Μιλώντας µε τον καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης, Γιώργο Ατσαλάκη, µου ανέλυε και εξηγούσε πόσο κρίσιµο και εκτεταµένο είναι το πλανητικό δίκτυο καλωδίων µεταφοράς δεδοµένων (data cables).

Εκατοµµύρια χιλιόµετρα υποθαλάσσιων και χερσαίων καλωδίων µεταδίδουν πάσης φύσεως πληροφορίες από παντού προς παντού. Ιδιωτικές εταιρείες -οι γίγαντες της τεχνολογίας- και κράτη κατασκευάζουν µε φρενήρη ρυθµό καλώδια που µεταφέρουν περιεχόµενο ψυχαγωγίας των γνωστών πλατφορµών (ταινίες, µουσική, ιστοσελίδες, εφαρµογές κ.λπ.), επιστηµονικά δεδοµένα, επικοινωνίες, υλικό που σχετίζεται µε στρατιωτικές πληροφορίες, µε την ασφάλεια χωρών και τη λειτουργία ενόπλων δυνάµεων, υπηρεσιών ασφαλείας και γενικά ό,τι είδους πληροφορία διακινείται στον πλανήτη.

Είναι οι νευρώνες του κόσµου στη νέα τεχνολογική εποχή, µε µήκος µέχρι στιγµής µεγαλύτερο από τη διάµετρο του ήλιου.

Η μεγάλη συµφωνία για ένα τέτοιο τεράστιο καλώδιο µεταφοράς δεδοµένων Ελλάδας - Σαουδικής Αραβίας

Μία συµφωνία για ένα τέτοιο τεράστιο καλώδιο µεταφοράς δεδοµένων, που θα συνδέει την Ελλάδα, άρα την Ευρώπη, µε τη Σαουδική Αραβία και µε προοπτική να φτάσει µέχρι τη Σιγκαπούρη ανατολικά και τη Γένοβα δυτικά, υπεγράφη κατά την επίσκεψη πέρυσι του πρίγκιπα διαδόχου του σαουδαραβικού βασιλείου.

Στην ίδια επίσκεψη ο Μοχάµεντ Μπιν Σαλµάν είχε πει ότι η Σαουδική Αραβία θέλει την Ελλάδα και ως απόληξη/ευρωπαϊκή είσοδο ενός ενεργειακού αγωγού µεταφοράς υδρογόνου. Προ ηµερών η Ε.Ε. ενέκρινε οριστικά τον αγωγό φυσικού αερίου East Med ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI - Project of Common Interest), προβλέποντας και χρηµατοδότηση εκατοντάδων εκατοµµυρίων ευρώ. Πρόκειται για κολοσσιαίας γεωπολιτικής και οικονοµικής σηµασίας εξέλιξη προς όφελος Ελλάδας - Κύπρου και της Ευρώπης για ευνόητους λόγους.

Ο αγωγός είχε αντιµετωπίσει την υπονόµευση της Γερµανίας, την απροθυµία της Ιταλίας και το «άδειασµα» κάποια στιγµή από τις ΗΠΑ, αλλά όλοι µετέβαλαν στάση λόγω των εξελίξεων και πλέον θα καταστεί ένας από τους ενεργειακούς τροφοδότες της Ευρώπης που θα µεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσµατα της Ανατολικής Μεσογείου (Ισραήλ, Κύπρος, οσονούπω Ελλάδα) µειώνοντας την εξάρτηση από επισφαλείς πηγές.


Προχωρά και η εκµετάλλευση των ελληνικών κοιτασµάτων

Αυτό αποκτά επιπλέον σηµασία, διότι έπειτα από ασύγγνωστες παλινωδίες και καθυστερήσεις ετών, που µας στοίχισαν στρατηγικά, προχωρά η εκµετάλλευση των ελληνικών κοιτασµάτων για τα οποία εκτιµάται ότι είναι πολύ -πάρα πολύ- µεγαλύτερα από τις ενεργειακές ανάγκες της χώρας, οπότε η Ελλάδα θα καταστεί και εξαγωγέας φυσικού αερίου και µάλιστα σηµαντικός.


Τα υπόλοιπα projects

Πέραν του East Med εγκρίθηκαν από την Ε.Ε. και εντάχθηκαν ως έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και άλλα «ελληνικά» projects µε µεγάλη στρατηγική αξία, µεταξύ αυτών το ηλεκτρικό καλώδιο διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ (EuroAsia Interconnector), η διασύνδεση υδρογόνου Ελλάδας - Βουλγαρίας, η αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο, η µονάδα αποθήκευσης ενέργειας στην Πτολεµαΐδα, ο αντλησιοταµιευτήρας Αµφιλοχίας, ενώ προωθείται και η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου (GREGY), όλα ιδιαίτερου ελληνικού συµφέροντος µε προεκτάσεις στην ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια. Στην πρόσφατη συνάντηση του Ελληνα πρωθυπουργού µε τον Γερµανό καγκελάριο στο Βερολίνο συζητήθηκε ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο, στρατηγικής εµβέλειας έργο: ο διάδροµος ηλεκτρικής διασύνδεσης Νότου - Βορρά (Green Aegean), που από την Ελλάδα θα µεταφέρει «πράσινη» ενέργεια στη Γερµανία. Για να το πούµε απλά, η Ελλάδα θα τροφοδοτεί µε ηλεκτρική ενέργεια τη Γερµανία, η οποία µετά την απώλεια του ρωσικού φυσικού αερίου έχει ξεµείνει από φτηνά «καύσιµα» για τη βιοµηχανία της.

Στόχος, ο Green Aegean να συνδεθεί µε το υπόλοιπο δίκτυο ηλεκτρικών καλωδίων που θα έχουν ως κόµβο την Ελλάδα (EuroAsia Interconnector, GREGY), καθιστώντας τη χώρα hub (και) ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτά συνοπτικά και πέραν των υποδοµών, αγωγών, οδεύσεων (TAP, ITGI, Ρεβυθούσα κ.λπ.) που ήδη υπάρχουν και των στρατηγικών assets, µε κορυφαίο ρόλο στην ασφάλεια εφοδιασµού και τη στρατιωτική ασφάλεια της ∆ύσης (Λιµένας Αλεξανδρούπολης).


Ο µεγάλος εµπορευµατικός διάδροµος από την Ινδία στην Ευρώπη µέσω Κόλπου και Ισραήλ

Υπενθυµίζεται ότι ένα mega project πλανητικής εµβέλειας που προωθείται είναι ο µεγάλος εµπορευµατικός διάδροµος από την Ινδία στην Ευρώπη µέσω Κόλπου και Ισραήλ, που θα έχει κατάληξη και σηµείο εισόδου στην Ευρώπη την Κύπρο και την Ελλάδα. Εργο στο οποίο αναφέρθηκε πρόσφατα και ο Αµερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν µε ειδική µνεία στην Ελλάδα. Ολο αυτό το πλέγµα υπαρχόντων, υπό συζήτηση, προώθηση και υλοποίηση έργων, µε σηµείο αναφοράς ή διέλευσης την Ελλάδα και την Κύπρο, ανοίγει ένα ιστορικών διαστάσεων παράθυρο γεωπολιτικής αναβάθµισης του Ελληνισµού, από αυτά που σπανίως εµφανίζονται και διαµορφώνουν τον χάρτη για δεκαετίες ή και αιώνες. Ας αναρωτηθούµε αντικειµενικά, πέρα από κοµµατικές σκοπιµότητες και πολιτικές προτιµήσεις, αν και ποιος στη χώρα µπορεί να αντιληφθεί και να αξιοποιήσει αυτή τη µεγάλη παρτίδα που παίζεται. Μια µατιά στο υφιστάµενο πολιτικό σκηνικό δίνει την απάντηση.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής