι τιμές του αερίου αποκλιμακώνονται. Είναι πιθανόν στο αέριο να έχουμε κατά τι μικρότερο πρόβλημα, να μην έχουμε το εκρηκτικό πρόβλημα το δημοσιονομικό που είχαμε και να πρέπει να αντιμετωπίζουμε τις λοιπές αυξήσεις. Αυτόν τον καιρό η πιο μεγάλη αύξηση που έχουμε είναι στο  diesel το οποίο επηρεάζει και το κίνησης και το θέρμανσης γιατί βλέπουμε μια αναντίστοιχη με τις εξελίξεις στις τιμές του πετρελαίου άνοδο της τιμής του diesel στην περιοχή της Μεσογείου η οποία συνδέεται με το τι συμβαίνει σ’ αυτή τη συγκεκριμένη αγορά.

Για τι τον κάνει και αισιοδοξεί ότι η Ελλάδα θα παραμείνει σε ρυθμό της ανάπτυξης: Τρία πράγματα μου δίνουν αισιοδοξία, το πρώτο είναι το γεγονός ότι η οικονομία προέρχεται από μια πολύ υψηλή ανάπτυξη που πέτυχε αυτή η κυβερνηση η οποία είναι της τάξεως του 5 με 6% φέτος και αυτός ο πολύ υψηλός ρυθμός ανάπτυξης έχει ένα μεταφερόμενο αποτέλεσμα τον επόμενο χρόνο το οποίο μας προστατεύει. Το δεύτερο που συμβαίνει είναι ότι έχουμε μια έκρηξη επενδύσεων, μια επενδυτική άνθηση  στη χώρα πάλι εξαιτίας της κυβερνητικής πολιτικής σε αντίθεση με την επενδυτική ανυπαρξία της περιόδους του ΣΥΡΙΖΑ και αυτή η επενδυτική άνοιξη λειτουργεί ανεξάρτητα από τον οικονομικό κύκλο. Οι επενδύσεις έχουμε περισσότερο μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα συνεπώς όταν έχουν μια δυναμική μπορούν να λειτουργήσουν ανεξάρτητα από τον οικονομικό κύκλο. Και τέλος το Ταμείο Ανάκαμψης το οποίο μπαίνει τώρα στην οικονομία με δυναμική, τόσο το κομμάτι των δανείων όπου έχουμε 7 δις αιτήσεις  για   επενδυτικά σχέδια και έχουν ήδη εγκριθεί πάνω από 1,5 δις όσο και το κομμάτι των επιδοτήσεων που πάρα πολλά έργα και προγράμματα είναι τώρα στο ξεκίνημά τους αλλά θα αρχίσουν να ρίχνουν λεφτά στην οικονομία τους επόμενους μήνες με μαζικό τρόπο και τα επόμενα χρόνια. Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη κατά κεφαλήν στην Ελλάδα, έχουμε ήδη πάρει 7 δις περιμένουμε άλλα  3,5 και αυτά όλα μαζί θα μας κρατήσουν πιστεύω εκτός ύφεσης.

Για το πόσο γρήγορα μπορεί να τρέξει η διαδικασία των διαγωνισμών, η διαδικασία των ενστάσεων και τι θα γίνει αν ξεκινήσει ένα μαζικό κίνημα προσφυγών και ενστάσεων: Αυτό είναι ο μεγάλος κίνδυνος.  Ένα κομμάτι των πόρων είναι επενδυτικά προγράμματα και άλλου είδους προγράμματα τύπου Σπ. Δοξιάδης ή του τύπου Εξοικονομώ τα οποία δεν έχουν φόβο από προσφυγές και τέτειου είδους πράγματα  και αυτά με ασφάλεια αρχίζουν και μπαίνουν στην οικονομία και θα είναι πολύ μαζικά στο επόμενο διάστημα γιατί θα έχουν προτεραιοποιηθεί. Οι διαγωνισμοί οι πρώτοι θα αρχίσουν να τελειώνουν μέχρι το τέλος του χρόνου και εκεί θα δούμε αν θα έχουμε αυτή την παθογένεια των προσφυγών ή όχι. Η γνώμη μου είναι ότι θα έχουμε λιγότερες προσφυγές από το παρελθόν γιατί τα χρήματα είναι σημαντικά και κάποια από τα κίνητρα των προσφυγών γιατί οι προσφυγές δεν γινόντουσαν με καλά κίνητρα οι προσφυγές γίνονταν σε κάποιες περιόδους...

Ερώτηση: Για να γίνουν deal  κάτω από το τραπέζι και να γίνει αυτή η διαδικασία, αυτός ήταν ο κύριος λόγος

Απάντηση: Το είπατε με όρους αγοράς εγώ θα είμαι πιο συγκρατημένος αλλά δεν θα διαφωνήσω μαζί σας για να συνεννοηθούμε όμως πάρτε για παράδειγμα τον τομέα της πληροφορικής που έχουμε αυτή τη στιγμή ένα τεράστιο κομμάτι έργων, είναι πιο πολλά σε μεγάλο βαθμό και από τις δυνατότητες των ιδιωτικών φορέων να τα υλοποιήσουν. Συνεπώς δεν υπάρχουν ισχυρά κίνητρα όπως υπήρχαν όταν έβγαινε ένα έργο στη χάση και στην φέξη. Αυτό το οποίο περισσότερο φοβάμαι είναι εάν υπάρξουν προσφυγές καθυστέρησης δηλαδή επειδή κάποιοι δεν μπορούν να υλοποιήσουν έργα να προσφεύγουν για να καθυστερήσουν μέχρις ότου να δημιουργήσουν τη δυνατότητα για να συμμετάσχουν. Ελπίζω να μην έχουμε τέτοια φαινόμενα, εμείς θα τα κυνηγήσουμε αυτά τα φαινόμενα και ενδεχομένως θα κάνουμε όποιες τροποποιήσεις χρειάζονται στη νομοθεσία για να περιορίσουμε τέτοιου είδους φαινόμενα καταχρηστικών προσφυγών.  Μια προσφυγή που γίνεται με εύλογο λόγο κανονικά θα έπρεπε να τελειώνει, και κατά τη γνώμη που θα έπρεπε να τελειώνει ακόμη και στη διάρκεια της διαδικασίας των διαγωνισμών και όχι να καταλήγουμε πάντα στα δικαστήρια.      

Για το επίδομα θέρμανσης ο κ. Σκυλακάκης είπε: Το επίδομα θέρμανσής τέλος του Νοεμβρίου θα ανοίξει η πλατφόρμα, θα προετοιμαστούν οι πολίτες κάνοντας τις αγορές τους μέχρι τέλος Νοεμβρίου- γιατί πρέπει να έχεις κάνει τις αγορές για να μπεις στο επίδομα θέρμανσης- και μέχρι τέλος Δεκεμβρίου θα γίνει η πρώτη μεγάλη πληρωμή.  Θα έχει εξαιρετικά διευρυμένο χαρακτήρα γιατί πρώτον δίνουμε διπλάσιο επίδομα σε αυτούς που θα μπουν ενώ χρησιμοποιούσαν ηλεκτρισμό, δεύτερον είναι αυξημένο κατά 50€  είναι στα 350€ και κανουμε και κάποιες  διευρύνσεις στα εισοδηματικά κριτήρια έτσι ώστε να καλύπτει όσο περισσότερους μπορούμε με βάση τα δημοσιονομικά. Επίσης βάζουμε και κάποια καινούργια καύσιμα που δεν τα είχαμε βάλει ως τώρα για παράδειγμα την κηροζίνη.

Ερωτηθείς αν θα έχουμε πρόσθετες παρεμβάσεις στην περίπτωση που δούμε αποκλιμάκωση στις τιμές της ενέργειας και υπάρξει και το  δημοσιονομικό περιθώριο, τόνισε: Κάναμε μια επιλογή ότι το ρεύμα το οποίο είναι ένα αγαθό προηγείται. Αν το ρεύμα αποκλιμακωθεί αυτό  προφανώς δημιουργεί δημοσιονομικό χώρο, αν έχουμε δημοσιονομικό χώρο προφανώς πρέπει να παρέμβουμε σε σχέση με τις τιμές στα υπόλοιπα αγαθά κυρίως σε ότι αφορά τα ευάλωτα νοικοκυριά αλλά όχι μόνο.

Ερώτηση: Αυτό δεν θα έχει τη λογική των φοροελαφρύνσεων

Απάντηση: Προσπαθούμε επειδή οι πόροι είναι περιορισμένοι να τους κάνουμε να έχουν όσο μεγαλύτερη απόδοση γίνεται. Η αδυναμία των φορολογικών παρεμβάσεων είναι πρώτον ότι είναι οριζόντιες δηλαδή αφορούν το σύνολο δεν μπορείς να πεις έστω  ότι πηγαίνω στο 80% των νοικοκυριών. Το τελευταίο 20% προφανώς είναι το πιο πλούσιο που δεν μπορεί να πει κανείς ότι είναι προτεραιότητα η παρέμβαση εκεί. Δεύτερον όταν παρεμβαίνει στις φορολογικές τιμές σε περιόδους που υπάρχει πληθωρισμός και μεγάλες μεταβολές στο κόστος έχεις έναν ισχυρό κίνδυνο ένα μέρος της παρέμβασής σου αντί να καταλήξει στα νοικοκυριά να καταλήξει στους ενδιάμεσους κρίκους της επιχειρηματικότητας. Δηλαδή η «επιταγή ακρίβειας» που δίνουμε στους ευάλωτους ξέρουμε ότι πηγαίνουν εκεί που πρέπει όλα, φτάνουν στο πορτοφόλι τους  ενώ η μείωση του ΦΠΑ θα περάσει από 100 κόσκινα μέχρι να φτάσει και κάθε κόσκινο που θα περνάει όλο και κάτι θα κρατάει.