«Η ελληνική οικονομία παρουσιάζει ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική, η οποία την κατατάσσει στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ευρώπης», δηλώνει στα «Π» ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος χαρακτηρίζει «εθνικό στόχο» την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του έτους.

Η ακρίβεια είναι το πρώτιστο ζήτημα που απασχολεί τους πολίτες. Ποια άλλα μέτρα σχεδιάζετε να λάβετε τους επόμενους μήνες; Γιατί αποκλείετε τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα και του ΕΦΚ στα καύσιμα, που ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ;

Πράγματι, η ακρίβεια είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι πολίτες διεθνώς, καθώς η Ευρώπη βιώνει το μεγαλύτερο πληθωριστικό κύμα των τελευταίων 50 ετών. Στη χώρα μας, ο πληθωρισμός -παρότι τους τελευταίους μήνες μειώνεται και διαμορφώνεται σημαντικά κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο- παραμένει υψηλός και επίμονος, επιβαρύνοντας αισθητά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Ως κυβέρνηση, αντιλαμβανόμενοι το μέγεθος του προβλήματος, στηρίζουμε σταθερά, γενναία και πολύπλευρα τους συμπολίτες μας και σε αυτή την κρίση, μέσα από ένα ευρύ πλέγμα μέτρων, που απευθύνονται άμεσα στους καταναλωτές και τα οποία συνδυάζουν την οικονομική αποτελεσματικότητα με την κοινωνική δικαιοσύνη. Μέτρα που ενισχύουν το διαθέσιμο εισόδημα του καταναλωτή, μειώνουν τις τιμές ειδών σούπερ μάρκετ, όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία για το «καλάθι του νοικοκυριού», έχουν όφελος που φθάνει στο σύνολό του στα νοικοκυριά -κυρίως τα πιο ευάλωτα-, ενώ, ταυτόχρονα, δεν εκτροχιάζουν τα δημόσια οικονομικά και την καλή αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Παράλληλα, μέσα από την ασκούμενη οικονομική πολιτική των τελευταίων τριάμισι ετών, που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει δεκάδες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, αυξήσεις μισθών και συντάξεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, στηρίζουμε και ενισχύουμε -με μόνιμο τρόπο- το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών. Ο ΣΥΡΙΖΑ εκτοξεύει, για ακόμα μία φορά, επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, χωρίς κοστολόγηση και χωρίς καν υπολογισμό της αποτελεσματικότητας των προτάσεών του. Προτάσεις που, εάν υιοθετούνταν, θα προκαλούσαν απώλεια κρατικών εσόδων ύψους 3,5 δισ. ευρώ για το 2023, καθώς και σημαντική επιδείνωση του πρωτογενούς αποτελέσματος του Προϋπολογισμού, από πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 0,7% του ΑΕΠ σε πρωτογενές έλλειμμα ύψους 0,8% του ΑΕΠ. Η επίπτωση αυτή θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί είτε μέσω αύξησης άλλων φόρων είτε με δανεισμό σε ένα δυσμενές περιβάλλον αυξημένων επιτοκίων. Πέραν αυτού, τα οριζόντια μέτρα είναι αμφίβολο κατά πόσο οδηγούν σε ανάλογη μείωση της τελικής τιμής στον καταναλωτή, ενώ δεν έχουν κοινωνικό πρόσημο, καθώς δεν ενισχύουν τους πιο ευάλωτους συμπατριώτες μας.

staikouras
Το 2023, στη σκιά του πολέμου, της ενεργειακής κρίσης και του πληθωρισμού, θα είναι μια δύσκολη χρονιά διεθνώς. Έχει η ελληνική οικονομία τις «αντοχές» να αντεπεξέλθει σε ένα τέτοιο περιβάλλον επί μακρόν; Τους τελευταίους μήνες βλέπουμε, για παράδειγμα, ότι απέφυγε το ελληνικό Δημόσιο να βγει στις αγορές με νέα έκδοση ομολόγων.

Το 2023 θα είναι όντως μια δύσκολη χρονιά για την Ευρώπη και, αναπόφευκτα, οι επιπτώσεις των εξωγενών κρίσεων θα συνεχίζουν να επηρεάζουν και τη χώρα μας. Εντούτοις, η ελληνική οικονομία παρουσιάζει ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική, η οποία την κατατάσσει στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ευρώπης. Δυναμική που έχει αποκτήσει μέσα από την υλοποίηση του συνεκτικού και αποτελεσματικού οικονομικού σχεδίου μας και η οποία συνδυάζεται από εντυπωσιακή αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών. Ο παράγοντας αυτός, σε συνδυασμό με τη συνέχιση της ορθολογικής διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών και τη βέλτιστη αξιοποίηση του κρατικού ταμείου, μας κάνει να αισθανόμαστε ασφαλείς ότι μπορούμε να αντεπεξέλθουμε στις απαιτήσεις της περιόδου για όσο απαιτηθεί, συνεχίζοντας να στηρίζουμε την κοινωνία χωρίς να υπονομεύουμε το μέλλον της πατρίδας μας. Όσον αφορά τις εκδόσεις ομολόγων, η επαφή της χώρας με τις αγορές δεν διεκόπη τους τελευταίους μήνες. Μέχρι το τέλος του 2022 συνεχίστηκαν οι εκδόσεις εντόκων γραμματίων, ενώ σας θυμίζω ότι τον Νοέμβριο πραγματοποιήθηκε έξοδος στις αγορές με επανέκδοση 10ετούς ομολόγου. Η έκδοση αυτή -παρά τις αυξημένες ανάγκες που δημιουργεί η ενεργειακή κρίση- δεν πραγματοποιήθηκε για να καλύψει ταμειακές ανάγκες του Δημοσίου, αλλά για να διευκολύνει τη δευτερογενή αγορά, όπως έγινε και με μια σειρά άλλων κινήσεων κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους. Ως προς τις νέες εκδόσεις οµολόγων, πρέπει να επισηµανθεί ότι την ίδια στρατηγική µε τη χώρα µας ακολούθησαν και άλλες, όπως η Πορτογαλία.

Η Ελλάδα παρουσιάζει υψηλό επενδυτικό κενό, αναγνωρίζει το κυβερνητικό σχέδιο πολιτικής για το 2023. Πόσα χρήµατα υπολογίζετε να «πέσουν» στην αγορά µέσα στο τρέχον έτος από δηµόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις;

Το µεγάλο επενδυτικό κενό αποτελεί διαχρονικό, θεµελιώδες πρόβληµα, που επηρεάζει τις προοπτικές της ελληνικής οικονοµίας και αποτελεί τροχοπέδη για τη βιωσιµότητα της αναπτυξιακής πορείας της χώρας, αφού συνεπάγεται έλλειψη ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας, υψηλή ανεργία και µη ανταγωνιστικούς µισθούς. Κλειδί για την κάλυψή του είναι η αλλαγή του παραγωγικού µοντέλου. Γι’ αυτό και η σηµερινή κυβέρνηση, από την πρώτη στιγµή, εφαρµόζει µια φιλο-επενδυτική πολιτική που, µεταξύ άλλων, περιλαµβάνει σηµαντική µείωση της φορολογικής επιβάρυνσης της εργασίας και του κεφαλαίου, ισχυρά φορολογικά κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων, πλέγµα κινήτρων και διευκολύνσεων για τις νεοφυείς επιχειρήσεις, καθώς και πλήθος µεταρρυθµίσεων που βελτιώνουν το θεσµικό πλαίσιο, περιορίζουν τη γραφειοκρατία και απελευθερώνουν τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας. Τα αποτελέσµατα µας δικαιώνουν. Η χώρα έχει αρχίσει να καλύπτει ποσοστό του επενδυτικού κενού που δηµιουργήθηκε την προηγούµενη δεκαετία, προσελκύει παγκόσµιους επενδυτικούς κολοσσούς, επεκτείνεται σε νέες αγορές και γίνεται όλο και πιο εξωστρεφής. Μάλιστα, οι επενδύσεις το 2022 αναµένεται να σηµειώσουν ρεκόρ, ενώ επιπρόσθετα η Ελλάδα καταγράφει τη µεγαλύτερη βελτίωση στο επιχειρηµατικό περιβάλλον την τελευταία τριετία. Η τάση αυτή συνεχίζεται και τα επόµενα έτη, µε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκτιµά ότι η χώρα µας θα είναι πρωταθλήτρια στην Ευρώπη σε ρυθµό αύξησης επενδύσεων την τριετία 2022-2024. Καταλυτικό ρόλο στην προσπάθεια κάλυψης του επενδυτικού κενού έχουν οι δαπάνες του Προγράµµατος ∆ηµοσίων Επενδύσεων, που θα ανέλθουν σε επίπεδα-ρεκόρ -στα 12 δισ. ευρώ- το 2023, διπλάσιες από το πρόσφατο παρελθόν. Εάν προσθέσουµε και τα δάνεια του Ταµείου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας, προβλέπονται, εντός του 2023, συνολικές επενδυτικές εισροές προς την πραγµατική οικονοµία ύψους 15,4 δισ. ευρώ.

Η χώρα έχει αρχίσει να καλύπτει ποσοστό του επενδυτικού κενού που δημιουργήθηκε την προηγούμενη δεκαετία, προσελκύει επενδυτικούς κολοσσούς, επεκτείνεται σε νέες αγορές και γίνεται όλο και πιο εξωστρεφής


Πότε θα ολοκληρωθεί η αναπροσαρµογή των αντικειµενικών αξιών; Ορισµένοι δήµοι, όπως της Αθήνας, έχουν υποβάλει ενστάσεις. Θα γίνουν αλλαγές;

Ακολουθείται κανονικά η προβλεπόµενη διαδικασία από τον νόµο. Εως τις 20 Ιανουαρίου, οι δήµοι µπορούν να υποβάλουν τη γνώµη τους στην πλατφόρµα και στη συνέχεια η αρµόδια επιτροπή θα συνεδριάσει και θα αξιολογήσει τα στοιχεία. Εφόσον κριθεί ότι υπάρχει βασιµότητα σε κάποιες από τις γνώµες των δήµων, θα γίνει και η σχετική εισήγηση προς τον υπουργό Οικονοµικών. Σε περίπτωση θετικής εισήγησης, θα γίνει εκ νέου εκτίµηση, βάσει της διαδικασίας που προβλέπεται από τον νόµο και στους προβλεπόµενους χρόνους, µέσω εκτιµήσεων πιστοποιηµένων εκτιµητών.

Ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει µε κάθε ευκαιρία ότι σας παρέδωσε ένα «µαξιλάρι» ασφαλείας 35 δισ. ευρώ το 2019. Ποιο θα είναι το αντίστοιχο «µαξιλάρι» που θα παραδώσετε εσείς στην υπηρεσιακή κυβέρνηση που κατά πάσα πιθανότητα θα σχηµατιστεί µετά τις επόµενες εκλογές;

Στα τέλη του 2022 τα ταµειακά διαθέσιµα διαµορφώθηκαν περίπου στα 31 δισ. ευρώ, στο ίδιο ύψος µε τον ∆εκέµβριο του 2021. Πάντοτε, διεθνώς, τα ταµειακά διαθέσιµα στο τέλος του έτους είναι χαµηλότερα σε σχέση µε τους ενδιάµεσους µήνες, διότι τότε πραγµατοποιούνται οι τελευταίες δαπάνες της χρονιάς. Συνεπώς, τους επόµενους µήνες τα ταµειακά διαθέσιµα αναµένεται να κυµανθούν σε υψηλότερα επίπεδα, συγκριτικά µε τον ∆εκέµβριο, χωρίς, όµως, να µπορεί να γίνει ακριβής εκτίµηση, καθώς το ύψος τους διαµορφώνεται από τον Ο∆∆ΗΧ ανάλογα µε τον προγραµµατισµό και τις προβλέψεις που κάνει. Σε κάθε περίπτωση, διατηρούµε και θα συνεχίσουµε να διατηρούµε τα ταµειακά διαθέσιµα σε ασφαλή επίπεδα. Ταµειακά διαθέσιµα που δεν προέρχονται από την υπερφορολόγηση των πολιτών, και ιδίως της µεσαίας τάξης, όπως έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ. Ωστόσο, όσο πλησιάζουµε στην επενδυτική βαθµίδα -η ανάκτηση της οποίας εντός του 2023 αποτελεί εθνικό στόχο στο πεδίο της οικονοµίας-, τόσο τα ταµειακά διαθέσιµα θα βαίνουν µειούµενα, προκειµένου να περιορίσουµε περαιτέρω το δηµόσιο χρέος και, ως εκ τούτου, να µειώσουµε τις δαπάνες εξυπηρέτησής του, διευκολύνοντας την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσµατος.

Πότε θα ξεκινήσει η επιδότηση στεγαστικών δανείων ευάλωτων νοικοκυριών από τις τράπεζες; Θα γίνουν άλλες κινήσεις από τις τράπεζες ή και από την κυβέρνηση για τη στήριξη δανειοληπτών, αλλά και απλών καταθετών;

Με βάση τις εκτιµήσεις, αλλά και τις δεσµεύσεις των τραπεζών, η πλατφόρµα για το πρόγραµµα επιδότησης δανείων ευάλωτων νοικοκυριών από τις τράπεζες αναµένεται να ανοίξει στο τέλος Ιανουαρίου. Σηµειώνεται ότι η παραπάνω επιδότηση δόσεων δανείων πραγµατοποιείται στο πλαίσιο του σχεδίου που παρουσίασαν οι συστηµικές τράπεζες, κατόπιν επαφών τους µε το υπουργείο Οικονοµικών, και έχει εγκριθεί από τις εποπτικές Αρχές. Ως υπουργείο Οικονοµικών συνεχίζουµε τις επαφές µας µε τις διοικήσεις των τραπεζών, σε µια προσπάθεια εύρεσης των βέλτιστων δυνατών λύσεων συµβολής του χρηµατοπιστωτικού τοµέα στην ανάπτυξη της οικονοµίας και τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων κατά την τρέχουσα συγκυρία. Στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκονται, πέρα από τη στήριξη των δανειοληπτών, η αύξηση του επιτοκίου καταθέσεων, καθώς και η επαναξιολόγηση του κόστους προµηθειών σε απλές τραπεζικές συναλλαγές. Ηδη κάποιες τράπεζες έχουν κάνει ορισµένα πρώτα βήµατα, προχωρώντας σε αυξήσεις επιτοκίων και µειώσεις κόστους προµηθειών. Αναµένουµε περαιτέρω πρωτοβουλίες και ανάλογες κινήσεις και από τις υπόλοιπες τράπεζες. Η κυβέρνηση θα συνεχίσει να πιέζει προς την κατεύθυνση αυτή. Ενώ, παράλληλα, ξεκινήσαµε συναντήσεις και µε τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (servicers),
προκειµένου και αυτές από την πλευρά τους να εξετάσουν τρόπους αύξησης του ποσοστού των βιώσιµων ρυθµίσεων.

Ποια είναι η εξέλιξη της πορείας των ρυθµίσεων µέσω του εξωδικαστικού µηχανισµού;

Τα µέχρι στιγµής στοιχεία αποδεικνύουν ότι η λειτουργία του εξωδικαστικού µηχανισµού αποδίδει ολοένα και περισσότερους καρπούς, καθώς οι ολοκληρωµένες αιτήσεις των πολιτών και τα ποσοστά ρυθµίσεων οφειλών κάθε µήνα πολλαπλασιάζονται. Ειδικότερα, έως το τέλος του 2022 είχαν υλοποιηθεί 2.705 ρυθµίσεις οφειλών, συνολικού ύψους 510 εκατ. ευρώ, µε αύξηση του ποσοστού εγκρισιµότητας από τους πιστωτές στο 63%, ενώ το ποσό των επιτυχών ρυθµίσεων τριπλασιάστηκε το τελευταίο τρίµηνο. Με βάση τα στοιχεία, λοιπόν, το σχήµα αυτό αποτελεί το πιο επιτυχηµένο εργαλείο ρύθµισης οφειλών των τελευταίων 12 ετών. Παρ’ όλα αυτά, απαιτούνται διορθωτικές παρεµβάσεις και επιπλέον προσπάθεια από όλους τους εµπλεκόµενους φορείς, για να πετύχουµε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσµα.