Με το success story της ελληνικής οικονοµίας να συνεχίζεται και το κύµα ακρίβειας να µην κοπάζει, η κυβέρνηση «δίνει ραντεβού» έως τον Ιούνιο για νέα µέτρα ενίσχυσης του εισοδήµατος των ευάλωτων νοικοκυριών, αλλά και για φορολογικές ελαφρύνσεις στους µικροµεσαίους.
Ωστόσο, την έκταση αλλά και το είδος των πρόσθετων παρεµβάσεων για τη θεραπεία των πληγών από την ακρίβεια θα καθορίσουν η πορεία του ΑΕΠ αλλά και των εσόδων.


Κυβέρνηση: Στοχευµένες και µετρηµένες παρεµβάσεις 

Σύµφωνα µε τον σχεδιασµό, τουλάχιστον 10 δισ. ευρώ θα είναι φέτος οι παραπάνω εισπράξεις στον Προϋπολογισµό από τις αυξήσεις στους µισθούς, τη διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών -που αποτελεί κόφτη στο «µαύρο χρήµα»- και το νέο σύστηµα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελµατιών µε τα τεκµήρια, που θα ανεβάσει τον λογαριασµό της επιβάρυνσης. Στελέχη του οικονοµικού επιτελείου επισηµαίνουν ότι η ταχύτητα µεγέθυνσης του ΑΕΠ για το 2023 και η τροχιά της πραγµατικής οικονοµίας τους πρώτους µήνες του 2024, καθώς και οι εξελίξεις κυρίως στο µέτωπο των εσόδων του ∆ηµοσίου θα σφραγίσουν τις επόµενες αντιπληθωριστικές κινήσεις, σηµειώνοντας ότι ακόµα και στο «ιδανικό σενάριο» οι όποιες παρεµβάσεις θα είναι στοχευµένες και µετρηµένες.

Ο ρυθµός µεγέθυνσης του ΑΕΠ το 2023 θεωρείται βέβαιο ότι θα κινηθεί στην κυβερνητική πρόβλεψη για 2,4%, ενδεχοµένως και υψηλότερα, αλλά πλήρης εικόνα για την ταχύτητα της ανάπτυξης θα υπάρξει µε την ανακοίνωση των στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ. στις 7 Μαρτίου. Για το 2024 ο πήχυς έχει ανεβεί πιο ψηλά, στο 2,9%, αλλά στο υπουργείο Εθνικής Οικονοµίας δηλώνουν αισιόδοξοι, αναµένοντας ωστόσο το στίγµα για την πορεία της οικονοµίας στο πρώτο τρίµηνο που θα εκπέµψει η ΕΛ.ΣΤΑΤ. παραµονή των ευρωεκλογών, ώστε να αποτιµηθούν µε ακρίβεια οι θετικές επιπτώσεις στο δηµοσιονοµικό ισοζύγιο.


Πρώτο δείγµα θετικό

Στο σκέλος των εισπράξεων τα πρώτα δείγµατα είναι ενθαρρυντικά. Τα έσοδα του Ιανουαρίου κινούνται εντός του στόχου των 5,1 δισ. ευρώ που προβλέπει ο Προϋπολογισµός, ενώ τα τρέχοντα στοιχεία δείχνουν ότι οι υπερεισπράξεις θα συνεχιστούν καλύπτοντας τον στόχο για 28 δισ. ευρώ έσοδα στο πρώτο εξάµηνο και σε συνδυασµό µε τα 35 δισ. ευρώ, που θα έρθουν στο δεύτερο µισό του έτους, θα οδηγήσουν το πρωτογενές πλεόνασµα του 2024 στο 2,1% του ΑΕΠ. Τα ίδια στελέχη ξεκαθαρίζουν ότι δεν θα υπάρξει καµία κίνηση που θα θέσει σε κίνδυνο τη δηµοσιονοµική σταθερότητα και θα υπονοµεύσει την εµπιστοσύνη των επενδυτών, την ώρα µάλιστα που ο Οργανισµός ∆ιαχείρισης ∆ηµόσιου Χρέους (Ο∆∆ΗΧ) δροµολογεί νέες πρόωρες αποπληρωµές ακριβών δανείων µέσα στο 2024, που θα ληφθούν υπόψη από τους οίκους αξιολόγησης στα φετινά ραντεβού για την περαιτέρω αναβάθµιση του ελληνικού αξιοχρέου.


Τα 4 μέτρα της κυβέρνησης 

Σε αυτό το πλαίσιο, τα µέτρα τα οποία «ζυγίζονται» είναι:

  1.  Αµεση εισοδηµατική ενίσχυση των ευάλωτων νοικοκυριών που πλήττονται περισσότερο από τις ανατιµήσεις των τροφίµων και την ενεργειακή ακρίβεια. Η πρόταση που εξετάζουν στο υπουργείο Οικονοµικών προβλέπει τη χορήγηση έκτακτου επιδόµατος µέσα στο Πάσχα µε εισοδηµατικά και περιουσιακά κριτήρια, µε τον αριθµό των δικαιούχων και το ποσόν που θα λάβουν να διαµορφώνεται ανάλογα µε τον δηµοσιονοµικό χώρο που θα εξασφαλιστεί. Πάνω στο τραπέζι βρίσκονται διάφορα εναλλακτικά σχέδια για τα ευάλωτα νοικοκυριά που θα ωφεληθούν, τα οποία αφορούν 250.000 πολίτες που παίρνουν το ελάχιστο εγγυηµένο εισόδηµα, περίπου 450.000 χαµηλοσυνταξιούχους, αλλά και 700.000 που αµείβονται µε τον κατώτατο µισθό.
  2.  Νέα, µεγαλύτερη αύξηση στον κατώτατο µισθό από 1ης Απριλίου 2024, µε στόχο να διαµορφωθεί κοντά στα 830 ευρώ µικτά, από 780 ευρώ που είναι σήµερα.
  3.  Η επίσπευση της κατάργησης του τέλους επιτηδεύµατος από φέτος αντί το 2025, που προβλέπει ο αρχικός σχεδιασµός, βρίσκεται στα σχέδια της κυβέρνησης. Σύµφωνα µε αρµόδια στελέχη, στόχος είναι να «σβήσει» οριστικά από τον φορολογικό χάρτη το τέλος επιτηδεύµατος, που αποτελεί άδικο µνηµονιακό µέτρο, καθώς επιβαρύνει οριζόντια επαγγελµατίες, αµειβόµενους µε «µπλοκάκι» και επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από το ύψος του εισοδήµατος και τη φοροδοτική τους ικανότητα. Τα ίδια στελέχη επισηµαίνουν ότι µε δεδοµένο ότι το κόστος για τα κρατικά ταµεία από την πλήρη κατάργηση του µέτρου ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ, αναζητείται ο ανάλογος δηµοσιονοµικός χώρος. Ωστόσο τον χρόνο ανακοίνωσης του µέτρου θα τον επιλέξει ο πρωθυπουργός. Κατάργηση του τέλους επιτηδεύµατος από το τρέχον έτος θα δώσει σηµαντικές ανάσες σε πάνω από 650.000 φορολογούµενους, καθώς ο φορολογαριασµός του 2025 θα είναι µειωµένος έως και 1.000 ευρώ, ανάλογα µε το είδος και την έδρα της δραστηριότητας, καθώς το τέλος καταβάλλεται κάθε χρόνο µαζί µε τον φόρο εισοδήµατος που προκύπτει από την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης.
  4.  Ισχυρά κίνητρα και µεγαλύτερες εκπτώσεις φόρου για συγχωνεύσεις και εξαγορές µε στόχο τη µεγέθυνση, την αύξηση της παραγωγικότητας και τη βιωσιµότητα των µικρών και µεσαίων επιχειρήσεων. Οι νέες παρεµβά σεις θα έρθουν να συµπληρώσουν το υφιστάµενο ευνοϊκό πλαίσιο του ν. 4935/22 για την ενίσχυση των συγχωνεύσεων, καλύπτοντας τα «κενά» µε νέα οικονοµικά κίνητρα και υψηλά φοροµπόνους για την απορρόφηση των µικρών εταιρειών από µεγαλύτερα επιχειρηµατικά σχήµατα. Να σηµειωθεί ότι το υφιστάµενο νοµοθετικό πλαίσιο δεν παρέχει σήµερα αυτή τη δυνατότητα, καθώς επικεντρώνεται στις συνεργασίες των µικρών και µεσαίων επιχειρήσεων, αποκλείοντας τις µεγάλες. Συνεπώς, η πρώτη παρέµβαση από το οικονοµικό επιτελείο θα είναι προς αυτή την κατεύθυνση και η δεύτερη και πιο κοµβική στην περαιτέρω ενίσχυση των φοροεκπτώσεων του ν. 4935/22, ο οποίος προβλέπει µείωση φορολογίας κατά 30%-50% για 9 έτη στη νέα εταιρεία που θα δηµιουργηθεί από τη συγχώνευση.
Δημοιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής