Καραμανλής: Υλοποιούμε πρόγραμμα έργων υποδομών σε όλη τη χώρα, όχι αθηνοκεντρικό
Στην ομιλία του στο «Athens Investment Forum», που διοργάνωσαν για 5η χρονιά το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και η Vertical Solutions.
Στο σχεδιασμό της Κυβέρνησης για έργα που θα φέρουν ανάπτυξη σε κάθε γωνιά της χώρας, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, στην ομιλία του στο «Athens Investment Forum», που διοργάνωσαν για 5η χρονιά το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και η Vertical Solutions.
«Παρά τις διαρκώς μεταβαλλόμενες και εξωγενείς κρίσεις και παρά τις πολύ μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ελληνική οικονομία έχει αφήσει πίσω της τη δυσοίωνη εικόνα που είχε την τελευταία δεκαετία», επισήμανε, καταρχάς, ο κ. Καραμανλής.
«Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, με αξιοπιστία και με σοβαρότητα, με πολύ συγκεκριμένες θεσμικές παρεμβάσεις, με συγκεκριμένες τομές και μεταρρυθμίσεις που είχαμε χρόνια να δούμε σε αυτή τη χώρα, και κυρίως με τη στήριξη που έχουμε προσφέρει όλα αυτά τα δύσκολα χρόνια της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης στο σύνολο της κοινωνίας, ανοίγει μία νέα σελίδα ανάπτυξης και προόδου για τη χώρα», πρόσθεσε και επισήμανε:
«Ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του 5,3%, με τον οποίο αναμένεται να κλείσει το 2022 είναι διπλάσιος από το μέσο ευρωπαϊκό και αποδεικνύει περίτρανα ότι η εθνική μας οικονομία, ακόμη και εν μέσω έντονων διεθνών πιέσεων, εξακολουθεί να έχει μία πολύ μεγάλη αντοχή».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι στην αναπτυξιακή αυτή πορεία συνεισφέρει τα μέγιστα ο κλάδος των υποδομών, γιατί τα μεγάλα έργα σημαίνουν εκτεταμένη μόχλευση κεφαλαίων, ευρεία κινητοποίηση πόρων, απορρόφηση εθνικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων, νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Ένα πρόγραμμα έργων υποδομών, που δεν είναι αθηνοκεντρικό
Υπενθύμισε ότι: «Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, θέσαμε σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Τότε λίγοι πίστεψαν ότι θα μπορούσαμε αυτό το σχέδιο να το ξεδιπλώσουμε μέσα σε μία θητεία και αρκετοί μας είπαν ότι ήταν ένα σχέδιο πολύ φιλόδοξο και πολλές φορές έλεγαν ότι είναι απραγματοποίητο. Ένα πρόγραμμα το οποίο δεν είναι αθηνοκεντρικό, αλλά είναι δίκαια κατανεμημένο, σωστά σχεδιασμένο, σε ολόκληρη την επικράτεια. Ένα πρόγραμμα που είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα Δημοσίων Έργων μετά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων».
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι το πρόγραμμα αυτό δεν έμεινε στα χαρτιά, επισημαίνοντας ότι: «Μέσα σε τρία χρόνια καταφέραμε να δημοπρατήσουμε έργα ύψους άνω των 10 δισ. ευρώ. Και να συμβασιοποιήσουμε έργα ύψους 4,2 δισ. ευρώ, όταν η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επί 4,5 χρόνια είχε συμβασιοποιήσει έργα μόλις 800 εκατομμυρίων».
Παρέπεμψε στη μελέτη του ΙΟΒΕ, που καταδεικνύει ότι ο κλάδος των κατασκευών, για πρώτη φορά μετά το 2008, αποτιμά ως θετικές τις προσδοκίες του για το μέλλον. Ενώ σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, βάσει του σχεδιασμού που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη, η άμεση συνεισφορά των κατασκευών στο ΑΕΠ θα ανέλθει στο 7,7% ως το 2026.
Οι τρεις άξονες, που έφεραν αποτέλεσμα στις υποδομές
«Για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα κινηθήκαμε μεθοδικά σε τρεις άξονες», εξήγησε ο κ. Καραμανλής.
«Πρώτα απ’ όλα ξεμπλοκάραμε έργα που βάλτωναν για χρόνια. Έργα που ο τεχνικός κόσμος και οι πολίτες τα είχαν σχεδόν ξεγράψει. Θυμηθείτε: Πατρών-Πύργου, Άκτιο – Αμβρακία, Ε65, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και βέβαια το Μετρό Θεσσαλονίκης. Έργα που ξεμπλοκάραμε, θέσαμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και ορισμένα όπως το Μετρό στον Πειραιά ήδη τα έχουμε παραδώσει», ανέφερε.
«Δεύτερον, προχωρήσαμε ταχύτατα την ωρίμανση νέων έργων που υπήρχαν μόνο ως σχέδια επί χάρτου, εξασφαλίζοντας παράλληλα τους χρηματοδοτικούς πόρους, εθνικούς και ευρωπαϊκούς», συνέχισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος και ο τελευταίος που θα χρηματοδοτηθεί σε επίπεδο ΕΕ. Αλλά και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών, η νέα Περιφερειακή Αλεξανδρούπολης, το Μπράλλος – Άμφισσα, το Δράμα – Αμφίπολη και τόσα άλλα», σημείωσε.
«Και τρίτον, σχεδιάσαμε και βάλαμε μπρος τα έργα νέας γενιάς. Όπως το Flyover στη Θεσσαλονίκη. Αλλά κυρίως, μια σειρά έργων, σύγχρονων υποδομών, που βασίζονται σε μια νέα φιλοσοφία: Βιώσιμη ανάπτυξη, προστασία του περιβάλλοντος, ορθολογική διαχείριση κι αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου. Έργα που ενσωματώνουν τους τρεις βασικούς πυλώνες της αειφορίας: Απανθρακοποίηση, αποκέντρωση, ψηφιακό μετασχηματισμό», τόνισε, επίσης, ο κ. Καραμανλής.
Τέτοια έργα είναι τα υδροδοτικά, τα αρδευτικά και τα εγγειοβελτιωτικά, όπως τα φράγματα Χαβρία, Ενιπέα, Ταυρωνίτη και Τσικνιά, το μεγάλο έργο ύδρευσης της Κέρκυρας, ο νέος αγωγός ύδρευσης που διαπερνά Πρέβεζα, Άρτα και Λευκάδα, αλλά και η αναβάθμιση των συστημάτων άρδευσης με την ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών, σε δεκάδες νομούς.
Είναι ακόμα τα έργα πρόληψης φυσικών καταστροφών, όπως οι σημαντικές αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις που κυμαίνονται σχεδόν στο 1,5 δισ. ευρώ, αλλά και τα έργα που περιλαμβάνουν ψηφιακές εφαρμογές, όπως για παράδειγμα οι έξυπνες γέφυρες.
Ειδική μνεία έκανε ο κ. Καραμανλής, στο μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα, ύψους 4,5 δισ. ευρώ, με στόχο να γίνει η Ελλάδα κόμβος υποδομών, συνδυασμένων μεταφορών και κατ’ επέκταση ενεργειακός κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Δεκάδες εκατομμύρια στο παρελθόν είχαν απορροφηθεί σε έργα διάσπαρτα και χωρίς συνοχή
«Αυτά είναι τα έργα που οδηγούν τη χώρα μας στην επόμενη δεκαπενταετία», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
«Αυτά είναι τα έργα που τελικά προωθούν τη δίκαιη ανάπτυξη, τον εκδημοκρατισμό της ανάπτυξης», πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι: «Το σχέδιο που εφαρμόζουμε στηρίζει κάθε σημείο της πατρίδας μας, από άκρη σε άκρη. Πράγμα που, για να είμαστε ειλικρινείς, δεν είχε γίνει ποτέ με ορθολογικό τρόπο. Δεκάδες εκατομμύρια στο παρελθόν, είχαν απορροφηθεί σε έργα διάσπαρτα χωρίς συνοχή και σχεδιασμό».
«Παρά τις διαρκώς μεταβαλλόμενες και εξωγενείς κρίσεις και παρά τις πολύ μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ελληνική οικονομία έχει αφήσει πίσω της τη δυσοίωνη εικόνα που είχε την τελευταία δεκαετία», επισήμανε, καταρχάς, ο κ. Καραμανλής.
«Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, με αξιοπιστία και με σοβαρότητα, με πολύ συγκεκριμένες θεσμικές παρεμβάσεις, με συγκεκριμένες τομές και μεταρρυθμίσεις που είχαμε χρόνια να δούμε σε αυτή τη χώρα, και κυρίως με τη στήριξη που έχουμε προσφέρει όλα αυτά τα δύσκολα χρόνια της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης στο σύνολο της κοινωνίας, ανοίγει μία νέα σελίδα ανάπτυξης και προόδου για τη χώρα», πρόσθεσε και επισήμανε:
«Ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του 5,3%, με τον οποίο αναμένεται να κλείσει το 2022 είναι διπλάσιος από το μέσο ευρωπαϊκό και αποδεικνύει περίτρανα ότι η εθνική μας οικονομία, ακόμη και εν μέσω έντονων διεθνών πιέσεων, εξακολουθεί να έχει μία πολύ μεγάλη αντοχή».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι στην αναπτυξιακή αυτή πορεία συνεισφέρει τα μέγιστα ο κλάδος των υποδομών, γιατί τα μεγάλα έργα σημαίνουν εκτεταμένη μόχλευση κεφαλαίων, ευρεία κινητοποίηση πόρων, απορρόφηση εθνικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων, νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Ένα πρόγραμμα έργων υποδομών, που δεν είναι αθηνοκεντρικό
Υπενθύμισε ότι: «Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, θέσαμε σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Τότε λίγοι πίστεψαν ότι θα μπορούσαμε αυτό το σχέδιο να το ξεδιπλώσουμε μέσα σε μία θητεία και αρκετοί μας είπαν ότι ήταν ένα σχέδιο πολύ φιλόδοξο και πολλές φορές έλεγαν ότι είναι απραγματοποίητο. Ένα πρόγραμμα το οποίο δεν είναι αθηνοκεντρικό, αλλά είναι δίκαια κατανεμημένο, σωστά σχεδιασμένο, σε ολόκληρη την επικράτεια. Ένα πρόγραμμα που είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα Δημοσίων Έργων μετά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων».Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι το πρόγραμμα αυτό δεν έμεινε στα χαρτιά, επισημαίνοντας ότι: «Μέσα σε τρία χρόνια καταφέραμε να δημοπρατήσουμε έργα ύψους άνω των 10 δισ. ευρώ. Και να συμβασιοποιήσουμε έργα ύψους 4,2 δισ. ευρώ, όταν η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επί 4,5 χρόνια είχε συμβασιοποιήσει έργα μόλις 800 εκατομμυρίων».
Παρέπεμψε στη μελέτη του ΙΟΒΕ, που καταδεικνύει ότι ο κλάδος των κατασκευών, για πρώτη φορά μετά το 2008, αποτιμά ως θετικές τις προσδοκίες του για το μέλλον. Ενώ σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, βάσει του σχεδιασμού που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη, η άμεση συνεισφορά των κατασκευών στο ΑΕΠ θα ανέλθει στο 7,7% ως το 2026.
Οι τρεις άξονες, που έφεραν αποτέλεσμα στις υποδομές
«Για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα κινηθήκαμε μεθοδικά σε τρεις άξονες», εξήγησε ο κ. Καραμανλής. «Πρώτα απ’ όλα ξεμπλοκάραμε έργα που βάλτωναν για χρόνια. Έργα που ο τεχνικός κόσμος και οι πολίτες τα είχαν σχεδόν ξεγράψει. Θυμηθείτε: Πατρών-Πύργου, Άκτιο – Αμβρακία, Ε65, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και βέβαια το Μετρό Θεσσαλονίκης. Έργα που ξεμπλοκάραμε, θέσαμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και ορισμένα όπως το Μετρό στον Πειραιά ήδη τα έχουμε παραδώσει», ανέφερε.
«Δεύτερον, προχωρήσαμε ταχύτατα την ωρίμανση νέων έργων που υπήρχαν μόνο ως σχέδια επί χάρτου, εξασφαλίζοντας παράλληλα τους χρηματοδοτικούς πόρους, εθνικούς και ευρωπαϊκούς», συνέχισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος και ο τελευταίος που θα χρηματοδοτηθεί σε επίπεδο ΕΕ. Αλλά και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών, η νέα Περιφερειακή Αλεξανδρούπολης, το Μπράλλος – Άμφισσα, το Δράμα – Αμφίπολη και τόσα άλλα», σημείωσε.
«Και τρίτον, σχεδιάσαμε και βάλαμε μπρος τα έργα νέας γενιάς. Όπως το Flyover στη Θεσσαλονίκη. Αλλά κυρίως, μια σειρά έργων, σύγχρονων υποδομών, που βασίζονται σε μια νέα φιλοσοφία: Βιώσιμη ανάπτυξη, προστασία του περιβάλλοντος, ορθολογική διαχείριση κι αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου. Έργα που ενσωματώνουν τους τρεις βασικούς πυλώνες της αειφορίας: Απανθρακοποίηση, αποκέντρωση, ψηφιακό μετασχηματισμό», τόνισε, επίσης, ο κ. Καραμανλής.
Τέτοια έργα είναι τα υδροδοτικά, τα αρδευτικά και τα εγγειοβελτιωτικά, όπως τα φράγματα Χαβρία, Ενιπέα, Ταυρωνίτη και Τσικνιά, το μεγάλο έργο ύδρευσης της Κέρκυρας, ο νέος αγωγός ύδρευσης που διαπερνά Πρέβεζα, Άρτα και Λευκάδα, αλλά και η αναβάθμιση των συστημάτων άρδευσης με την ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών, σε δεκάδες νομούς.
Είναι ακόμα τα έργα πρόληψης φυσικών καταστροφών, όπως οι σημαντικές αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις που κυμαίνονται σχεδόν στο 1,5 δισ. ευρώ, αλλά και τα έργα που περιλαμβάνουν ψηφιακές εφαρμογές, όπως για παράδειγμα οι έξυπνες γέφυρες.
Ειδική μνεία έκανε ο κ. Καραμανλής, στο μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα, ύψους 4,5 δισ. ευρώ, με στόχο να γίνει η Ελλάδα κόμβος υποδομών, συνδυασμένων μεταφορών και κατ’ επέκταση ενεργειακός κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Δεκάδες εκατομμύρια στο παρελθόν είχαν απορροφηθεί σε έργα διάσπαρτα και χωρίς συνοχή
«Αυτά είναι τα έργα που οδηγούν τη χώρα μας στην επόμενη δεκαπενταετία», τόνισε ο κ. Καραμανλής.«Αυτά είναι τα έργα που τελικά προωθούν τη δίκαιη ανάπτυξη, τον εκδημοκρατισμό της ανάπτυξης», πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι: «Το σχέδιο που εφαρμόζουμε στηρίζει κάθε σημείο της πατρίδας μας, από άκρη σε άκρη. Πράγμα που, για να είμαστε ειλικρινείς, δεν είχε γίνει ποτέ με ορθολογικό τρόπο. Δεκάδες εκατομμύρια στο παρελθόν, είχαν απορροφηθεί σε έργα διάσπαρτα χωρίς συνοχή και σχεδιασμό».