Με αφορμή την δήλωση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κωνσταντίνου Αγοραστού, στην εκπομπή «Συνδέσεις» της ΕΡΤ, πως δεν μπορούν να γίνουν οι αυτοδιοικητικές εκλογές στις 8 Οκτωβρίου λόγω των φυσικών καταστροφών που έχουν γίνει συνολικά στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, άνοιξε ξανά η συζήτηση για ενδεχόμενη αναβολή των εκλογών και την διεξαγωγή τους να μετατίθεται για κάποιους μήνες.

Να θυμίσουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που τίθεται το σχετικό ζήτημα. Πριν λίγους μήνες, στελέχη της αυτοδιοίκησης καλλιεργούσαν μια συζήτηση για μετάθεση των εκλογών με επιχείρημα ότι η πανδημία του κορωνοϊού δεν είχε επιτρέψει σε δημοτικές και περιφερειακές αρχές να υλοποιήσουν το πρόγραμμά τους.



Τότε υπήρξαν αντιδράσεις τόσο από αυτοδιοικητικά στελέχη, όσο και από πολιτικούς κύκλους, οι οποίοι υποστήριζαν ότι ενδεχόμενη παράταση της θητείας των αυτοδιοικητικών αρχών και η μετάθεση των εκλογών είναι αντισυνταγματική. Μάλιστα, ο σημερινός Πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, είχε εκδηλώσει την αντίθεση του σε αυτή την υφέρπουσα φημολογία χαρακτηρίζοντας αυτά τα σενάρια ως «παραμύθια».

Στο πλαίσιο αυτό, έχει ενδιαφέρον η νομική πτυχή του ενδεχόμενου της αναβολής των εκλογών και η μετάθεση τους σε μεταγενέστερο χρόνο.


Υπάρχει διαφωνία μεταξύ και των Συνταγματολόγων σχετικά με το προκείμενο θέμα, οι οποίοι ουσιαστικά διαφωνούν στον τρόπο ερμηνείας του άρθρου 102 του Συντάγματος.

Από τη μια πλευρά, υπάρχουν Συνταγματολόγοι, οι οποίοι ισχυρίζονται πως ενδεχόμενη αναβολή των εκλογών, δεν αντίκειται στο Σύνταγμα και μάλιστα είναι εφικτή με αλλαγή του εκλογικού νόμου και μπορεί να την κάνει η κυβέρνηση λαμβάνοντας σχετική νομοθετική πρωτοβουλία.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και ο αντίλογος, με ορισμένους Συνταγματολόγους επικαλούμενοι το Σύνταγμα, να υποστηρίζουν ότι η ενδεχόμενη αναβολή των αυτοδιοικητικών εκλογών, με την παράλληλη παράταση της θητείας των νυν αυτοδιοικητικών αρχών αντίκειται στο Σύνταγμα και θα κριθεί άκυρη.