Σοβαρά ερωτήματα, τα οποία ζητούν άμεσες και ξεκάθαρες απαντήσεις, προκύπτουν για «δημοσκόπηση» που δημοσιεύτηκε πέντε ημέρες πριν από τις εκλογές στον ιστότοπο Euractiv, σύμφωνα με την οποία η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ είχαν διαφορά μόλις μισής ποσοστιαίας μονάδας. Και αυτό γιατί η συγκεκριμένη ενημερωτική υπηρεσία, για την οποία κατά καιρούς έχουν γραφτεί και ακουστεί διάφορα «περίεργα» περί χρηματοδοτήσεων από ξένες ελίτ και κέντρα επηρεασμού των ευρωπαϊκών και διεθνών εξελίξεων, φέρεται -επιπλέον- να έχει σύνδεση με τον ΣΥΡΙΖΑ.

Και φυσικά το όλο θέμα αποκτά προκλητικές διαστάσεις με δεδομένο ότι το επιτελείο της Κουμουνδούρου, την ίδια ώρα που συμμετείχε στην κατασκευή δημοσκοπήσεων, όπως άλλωστε έκανε και την προεκλογική περίοδο του 2019, επί ημερών Βερναρδάκη, κατήγγελλε και ασκούσε bullying στους επαγγελματίες δημοσκόπους, συκοφαντούσε τις εταιρείες τους και κατήγγελλε τις μετρήσεις που δημοσιοποιούσαν.

Πιο συγκεκριμένα το ελληνικό τμήμα του ιστότοπου Euractiv ίδρυσε στη δεκαετία του 2010 και διαχειριζόταν, όταν εργαζόταν ως δημοσιογράφος, ο επί ημερών ΣΥΡΙΖA διοικητής της ΕΥΠ.


Στο γραφείο του Ανδρέα

Θυμίζουμε ότι ο κ. Γιάννης Ρουμπάτης διετέλεσε διπλωματικός υπάλληλος στο γραφείο του Ανδρέα Παπανδρέου το 1981. Το 1987 κυβερνητικός εκπρόσωπος, ευρωβουλευτής ΠΑΣΟΚ από το 1994 έως το 1999 και τον Ιανουάριο 2015, με απόφαση του τότε πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, τοποθετήθηκε διοικητής της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, στην οποία παρέμεινε έως τον Ιούλιο 2019.

Το όλο θέμα έχει σαφώς μεγαλύτερες διαστάσεις από το γεγονός κάποιας αποτυχημένης δημοσκόπησης και αφορά ευθέως την επέμβαση κάποιων κύκλων εκτός Ελλάδας, που με αυτό τον τρόπο επιχείρησαν να επηρεάσουν το εκλογικό αποτέλεσμα, την ώρα που όλες οι (κανονικές) δημοσκοπήσεις έδειχναν άνετη επικράτηση της ΝΔ. Στην όλη υπόθεση μάλιστα φέρεται ότι μπορεί να έχει εμπλοκή και συγκεκριμένη ΜΚΟ, που σχετίζεται με το δίκτυο του Euractiv αλλά και το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Εκπαίδευσης και Πολιτισμού.

Στήθος με στήθος

Το Euractiv σε δημοσίευμά του, το οποίο αναπαράχθηκε από πολλά ελληνικά ΜΜΕ, ισχυρίστηκε ότι πολυεθνικές εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών διενεργούσαν δικές τους δημοσκοπήσεις με πιο παραδοσιακούς και υψηλότερου κόστους τρόπους, όπως για παράδειγμα την υποβολή ερωτηματολογίου αυτοπροσώπως. Και πως χρησιμοποιούσαν εξελιγμένους αλγόριθμους για να αναλύσουν τα δεδομένα των δημοσκοπικών εταιρειών, λαμβάνοντας υπόψη και τις αποκλίσεις σε προηγούμενες εκλογικές διαδικασίες: το λεγόμενο «poll of polls», που συνθέτουν ειδικοί στις ΗΠΑ, όπως το FiveThirtyEight.

Tο Euractiv υποστήριξε επίσης ότι είχε στην κατοχή του τα αποτελέσματα από μια τέτοιου είδους δημοσκόπηση πολυεθνικής την Παρασκευή 12 Μαΐου, η οποία παραδόθηκε σε στελέχη της επιχείρησης και σε Ευρωπαίους παράγοντες. Η συγκεκριμένη «δημοσκόπηση» παρουσίαζε μια μάχη στήθος με στήθος μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, με οριακή διαφορά μόλις 0,5%. Πρωτοτυπώντας δε, εμφάνιζε και τον αριθμό των ψήφων που θα λάμβανε κάθε κόμμα.

Σύμφωνα λοιπόν με αυτή τη «δημοσκόπηση», που, αν θεωρήσουμε ότι όντως υπήρξε και δεν κατασκευάστηκε όπως όλα δείχνουν, θα μείνει στην ιστορία ως η πιο αποτυχημένη μέτρηση όλων των εποχών, η ΝΔ συγκέντρωνε 33,45% και 1.890.000 ψήφους, ο ΣΥΡΙΖΑ 32,92% και 1.860.000 ψήφους, το ΠΑΣΟΚ 9% με 510.000 ψήφους, το ΚΚΕ 6%, το ΜέΡΑ25 3,7% και η Ελληνική Λύση 4,7%.

Καθώς το αποτέλεσμα των εκλογών είναι πλέον γνωστό, οι υπεύθυνοι του site, ακριβώς επειδή από τις κάλπες προέκυψε το ακριβώς αντίθετο, θα πρέπει να δώσουν εξηγήσεις. Συγκεκριμένα, να δώσουν στη δημοσιότητα την ταυτότητα της δημοσκόπησης και για ποια εταιρεία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών (υποτίθεται) έγινε, καθώς επίσης πώς αξιολογήθηκε ως έγκυρη από τους υπεύθυνους του ενημερωτικού site.

Εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον θα έχει επίσης να γνωρίζουμε τα πρόσωπα, δημοσιογράφους και άλλους που εργάζονται στο συγκεκριμένο site. Διότι η μόνη πληροφορία που δίνεται (αν μπορεί να χαρακτηριστεί ως πληροφορία) στο εισαγωγικό σημείωμα (λόγω ανυπαρξίας άλλης ταυτότητας) του ελληνικού τμήματος Euractiv.gr είναι πως πρόκειται για «πόρταλ ενημέρωσης αφιερωμένου αποκλειστικά σε ειδήσεις με ευρωπαϊκό περιεχόμενο, μέλος του δικτύου Euractiv.com, του μεγαλύτερου και εγκυρότερου δικτύου ενημέρωσης σε θέματα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Ενός δικτύου με περισσότερους από 600.000 μοναδικούς αναγνώστες σε ολόκληρη την Ευρώπη και με παρουσία σε 12 ευρωπαϊκές χώρες».

Η περίπτωση Σκλία

Να θυμίσουμε και το εξής: Λίγο πριν από τις εκλογές 2019 μια «απίθανη» εταιρεία δημοσκοπήσεων, η Vox Pop, η οποία έχει αποδειχθεί ότι στήθηκε στα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ από φοιτητή του Χριστοφόρου Βερναρδάκη, τον Γιάννη Σκλία, με πενιχρό μετοχικό κεφάλαιο και ασαφείς μεθόδους καταγραφής της κοινής γνώμης, έκανε το «θαύμα» της, βγάζοντας μπροστά το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα. Λίγα εικοσιτετράωρα πριν ανοίξουν οι κάλπες, έδωσε έρευνα που έδειχνε κλείσιμο της ψαλίδας στο 1,2%, το χαμηλότερο που είχε καταγραφεί μέχρι τότε. Τελικά η ΝΔ θριάμβευσε και τότε...

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής / Του Ιωάννη Φωκά