Ναυπηγεία Ελευσίνας: Έπεσαν οι υπογραφές για τη συμφωνία εξυγίανσης - «Ιστορική ημέρα», λέει ο Άδωνις Γεωργιάδης
Τη συμφωνία υπέγραψε για το Ελληνικό Δημόσιο ο υπουργός Ανάπτυξης
Υπεγράφη σήμερα στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων η συμφωνία εξυγίανσης-μεταβίβασης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, η οποία πρόκειται να υποβληθεί στο αρμόδιο δικαστήριο.
Τη συμφωνία υπέγραψε για το Ελληνικό Δημόσιο ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης.
Στις υπογραφές συμμετείχαν η ONEX ELEFSIS SHIPYARDS AND INUSTRIES Α.Ε. και η ONEX ELEFSIS NAVAL AND MARITIME Α.Ε., καθώς και o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Παναγιώτης Ξενοκώστας.
Για την εταιρεία «ΝΑΥΠΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ Α.Ε.» υπέγραψε ο Ιωάννης Στεφάνου, για τη «CEPAL HELLAS ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΔΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ» ως διαχειρίστρια των απαιτήσεων της εταιρείας ειδικού σκοπού με την επωνυμία «GALAXY» η Χαρίκλεια Ξάνθη και η Μαρία Καρδαράκη, για την ALPHA ΤΡΑΠΕΖΑ Α.Ε.» η Ελεονώρα Καραμάνη και η Αθηνά Παλλίκαρη, για την «ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΡΕΥΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΟΥ ΠΑΘΗΤΙΚΟΥ Α.Ε.» ο Γεώργιος Ποιμενίδης και η Παναγιώτα Μπισμπίκη και για τους εργαζόμενους ο Δημήτρης Ιωαννίδης.
Θέλω να κάνω ειδική αναφορά στους εργαζομένους στα ναυπηγεία Ελευσίνος, οι οποίοι δεν υπήρξε ημέρα που να μην προσπαθήσουν να βρουν λύση για την επαναλειτουργία των ναυπηγείων και θέλω να τους ευχαριστήσω για αυτό.
Όπως επίσης θέλω να κάνω και ειδική αναφορά στους συναδέλφους μου βουλευτές Δυτικής Αττικής, τον αντιπρόεδρο της Βουλής, Θανάση Μπούρα, ο οποίος σε κάθε στροφή ήταν παρών, όπως και στις τροπολογίες για την πληρωμή των εργαζομένων. Στον συνάδελφό μου τον κ. Λιάκο, ο οποίος επίσης έδειχνε πάντα το ενδιαφέρον του, και βεβαίως στον υφυπουργό Δικαιοσύνης, κ. Κώτσηρα, ο οποίος ήταν και αυτός πάνω από το πρόγραμμα αυτό».
Ο κ. Γεωργιάδης συνέχισε λέγοντας πως «η επαναλειτουργία των ναυπηγείων Ελευσίνος και η επανέναρξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα αποτελούν μεγάλο εθνικό στοίχημα. Ξεκίνησε με την ΟΝΕΧ στα ναυπηγεία Σύρου, όπου είχαμε την επίσημη έναρξη λειτουργίας τους τον Νοέμβριο του 2019, όπου εκεί και για πρώτη φορά συνάντησα τους εργαζόμενους της Ελευσίνας, οι οποίοι είχαν έρθει στα εγκαίνια του ναυπηγείου της Σύρου και μας ζήτησαν ένα ανάλογο εγχείρημα και για τα ναυπηγεία της Ελευσίνος.
Δεν ήταν εύκολο να φτάσουμε εδώ σήμερα. Δεν ήταν αυτονόητο και δεν ήταν απλό. Ασφαλώς τεράστιο μερίδιο στη σημερινή επιτυχία είχε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Πολεμικό μας Ναυτικό, με το οποίο είχαμε διαρκή συνεργασία για να μπορέσει αυτό να γίνει πραγματικότητα.
Και ασφαλώς ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στις κυβερνήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής για την υποστήριξή τους σ' αυτό το πολύ σημαντικό project για την ελληνική οικονομία, την εθνική άμυνα και τις διμερείς μας σχέσεις. Μας τιμά πραγματικά η εμπιστοσύνη με την οποία περιβάλλουν την Ελλάδα οι Αμερικανοί φίλοι και σύμμαχοί μας.
Να αναφέρω επί τη ευκαιρία ότι μεγάλη αντιπροσωπεία από την αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ DFC έρχεται στην Ελλάδα την επομένη εβδομάδα. Θα επισκεφτούν τα ναυπηγεία Ελευσίνος για πολλοστή φορά τη Δευτέρα, ενώ την Τετάρτη έχουμε την επίσημη συνάντηση εδώ στο γραφείο μου. Οι διαδικασίες της DFC για τη χρηματοδότηση συνεχίζονται κανονικά και απρόσκοπτα και μπορώ να πω ότι προηγούνται του χρονοδιαγράμματος που είχαμε εμείς αρχικά προϋπολογίσει.
Σε αυτό έχουμε τη σταθερή υποστήριξη του πρέσβη των Ηνωμένων Πολιτειών, του κυρίου Τσούνη… Ο κ. Τσούνης, όπως και ο προκάτοχός του, κ. Πάιατ, υποστηρίζουν σταθερά το σχέδιο αυτό - και σε πρακτικό επίπεδο.
Θέλω ιδιαιτέρως να ευχαριστήσω τον συνάδελφο και φίλο μου αναπληρωτή υπουργό, Νίκο Παπαθανάση, με τον οποίο μαζί συμμεριστήκαμε την αγωνία από την πρώτη μέρα και μέχρι να τελειώσει αυτό το project - και δεν ήταν εύκολο.
Ασφαλώς την εταιρεία Ernst & Young για τη σημαντική συμβολή να φτάσουμε σήμερα στο τελικό κείμενο που θα κατατεθεί στο δικαστήριο.
Το κείμενο δεν είναι εύκολο, είναι πολύ τεχνικό, πολύ σύνθετο κι έχει να λύσει πολλά γκρίζα νομικά ζητήματα, τα οποία πρέπει να ρυθμιστούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι σύννομα με το εθνικό μας δίκαιο και τον πτωχευτικό νόμο, αλλά σύννομα και με την αμερικανική νομοθεσία και τον τρόπο που η DFC μπορεί να συμμετάσχει σε ένα project.
Θα ήταν άδικο να μην αναφέρω την DG COM για την ταχεία συνεννόηση που είχαμε μαζί της για να μπορούμε να φτάσουμε σήμερα εδώ.
Τα κόμματα της Βουλής τα οποία συμμετείχαν σε έναν εποικοδομητικό διάλογο για να ψηφιστεί ο σχετικός νόμος, ιδιαιτέρως τον ΣΥΡΙΖΑ που υπερψήφισε τον Νόμο. Δεν έχω ποτέ πρόβλημα να παραδέχομαι και να αναγνωρίζω τη συμβολή και πολιτικών μας αντιπάλων. Άλλωστε με την εταιρεία ONEX την αρχική συζήτηση για το σχέδιο αυτό την είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση.
Και βεβαίως πάνω απ' όλα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον πρωθυπουργό της χώρας, Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος μας περιέβαλε κι εμένα και τον κύριο Παπαθανάση με απόλυτη εμπιστοσύνη ως προς τους χειρισμούς μας σε αυτό το ζήτημα όλους αυτούς τους μήνες και έτσι καταφέρνουμε να είμαστε εδώ και να βάλουμε την τελική μας υπογραφή στο κείμενο που θα κατατεθεί στο δικαστήριο.
Και φυσικά και τους πιστωτές, να μην ξεχάσω και την Alpha, η οποία έπρεπε να πάρει κι αυτή τις δικές της δύσκολες αποφάσεις, που το σέβομαι.
Θέλω να ευχαριστήσω και το Υπουργείο Εργασίας και τη γενική γραμματέα, την κυρία Στρατινάκη, και τον συνάδελφό μου υπουργό τον κ. Χατζηδάκη… διότι και ο ΕΦΚΑ είχε να παίξει έναν μεγάλο ρόλο στο κλείσιμο αυτής της συμφωνίας, πέραν του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και όσων είπα προηγουμένως για το Πολεμικό Ναυτικό και τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμού.
Θέλω να με πιστέψετε, θεωρώ την επανέναρξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα ένα εθνικό στοίχημα και όλοι όσοι έχουμε δουλέψει και είμαστε στο τραπέζι θα έχουμε ένα μικρό μερίδιο από αυτή τη συλλογική μας εθνική επιτυχία… Είναι κρίμα για την Ελλάδα να είναι τόσο μεγάλη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία και να μην μπορεί να έχει ρόλο στη ναυπηγική βιομηχανία.
Για όλους αυτούς τους λόγους για μας είναι ιστορική μέρα η σημερινή».
Και το δεδομένο είναι ότι με την ένταση που επικρατεί στην περιοχή μας, με τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις, θα πρέπει να είναι συνέχεια σε επιχειρησιακή ετοιμότητα. Να περνάνε δηλαδή χρόνο στη θάλασσα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εθνική μας ασφάλεια.
Άρα χρειαζόμαστε και μια βιομηχανική υποδομή. Είναι απαραίτητη, θα έλεγα εθνική προϋπόθεση, να υπάρχει αυτή η βιομηχανική υποδομή, εδώ με τα ναυπηγεία, και προς αυτή την κατεύθυνση είναι όλη αυτή η προσπάθεια.
Μεγάλη προσπάθεια! Με τη συνδρομή των εργαζομένων που άντεξαν, στήριξαν την πρωτοβουλία μας, έκαναν υπομονή, αλλά τώρα βλέπουμε πραγματικά ένα καινούριο μέλλον μπροστά τους.
Τους επενδυτές οι οποίοι, εκτιμώ, ότι θα πληθύνουν όταν με το καλό συμφωνήσουμε και για τη ναυπήγηση των ελληνικών πλοίων για τον Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού, δηλαδή θα εισέλθει και επενδυτικό σχήμα. Αυτό είναι το πλάνο τουλάχιστον, γιατί υπάρχει ενδιαφέρον εκδηλωμένο για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, οπότε από εκεί και πέρα καταλαβαίνετε τι πολλαπλό θετικό όφελος αυτό έχει και για την εθνική οικονομία και για τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας, αλλά και για τις δυνατότητες του Πολεμικού μας Ναυτικού και την εθνική ασφάλεια σε δύσκολους καιρούς. Εμείς απλώς συνδράμαμε, στηρίξαμε. Βρήκαμε αν θέλετε λύση στις τεχνικές λεπτομέρειες και δεν ήταν λίγες που υπήρχαν, ακόμα και νομικής φύσεως.
Απομένει το τελικό στάδιο, δηλαδή κατάθεση σχεδίου εξυγίανσης κατά την προβλεπόμενη διαδικασία στα δικαστήρια, επεξεργασία, έγκριση (θέλουμε να πιστεύουμε) και από εκεί και πέρα δρομολογείται η δημιουργία ενός στην ουσία καινούργιου λειτουργικού ναυπηγείου υπό τη διαχείριση της ΟΝΕΧ, του επενδυτή δηλαδή, τη συμμετοχή κεφαλαίων από το εξωτερικό και κατά πάσα πιθανότητα συμμετοχή κι ενός μεγάλου ναυπηγικού οίκου του εξωτερικού προκειμένου να συνδράμει στη ναυπήγηση των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού και όχι μόνο.
Γιατί είπαν ότι το ναυπηγείο, όπως είναι δομημένο να λειτουργήσει, δεν θα απασχολείται αποκλειστικά και μόνο με τη ναυπήγηση και υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού. Δεν θα έχει δηλαδή μόνο έναν πελάτη με τις ευκολίες ή τις δυσκολίες που αυτό συνεπάγεται, αλλά θα υποστηρίζει, θα εξυπηρετεί και άλλες ανάγκες της Ελληνικής Ναυτιλίας. Άρα, πολλαπλό το όφελος.
Συγχαρητήρια! Μεγάλη προσπάθεια και σήμερα νομίζω ότι μπαίνουμε σε μία νέα φάση, στην τελική φάση».
«…Έρχονται καλύτερες ημέρες για μια ισχυρή βιομηχανία που θα φέρει νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή… Η σημερινή υπογραφή επισφραγίζει μια μεγάλη επιτυχία που ανήκει σε όλους και κυρίως στους εργαζόμενους και στις επόμενες γενιές. Από σήμερα η άλλοτε ισχυρή ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο, με την κοινή προσπάθεια όλων. Καλή επιτυχία».
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ONEX, Παναγιώτης Ξενοκώστας, σημείωσε: «…Συμφωνώ απόλυτα ότι σήμερα είναι μια κατ' αρχήν ιστορική μέρα για τον κλάδο, τη ναυπηγοεπισκευή. Αυτό που ξεκίνησε στο Νεώριο και αποκαλείται από πολλούς ως "θαύμα", που ήταν ουσιαστικά ένα ξεκίνημα ενός ναυπηγείου, σήμερα εδώ με την Ελευσίνα προχωράει και σηματοδοτεί όχι την αναγέννηση ενός δεύτερου ναυπηγείου, αλλά την αναγέννηση του κλάδου. Γιατί η Ελευσίνα είναι ένα πολύ μεγάλο ναυπηγείο με πολύ μεγάλο θα λέγαμε στα αγγλικά footprint για όλη την περιοχή.
Με πολύ μεγάλο πείσμα και καλή πίστη προχωράμε, με πίστη στον Έλληνα, στο πνεύμα του, στην τέχνη του. Προχωράμε απέναντι σε όλες τις -θα τις λέγαμε- κραυγές και δυνάμεις αδράνειας και παρακμής.
Το πείσμα αυτό κατ' αρχήν μας το ενέπνευσαν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, το πείσμα τους έγινε πείσμα μας και το όραμά μας όραμά τους. Τους ευχαριστώ ιδιαίτερα για όλο αυτό το χρονικό διάστημα των δύο ετών και για τον αγώνα που δίνουν για να ξαναφτιάξουμε τα ναυπηγεία… Στην ουσία αυτό που εμείς δεσμευόμαστε να κάνουμε είναι αυτό που μας αρέσει, δηλαδή να φτιάξουμε τα ναυπηγεία και να ακολουθήσουμε την πρωτοπορία της ναυτιλίας παγκοσμίως στον βαθμό που μπορούμε και εμείς γινόμενοι ένα κομμάτι της ναυτιλίας κι αφήνοντας το στίγμα μας πίσω».
Τέλος, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας, Νίκος Παπανικολάου, δήλωσε: «Είναι ιστορική ημέρα για μας ως εργαζόμενους. Εκπροσωπώντας 600 εργαζόμενους από τον θεσμικό ρόλο που έχω, σήμερα, μέσω της συμφωνίας, διασφαλίζουμε τις απαιτήσεις μας, οι οποίες στο σύνολό τους ανέρχονται σε 41 εκατομμύρια δεδουλευμένες αποδοχές εδώ και 12 χρόνια. Και το σημαντικότερο, έρχεται η επόμενη μέρα, η επαναλειτουργία του ναυπηγείου που για εμάς είναι ένα ορόσημο. Δεσμευόμαστε ότι θα είμαστε αντάξιοι στις απαιτήσεις σας. Σας ευχαριστούμε για όλα».
Τη συμφωνία υπέγραψε για το Ελληνικό Δημόσιο ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης.
Στις υπογραφές συμμετείχαν η ONEX ELEFSIS SHIPYARDS AND INUSTRIES Α.Ε. και η ONEX ELEFSIS NAVAL AND MARITIME Α.Ε., καθώς και o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Παναγιώτης Ξενοκώστας.
Για την εταιρεία «ΝΑΥΠΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ Α.Ε.» υπέγραψε ο Ιωάννης Στεφάνου, για τη «CEPAL HELLAS ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΔΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ» ως διαχειρίστρια των απαιτήσεων της εταιρείας ειδικού σκοπού με την επωνυμία «GALAXY» η Χαρίκλεια Ξάνθη και η Μαρία Καρδαράκη, για την ALPHA ΤΡΑΠΕΖΑ Α.Ε.» η Ελεονώρα Καραμάνη και η Αθηνά Παλλίκαρη, για την «ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΡΕΥΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΟΥ ΠΑΘΗΤΙΚΟΥ Α.Ε.» ο Γεώργιος Ποιμενίδης και η Παναγιώτα Μπισμπίκη και για τους εργαζόμενους ο Δημήτρης Ιωαννίδης.
Γεωργιάδης: «Εθνικό στοίχημα η εξυγίανση των Ναυπηγείων»
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, δήλωσε: «Είναι για μας ιστορική ημέρα σε μια ιστορική αίθουσα, διότι εδώ που είμαστε σήμερα υπεγράφη πριν από περίπου 2,5 χρόνια η πρώτη συμφωνία με τον αείμνηστο Ταβουλάρη και με τη σημαντική βοήθεια κάποιων εκ των παρισταμένων σήμερα στο τραπέζι. Από την έναρξη εκείνης της ημέρας και μετά έχουμε περάσει πολλές ώρες συζητήσεων για το πώς θα φτάναμε στο ποθητό αποτέλεσμα.Όπως επίσης θέλω να κάνω και ειδική αναφορά στους συναδέλφους μου βουλευτές Δυτικής Αττικής, τον αντιπρόεδρο της Βουλής, Θανάση Μπούρα, ο οποίος σε κάθε στροφή ήταν παρών, όπως και στις τροπολογίες για την πληρωμή των εργαζομένων. Στον συνάδελφό μου τον κ. Λιάκο, ο οποίος επίσης έδειχνε πάντα το ενδιαφέρον του, και βεβαίως στον υφυπουργό Δικαιοσύνης, κ. Κώτσηρα, ο οποίος ήταν και αυτός πάνω από το πρόγραμμα αυτό».
Μία από τις σημαντικότερες μέρες της πολιτικής μου σταδιοδρομίας ήταν η σημερινή. Επειτα από κόπους 3 ετών και ενώ οι περισσότεροι πίστευαν ότι θα αποτυγχάναμε, έβαλα την υπογραφή μου στο Σχέδιο Εξυγιάνσεως των Ναυπηγείων Ελευσίνος που θα κατατεθεί αύριο στο αρμόδιο Δικαστήριο. pic.twitter.com/qIncMPdJ65
— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) November 10, 2022
Τι προβλέπει η Συμφωνία Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας
Ο κ. Γεωργιάδης συνέχισε λέγοντας πως «η επαναλειτουργία των ναυπηγείων Ελευσίνος και η επανέναρξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα αποτελούν μεγάλο εθνικό στοίχημα. Ξεκίνησε με την ΟΝΕΧ στα ναυπηγεία Σύρου, όπου είχαμε την επίσημη έναρξη λειτουργίας τους τον Νοέμβριο του 2019, όπου εκεί και για πρώτη φορά συνάντησα τους εργαζόμενους της Ελευσίνας, οι οποίοι είχαν έρθει στα εγκαίνια του ναυπηγείου της Σύρου και μας ζήτησαν ένα ανάλογο εγχείρημα και για τα ναυπηγεία της Ελευσίνος.Δεν ήταν εύκολο να φτάσουμε εδώ σήμερα. Δεν ήταν αυτονόητο και δεν ήταν απλό. Ασφαλώς τεράστιο μερίδιο στη σημερινή επιτυχία είχε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Πολεμικό μας Ναυτικό, με το οποίο είχαμε διαρκή συνεργασία για να μπορέσει αυτό να γίνει πραγματικότητα.
Και ασφαλώς ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στις κυβερνήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής για την υποστήριξή τους σ' αυτό το πολύ σημαντικό project για την ελληνική οικονομία, την εθνική άμυνα και τις διμερείς μας σχέσεις. Μας τιμά πραγματικά η εμπιστοσύνη με την οποία περιβάλλουν την Ελλάδα οι Αμερικανοί φίλοι και σύμμαχοί μας.
Να αναφέρω επί τη ευκαιρία ότι μεγάλη αντιπροσωπεία από την αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ DFC έρχεται στην Ελλάδα την επομένη εβδομάδα. Θα επισκεφτούν τα ναυπηγεία Ελευσίνος για πολλοστή φορά τη Δευτέρα, ενώ την Τετάρτη έχουμε την επίσημη συνάντηση εδώ στο γραφείο μου. Οι διαδικασίες της DFC για τη χρηματοδότηση συνεχίζονται κανονικά και απρόσκοπτα και μπορώ να πω ότι προηγούνται του χρονοδιαγράμματος που είχαμε εμείς αρχικά προϋπολογίσει.
Θέλω ιδιαιτέρως να ευχαριστήσω τον συνάδελφο και φίλο μου αναπληρωτή υπουργό, Νίκο Παπαθανάση, με τον οποίο μαζί συμμεριστήκαμε την αγωνία από την πρώτη μέρα και μέχρι να τελειώσει αυτό το project - και δεν ήταν εύκολο.
Ασφαλώς την εταιρεία Ernst & Young για τη σημαντική συμβολή να φτάσουμε σήμερα στο τελικό κείμενο που θα κατατεθεί στο δικαστήριο.
Το κείμενο δεν είναι εύκολο, είναι πολύ τεχνικό, πολύ σύνθετο κι έχει να λύσει πολλά γκρίζα νομικά ζητήματα, τα οποία πρέπει να ρυθμιστούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι σύννομα με το εθνικό μας δίκαιο και τον πτωχευτικό νόμο, αλλά σύννομα και με την αμερικανική νομοθεσία και τον τρόπο που η DFC μπορεί να συμμετάσχει σε ένα project.
Θα ήταν άδικο να μην αναφέρω την DG COM για την ταχεία συνεννόηση που είχαμε μαζί της για να μπορούμε να φτάσουμε σήμερα εδώ.
Τα κόμματα της Βουλής τα οποία συμμετείχαν σε έναν εποικοδομητικό διάλογο για να ψηφιστεί ο σχετικός νόμος, ιδιαιτέρως τον ΣΥΡΙΖΑ που υπερψήφισε τον Νόμο. Δεν έχω ποτέ πρόβλημα να παραδέχομαι και να αναγνωρίζω τη συμβολή και πολιτικών μας αντιπάλων. Άλλωστε με την εταιρεία ONEX την αρχική συζήτηση για το σχέδιο αυτό την είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση.
Και φυσικά και τους πιστωτές, να μην ξεχάσω και την Alpha, η οποία έπρεπε να πάρει κι αυτή τις δικές της δύσκολες αποφάσεις, που το σέβομαι.
Θέλω να ευχαριστήσω και το Υπουργείο Εργασίας και τη γενική γραμματέα, την κυρία Στρατινάκη, και τον συνάδελφό μου υπουργό τον κ. Χατζηδάκη… διότι και ο ΕΦΚΑ είχε να παίξει έναν μεγάλο ρόλο στο κλείσιμο αυτής της συμφωνίας, πέραν του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και όσων είπα προηγουμένως για το Πολεμικό Ναυτικό και τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμού.
Θέλω να με πιστέψετε, θεωρώ την επανέναρξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα ένα εθνικό στοίχημα και όλοι όσοι έχουμε δουλέψει και είμαστε στο τραπέζι θα έχουμε ένα μικρό μερίδιο από αυτή τη συλλογική μας εθνική επιτυχία… Είναι κρίμα για την Ελλάδα να είναι τόσο μεγάλη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία και να μην μπορεί να έχει ρόλο στη ναυπηγική βιομηχανία.
Για όλους αυτούς τους λόγους για μας είναι ιστορική μέρα η σημερινή».
Παναγιωτόπουλος: «Ηταν η μόνη συμφωνία που θα έλυνε το πρόβλημα των ναυπηγείων»
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, δήλωσε: «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η συμφωνία αυτή ήταν η μόνη που θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάποια λύση για το πρόβλημα των ναυπηγείων που σας θυμίζω ότι κρατά εδώ και μερικές δεκαετίες χωρίς λύση… Η προοπτική λοιπόν αυτή έχει μεγάλο θετικό αντίκτυπο και στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία, δεδομένου ότι είμαστε στην τελική ευθεία να αποφασίσουμε για κρίσιμης εθνικής σημασίας προγράμματα ναυπήγησης πολεμικών πλοίων. Έχουμε πει ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση -εμείς, η κυβέρνηση, τη βάζουμε ως απαραίτητη προϋπόθεση- να ναυπηγηθούν κάποια από αυτά και σε ελληνικό ή ελληνικά ναυπηγεία, καθώς και να υποστηριχθούν και τα υπόλοιπα καράβια του στόλου που η ανάγκη όπως καταλαβαίνετε αυξάνεται όσο αυτά γηράσκουν, παλιώνουν, δηλαδή, και φθείρονται.Και το δεδομένο είναι ότι με την ένταση που επικρατεί στην περιοχή μας, με τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις, θα πρέπει να είναι συνέχεια σε επιχειρησιακή ετοιμότητα. Να περνάνε δηλαδή χρόνο στη θάλασσα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εθνική μας ασφάλεια.
Άρα χρειαζόμαστε και μια βιομηχανική υποδομή. Είναι απαραίτητη, θα έλεγα εθνική προϋπόθεση, να υπάρχει αυτή η βιομηχανική υποδομή, εδώ με τα ναυπηγεία, και προς αυτή την κατεύθυνση είναι όλη αυτή η προσπάθεια.
Μεγάλη προσπάθεια! Με τη συνδρομή των εργαζομένων που άντεξαν, στήριξαν την πρωτοβουλία μας, έκαναν υπομονή, αλλά τώρα βλέπουμε πραγματικά ένα καινούριο μέλλον μπροστά τους.
Τους επενδυτές οι οποίοι, εκτιμώ, ότι θα πληθύνουν όταν με το καλό συμφωνήσουμε και για τη ναυπήγηση των ελληνικών πλοίων για τον Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού, δηλαδή θα εισέλθει και επενδυτικό σχήμα. Αυτό είναι το πλάνο τουλάχιστον, γιατί υπάρχει ενδιαφέρον εκδηλωμένο για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, οπότε από εκεί και πέρα καταλαβαίνετε τι πολλαπλό θετικό όφελος αυτό έχει και για την εθνική οικονομία και για τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας, αλλά και για τις δυνατότητες του Πολεμικού μας Ναυτικού και την εθνική ασφάλεια σε δύσκολους καιρούς. Εμείς απλώς συνδράμαμε, στηρίξαμε. Βρήκαμε αν θέλετε λύση στις τεχνικές λεπτομέρειες και δεν ήταν λίγες που υπήρχαν, ακόμα και νομικής φύσεως.
Απομένει το τελικό στάδιο, δηλαδή κατάθεση σχεδίου εξυγίανσης κατά την προβλεπόμενη διαδικασία στα δικαστήρια, επεξεργασία, έγκριση (θέλουμε να πιστεύουμε) και από εκεί και πέρα δρομολογείται η δημιουργία ενός στην ουσία καινούργιου λειτουργικού ναυπηγείου υπό τη διαχείριση της ΟΝΕΧ, του επενδυτή δηλαδή, τη συμμετοχή κεφαλαίων από το εξωτερικό και κατά πάσα πιθανότητα συμμετοχή κι ενός μεγάλου ναυπηγικού οίκου του εξωτερικού προκειμένου να συνδράμει στη ναυπήγηση των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού και όχι μόνο.
Γιατί είπαν ότι το ναυπηγείο, όπως είναι δομημένο να λειτουργήσει, δεν θα απασχολείται αποκλειστικά και μόνο με τη ναυπήγηση και υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού. Δεν θα έχει δηλαδή μόνο έναν πελάτη με τις ευκολίες ή τις δυσκολίες που αυτό συνεπάγεται, αλλά θα υποστηρίζει, θα εξυπηρετεί και άλλες ανάγκες της Ελληνικής Ναυτιλίας. Άρα, πολλαπλό το όφελος.
Συγχαρητήρια! Μεγάλη προσπάθεια και σήμερα νομίζω ότι μπαίνουμε σε μία νέα φάση, στην τελική φάση».
Παπαθανάσης: «Ερχονται καλύτερες μέρες»
Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, σημείωσε από την πλευρά του:«…Έρχονται καλύτερες ημέρες για μια ισχυρή βιομηχανία που θα φέρει νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή… Η σημερινή υπογραφή επισφραγίζει μια μεγάλη επιτυχία που ανήκει σε όλους και κυρίως στους εργαζόμενους και στις επόμενες γενιές. Από σήμερα η άλλοτε ισχυρή ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο, με την κοινή προσπάθεια όλων. Καλή επιτυχία».
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ONEX, Παναγιώτης Ξενοκώστας, σημείωσε: «…Συμφωνώ απόλυτα ότι σήμερα είναι μια κατ' αρχήν ιστορική μέρα για τον κλάδο, τη ναυπηγοεπισκευή. Αυτό που ξεκίνησε στο Νεώριο και αποκαλείται από πολλούς ως "θαύμα", που ήταν ουσιαστικά ένα ξεκίνημα ενός ναυπηγείου, σήμερα εδώ με την Ελευσίνα προχωράει και σηματοδοτεί όχι την αναγέννηση ενός δεύτερου ναυπηγείου, αλλά την αναγέννηση του κλάδου. Γιατί η Ελευσίνα είναι ένα πολύ μεγάλο ναυπηγείο με πολύ μεγάλο θα λέγαμε στα αγγλικά footprint για όλη την περιοχή.
Με πολύ μεγάλο πείσμα και καλή πίστη προχωράμε, με πίστη στον Έλληνα, στο πνεύμα του, στην τέχνη του. Προχωράμε απέναντι σε όλες τις -θα τις λέγαμε- κραυγές και δυνάμεις αδράνειας και παρακμής.
Το πείσμα αυτό κατ' αρχήν μας το ενέπνευσαν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, το πείσμα τους έγινε πείσμα μας και το όραμά μας όραμά τους. Τους ευχαριστώ ιδιαίτερα για όλο αυτό το χρονικό διάστημα των δύο ετών και για τον αγώνα που δίνουν για να ξαναφτιάξουμε τα ναυπηγεία… Στην ουσία αυτό που εμείς δεσμευόμαστε να κάνουμε είναι αυτό που μας αρέσει, δηλαδή να φτιάξουμε τα ναυπηγεία και να ακολουθήσουμε την πρωτοπορία της ναυτιλίας παγκοσμίως στον βαθμό που μπορούμε και εμείς γινόμενοι ένα κομμάτι της ναυτιλίας κι αφήνοντας το στίγμα μας πίσω».
Τέλος, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας, Νίκος Παπανικολάου, δήλωσε: «Είναι ιστορική ημέρα για μας ως εργαζόμενους. Εκπροσωπώντας 600 εργαζόμενους από τον θεσμικό ρόλο που έχω, σήμερα, μέσω της συμφωνίας, διασφαλίζουμε τις απαιτήσεις μας, οι οποίες στο σύνολό τους ανέρχονται σε 41 εκατομμύρια δεδουλευμένες αποδοχές εδώ και 12 χρόνια. Και το σημαντικότερο, έρχεται η επόμενη μέρα, η επαναλειτουργία του ναυπηγείου που για εμάς είναι ένα ορόσημο. Δεσμευόμαστε ότι θα είμαστε αντάξιοι στις απαιτήσεις σας. Σας ευχαριστούμε για όλα».