H συνέντευξη Τύπου του νέου υπουργού Υποδομών, Γιώργου Γεραπετρίτη, ξεκίνησε με μία νέα συγγνώμη τόσο από εκείνον όσο και από την κυβέρνηση. «Οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», εξήγησε. Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί, όπως τόνισε ο υπουργός και ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβασης αφενός στη δικαστική έρευνα αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών. Όπως συμπλήρωσε, δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση.

Ο υπουργός επισήμανε πως δεν πρόκειται να μεταθέσει αλλού τις ευθύνες της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, μιλώντας για τα αίτια του δυστυχήματος με τον τραγικό απολογισμό των 57 νεκρών, επισημαίνοντας ότι αν υπήρχε ένα πλήρες σύστημα καθολικό τηλεδιοίκησης, κατά πάσα πιθανότητα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. 

Ο κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει πλαίσιο αποζημιώσεων από το κράτος προς τις οικογένειες των θυμάτων, διαμηνύοντας ότι η κυβέρνηση θα είναι και «από πάνω» όσον αφορά τις αποζημιώσεις από την Hellenic Τrain. Μεταξύ άλλων ανακοίνωσε την υποχρεωτική παρουσία δύο σταθμαρχών ανά βάρδια, αυστηροποίηση της νομοθεσίας στο θέμα της κλοπής υλικού αλλά και ότι έως το τέλος Μαρτίου ελπίζει να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος.

Ακόμη και σε σχέση με τη σύμβαση τεχνολογικής αναβάθμισης υπογράμμισε ότι θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες με σκοπό να προχωρήσει ταχύτατα. Ακόμη, έκανε γνωστό ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πραγματοποίησε επικοινωνία με τον πρόεδρο της μητρικής εταιρείας, της Alstom Γαλλίας, με τον οποίο είχε μια συζήτηση για την υλοποίηση της σύμβασης και έδωσε σαφή εντολή ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα.

«Θα ασχοληθώ αποκλειστικά με το τραγικό δυστύχημα»

Η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει τη συγκάλυψη, διεμήνυσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, «ανοίγοντας» τη συνέντευξη τύπου. 

Ξεκινώντας, ο Γιώργος Γεραπετρίτης ανέφερε: «Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί. Ζητάω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων και σε όλους τους Έλληνες που δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε το δυστύχημα. Η συγγνώμη αυτή είναι εντελώς ειλικρινής και δεν προσπαθει να αποσίσει την οποιαδήποτε ευθύνη».



«Θα ασχοληθώ αποκλειστικά με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών», ανέφερε. Η Ελληνική Δικαιοσύνη θα αποδώσει τις κατ'ουσίαν ευθύνες. Ακόμη, ανέφερε ότι θα υπάρξει πλήρης διαφάνεια και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο και πως και ο ίδιος θα προκαλέσει μια συζήτηση στη Βουλή για να συζητηθούν τα ζητήματα παθογένειας στους σιδηρόδρομους.

«Το δυστύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί»

Σε σχέση με το δυστύχημα, είπε: «Bρέθηκα στον τόπο της τραγωδίας και είχα τη δυστυχία να έχω μια προσωπική άποψη για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί το σύστημα διοίκησης στη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα. Tο μοιραίο βράδυ θα έπρεπε να έχει γίνει η αυτόματη χάραξη πορείας. Δεν συντελέστηκε η χειροκίνητη αλλαγή κλειδιού σε δεύτερο επίπεδο και σε τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να υπάρχει παρακολούθηση στον πίνακα και για μια απόσταση 5,5 χλμ. Αν είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας θα είχε διαπιστωθεί η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή.  Τόνισε ότι πέραν του ζητήματος του ανθρώπινου λάθους, ότι αν είχαμε ολοκληρωμένο σύστημα τηλεδιοίκησης το ατύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. «Πέρα και πάνω από το ανθρώπινο λάθος έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες που θα απέτρεπαν το μοιραίο».

«Θα γίνουν προσλήψεις προσωπικού»

Για το θέμα του προσωπικού ανέφερε: «Είναι προφανές ότι απαιτείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Προϊόντος του χρόνου τα τελευταία 15 χρόνια υπήρξε σημαντική μείωση λόγω οικονομικών περιορισμών και συνταξιοδοτήσεων. Έγινε πολύ μικρός αριθμός αναπλήρωσης. Έγινε μια προσπάθεια σε 3 επίπεδα από την κυβέρνηση μέσω της κινητικότητας, μέσω προσλήψεων με ΔΠΥ περίπου 200, 69 κλειδούχοι και 73 σταθμάρχες και δρομολόγηση ενός σημαντικού αριθμού μόνιμων προσλήψεων στον ΟΣΕ. Για το 2021 διαγωνισμός για πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 σταθμάρχες και το 2022 ακόμα 100».

Σε σχέση με τις υποδομές, τόνισε τα εξής: «Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε επί 50 χρόνια με έμφαση στη χειροκίνητη λειτουργία. Για πρώτη φορά το 2014 υπογράφηκε η σύμβαση με την οποία θα έχουμε καθολική αναβάθμιση υποδομών με τη σηματοδότηση και την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης. Η σύμβαση αυτή αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 και είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου και δυστυχώς υπήρχαν σημαντικά σφάλματα και μόνο ένα 18% ήταν γνήσια λειτουργικό. Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν λάθη στην εφαρμογή και η αρμόδια αρχή χρηστού ελέγχου της Ε.Ε. διαπίστωσε ότι υπάρχουν σφάλματα. Και από το 2017 έως το 2019 καμία απολύτως παράδοση. Τότε αλλάζει η διοίκηση την ΕΡΓΟΣΕ και από τον Νοέμβριο γίνεται προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Υπογράφηκε συμπληρωματική το 2021. Τότε επανεκκίνησε η σύμβαση. Τώρα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και μέσα στο 2023 θα έχουμε την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος. 

Η ευθύνη στο υψηλότερο επίπεδο του υπουργού Μεταφορών έχει αναληφθεί. Τις επόμενες ημέρες θα γίνει η αντικατάσταση των προέδρων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ώστε να προχωρήσουμε στην επανεκκίνηση των δρομολογίων».



Aυστηρότερο πλαίσιο για τις δολιοφθορές στο δίκτυο

Για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου ανέφερε ότι ακούγεται σαν πολυτέλεια το να ξεκινήσει ξανά τη λειτουργία του όταν έχουν χαθεί τόσες ζωές, επισημαίνοντας όμως ότι πρέπει να στηριχθεί η εμπιστοσύνη του κοινού στο μέσο αυτό και η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Ειδικότερα, τόνισε ότι «για τον υπόλοιπο χρόνο θα λειτουργήσει με 2 σταθμάρχες ανά σταθμούς και αυτό μπορεί να σημάνει μείωση μεταφορικού έργου». Ακόμη, ο κ. Γεραπετρίτης ευχαρίστησε όλους όσοι ενεπλάκησαν στην αντιμετώπιση των συνεπειών της τραγωδίας από την πρώτη στιγμή. «Ο πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με τον Γερμανό καγκελάριο και έχει υπάρξει συνεργασία με αποστολή γερμανικού κλιμακιού για αναβάθμιση του δικτύου».

«Θα φέρουμε στη Βουλή νομοσχέδιο αναφορικά με αυστηρότερες ποινές για κλοπές και δολιοφθορές του σιδηροδρομικού δικτύου», υπογράμμισε στη συνέχεια, κάνοντας λόγο για την κλοπή υλικών και ειδικά του χαλκού, που έχει ως αποτέλεσμα τη διακοπή των δρομολογίων αλλά και φυσικά τα ζητήματα ασφαλείας που ανακύπτουν. 

«Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις των ανθρώπων. Θέλω να διαβεβαιώσω ότι όσον αφορά την κυβέρνηση και εμένα ότι θα παραμείνω στη θέση αυτή με το ιερό καθήκον να έρθουν στην επιφάνεια τα αίτια που έφεραν την καταστροφή, κάνοντας και την κριτική τη δική μας και ότι η έρευνα αυτή θα πάει μέχρι τέλους», είπε.

«Σήμερα έχουν παραδοθεί 36 από τους 52 σταθμούς»

Σε ερώτηση που δέχτηκε για πιθανές κυρώσεις από την Ε.Ε., ανέφερε συγκεκριμένα: «Δεν πρόκειται για επιτροπή που αφορά τις ποινικές συνιστώσες αλλά το διοικητικό πλαίσιο και το πόρισμά της θα ενταχθεί στη δικογραφία. Δεν υφίσταται κίνδυνος κυρώσεων από την Ε.Ε. Η επιτροπή θα ολοκληρώσει το πόρισμά της το επόμενο διάστημα, θέλουμε ολοκλήρωση το συντομότερο δυνατόν».

Ερωτηθείς πότε θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος, είπε: «Η επιθυμία μας είναι να επανεκκινήσει στον συντομότερο δυνατό χρόνο αλλά με ασφαλείς προϋποθέσεις. Ενδεχομένως έως και το τέλος του μήνα. Όταν λέμε μείωση μεταφορικού έργου, εννοούμε μείωση σταθμών και δρομολογίων. Θα το δούμε με την εταιρεία. Δεν θα ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε τις πρόσθετες δικλίδες ασφαλείας». 

Πότε θα λειτουργήσει ξανά ο σιδηρόδρομος

Για το πότε θα λειτουργήσει ξανά ο σιδηρόδρομος, έθεσε δύο ζητήματα.

Ειδικότερα: «Πρώτον, για την υλοποίηση της σύμβασης θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ήδη ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον διευθύνοντα και πρόεδρο της Alstom Γαλλίας με τον οποίο έχει γίνει μια συζήτηση. Ο πρωθυπουργός έδωσε σαφή εντολή για επίσπευση διαδικασιών ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης πιο άμεσα. Θα είμαστε σε θέση να σας αναφέρουμε τα σχετικά με τους χρόνους αποπεράτωσης».

«Το δεύτερο ζήτημα είναι η επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων. Ίσως να ακούγεται πολυτελές όταν έχουμε θρηνήσει τόσες ανθρώπινες ζωές. Είναι σημαντικό, όμως, να ξεκινήσει εκ νέου. Να μην αναμένουμε την ολοκλήρωση της αναβάθμισης. Πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στον σιδηρόδρομο. Είναι λαϊκό και οικονομικότερο μέσο. Η επανεκκίνηση και έως ότου ολοκληρωθεί, θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Μπορεί μέχρι σήμερα και για δεκαετίες να λειτουργούσε έτσι, αλλά θα υπάρχει αναβαθμισμένο σύστημα ασφάλειας». 

Τόνισε ότι θα υπάρχουν υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, ενώ αναμένεται μείωση στο μεταφορικό έργο γιατί «μόνο έτσι μπορούμε να εξασφαλίσουμε ικανό αριθμό σταθμαρχών παντού». Παράλληλα μίλησε για «μεγαλύτερο συντονισμό μεταξύ των υπηρεσιών και της εταιρείας που λειτουργεί τον σιδηρόδρομο της Hellenic Train».

Ο κ. Γεραπετρίτης διευκρίνισε: «Μείωση μεταφορικού έργου σημαίνει μείωση συρμών ή μείωση σταθμών που θα σταματά το τρένο. Θα το δούμε με τις διοικήσεις και τους εργαζομένους. Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως, πρώτον, δεν πρόκειται να ξεκινήσει κανένα τρένο χωρίς τις πρόσθετες δικλίδες ασφαλείας και, δεύτερον, θα γίνει με απόλυτο συντονισμό όλων των φορέων».

«Θα ήθελα να αναφερθώ στο ζήτημα των εργαζομένων. Είναι σημαντικό να είναι και εκείνοι στην πρώτη γραμμή της προσπάθειας. Έχουμε μια νέα συνάντηση με όλους τους εργαζόμενους την ερχόμενη Παρασκευή. Η στάση των εργαζομένων είναι εξαιρετικά δημιουργική και στηρίζουν την άποψη να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος με μεγαλύτερη ασφάλεια», πρόσθεσε.

Για το προσωπικό του ΟΣΕ

Aκόμα και σε σχέση με τη μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ: «Yπάρχει σημαντική μείωση και προέκυψε την τελευταία τριετία, γιατί υπήρξε μαζική αποχώρηση λόγω συνταξιοδοτήσεων. Έγιναν γρήγορες κινήσεις με 200 άτομα σταθμάρχες και κλειδούχους θα έχουμε επιπλέον 217. Τα προηγούμενα χρόνια είχαν προκηρυχθεί 35 θέσεις και είχαν γίνει 24 προσλήψεις. Θα αλλάξει το οργανόγραμμα και ό,τι είναι αναγκαίο θα στηριχθεί από την πολιτεία και στο κομμάτι της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης. Άρα θα έχουμε αναβάθμιση υποδομών, προσωπικού και οικονομική στήριξη του οργανισμού.

«Δεν είμαστε εδώ για να δούμε ποιος έχει κάνει τα περισσότερα σφάλματα. Είμαστε απολογούμενοι στην κοινωνία για ό,τι δεν προλάβαμε να ολκληρώσουμε. Όμως θέλω να αναγνωριστεί ότι έχουμε ένα 70% που έχει παραδοθεί. Υπάρχει μια σημαντική μείωση του προσωπικού που επιδεινώθηκε την τελευταία τριετία ύστερα από μαζικές συνταξιοδοτήσεις. Έγιναν οι κινήσεις με τα περίπου 200 άτομα σταθμάρχες και κλειδούχους με Δελτία Παροχής Υπηρεσιών. Εφόσον ολοκληρωθεί το σχήμα, θα έχουμε άλλους 217. Στην προηγούμενη κυβέρνηση είχαν προκηρυχθεί 34 θέσεις και είχαν προσληφθεί 25. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι θα στηριχθεί ό,τι είναι αναγκαίο και σε επίπεδο προσωπικού και σε επίπεδο επιμόρφωσης, καθώς θα είναι διαφορετικό το περιβάλλον με ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Θα έχουμε αναβάθμιση υποδομών, προσωπικού (με νέο οργανόγραμμα) και οικονομικής στήριξης», ανέφερε στην πορεία.

«Υπάρχουν μια σειρά από συμβάσεις που αφορούν αναβάθμιση δικτύων και των εμπλεκομένων, του Δημοσίου, του ΟΣΕ και της Hellenic Train. Υπάρχει αναβάθμιση του Δημοσίου, με τον οργανισμό που βρίσκεται στο ελεγκτικό συνέδριο, έχουμε τη σύμβαση για τις άγονες γραμμές. Είναι μια σειρά συμβάσεων που έχουν υπογραφεί και άλλες που προχωρούν».

Το έργο της σύμβασης 717 δεν έχει παραδοθεί στο σημείο Λάρισα - Πλατύ

«Το συντονιστικό κέντρο της Καρόλου δεν είναι κέντρο τηλεδιοίκησης, δεν μπορεί να χαράξει πορεία και γι' αυτό δεν μπορεί να αποτρέψει μια σύγκρουση. Αυτό που κάνει είναι να διασυνδέεται με τηλέφωνο και ασύρματο. Δεν βλέπει τις γραμμές αλλά τις ακούει. Αυτή τη στιγμή προέχει η ασφάλεια, πρέπει να λειτουργήσουν τα τρένα, χωρίς, όμως, έκπτωση στην ασφάλειά τους. Το υφιστάμενο σύστημα μπορεί να παρακάμψει το κόκκινο σε σηματοδότη, ενώ με το ευρωπαϊκό σύστημα σιδηροδρομικών μετακινήσεων, για το οποίο απομένει η εγκατάτασή του στα τρένα που θα έρθει στο πλαίσιο της σύμβασης 717, δεν επιτρέπεται η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη. Δεν υπήρξε αγνόηση οποιασδήποτε ενημέρωσης και προειδοποίησης. Υπάρχει ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις συμβάσεις. Σε κάθε περίπτωση, αναλαμβάνοντας το μερίδιο που μας αναλογεί, θα πω ότι δεν ταιριάζει σε μια χώρα να μην έχει αυτά τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα. Θα έπρεπε να το είχαμε κάνει σε συντομότερο χρόνο».

Για το σύστημα ERTS

«Τα συστήματα ERTS εφαρμόζονται σε πολύ λίγες χώρες της Ευρώπης (μόνο τρεις χώρες έχουν). Για πολλές δεκαετίες λειτουργούσε χειροκίνητα χωρίς συμβάντα», τόνισε ο υπουργός.

Θα υπάρξουν αποζημιώσεις από την Hellenic Train

Σε ό,τι αφορά την Hellenic Train, ανέφερε πως υπάρχει μια αντίδραση ότι θα καταβληθούν οι αποζημιώσεις και η κυβέρνηση θα είναι πάνω από το ζήτημα αυτό. Θα υπάρξει ένα πλαίσιο εκ μέρους της κυβέρνησης για τις οικογένειες των θυμάτων, που θα ανακοινωθεί και θα περιλαμβάνει όλα τα ζητήματα και όχι μόνο τις αποζημιώσεις.

Παράλληλα, ο υπουργός Υποδομών τόνισε: «Θα έχουμε αύξηση του προσωπικού και μείωση του έργου και θα εξασφαλίζεται απολύτως η ασφάλεια. Η όποια μείωση έργου θα συντείνει στην ασφάλεια των τρένων. Για το αν θα υπάρξει θέμα αποζημιώσεων από την Hellenic Train είπε ότι δεν τίθεται κανένα τέτοιο θέμα. Δεν υπήρξε ποτέ τυπική οριστική συμφωνία για επενδύσεις. Όταν μιλάμε γι' αυτή τη σύμβαση μιλάμε για ελληνική δημόσια υπηρεσία. Ο λειτουργός του τρένου να κάνει λειτουργίες ακόμα κι αν δεν είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμες».

«Από τις λίγες ημέρες που έχω αναλάβει δεν υπάρχει εικόνα πλήρους διάλυσης. Υπάρχει ένα πλαίσιο με κενά και μια δρομολογημένη αναβάθμιση, δυστυχώς με καθυστερήσεις, αλλά εικόνα διάλυσης δεν έχω εγώ. Η πολιτική ευθύνη αναλήφθηκε στο υψηλότερο πολιτικό και επιχειρησιακό επίπεδο. Αν διαπιστωθούν και άλλες ευθύνες, τότε οι πρώτοι που θα ανταποκριθούν θα είμαστε εμείς».

Για το πώς αξιολογεί τη στάση της Hellenic Train: «Έκανε μια δημόσια δήλωση σε ό,τι την αφορά. Εκείνο που αφορά αυτή τη στιγμή τη σχέση του ελληνικού Δημοσίου με την εταιρεία είναι η επανεκκίνηση των τρένων και να τηρηθούν όλες οι συμβατικές υποχρεώσεις. Το γιατί θα το αξιολογήσει η ποινική Δικαιοσύνη αλλά και η διοικητική διερεύνηση. Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος, θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων».

Σε ερώτηση που δέχτηκε για τη σύγκρουση των τρένων στην Ελλάδα ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν υπάρχει άλλο τέτοιο φαινόμενο, ήταν αφοπλιστικός, αναφέροντας: «
Δεν ισχύει ότι δεν συγκρούονται τρένα αλλού. Η μεγαλύτερη σύγκρουση έγινε στη Γερμανία που έχει το σύστημα αυτό. Το κρίσιμο είναι να έχει τέτοιες συνέργειες το σύστημα που να μηδενίζει το ανθρώπινο λάθος. Δεν έχω αν θα μηδενίζονται οι πιθανότητες. Το τρένο θεωρείται το ασφαλέστερο επίγειο μέσο. Δεν μπορούμε να μηδενίζουμε τη λειτουργία των τρένων. Είμαστε πολύ αυστηροί στη σχέση μας με την Hellenic Train. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα ζητήματα έχουν να κάνουν με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων». 

«Σύντομα θα δρομολογηθούν προσλήψεις»

Σε ερώτηση που δέχτηκε ο υπουργός, τόνισε: «Προσλήφθηκαν με παροχή υπηρεσιών 69 κλειδούχοι, 73 σταθμάρχες, 60 τεχνικοί. Οι σταθμάρχες πέρασαν από την ίδια εκπαίδευση που περνούν όσοι προσλαμβάνοται μονίμως. Παράλληλα δρομολογείται και είναι σωστό να δρομολογηθούν οι μόνιμες προσλήψεις. Πιστεύω ότι σύντομα θα δρομολογηθούν 117 προσλήψεις, εκ των οποίων 36 σταθμάρχες. Μακάρι αυτά να είχαν γίνει πριν από το δυστύχημα. Το 2015-2019 έγιναν 24 προσλήψεις, εκ των οποίων 15 σταθμάρχες. Δεν μου αρέσει ο συμψηφισμός. Δεν αποδέχομαι τη φράση κάνετε προσλήψεις αστυνομικών και όχι για τα τρένα. Οι προσλήψεις γίνονται και γίνονται βάσει των κοινωνικών αναγκών». 

«Θα υπάρξει επαναξιολόγηση προσωπικού»

«Σε ό,τι αφορά τα κομμάτια των συστημάτων. Από την επικείμενη ολοκλήρωση των συμβάσεων θα υπάρξει αναβάθμιση της τεχνολογίας. Το πιο κρίσιμο είναι να υπάρξει ολοκλήρωση του συστήματος τηλεδιοίκησης ωστε να περιοριστεί το ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους, που, όμως, θα υπάρχει πάντα. Θέλω να υποσχεθώ ότι δεν θα λειτουργήσει κανένα δρομολόγιο μέχρι να εξασφαλίσουμε την απόλυτη ασφάλεια στις μετακινήσεις και αυτό θα γίνει με τη συνέργεια των εργαζομένων», ανέφερε.

Για το αν υπάρχουν και άλλοι σταθμάρχες σαν τον συγκεκριμένο, με ελάχιστη εμπειρία, είπε ότι αυτό θα ερευνηθεί. Υπάρχουν σταθμάρχες που είναι σε αυτά τα όρια ηλικίας και με όσους έχω συζητήσει δεν είναι σε μεγάλη ηλικία γιατί υπάρχει ένα επίπεδο εμπειρίας. Θα υπάρξει επαναξιολόγηση προσωπικού. Θέλει και κάποιες πρόσθετες δεξιότητες.

Παράλληλα, τόνισε ότι «με την ολοκλήρωση των συστημάτων θα υπάρχει απεικόνιση σε πραγματικό χρόνο των ζητημάτων ηλεκτροδότησης ώστε το συντονιστικό κέντρο να το παρακολουθεί. Με διατάξη θα καταστεί έτι αυστηρότερο το πλαίσιο για την παρακώλυση συγκοινωνιών όσον αφορά τον σιδηρόδρομο».

57 οι νεκροί από το τραγικό δυστύχημα

Σε ερώτημα που δέχτηκε για τον αριθμό νεκρών και αγνοουμένων, ανέφερε: «Οι νεκροί είναι 55, είναι άλλοι δύο -άρα 57- που δεν έχουν ταυτοποιηθεί, στη μια περίπτωση δεν έχει υπάρξει βιολογικό υλικό και στη δεύτερη δεν έχει υπάρξει συγγενής, και έχουμε επτά συνανθρώπους που βρίσκονται στη ΜΕΘ».

«Το κέντρο τοπικής τηλεδιοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά»

«Το κέντρο τοπικής τηλεδιοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά». Σε αυτήν την αποκάλυψη προχώρησε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, με την ταυτόχρονη επισήμανση ότι «θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα. Ουδέποτε ήταν εκτός λειτουργίας εκείνη την κρίσιμη βραδιά. Πράγματι, το συγκεκριμένο κέντρο είχε μεγάλες δυσκολίες διαχρονικά». Σε αυτό το σημείο, ο υπουργός επικαλέσθηκε δύο μεγάλες πυρκαγιές που το είχαν θέσει εκτός λειτουργίας. Όμως, κατέληξε, «πλήρως λειτουργούσε από τον Νοέμβριο του 2022».
Νωρίτερα ο κ. Γεραπετρίτης είχε σημειώσει ότι σύστημα τηλε-ειδοποίησης δεν υφίστατο ποτέ και γι' αυτόν τον λόγο προχωρεί η αναβάθμισή του. Ετούτη τη στιγμή έχει αναπτυχθεί το έργο στο 70% -η παράδοση είναι στο 90%- δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο, Λάρισα-Πλατύ, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο, όπως συμπλήρωσε.

Για τις αντιδράσεις και τα αισθήματα της ελληνικής κοινωνίας

Μιλώντας για τις αντιδράσεις και τα αισθήματα της ελληνικής κοινωνίας, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, τόνισε: «Τελώ σε ένα σοκ, κατανοώ τον συλλογικό πόνο που έχει προκαλέσει στην κοινωνία το συγκεκριμένο δυστύχημα, για τον άδικο χαρακτήρα του, για τη σκέψη ότι σε μια τέτοια εποχή που η τεχνολογία βρίσκεται στο απόγειό της στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση, δυστυχώς να γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνάδουν με τη σημερινή εποχή. Ο αδικός χαμός των ανθρώπων θα μας συνοδεύει πάντα. Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις, είναι πάρα πολύ εύλογες αυτές».
Στη συνέχεια ο κ. Γεραπετρίτης διαβεβαίωσε τους Έλληνες πολίτες: «Σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά, θα παραμείνω στη θέση αυτή με ένα καθήκον που αντιλαμβάνομαι ως ιερό. Να έλθουν απολύτως στην επιφάνεια, πλήρως, διαφανώς, με λογοδοσία τακτική, τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή, όποια και αν είναι αυτά. Κάνοντας και τη δική μας κριτική για το τι ενδεχομένως δεν πράξαμε ενόσω οφείλαμε. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους».

Το ιστορικό για το σύστημα τηλεδιοίκησης

Ο υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κάνοντας την ιστορική αναδρομή για το σύστημα τηλεδιοίκησης, έγκαιρης προειδοποίησης κ.λπ., σημείωσε ότι η σύμβαση, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου, στο οποίο δυστυχώς, όμως, «υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ' αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Το υπόλοιπο χρειαζόταν να ανακατασκευασθεί. Το 2017 σταματά στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη στην εφαρμογή».

Ακολούθως, η αρμόδια αρχή δημοσιονομικού ελέγχου για ευρωπαϊκούς πόρους διαπιστώνει σοβαρά σφάλματα, διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης και «από το 2017 έως το 2019 δεν έχουμε καμία απολύτως παράδοση. Τον Νοέμβριο του 2019 αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ, που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου, και από τότε «γίνεται μία προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης».