Κρίση των δημοσίων υπαλλήλων και υπηρεσιών από τους πολίτες; Γιατί όχι; Πριν από λίγα χρόνια θα έμοιαζε αδύνατο, σήμερα όμως η τεχνολογία παρέχει τη δυνατότητα λειτουργίας ενός συστήματος ηλεκτρονικής αξιολόγησης των υπηρεσιών στις οποίες προσέρχεται ο πολίτης για να εξυπηρετηθεί. Πρόκειται για μια εφαρμογή που είναι ήδη σε χρήση στον ιδιωτικό τομέα για την αξιολόγηση των υπηρεσιών μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων. Στα σχέδια της υπουργού Εσωτερικών, Νίκης Κεραμέως, είναι να προχωρήσει σταδιακά στη «βαθμολόγηση» της απόδοσης των δημοσίων υπηρεσιών, με απώτερο στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας και της ποιότητας στην εξυπηρέτηση του πολίτη.

Ηλεκτρονική εφαρμογή

Θα δοθεί βαρύτητα στις παρατηρήσεις που θα υποβάλλουν οι ίδιοι οι πολίτες, μέσω μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής, οι οποίες θα προκύπτουν από την εμπειρία τους στην επαφή που θα έχουν με υπαλλήλους του Δημοσίου σε κρίσιμους τομείς, όπως τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, τα νοσοκομεία, τους δήμους, τις εφορίες και τις πολεοδομίες.

Οι παρατηρήσεις αυτές θα αξιολογούνται από ομάδα επιτελών του ΥΠ.ΕΣ. και θα γίνονται οι ανάλογες συστάσεις στις υπηρεσίες που θα εμφανίζουν τα περισσότερα παράπονα.

Η αξιολόγηση των υπηρεσιών και του ανθρώπινου δυναμικού εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο για την παροχή κινήτρων στους δημοσίους υπαλλήλους, που εκπληρώνουν ευσυνείδητα τα καθήκοντά τους, και τη σύνδεσή της με την παραγωγικότητα μέσω ενός πραγματικά αξιόπιστου προγράμματος, στον αντίποδα των εικονικών αξιολογήσεων των δημοσίων υπαλλήλων, όπως συμβαίνει σήμερα σε όλο το Δημόσιο.

Αν, όμως, μια τέτοια προσέγγιση στο θέμα της αξιολόγησης ήταν τεχνικά αδύνατη τα προηγούμενα χρόνια, σήμερα η τεχνολογία παρέχει αυτή τη δυνατότητα μέσω των ψηφιακών εργαλείων που έχει στη διάθεσή της η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Όταν λειτουργήσει η ψηφιακή πλατφόρμα, θα παρέχει τη δυνατότητα στην πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία κάθε τομέα του Δημοσίου να μετρά την απόδοση της συγκεκριμένης διεύθυνσης, του κάθε υπαλλήλου χωριστά και να συνεκτιμάται ο βαθμός ικανοποίησης από τις παρεχόμενες υπηρεσίες, πολιτών και επιχειρήσεων.

Σε τι θα αφορά

Η «βαθμολόγηση» από τον πολίτη θα αφορά τη συμπεριφορά του υπαλλήλου ή των υπαλλήλων που τον εξυπηρέτησαν, την ταχύτητα που διεκπεραίωσαν την υπόθεση του, καθώς και την αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας, την εκπαίδευση των υπαλλήλων και την επαγγελματική τους κατάρτιση.

Η διαδικασία αυτή είναι δύσκολη και απαιτεί χρόνο και αυτό το γνωρίζουν καλά στο υπουργείο Εσωτερικών.

Παράλληλα, θα λειτουργήσουν «σχολές επιμόρφωσης», με ευθύνη του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) για 250.000 υπηρετούντες δημοσίους υπαλλήλους για την απόκτηση επιπλέον δεξιοτήτων, που θα συντελέσουν στην καλύτερη απόδοση στην εργασία τους. Ο επαναπροσδιορισμός της σχέσης του πολίτη με τη Δημόσια Διοίκηση μέσω της αποκατάστασης της εμπιστοσύνης είναι ο βασικός στόχος της νέας μεταρρυθμιστικής προσπάθειας του υπουργείου Εσωτερικών. Μπορεί να φαντάζει φιλόδοξος, είναι όμως αναγκαίος όσο ποτέ άλλοτε για τη χώρα και τους πολίτες.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή