Σταϊκούρας στα Παραπολιτικά 90,1: Ανάγκη για έργα πιο ανθεκτικά σε ακραίες καταστάσεις - Απαιτείται έλεγχος και συντήρηση των υφιστάμενων έργων
Προανήγγειλε μη είσπραξη διοδίων στην Ιονία οδό και τον αυτοκινητόδρομο Ε65, ενώ ανέφερε πως η ΠΑΘΕ δεν λειτουργεί
«Τα καιρικά φαινόμενα θα είναι όλο και πιο ακραία», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Εκείνη κι εγώ» με τον Θανάση Φουσκίδη και τη Στέλλα Γκαντώνα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
Προανήγγειλε ΜΗ είσπραξη διοδίων στην Ιονία οδό και τον αυτοκινητόδρομο Ε65, ενώ ανέφερε πως η ΠΑΘΕ δεν λειτουργεί.
Σε ότι αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο είπε πως το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη δεν είναι εύκολο να αποκατασταθεί πλήρως.
Σημείωσε πως γίνεται καταγραφή των ζημιών σε υποδομές από τις περιφέρειες.
Επισήμανε την ανάγκη για έργα πιο ανθεκτικά σε ακραίες καταστάσεις ενώ είπε πως απαιτείται έλεγχος και συντήρηση των υφιστάμενων έργων.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του
Εδώ είχαμε ένα ακραίο φαινόμενο το οποίο ο χρόνος επιστροφής αυτού θα μειώνεται συστηματικά παγκοσμίως άρα έχουμε δύο πραγματικότητες, η μια πραγματικότητα είναι ότι τα φαινόμενα θα είναι όλο και πιο ακραία. Οι επιστήμονες λένε ότι εδώ είχαμε 3 με 4 φορές τις ζημιές του Ιανού και ταυτόχρονα έχουμε φαινόμενα αντίστοιχα σε χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ισπανία, ο Καναδάς, η Τουρκία, η Ιταλίας και άλλες . Αυτά δεν τα λεω ως στοιχείο δικαιολογίας για το τι έχουμε κάνει ή δεν έχουμε κάνει αλλά ως ανάγκη να συζητήσουμε σοβαρά για να αντιμετωπίσουμε την προσαρμογή στην πραγματικότητα της κλιματικής αλλαγής.
Σήμερα συνεχίζουν να προηγούνται οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, αυτή είναι η προτεραιότητα. Από χθες έχουμε ξεκινήσει μια δεύτερη διαδικασία που είναι να μπορέσουμε να στηρίξουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις στην καθημερινότητά τους και τρίτο στοιχείο είναι οι υποδομές. Έχουμε την αποκατάσταση των ζημιών σε βασικούς οδικούς άξονες.
Με αφορμή το πρόβλημα που υπάρχει στην ΠΑΘΕ: Εξακολουθεί να υπάρχει πρόβλημα στην ΠΑΘΕ και για αυτό εκτός των πρωτοβουλιών που αναλάβαμε από το Σάββατο και το οποίο επεκτείναμε μέχρι και την Τετάρτη στις 6 η ώρα το πρωί για παύση είσπραξης διοδίων στη Γέφυρα Ρίου –Αντιρίου και στα διόδια της Εγνατίας οδού μεταξύ Θεσσαλονίκης και διασταύρωση με Ιόνια Οδό πλέον προσθέτουμε και τη μη είσπραξη διοδίων και κατά μήκος όλης της Ιονίας οδού και του αυτοκινητόδρομου Ε65. Αυτά προστίθενται από σήμερα μέχρι και την Τετάρτη άρα οι πολίτες θα διέρχονται από περισσότερα διόδια χωρίς να πληρώνουν τίποτα.
Έχουμε ζημιές, δεν μπορώ να σας δώσω ακριβή χρόνο αποκατάστασης γιατί ακόμα δεν έχουμε πλήρη αποτύπωση ακόμα της κατάστασης. Άρα έχουμε ΠΑΘΕ και αποκαθιστά ο Ε65.
Αναφορικά με το σιδηροδρομικό δίκτυο: Στο σιδηροδρομικό δίκτυο έχουμε εκτεταμένες ζημιές σε ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, σε υποδομές, στην επιδομή και σε γέφυρες. Αυτό σημαίνει ότι το δρομολόγιο Αθήνα –Θεσσαλονίκη δεν είναι εύκολο να αποκατασταθεί πλήρως τις αμέσως επόμενες εβδομάδες. Μέχρι τον Δομοκό πιθανότατα θα συνεχίσει να υφίσταται δρομολόγιο και από τη Λάρισα και μετά, στο μεσοδιάστημα μπορεί να γίνεται και χρήση λεωφορείων αλλά έχουμε σοβαρότατες εκτεταμένες ζημιές σε μεγάλο κομμάτι του σιδηροδρομικού δικτύου. Οι πρώτες εκτιμήσεις μιλάνε και για καταστροφές σε τριάντα ισόπεδους.
Ερωτηθείς αν έχουμε χρονοδιάγραμμα πλήρους αποκατάστασης: Η Ε65 αποκαθίσταται ήδη έχει δοθεί στη κυκλοφορία ένα τμήμα. Η ΠΑΘΕ έπεται τις αμέσως επόμενες ώρες ίσως και ημέρες γιατί υπάρχει ο άγνωστος παράγοντας που έχει να κάνει με το πώς κινούνται τα νερά και στη συνέχεια είναι ο σιδηρόδρομος. Το τρίτο είναι η κρατική αρωγή, εκεί συνδράμουν 207μηχανικοί. Το τέταρτο είναι η επιχορήγηση δήμων και περιφερειών, εδώ είναι η έκτακτη χρηματοδότηση που έχει δοθεί 45 εκατομμύρια €, εκεί είναι και οι πρώτες αποκαταστάσεις άρα θα δούμε οι περιφέρειες και οι δήμοι που αξιοποιούν τους πόρους για πρώτες αποκαταστάσεις. Και η τελευταία ενότητα είναι η αποκατάσταση των υποδομών και εδώ μιλάμε για δρόμους, γέφυρες, αρδευτικά δίκτυα, αντιπλημμυρικά έργα, για φράγματα πιθανότατα και για σχολικές μονάδες και κέντρα υγείας.
Αναφορικά με τη γέφυρα του Αλμυρού: Είναι κάτι για το οποίο θα ζητήσω ενημέρωση, ούτως ή άλλως έχει τοποθετηθεί ο περιφερειάρχης ο οποίος ήταν και αρμόδιος για το έργο και ο οποίος υποστήριξε οτι στο κομμάτι στο οποίο έγιναν οι εργασίες ουσιαστικά δεν είχαμε κατάρρευση αλλά κατάρρευση είχε σε άλλα σημεία. Συνολικά για την αποκατάσταση από το Ιανό υλοποιήθηκαν έργα σε 450 θέσεις και μετά την πλήρη αποτύπωση των αναγκών έγιναν επιπλέον 100 συμπληρωματικές συμβάσεις, η εικόνα που έχουμε ως υπουργείο είναι ότι η συνολική πρόοδος των έργων ειναι στο 75%. Αυτά τα έργα σύμφωνα με την πρώτη εικόνα των υπηρεσιών έχουν αντέξει τις νεροποντές και δεν έχουν καταγράψει σοβαρές βλάβες και αστοχίες. Βεβαίως είναι πολύ νωρίς για τελικές εκτιμήσεις αλλά φαίνεται ότι ένα σημαντικό κομμάτι αυτών βοήθησε ώστε κάποιες άλλες περιοχές να μην πλημμυρίσουν.
Γίνεται καταγραφή ζημιών στις υποδομές και έχω ζητήσει από τις Περιφέρειες να μας δώσουν το συντομότερο δυνατόν τα στοιχεία υπάρχει όμως ένα εύλογο ερώτημα το οποίο θα πρέπει να μας απασχολήσει το επόμενο διάστημα. Για να σας πω για την κοστολόγηση της αποκατάστασης των έργων πρέπει να συμφωνήσουμε τι έργα θέλουμε μελλοντικά. Είναι βέβαιο ότι θα χρειαστούμε πιο ανθεκτικά έργα σε δυσμενέστερες καταστάσεις αλλά αντιλαμβάνεστε ότι το ποιες είναι οι ακραίες καταστάσεις και το τι έργα θα φτιάξουμε μελλοντικά έχει να κάνει και με τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας. Πρέπει να κινηθούμε σε τρεις κατευθύνσεις, η πρώτη είναι μικρές τοπικές παρεμβάσεις και μέτρα έκτακτου χαρακτήρα έτσι ώστε να υπάρξει προσβασιμότητα στα χωριά. Σήμερα δεν υπάρχει προσβασιμότητα, αυτή πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, άμεσα σημαίνει το ταχύτερο δυνατό να υλοποιηθούν έργα, πιθανότητα θα δούμε και το επόμενο χρονικό διάστημα πως θα νομοθετήσουμε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Δεύτερον, χρειάζονται νέα έργα πιο ανθεκτικά σε δυσμενέστερες καταστάσεις, με ορθολογικό σχεδιασμό αυτών για να μετριάσουμε όσο είναι εφικτό κινδύνους στο μέλλον και τρίτον, απαιτείται έλεγχος και συντήρηση των υφιστάμενων έργων. Για παράδειγμα εμείς μέχρι το τέλος του έτους θα ολοκληρώσουμε τη διαδικασία της λειτουργίας μιας ψηφιακής πλατφόρμας ώστε να ξέρουμε πόσες γέφυρες έχουμε στην Ελλάδα, ποιος είναι ο ιδιοκτήτης τους και σε τι κατάσταση είναι.
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι θα πρέπει να υπάρξει ανάληψη πολιτικής ευθύνης για τη διαχείριση των φυσικών καταστροφών: Σε ότι αφορά την πολιτική κρίση για την αξιολόγηση της κατάστασης σήμερα σας υπενθυμίζω ότι εξακολουθούμε να είμαστε σε φάση επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης, είμαστε στο πεδίο της μάχης, ο Πρωθυπουργός έχει συνολική εικόνα της αντιμετώπισης του προβλήματος και ο ίδιος θα κρίνει πως θα βελτιωθούμε όλοι μας έτσι ώστε μελλοντικά να περιοριστούμε όσο είναι εφικτό αυτά τα ακραία φαινόμενα τα οποία δεν παρατηρούνται μόνο την Ελλάδα.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του
Εδώ είχαμε ένα ακραίο φαινόμενο το οποίο ο χρόνος επιστροφής αυτού θα μειώνεται συστηματικά παγκοσμίως άρα έχουμε δύο πραγματικότητες, η μια πραγματικότητα είναι ότι τα φαινόμενα θα είναι όλο και πιο ακραία. Οι επιστήμονες λένε ότι εδώ είχαμε 3 με 4 φορές τις ζημιές του Ιανού και ταυτόχρονα έχουμε φαινόμενα αντίστοιχα σε χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ισπανία, ο Καναδάς, η Τουρκία, η Ιταλίας και άλλες . Αυτά δεν τα λεω ως στοιχείο δικαιολογίας για το τι έχουμε κάνει ή δεν έχουμε κάνει αλλά ως ανάγκη να συζητήσουμε σοβαρά για να αντιμετωπίσουμε την προσαρμογή στην πραγματικότητα της κλιματικής αλλαγής.
Σήμερα συνεχίζουν να προηγούνται οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, αυτή είναι η προτεραιότητα. Από χθες έχουμε ξεκινήσει μια δεύτερη διαδικασία που είναι να μπορέσουμε να στηρίξουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις στην καθημερινότητά τους και τρίτο στοιχείο είναι οι υποδομές. Έχουμε την αποκατάσταση των ζημιών σε βασικούς οδικούς άξονες.
Με αφορμή το πρόβλημα που υπάρχει στην ΠΑΘΕ: Εξακολουθεί να υπάρχει πρόβλημα στην ΠΑΘΕ και για αυτό εκτός των πρωτοβουλιών που αναλάβαμε από το Σάββατο και το οποίο επεκτείναμε μέχρι και την Τετάρτη στις 6 η ώρα το πρωί για παύση είσπραξης διοδίων στη Γέφυρα Ρίου –Αντιρίου και στα διόδια της Εγνατίας οδού μεταξύ Θεσσαλονίκης και διασταύρωση με Ιόνια Οδό πλέον προσθέτουμε και τη μη είσπραξη διοδίων και κατά μήκος όλης της Ιονίας οδού και του αυτοκινητόδρομου Ε65. Αυτά προστίθενται από σήμερα μέχρι και την Τετάρτη άρα οι πολίτες θα διέρχονται από περισσότερα διόδια χωρίς να πληρώνουν τίποτα.
Έχουμε ζημιές, δεν μπορώ να σας δώσω ακριβή χρόνο αποκατάστασης γιατί ακόμα δεν έχουμε πλήρη αποτύπωση ακόμα της κατάστασης. Άρα έχουμε ΠΑΘΕ και αποκαθιστά ο Ε65.
Αναφορικά με το σιδηροδρομικό δίκτυο: Στο σιδηροδρομικό δίκτυο έχουμε εκτεταμένες ζημιές σε ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, σε υποδομές, στην επιδομή και σε γέφυρες. Αυτό σημαίνει ότι το δρομολόγιο Αθήνα –Θεσσαλονίκη δεν είναι εύκολο να αποκατασταθεί πλήρως τις αμέσως επόμενες εβδομάδες. Μέχρι τον Δομοκό πιθανότατα θα συνεχίσει να υφίσταται δρομολόγιο και από τη Λάρισα και μετά, στο μεσοδιάστημα μπορεί να γίνεται και χρήση λεωφορείων αλλά έχουμε σοβαρότατες εκτεταμένες ζημιές σε μεγάλο κομμάτι του σιδηροδρομικού δικτύου. Οι πρώτες εκτιμήσεις μιλάνε και για καταστροφές σε τριάντα ισόπεδους.
Ερωτηθείς αν έχουμε χρονοδιάγραμμα πλήρους αποκατάστασης: Η Ε65 αποκαθίσταται ήδη έχει δοθεί στη κυκλοφορία ένα τμήμα. Η ΠΑΘΕ έπεται τις αμέσως επόμενες ώρες ίσως και ημέρες γιατί υπάρχει ο άγνωστος παράγοντας που έχει να κάνει με το πώς κινούνται τα νερά και στη συνέχεια είναι ο σιδηρόδρομος. Το τρίτο είναι η κρατική αρωγή, εκεί συνδράμουν 207μηχανικοί. Το τέταρτο είναι η επιχορήγηση δήμων και περιφερειών, εδώ είναι η έκτακτη χρηματοδότηση που έχει δοθεί 45 εκατομμύρια €, εκεί είναι και οι πρώτες αποκαταστάσεις άρα θα δούμε οι περιφέρειες και οι δήμοι που αξιοποιούν τους πόρους για πρώτες αποκαταστάσεις. Και η τελευταία ενότητα είναι η αποκατάσταση των υποδομών και εδώ μιλάμε για δρόμους, γέφυρες, αρδευτικά δίκτυα, αντιπλημμυρικά έργα, για φράγματα πιθανότατα και για σχολικές μονάδες και κέντρα υγείας.
Αναφορικά με τη γέφυρα του Αλμυρού: Είναι κάτι για το οποίο θα ζητήσω ενημέρωση, ούτως ή άλλως έχει τοποθετηθεί ο περιφερειάρχης ο οποίος ήταν και αρμόδιος για το έργο και ο οποίος υποστήριξε οτι στο κομμάτι στο οποίο έγιναν οι εργασίες ουσιαστικά δεν είχαμε κατάρρευση αλλά κατάρρευση είχε σε άλλα σημεία. Συνολικά για την αποκατάσταση από το Ιανό υλοποιήθηκαν έργα σε 450 θέσεις και μετά την πλήρη αποτύπωση των αναγκών έγιναν επιπλέον 100 συμπληρωματικές συμβάσεις, η εικόνα που έχουμε ως υπουργείο είναι ότι η συνολική πρόοδος των έργων ειναι στο 75%. Αυτά τα έργα σύμφωνα με την πρώτη εικόνα των υπηρεσιών έχουν αντέξει τις νεροποντές και δεν έχουν καταγράψει σοβαρές βλάβες και αστοχίες. Βεβαίως είναι πολύ νωρίς για τελικές εκτιμήσεις αλλά φαίνεται ότι ένα σημαντικό κομμάτι αυτών βοήθησε ώστε κάποιες άλλες περιοχές να μην πλημμυρίσουν.
Γίνεται καταγραφή ζημιών στις υποδομές και έχω ζητήσει από τις Περιφέρειες να μας δώσουν το συντομότερο δυνατόν τα στοιχεία υπάρχει όμως ένα εύλογο ερώτημα το οποίο θα πρέπει να μας απασχολήσει το επόμενο διάστημα. Για να σας πω για την κοστολόγηση της αποκατάστασης των έργων πρέπει να συμφωνήσουμε τι έργα θέλουμε μελλοντικά. Είναι βέβαιο ότι θα χρειαστούμε πιο ανθεκτικά έργα σε δυσμενέστερες καταστάσεις αλλά αντιλαμβάνεστε ότι το ποιες είναι οι ακραίες καταστάσεις και το τι έργα θα φτιάξουμε μελλοντικά έχει να κάνει και με τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας. Πρέπει να κινηθούμε σε τρεις κατευθύνσεις, η πρώτη είναι μικρές τοπικές παρεμβάσεις και μέτρα έκτακτου χαρακτήρα έτσι ώστε να υπάρξει προσβασιμότητα στα χωριά. Σήμερα δεν υπάρχει προσβασιμότητα, αυτή πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, άμεσα σημαίνει το ταχύτερο δυνατό να υλοποιηθούν έργα, πιθανότητα θα δούμε και το επόμενο χρονικό διάστημα πως θα νομοθετήσουμε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Δεύτερον, χρειάζονται νέα έργα πιο ανθεκτικά σε δυσμενέστερες καταστάσεις, με ορθολογικό σχεδιασμό αυτών για να μετριάσουμε όσο είναι εφικτό κινδύνους στο μέλλον και τρίτον, απαιτείται έλεγχος και συντήρηση των υφιστάμενων έργων. Για παράδειγμα εμείς μέχρι το τέλος του έτους θα ολοκληρώσουμε τη διαδικασία της λειτουργίας μιας ψηφιακής πλατφόρμας ώστε να ξέρουμε πόσες γέφυρες έχουμε στην Ελλάδα, ποιος είναι ο ιδιοκτήτης τους και σε τι κατάσταση είναι.
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι θα πρέπει να υπάρξει ανάληψη πολιτικής ευθύνης για τη διαχείριση των φυσικών καταστροφών: Σε ότι αφορά την πολιτική κρίση για την αξιολόγηση της κατάστασης σήμερα σας υπενθυμίζω ότι εξακολουθούμε να είμαστε σε φάση επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης, είμαστε στο πεδίο της μάχης, ο Πρωθυπουργός έχει συνολική εικόνα της αντιμετώπισης του προβλήματος και ο ίδιος θα κρίνει πως θα βελτιωθούμε όλοι μας έτσι ώστε μελλοντικά να περιοριστούμε όσο είναι εφικτό αυτά τα ακραία φαινόμενα τα οποία δεν παρατηρούνται μόνο την Ελλάδα.