Διήμερο ταξίδι στο Μπακού πραγματοποιεί από σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, την ώρα που το πολιτικό και διπλωματικό θερμόμετρο στην Ευρώπη ανεβαίνει με στόχο την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους.

Συνοδεία του κ. Θεόδωρου Τσακίρη καθηγητή γεωπολιτικής και ενεργειακής πολιτικής αλλά και συμβούλου του ΥΠΕΝ, ο κ. Σκρέκας θα έχει σειρά συναντήσεων με τον Αζέρο ομόλογό του Παρβίζ Σαχμπάζοφ και κυβερνητικούς αξιωματούχους.

Το Αζερμπαϊτζάν συνιστά ένα σημαντικό και αξιόπιστο προμηθευτή φυσικού αερίου για την ΕΕ, ο οποίος μάλιστα φιγουράρει μαζί με χώρες όπως η Νορβηγία στους παραγωγούς ορυκτών καυσίμων που μπορούν να αντικαταστήσουν μέρος από τις εισαγωγές του ρωσικού φυσικού αερίου και να συμβάλλουν στην ασφάλεια εφοδιασμού.

Η Ελλάδα είναι μέσα στις χώρες που συνεργάζονται στενά με το Αζερμπαϊτζάν, καθώς λαμβάνει το 20% του αερίου που μεταφέρει ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (TAP), ο οποίος μέσω της Ελλάδας, της Αλβανίας και της Αδριατικής Θάλασσας φτάνει ως την Ιταλία μεταφέροντας το αέριο της Κασπίας.

Η ΕΕ, υπολογίζεται ότι εισάγει μέχρι στιγμής πάνω από 8 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα μέσω του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, μιας πλειάδας αγωγών φυσικού αερίου που ξεκινούν από το Αζερμπαϊτζάν και καταλήγουν στην Ευρώπη περνώντας από τη Γεωργία και την Τουρκία.

Η επίσκεψη του κ. Σκρέκα, η οποία είχε προγραμματιστεί να γίνει προ μηνός αλλά μετατέθηκε λόγω των αναταραχών στην περιοχή, αντανακλά την προσπάθεια της χώρας να καλύψει τις ανάγκες της σε περίπτωση αιφνίδιας διακοπής των ρωσικών εισαγωγών. Συμπίπτει δε με τις διαπραγματεύσεις των μετόχων του TAP, για την ενίσχυση της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού.

Από τον περασμένο Ιούλιο έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η αύξηση των εξαγωγών Αζέρικου φυσικού αερίου στην Ευρώπη σε διπλάσια επίπεδα από τα σημερινά, δηλαδή, πάνω από 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως έως το 2027 ενώ η Πρόεδρος της ΕΕ Ούρσουλα φον Ντε Λάιεν έχει μιλήσει για ένα ενδιάμεσο στόχο 12 bcm από το 2023.

Ο διπλασιασμός των εξαγωγών από το Αζερμπαϊτζάν εκτιμάται ότι θα ισοδυναμούσε με το 30% του αερίου που μετέφερε ο βασικός αγωγός Nord Stream της Ρωσίας πέρυσι, πριν σταματήσουν οι προμήθειες από το Κρεμλίνο.

Ο TAP ξεκίνησε να  λειτουργεί εμπορικά τον Νοέμβριο του 2020, παρέχοντας 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, από τα οποία τα 8 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα πηγαίνουν ετησίως στην Ιταλία και τα υπόλοιπα 2 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα σε Ελλάδα και  Βουλγαρία.

Η Βουλγαρία, η οποία έχει σημαντικό έλλειμμα φυσικού αερίου μετά την διακοπή των ροών από την Gazprom έχει ζητήσει την αύξηση της προμήθειας αζέρικου φυσικού αερίου κατά 0,5 έως 1 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως μετά την αναστολή των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου.

Ο νέος διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου με την Ελλάδα έχει δυναμικότητα 3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, αλλά μπορεί να αυξηθεί σε 5 δισ. κυβικά μέτρα με ισχυρότερους συμπιεστές φυσικού αερίου. Μιλώντας τον προηγούμενο μήνα σε επιχειρηματικό φόρουμ στην Ιταλία, ο Πρόεδρος της χώρας Αλίγιεφ, δήλωσε ότι το Αζερμπαϊτζάν χρειάζεται τη χωρητικότητα του TAP για να αναπτυχθεί και να ανταποκριθεί σε μια συμφωνία για διπλασιασμό των εξαγωγών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη τα επόμενα πέντε χρόνια.

Σύμφωνα με το ΕΛΙΑΜΕΠ (Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής, τα επιβεβαιωμένα αποθέματα του Αζερμπαϊτζάν ανέρχονται σε 1,3 τρισ. κυβικά μέτρα, έπειτα από την ανακάλυψη του υποθαλάσσιου κοιτάσματος του Shah Deniz. Εκτός από το Shah Deniz, οι νέες ανακαλύψεις υποθαλάσσιων κοιτασμάτων της τελευταίας δεκαετίας αναπόφευκτα θα αυξήσουν την παραγωγή και θα αναβαθμίσουν τις εξαγωγές στην Ευρώπη την επόμενη δεκαετία, υπό τον όρο να συνεχιστούν οι επενδύσεις ξένων κεφαλαίων ανεξαρτήτως των διακυμάνσεων στις τιμές του πετρελαίου διεθνώς.

Κοιτάσματα όπως το Umid (200 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα και 40 εκατομμύρια τόνοι συμπυκνωμένου αερίου), το Bebek (400 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα και 80 εκατομμύρια τόνοι συμπυκνωμένου αερίου), το Shafag-Asiman (300 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα) και το Nakhchivan (300 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα), που βρίσκονται στον υποθαλάσσιο τομέα του Αζερμπαϊτζάν στην Κασπία, θα απαιτήσουν σημαντικές ξένες επενδύσεις, προκειμένου να μπορέσουν να τροφοδοτήσουν τον Διάδρομο και τους μελλοντικούς διασυνδετηρίους του στη νοτιοανατολική και την κεντρική Ευρώπη.
Πηγή: newmoney.gr