Αξιολόγηση σημαίνει βελτίωση, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Εκείνη και εγώ», με τον Θανάση Φουσκίδη και τη Στέλλα Γκαντώνα, η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως.

Ανέφερε πως ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών έχει να γίνει εδώ και 41 χρόνια και πως έχει βελτιωτικό χαρακτήρα, ώστε ο εκπαιδευτικός να γίνεται καλύτερος.

Για το άσυλο επισήμανε πως οι Αρχές μπορούν να επεμβαίνουν όταν υπάρχουν αξιόποινες πράξεις.

Ακόμα, τόνισε πως οι ομάδες προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων βρίσκονται σε τρία πανεπιστήμια, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πολυτεχνείο και το Αριστοτέλειο.

Προανήγγειλε ότι τη δεύτερη τετραετία της Ν.Δ. θα υπάρξουν καλύτερες αμοιβές στους εκπαιδευτικούς σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

Τέλος, σημείωσε πως στόχος είναι η αυτοδυναμία για να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις.


Αναλυτικά η συνέντευξη της κ. Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1

Η υπουργός Παιδείας, κ. Νίκη Κεραμέως, μίλησε στον Ρ/Σ Παραπολιτικά 90,1 Fm στην εκπομπή «Εκείνη κι εγώ» με τους δημοσιογράφους Θανάση Φουσκίδη και Στέλλα Γκαντώνα.

Μεταξύ άλλων, δήλωσε:
Για την κινητοποίηση των εκπαιδευτικών που αντιδρούν στην αξιολόγηση:
Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Οι συνδικαλιστικές ηγεσίες επί της ουσίας δεν θέλουν αξιολόγηση, εμάς είναι βασικός πυλώνας, γιατί αξιολόγηση σημαίνει βελτίωση. Δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να βελτιωθεί αν δεν αξιολογηθεί πρώτα, αν δεν αποτυπώσεις την υφιστάμενη κατάσταση και δεις πώς θα βελτιωθεί. Ήταν δέσμευση της κυβέρνησής μας ότι θα προχωρήσουμε στην αξιολόγηση.

Υπάρχουν τρία επίπεδα στην αξιολόγηση, το πρώτο είναι η αξιολόγηση του σχολείου. Αυτό ξεκίνησε πριν από 1,5 χρόνο, και εκεί αντιδράσεις, προχωρήσαμε δυναμικά και φέτος είμαστε στη δεύτερη χρονιά εφαρμογής. Το δεύτερο επίπεδο είναι η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος. Πόσο καλό ή όχι καλό είναι το εκπαιδευτικό μας σύστημα ως σύστημα. Και το λέω αυτό γιατί 40 χρόνια στη χώρα χαράσσουμε εκπαιδευτική πολιτική χωρίς να ξέρουμε πού τα πάμε καλά και κυρίως πού δεν τα πάμε καλά, για να εστιάσουμε εκεί τις προσπάθειές μας. Και αυτό ξεκίνησε πέρυσι, και αυτό είχε αντιδράσεις και απεργίες, πήγαμε δυναμικά, προχωρήσαμε, φέτος είναι η δεύτερη χρονιά εφαρμογής. Και το τρίτο επίπεδο της αξιολόγησης είναι η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία έχει να γίνει με οριζόντιο τρόπο 41 χρόνια. 41 χρόνια δεν έχει ανοίξει αυτό το κεφάλαιο με οριζόντιο τρόπο, εμάς ήταν δέσμευσή μας και το ανοίξαμε και το ξεκινήσαμε.

Ξεκινήσαμε την αξιολόγηση, η οποία εστιάζει σε δύο άξονες, ο πρώτος έχει να κάνει με το επιστημονικό κομμάτι. Για παράδειγμα διδάσκω μαθηματικά στο σχολείο, τα μαθηματικά που διδάσκω είναι σωστά, είναι πλήρη; Δεν φτάνει όμως μόνο αυτό, γιατί ένας δάσκαλος πρέπει να είναι προφανώς πολύ καλός στο επιστημονικό του αντικείμενο αλλά πρέπει να μπορεί και να μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις και τις δεξιότητες στα παιδιά, άρα το δεύτερο που κοιτάμε είναι και το παιδαγωγικό κομμάτι. Άρα, αξιολόγηση ίσον βελτίωση.

Ερωτηθείσα τι γίνεται στην περίπτωση που κάποιος δεν περάσει στην αξιολόγηση:
Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Προβλέπουμε υποχρεωτική επιμόρφωση.

ΔΗΜ: Προβλέπετε και κάτι άλλο και αντιδρούν έτσι;

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Όχι, έχει επίπτωση η μη συμμετοχή στην αξιολόγηση, γιατί είναι υποχρεωτική, αλλά σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης προβλέπεται απλώς υποχρεωτική επιμόρφωση. Αν κάποιος αρνηθεί να αξιολογηθεί, εκεί υπάρχουν συγκεκριμένες κυρώσεις, είναι σαν να μην πηγαίνεις στην τάξη. Είναι παράβαση πειθαρχική, γιατί είναι μέρος του λειτουργήματος, της όλης υπηρεσιακής συνέπειας και επάρκειας. Εμείς θέλουμε να βελτιώσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα, θέλουμε να στηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς, γι' αυτό ερχόμαστε σε μια αξιολόγηση η οποία έχει καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα. Αυτοί οι οποίοι αξιολογούνται ψηλά, παίρνουν μόρια και μπορούν να αξιοποιήσουν αυτά τα μόρια για να ανέβουν στην πυραμίδα της εκπαίδευσης, να γίνουν διευθυντές σχολείων, διευθυντές εκπαίδευσης, περιφερειακοί διευθυντές. Και αυτοί οι οποίοι δεν αξιολογούνται θετικά προβλέπεται υποχρεωτική επιμόρφωση. Αλλά 40 χρόνια σε αυτή τη χώρα οι συνδικαλιστικές ηγεσίες, τους διαχωρίζω από τους εκπαιδευτικούς, δεν θέλουν αξιολόγηση. Υπάρχει πλέον μια κυβέρνηση η οποία προχωράει με την αξιολόγηση και νομίζω ότι η κοινωνία το απαιτεί αυτό.

Ερωτηθείσα για το θέμα της ασφάλειας στα πανεπιστήμια:
Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Στο θέμα της ασφάλειας είναι σίγουρα ένα πολύ δύσκολο ζήτημα και πολύ σύνθετο, εκεί πορευτήκαμε με τέσσερα βασικά βήματα. Το πρώτο και το πιο σημαντικό κατά τη γνώμη μου ήταν το άσυλο. Η αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική έννοια. Θυμηθείτε την Πατησίων πώς ήταν μπροστά από την ΑΣΟΕ με πλανόδιους πωλητές, οι οποίοι μόλις ερχόταν η Αστυνομία μπαίνανε μέσα στο πανεπιστήμιο. Άσυλο, σου λέει.

Τώρα όλα αυτά πάνε, πλέον ισχύει στο πανεπιστήμιο ύστερα από νόμο που ψηφίσαμε το ’19, ό,τι ισχύει σε κάθε δημόσιο χώρο. Μπορούν δηλαδή οι Αρχές να επεμβαίνουν όταν τελούνται αξιόποινες πράξεις. Αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να βάλουμε τέλος σε μια σειρά από καταλήψεις που χρόνιζαν δεκαετίες. Άρα το πρώτο και πιο σημαντικό κατά τη γνώμη μου είναι το θέμα του ασύλου. Το δεύτερο είναι ότι τα πανεπιστήμιά μας απέκτησαν επιτέλους σχέδιο ασφαλείας που δεν είχαν. Το τρίτο είναι ότι ξεκίνησε η ελεγχόμενη είσοδος στα πανεπιστήμια.

Ξεκίνησε αυτό το πολύ δύσκολο έργο, ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη με κάποιες αντιδράσεις στην αρχή, εμείς επιμείναμε και θα επιμένουμε για την υλοποίηση αυτού του μέτρου. Και το τέταρτο είναι οι λεγόμενες ομάδες προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Αυτές είναι σε τρία πανεπιστήμια της χώρας, είναι στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, είναι στο Πολυτεχνείο και είναι και στο Αριστοτέλειο. Θα σας πω τι δεν εξηγήθηκε, ίσως και εκεί υπήρχε ένα επικοινωνιακό λάθος από τη μεριά μας. Βγήκαν κάποιοι και είπαν «η κυβέρνηση κάνει πίσω, υπαναχωρεί». Το είπαν αυτό γιατί έκανε περίπου έναν χρόνο να εφαρμοστεί το μέτρο. Έκανε έναν χρόνο γιατί με βάση τον νόμο έπρεπε να εκδοθεί προεδρικό διάταγμα και για να εκδοθεί προεδρικό διάταγμα πρέπει να περάσει από την κρίση του ΣτΕ. Αυτή η απόφαση βγήκε το καλοκαίρι που μας πέρασε. Λίγες εβδομάδες μετά οι ομάδες αυτές υπό την επίβλεψη και τον σχεδιασμό της ΕΛ.ΑΣ. υπηρετούν με αποστολή κυρίως αποτρεπτική στα πανεπιστήμιά μας.

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Σε κάτι που θα μπορούσαμε να είχαμε εστιάσει περισσότερο και θέλουμε να εστιάσουμε στην επόμενη τετραετία εάν και εφόσον ο ελληνικός λαός ανανεώσει την εμπιστοσύνη του στη Ν.Δ., είναι οι υψηλότερες αποδοχές στην εκπαίδευση. Το λεω διότι έχουμε αυξήσει τις απαιτήσεις στο σχολείο και ήδη ο πρωθυπουργός έχει μιλήσει για υψηλότερες απολαβές στην εκπαίδευση.

ΔΗΜ: Μέσα στο ’23;

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Δεν μπορώ να το απαντήσω αυτό, πάντως είναι σαφέστατα προτεραιότητα της επόμενης τετραετίας. Αν η πρώτη τετραετία εστίασε πάρα πολύ στις σημαντικές ελαφρύνσεις φόρων, στη δεύτερη τετραετία θα εστιάσουμε στις καλύτερες απολαβές και στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. Συνολικά στην εκπαίδευση.

Αναφορικά με την πλατφόρμα για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού:
Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Είναι ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί κάθε χώρα, γιατί είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο η έξαρση της βίας και όση περισσότερη βία βλέπουμε στην κοινωνία να περιμένουμε και περισσότερη βία και στα σχολεία γιατί τα σχολεία είναι καθρέφτης της κοινωνίας. Τι έχουμε κάνει ήδη· έχουμε διπλασιάσει ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία. Από 1.600 στους 3.200.

Έχουμε προβλέψει οριζόντιες επιμορφώσεις για τα στελέχη εκπαίδευσης σε συνεργασία με πανεπιστήμια της χώρας, με ειδικούς επιστήμονες για να τους δώσουν τα εργαλεία που χρειάζονται οι εκπαιδευτικοί μας για να αντιμετωπίσουν αυτά τα φαινόμενα. Τρίτον, έχουμε νομοθετήσει τον σύμβουλο σχολικής ζωής που είναι το πρώτο σημείο αναφοράς για ένα παιδί που θέλει κάτι να μοιραστεί, κάτι που το προβληματίζει. Τέταρτον, έχουμε εισαγάγει μαθήματα όπως η σεξουαλική αγωγή, όπως ο σεβασμός στον άλλο, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα μέσα στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα σκεπτόμενοι το μέλλον. Γιατί από την παιδεία που θα δώσεις σήμερα στα νέα παιδιά, αν τους μάθεις για παράδειγμα τι θα πει ασφαλές άγγιγμα, πού είναι τα όρια, οι αυριανοί 20άρηδες, 30άρηδες, 40άρηδες, 50άρηδες θα ξέρουν αυτά τα όρια. Αυτό είναι το πρώτο κομμάτι και ερχόμαστε με ένα νομοσχέδιο το οποίο εισάγεται στη Βουλή προσεχώς και στο οποίο προβλέπουμε και άλλες πρόσθετες ρυθμίσεις, όπως η δημιουργία μια ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα για καταγγελίες από μαθητές ακόμα και σε ανώνυμη βάση. Τις καταγγελίες αυτές θα τις βλέπουν σε δύο επίπεδα, σε επίπεδο διοίκησης σχολείου και διεύθυνσης εκπαίδευσης για να διερευνώνται σε βάθος.

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Έχει σημασία ο ανώνυμος χαρακτήρας, γιατί τα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχουν παιδιά που θέλουν να μιλήσουν, αλλά φοβούνται. Φοβούνται ότι αν το κάνουν μπορεί να τύχουν θύμα εκφοβισμού για παράδειγμα την επόμενη μέρα. Γι' αυτό θέλουμε να τους βοηθήσουμε στο να σπάσει η σιωπή, να τους λύσουμε τα χέρια, να τους δώσουμε βήμα για να μοιραστούν κάτι που τους απασχολεί.

Ερωτηθείσα αν υπάρχουν περιθώρια να συμφωνήσουν με το ΠΑΣΟΚ ώστε να υπάρξει κυβέρνηση από την πρώτη Κυριακή:
Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Ο στόχος μας είναι η αυτοδυναμία. Αυτοδυναμία δεν σημαίνει ότι κυβερνάμε μόνο με τη Ν.Δ, δείτε τη σημερινή κυβέρνηση, έχει στελέχη τα οποία δεν προέρχονται από τον χώρο της Ν.Δ. και αυτό είναι μια γραμμή που έχει χαράξει ο πρωθυπουργός για ανοιχτούς ορίζοντες, για το κατά πόσο πολλές προσωπικότητες από διάφορους χώρους μπορούν να συμβάλουν σε αυτή την κεντρική προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση της Ν.Δ. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς και αυτό επιδιώκουμε, την αυτοδυναμία. Επιδιώκουμε την αυτοδυναμία και για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε αυτές τις μεταρρυθμίσεις σε κάθε τομέα πολιτικής, έχει γίνει εξαιρετικό έργο σε πάρα πολλούς τομείς, θέλουμε αυτές οι μεταρρυθμίσεις να μπορέσουν να συνεχιστούν για να ριζώσουν. Χρειάζεται μια κρίσιμη 8ετία προκειμένου οι μεταρρυθμίσεις να ριζώσουν, να γίνουν κτήμα και να αποδώσουν τους καρπούς και τα οφέλη στις Ελληνίδες και στους Έλληνες.

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Αν ο ελληνικός λαός δεν μας θέλει αυτοδύναμους, θα μας το υποδείξει και θα μας υποδείξει ως θα μπορούσε να δημιουργηθεί κάποια κυβέρνηση συνεργασίας, αλλά ας περιμένουμε τον ελληνικό λαό να αποφανθεί. Εμείς διεκδικούμε την αυτοδυναμία με την ηγεσία του Κυρ. Μητσοτάκη προκειμένου και να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις αλλά και να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που ακόμα θα βλέπουμε το επόμενο διάστημα.

Ερωτηθείσα ποιος είναι ο δυνάμει κυβερνητικός εταίρος για τη Ν.Δ. στην περίπτωση που δεν πάρει αυτοδυναμία:
Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Έχει απαντήσει ήδη ο πρωθυπουργός στο θέμα αυτό. Ας αφήσουμε τον λαό να τοποθετηθεί, είναι πολύ σημαντική η κρίση του λαού και γι' αυτό και θέλουμε ο λαός να μας κρίνει γι' αυτά που έχουμε κάνει, για τη συνέπεια λόγων και πράξεων. Η συνέπεια είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για εμάς στη Ν.Δ. και το τηρούμε κατά γράμμα.